Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Zoogdieren: Een aanvulling op de gedragscode

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Oct 2007, 7:28    Post subject: Zoogdieren: Een aanvulling op de gedragscode
In de criteria voor zoogdierfoto’s staat onder andere:

Wanneer je een foto van een groot zoogdier, gemaakt in het buitenland, aanbiedt is een gedetailleerde beschrijving van de locatie verplicht. Zonder deze beschrijving wordt een foto niet geplaatst.

Dit hebben we toen ingevoerd omdat het voor ons niet mogelijk is om alleen op basis van een naam van een locatie in te schatten of we met een uitgebreid Nationaal Park of een lokaal hertenkampje te maken hebben. Ook vinden we het belangrijk om te weten of er gebruik is gemaakt van bijvoorbeeld voeren om dieren naar een bepaalde plek te lokken. Dit laatste zal niet altijd automatisch betekenen dat die foto’s niet zullen worden geplaatst. Er zijn omstandigheden denkbaar waarbij het voeren op een “verantwoorde” manier gebeurt zonder dat het welzijn of de veiligheid van de dieren in het geding komt. Je kunt hierbij denken aan de beren in Finland of voor onze zustersite de Zeearenden achter het vissersbootje in Polen.

Helaas zijn er ook voorbeelden bekend waarbij dieren dusdanig zijn gemanipuleerd dat het welzijn van de dieren erdoor in gevaar is gekomen, soms zelfs met de dood tot triest gevolg. Dit kunnen wij (meestal) niet afleiden uit de foto zelf of alleen de opgegeven locatie. We hebben daarom besloten om de criteria voor zoogdierfoto’s aan te scherpen in die zin dat we nu ook voor foto’s uit Nederland en België meer informatie bij de foto verplicht stellen. Bovenstaande zin uit de criteria zal dus worden vervangen door:

Wanneer je een foto van een groot zoogdier aanbiedt is het verplicht om een gedetailleerde beschrijving te geven onder welke omstandigheden de opname tot stand is gekomen. Zonder deze beschrijving wordt een foto niet geplaatst.

Voor veel bekende plaatsen in Nederland is dat een kwestie van een korte zin als “vanachter het kijkscherm bij …..”, maar wanneer wij een foto binnenkrijgen van bijvoorbeeld een roofdier wat zijn “normale” schuwheid verloren lijkt te hebben dan willen we graag een goede inschatting kunnen maken of we plaatsing van de foto verantwoord vinden. In zo’n geval willen we dan ook een uitgebreide beschrijving van de omstandigheden.

Het Nederpix-team
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Thu 25 Oct 2007, 7:34    Post subject:
Jaap schrijft:

Quote:
Wanneer je een foto van een groot zoogdier aanbiedt is het verplicht om een gedetailleerde beschrijving te geven onder welke omstandigheden de opname tot stand is gekomen. Zonder deze beschrijving wordt een foto niet geplaatst.


Even actueel blijvend Jaap, zou deze regel ook opgaan voor het door mij vandaag geposte Damhert ? M.a.w. zou ik hierbij moeten vermelden dat ik deze bok , min of meer wetende waar deze zich ophouden,tijdens een wandeling ben tegengekomen ??

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Oct 2007, 7:46    Post subject:
In principe wel, maar omdat jij al meerder keren duidelijk hebt aangegeven waar en hoe jij je Damherten fotografeert is een herhaling in dit geval voor ons niet nodig. Wanneer je nu opeens morgen komt met een foto van een marterachtige die in Oranjezon een vuilnisbak plundert dan willen we wel graag weten of daar misschien met opzet voer in is gestopt, zo ja wat, hoeveel fotografen er op tuinstoeltjes om heen zaten, afstand tot de openbare weg, enz. Uiteraard een volstrekt willekeurig gekozen voorbeeld, maar ik hoop dat de strekking duidelijk is.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Thu 25 Oct 2007, 8:02    Post subject:
Volkomen duidelijk Jaap, bedankt !!

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
AlexRoetemeijer
Vip


Gender: Male
Age: 48
Joined: 17 Sep 2005
Posts: 10
Location: Järna, Zweden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Nov 2007, 20:28    Post subject: Buitenland
ja Jaap daar gaan we weer,
Als 'buitenlander' moet ik dus alle los lopen elanden in Zweden gaan verantwoorden, en alle 'park' dieren in Nederland komen gewoon op de site. Sad
Maar ik zal me erbij neerleggen en mijn best doen met een beschrijving!! maar dan wel in het Zweeds OK?
Groet Alex Roetemeijer
_________________
canon
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Nov 2007, 23:21    Post subject:
Gärna Cool
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum