Nee nee An, narcisme is hier het verkeerde woord. (Daar moet je ook erg voorzichtig mee zijn omdat van iemand te zeggen) maar hier is sprake van zelfspot.
Zelfspot is vaak een verdedigingsmechanisme, bedoeld om eventuele critici de wind uit de zeilen te nemen.
Toch niet bang voor kritiek?
Door de toevoeging 'enig' had ik al voorzichtigheid ingebouwd.
De breekbaarheid en de mentale weerbaarheid van alle NP'ers
ken ik niet.
Schrijvenderwijs ontwikkelt dat wel. Dat zie je nu maar.
We spelen samen verder, Henriëtte.
Nog voorzichtiger dan voorheen.
Allereerst vind ik dat je wel excuus had mogen maken voor mij te betichten van enig narcisme. Zeker nadat ik jou de lijst van kenmerken van een narcist had gestuurd.
Ik ben zeker niet bang voor kritiek. En ik weet gewoon dat ik nooit zal winnen met seizoensopdrachten. Mijn opmerking was hunoristisch bedoeld. Maar ach...ik wordt zo vaak verkeerd begrepen, dus ik had het aan kunnen zien komen.
Gender: Male Age: 71 Joined: 13 Jan 2007 Posts: 80 Location: Baarlo
Posted: Mon 02 Apr 2012, 10:25 Post subject:
op wiki staat:
Narcisme is een term uit de psychologie. Het is een vorm van gedrag dat wordt gekenmerkt door een obsessie met de persoon zelf (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Iemand die narcistisch gedrag vertoont, noemt men een narcist.
Gevaarlijk om iemand openlijk daartoe te veroordelen, al is het maar een beetje.
Kom, ik laat de teksten hier weer achter me en ga foto's kijken.
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Mon 02 Apr 2012, 11:48 Post subject:
... gaat nog even OFF TOPIC door...
j.klerken wrote:
... Gevaarlijk om iemand openlijk daartoe te veroordelen, al is het maar een beetje...
het gevaar van google is dat je een verkeerde betekenis bij een woord vindt, in dit geval een veel te zware lading.
Dat in de psychologie een karaktereigenschap beschreven staat, en dat ernstige vormen als 'te behandelen' aangemerkt zouden kunnen worden betekent niet dat hier sprake is van iets wat maar in de verste verten op veroordeling lijkt.
Iemand zou bijvoorbeeld van mij kunnen zeggen dat ik narcistische eigenschappen tentoonspreid door zoveel in het forum te reageren - (Quod erat demonstrandum?).
Zo zijn er meer voorbeelden...
Er is geen aanleiding de crisisdienst te bellen.
... gaat waarschijnlijk nog even OFF TOPIC door... _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Keer op keer merk ik hoe ik alle slechte eigenschappen van anderen steeds weer in me zelf terug vind. Daarom herken ik ze ook. Die eigenschappen hebben we omdat ze nodig zijn. Gereedschap wat na 4 miljard jaar evolutie nog steeds gebruikt wordt lijkt me nuttig. Zelf verkeer ik in de gelukkige omstandigheid de perfecte mélange van eigenschappen te hebben. Ik zeg dit in alle bescheidenheid, het is me ook maar overkomen. Dosering! Daar gaat het om. Ook in bescheidenheid, om maar eens wat te noemen.
Kabaal ontstaat hier gezwind en hooglopend, zo constateer ik.
Geenszins zo bedoeld.
Ik trek dus alles terug, bied duizend maal excuses aan en vind Henriëtte de sympathiekste, de meest empathische en de allercharmantste NP-er.
Met Jan en Peter op een gedeelde tweede podiumstek.
En vooruit; brons voor Jeroen.
Zelf neem ik plaats in het neerdwarrelende stof.
Iedereen weer blij!
Uiterst interessante psychologische en filosofische speeltuin dat NP.
Opmerkingen transformeren rap in veroordelingen, excuses worden dwingend opgeëist en sympathisanten melden zich ras.
Het is hier fraai weer in de grensstreek en dus laat ik in Jan's spoor de uiteenzettingen met rust en ga struinen.
Om het topic weer op het rechte spoor te krijgen:
Ik trek mij terug in de schaduw van de stilte.
Groetjes, An.
(PS. Taalfout hersteld. Jeroen, ik waardeer je scherpte èn jouw commentaar. 'k Ben blij dat ik niet zo voorspelbaar ben.)
Last edited by Natura Segreta on Mon 02 Apr 2012, 15:20; edited 1 time in total
Hopenlijk zorgt dit item er nu voor dat velen nadenken over de schaduw en nog iets gaan opsturen.
Mijn kansen worden dan wel kleiner.....
goreten Nel _________________ Sony RX 10-4
Het kan nog net! Vanavond kun je nog inzendingen voor de seizoensopdracht aanbieden _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
En vanaf nu (nou ja, eigenlijk 4 minuten geleden) hebben jullie weer de gelegenheid om jullie kritische commentaren en nominaties te verdelen over de 16 inzendingen! _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Ik weet niet wat jullie mening is maar ik heb de indruk dat er deze keer een beetje met de klak naar gesmeten is om het eens in 't Vlaams te zeggen. Ik denk zelfs dat er veel van de inzendingen de ballotage voor de reguliere albums niet zouden doorgekomen zijn. Zelf heb ik niet kunnen meedoen met de opdracht maar ondanks de weinige inzendingen heb ik toch twee nominaties uitgedeeld. En dat zijn voor mij de enige twee foto's waar de opdracht duidelijk in terugkomt, die goed uitgevoerd zijn en ook origineel zijn.
Groetjes, Fabienne.
Nou, nou Fabienne, ik denk toch echt dat mensen er serieus mee bezig geweest zijn. Ik in ieder geval wel. En ik denk anderen ook. Maar je hebt gelijk het resultaat is niet super.
Ik vond het lastig iets origineels te bedenken.
groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Gender: Male Age: 72 Joined: 31 Jan 2009 Posts: 72 Location: Zwolle
Posted: Thu 12 Apr 2012, 8:35 Post subject:
Kijk het is natuurlijk heel gemakkelijk op voorhand alles te betitelen als onwaardig maar er is een thema "schaduw" en een opdracht die maar door een enkeling is ingestuurd. Binnen de reguliere inzendtijd waren er 10 inzendingen waaronder enkelen die zelfs twee inzendingen hebben ingestuurd las ik, dus hebben er zo'n zeven a acht nederpixers meegedaan. De laatste week zijn er nog wat foto's extra geplaatst.
De meeste inzendingen geven duidelijk weer dat er geprobeerd is om de schaduw al dan niet origineel naar voren te laten komen en dat verdiend op zijn minst respect, mooi of niet.
Met vriendelijke groet,
Ben. _________________ SONY RX10-M4 en SONY-A7 M2 met 24-70 mm zoom, 90 mm G macro, Tamron 150-500 mm tele.
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Thu 12 Apr 2012, 12:50 Post subject:
schaduw is de tegenstelling van licht...
een moeilijke opdracht voor een fotograaf, en nog moeilijker blijkbaar voor de natuurfotograaf, gericht als die is op het onderwerp zelf.
Des te groter het compliment voor hen die het probeerden - en wellicht faalden - en nog het meest voor hen die uiteindelijk een goed resultaat neerzetten.
toch? _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Gender: Male Age: 44 Joined: 05 Nov 2007 Posts: 2458 Location: Geleen
Posted: Fri 13 Apr 2012, 11:45 Post subject:
Alle foto's bekeken, daarna allemaal van commentaar voorzien en 2 nominaties uitgedeeld..
Da's dan weer het voordeel van een laag aantal inzendingen, het is zo gebeurd, duurt geen uren!
Ben benieuwd naar de winnaars.
Gender: Male Age: 69 Joined: 15 Oct 2006 Posts: 543 Location: Apeldoorn
Posted: Sat 14 Apr 2012, 8:10 Post subject:
Inmiddels heb ik alle foto's bekeken en van commentaar voorzien, en mijn twee favorieten genomineerd.
Het aantal inzendingen is teleurstellend laag (overigens heb ik zelf ook niet mee kunnen doen wegens andere bezigheden), en het niveau vind ik tegenvallen. Maar om nu te zeggen dat er met de pet naar is gegooid vind ik te kort door de bocht. Blijkbaar was het gewoon een moeilijke opdracht...
Groet, Joop _________________ Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Tot en met dinsdag kunnen er nog commentaren bij de opdracht geschreven worden.
Dus wie zoekt de uitdaging?
Ook als je niet meegedaan hebt kun je een bijdrage leveren. En natuurlijk doen ook alle deelnemers dat, neem ik aan...
groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Last edited by nelappelmelk on Mon 16 Apr 2012, 9:12; edited 1 time in total
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum