Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Verschil in versies van Photoshop Elements

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 22 Oct 2007, 22:02    Post subject: Verschil in versies van Photoshop Elements
Om het maar meteen toe te geven: ik werk nog steeds met versie 2 van Photoshop Elements. Kan er eigenlijk wel mee wat ik wil, maar dat kan ok liggen aan het feit dat ik er niet alles mee kan.
Er is inmiddels een versie 5. Is het erg zinvol om een upgrade te plegen of is het verschil te gering daarvoor?
Ik zou graag wat gerichte info willen wat met diverse fotobewerkingsprogramma's wel en niet mogelijk is. In eerste instantie gericht op bovengenoemde versies, maar wellicht is een bredere uiteenzetting voor veel gebruikers ook waardevol.
Ik hoop daarbij wel dat het een beetje gestructureerd blijft.
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 9:13    Post subject:
Van de week was ik even op de site van Adobe en zag ik dat er zelfs al een versie 6 is van PS elements. Wat nu precies de verschillen zijn, weet ik ook niet.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 9:56    Post subject: Re: Verschil in versies van Photoshop Elements
jepickx wrote:
Kan er eigenlijk wel mee wat ik wil


Waarom zou je dan upgraden? Blijkbaar mis je op dit moment geen functies die in een nieuwere versie wel zitten en in de oude niet.

Wat een belangrijk verschil zou kunnen zijn is Adobe Camera Raw, de nieuwste versie hiervan (4.2) werkt alleen samen met PSE vanaf versie 5, en CS vanaf versie 3. In die nieuwe ACR zit dan wel weer de ondersteuning voor de RAW-formaten van de nieuwere camera's.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Els Branderhorst


Gender: Female

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 5178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 11:47    Post subject:
Jaap, je bent niet de enige. Thuis heb ik ook alleen de versie elements 2.0.
Om een foto te presenteren op het internet, voldoet dit, maar ook ik mis functies die nodig zijn om een foto goed voor drukwerk te bewerken, een belangrijke is bijvoorbeeld de CURVE-functie.
Hierbij kan je veel subtielere contrasten geven.
Dus ook ik ben benieuwd naar de mogelijkheden van update-versies van elements (altijd nog goedkoper dan een nieuwe legale photoshopcs3 van 2100 euro Wink ).
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 13:10    Post subject:
Els Branderhorst wrote:
een nieuwe legale photoshopcs3 van 2100 euro


Voor dat geld mogen ze hem wel in een gouden doosje stoppen Wink
Een legale Engelstalige versie van CS3 (de standaardversie) kost rond de 800 Euro, de NL-versie is goed 300 Euro duurder. Weliswaar nog steeds een smak geld, maar altijd nog goedkoper dan de door jou genoemde 2100 Euro.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Els Branderhorst


Gender: Female

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 5178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 13:18    Post subject:
Hallo Joop, de prijs heb ik van de prijslijsten voor Apple computer, gewoon via de Mac-store en zal met wat uitpluizen via internet wel goedkoper te krijgen zijn, maar dit is eigenlijk allemaal off-topic.
Ook ik ben verder net als Jaap benieuwd naar de upgrates van elements.
Wie heeft daar meer informatie over?
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 14:43    Post subject:
Waarom probeer je Photoshop Elements 6 niet gewoon uit? Je kunt bij Adobe een Engelstalige testversie downloaden die volledig functioneel is, en die je 30 dagen kunt gebruiken. Helaas op dit moment alleen voor Windows Confused

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Els Branderhorst


Gender: Female

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 5178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 14:49    Post subject:
Bedankt voor de tip Joop, fijn dat ze ook een try-outversie hebben (wist ik niet), ga ik zeker downloaden!!! Very Happy
En met mij vast meer mensen die dit lezen.
Groet, Els
Back to top
Reply with quote
 
Gert Paassen


Gender: Male
Age: 69
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 50
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 21:48    Post subject:
Er zittten wel degenlijk verschillen in hoor.
Makkelijker rode ogen verwijderen tools, perspectief rechttrekken ed. wordt makkelijker gemaakt.

Probeer de testversie maar eens.
_________________
Groetjes Gert

Nikon D300
Nikon D750
nikkor 16-35 AF-S F4
Nikkor 105 AF-S Micro F2.8 G IF-ED
Nikkor 24-70 AF- F2.8 ED
Nikkor200-500 AF
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Oct 2007, 23:19    Post subject: Re: Verschil in versies van Photoshop Elements
jepickx wrote:
Er is inmiddels een versie 5. Is het erg zinvol om een upgrade te plegen of is het verschil te gering daarvoor?


Ik ben ook ooit begonnen met versie 2. Daarna versie 3 en weer wat later versie 4. Die laatste was voor mij een grote verrassing want daar hadden ze de Filebrowser uitgehaald. Alles moest nu via de Organizer en daar kon ik maar niet aan wennen. Ik was te veel gewend om links door de mapppen te scrollen en een map aan te klikken waarna alle foto's rechts als thumbnails verschenen dat ik maar weer terug ben gegaan naar versie 3.

Jan
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Oct 2007, 4:20    Post subject: Re: Verschil in versies van Photoshop Elements
Jan Hendriks wrote:
Alles moest nu via de Organizer en daar kon ik maar niet aan wennen. Ik was te veel gewend om links door de mapppen te scrollen en een map aan te klikken waarna alle foto's rechts als thumbnails verschenen


Dat kan in versie 4 (en versie 5, en naar ik aanneem ook in versie 6) nog steeds, Jan. Helemaal links onderin kun je de manier selecteren waarop je e.e.a. wilt zien. Met de optie "Maplocatie" kun je door de mappen scrollen, via Bewerken, Voorkeuren, Weergave Maplocatie kun je nog kiezen of je alleen de bestanden in de geselecteerde map wilt zien, of alle bestanden gegroepeerd op maplocatie.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Oct 2007, 9:00    Post subject:
Bedankt Joop! Misschien biedt dit mogelijkheden. Probleem is alleen dat als ik in de linker kolom op een map klik, er geen foto's verschijnen, terwijl ze er wel in staan, zowel JPG als RAW.

Jan
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 24 Oct 2007, 10:09    Post subject:
Natuurlijk kan ik de probeerversie van PSE 6 downloaden. Maar dan moet ik nog wel zelf uitvinden waar de verschillen zitten.
Ik had hier gehoopt op iets meer concrete reacties in plaats van opmerkingen die neigen naar "zoek het zelf maar uit". (Ik realiseer me dat dat wat negatief klinkt maar dat is voor de duidelijkheid).

Voorbeeld van een concrete vraag daarbij: in PSE 2 heb ik ooit wel eens geexperimenteerd met layers, maar ben er niet in geslaagd om daar uit te komen. Is dat in de versie 6 net zo? (Of ligt dat aan mij?)
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Oct 2007, 10:26    Post subject:
jepickx wrote:
Voorbeeld van een concrete vraag daarbij: in PSE 2 heb ik ooit wel eens geexperimenteerd met layers, maar ben er niet in geslaagd om daar uit te komen. Is dat in de versie 6 net zo? (Of ligt dat aan mij?)
Jaap, dat zijn eigenlijk twee vragen die niemand voor jou kan beantwoorden. Zelf gebruik ik ook nog steeds wel eens PSe 2 (want die kreeg ik nou eenmaal gratis bij mijn camera). Om op je voorbeeld in te gaan, het gebruik van layers kwam ik zelf ook niet uit, maar nadat ik een NIDF Photoshop seminar had bijgewoond bleek het een fluitje van een cent te zijn. Wel is het zo dat je in PSe 2 minder mogelijkheden hebt in je layers dan met meer uitgebreide pakketen, zo kun je wel je levels aanpassen mbv een gradient (handig als je geen grijsverloopfilter hebt), maar je kunt bv niet scherpte of curves in een layer aanpassen. Of dat in hogere PSe's wel mogelijk is kan ik je niet vertellen, dus dat zal je van iemand anders moeten horen of zelf uitproberen.
Overigens kreeg ik bij mijn 20D ook nog het programma Canon Digital Photo Professional waarmee je wel je curves kunt aanpassen in RAW. Heb ik vrijwel nooit gebruikt omdat ik het verder een gedrochtelijk stuk software vind.
Als ik nu zie dat de nieuwste elements tegen de 100 euro moet kosten denk ik dat Adobe Lightroom een heel aantrekkelijk alternatief vormt. Dat is weliswaar duurder, maar je hebt daarmee een combinatie van een database programma en een fotobewerkingsprogramma waarmee je in zowel JPG als RAW heel veel mogelijkheden hebt. Sinds ik het heb gebruik ik PSe nauwelijks meer behalve voor wat dingen als lokale verscherpingen tbv een plaatje op het internet.

Groet,
Jaap

PS Als je wil kan ik een poging wagen om je de layerfunctie in PSe2 uit te leggen of wanneer daar meer gebruikers behoefte aan hebben er een topic over starten?!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]


Last edited by Jaap Schelvis on Wed 24 Oct 2007, 16:21; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Oct 2007, 10:47    Post subject:
jepickx wrote:
Ik had hier gehoopt op iets meer concrete reacties in plaats van opmerkingen die neigen naar "zoek het zelf maar uit".


Probleem is denk ik dat je hier met diverse gebruikers zit die wel het ene pakket, maar niet het andere kennen, Zo ken ik zelf van PSe alleen maar de versies 4 en 5; 2 en 3 heb ik nooit gezien/gehad. Je kunt er gevoegelijk van uitgaan dat elke nieuwe versie over meer mogelijkheden beschikt, en in een aantal opzichten intuïtiever (lees: gemakkelijker) werkt. Dit alles heeft weer zijn prijs in de vorm van het extra beslag dat gelegd wordt op de beschikbare systeembronnen zoals schijfruimte, intern geheugen en de processor.

Mijn ervaring is dat het zelf uitproberen van en programma nog altijd de beste manier is om erachter te komen of het de moeite waard is het aan te schaffen. Op deze manier heb ik reeds meerdere malen besloten een programma aan te schaffen, en nog veel vaker om een programma juist niet aan te schaffen.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum