Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Extender

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Verwijderd
Guest







PostPosted: Fri 26 Oct 2007, 9:58    Post subject: Extender
Even een vraagje en stel jullie professionele mening op prijs !
Ik ben van plan een extender aan te schaffen voor mijn EF 75-300 ( 1:4-5.6) III USM Lens ( uiteraard 2de hands ). Nu heb ik op diverse sites gekeken en raak enigszins verward over een Canonextender of een Kenko.
Wie heeft er bruikbare tips voor me, bijvoorbeeld: is een extender EF x 2 MK II van Canon beter dan een 1.4 of een Kenko .Kortom , elk advies wordt door mij in dank afgenomen
Wink

gr.Ben

edit: ook tips waar ik de meeste kans heb een 2de hands aan te kunnen schaffen zijn welkom !!
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 326
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Oct 2007, 10:28    Post subject:
Op het forum van BP is redelijk wat te vinden over het gebruik van extenders Ben.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Anne


Gender: Male
Age: 32
Joined: 05 Apr 2006
Posts: 45

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Oct 2007, 10:40    Post subject:
Eh, de enige bruikbare tip die ik kan geven is dat een extender op zo'n zoomlens zoveel nadelen heeft, dat je goed moet overwegen of het niet beter is door te sparen voor een betere lens. 1.4x betekent een 105-420mm zoomlens, met veel verlies in scherpte en licht (f/8 ). 2x betekent een belabberde kwaliteit 150-600mm en nauwelijks licht (f/11).
Volgens de canon brochure kun je geen canon extender met jou zoomlens gebruiken. In ieder geval lukte het ook niet op mijn 70-300mm IS USM.

Groetjes,

Anne


Last edited by Anne on Fri 26 Oct 2007, 10:56; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Oct 2007, 10:51    Post subject:
Ik ben het eens met de vorige spreeker dat het waarschijnlijk niet mogelijk is om een extender op een Canon zoonlens te gebruiken (heb zelf ook een 70-300 en daar past ook geen extender op). Een tweede advies dat ik zou willen geven is dat bij een 2x extender vaak de autofocus niet meer werkt en bij een 1.4x wel, dus dat is ook nog een overweging waard. Een derde punt is dat (mijn ervaring tenminste) met een 2x extender de kwaliteit redelijk achteruit gaat, terwijl dit met een 1.4x nog wel redelijk meevalt. Hopelijk kan je hier wat mee.
Back to top
Reply with quote
 
Anne


Gender: Male
Age: 32
Joined: 05 Apr 2006
Posts: 45

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Oct 2007, 10:54    Post subject:
De autofocus doet het met een 2x in ieder geval niet meer, bij een 1.4x hangt het er volgens mij van af welke teleconverter en camera je hebt.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Oct 2007, 11:22    Post subject:
De extenders van Canon passen alleen maar op bepaalde (witte) L-lenzen, tenzij je er aan gaat sleutelen. Als het al zou passen dan heb je alleen maar autofocus met de 1,4x op de kortste brandpuntsafstand, zodra je in gaat zoomen kom je boven de f/5.6 en heb je geen autofocus meer.

Een extender van Kenko of Tamron zal ongetwijfeld passen, maar of het geheel in combinatie met jouw lens naar tevredenheid functioneert zul je moeten uitproberen.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
buzzz3d


Gender: Male
Age: 54
Joined: 24 Apr 2007
Posts: 4
Location: Waddinxveen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 26 Oct 2007, 11:43    Post subject:
Naast de AF die niet (2x extender) of nauwelijks (1.4x) meer zal werken holt de beeldkwaliteit dusdanig hard achteruit dat je er beter van af kan zien.
Ik heb het 1 keer geprobeerd met een Tamron 1.4x op een 70-300IS lens, jammer maar helaas. Je kunt inderdaad beter doorsparen voor een betere lens..
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Oct 2007, 16:12    Post subject:
Hey Ben...zal het even aan Andrea vragen. Van haar heb ik namelijk wel eens zoiets geleend (of het Canon of een ander merk was weet ik ff niet meer), maar die werkte dus wel op 75-300 lens. Moet zeggen dat ik er zelf ook niet écht kapot van was hoor. Je verliest idd heel veel lichtsterkte.......Laat je nog wel even weten welke het waren.
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Oct 2007, 16:34    Post subject:
Je kunt een soligor pro of kenko pro wel gebruiken. Zelf heb ik een Soligor Pro 1.4 bij Kamera-express gekocht. Ik kan deze gebruiken met de 20D op zowel de tokina 28-80, sigma 70-300 en de sigma 400.
Kwalitatief wel wat scherpte inleveren. Sad
Tevens heb ik deze op een gehuurde L 300 2.8 IS USM gebruikt. Dit was een perfecte combi, zonder scherpteverlies.

Groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Sat 27 Oct 2007, 19:43    Post subject:
Iedereen bedankt voor de reacties. Ze zijn nogal verschillend van aard zodat ik nog meer stof heb om over na te denken. Wink Ik ben er dus nog niet uit maar mocht er "iets" komen meld ik dat uiteraard.

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
Eric Gibcus


Gender: Male
Age: 56
Joined: 20 Sep 2005
Posts: 75
Location: Nieuwegein
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Oct 2007, 11:47    Post subject:
Hoi Ben ik heb een 1.4 extender van soligor en gebruik hem zeer zelden op mijn 80-400 lens. Alleen als er zeer veel licht is, dan kan ik 100 iso en f9,0 gebruiken anders is het resultaat ronduit slecht, vaak geeft croppen een beter resultaat. Mijn advies is dus niet doen.
groet, eric
_________________
Nikon d200, d70, f90X, Nikon 80-400vr, Nikon 60 & 105 mm macro, Nikon28-70 mm, Nikon 20mm, Nikon Sb26 flitser, Sea & Sea YS-20 ow-flitser, Subal onderwaterhuis
kijk ook op www.deeldenatuur.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum