Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

macro in studio

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 19:22    Post subject: macro in studio
Hi lui,

mijn broer fotografeert thuis mineralen. hij wil graag kristallen tot ca 1cm mooi kunnen fotograferen. Hij zal ook buiten bloemen fotograferen.
Naar grote waarschijnlijkheid zal de lens moeten gaan passen op een pentax k10d (autofocus vindt hij erg prettig).

Als lenzen hadden we gedacht aan een sigma 50 f2,8 macro (DC etc) of een tamron 90 F2,8 macro (met alle letters).

Die 2e is hier - en elders - heel erg populair. Maar over de eerste hoor ik nergens wat. Is er iemand die iets zinnigs er over kan vertellen. Vooral gelet op het type onderwerp: het gaat dus niet om ingewikkeld bewegende insecten en zo.

dank, peter

Anne

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 19:46    Post subject:
De tamron is inderdaad een iets vaker gebruikte en waarschijnlijk net iets betere lens, hoewel ik er geen ervaring mee heb. Gezien reviews van beide lenzen denk ik dat de autofocus van de tamron een stuk beter is.
Als je heel dichtbij wilt komen, en bijvoorbeeld een kristal van 1cm in de breedte vol in beeld wilt hebben, dan zul je waarschijnlijk tussenringen gaan gebruiken. Die hebben aanzienlijk meer effect op een 50mm.
90mm is echter in het veld fijner om mee te werken, zelfs al fotografeer je geen vliegerige insecten, omdat je minder last van de achtergrond hebt.
Ook op de tamron kom je met een set tussenringen trouwens wel tot ongeveer 1cm, denk ik.
Autofocus is in dat geval wel af te raden...

Groeten,

Anne
Back to top
Reply with quote

MACRO

PostPosted: Tue 08 Jan 2008, 21:44    Post subject: TAMRON 90mm
Beste Peter, werk nu al een hele tijd met bovengenoemde lens.
Het is een echte aanrader echt ontzettend scherpe opnamen en ligt door zijn omvang ook lekker in balans mocht je al eens uit de hand fotograferen(voor portretten is ie ook zeer geschikt)
voor mijn doel van fotografie gebruik ik altijd een statief en scherpstellen doe ik bij macrofotofrafie altijd handmatig.
Nog een plus punt is de lichtgevoeligheid van 2.8 ook onder slechtere lichtomstandigheden presteerd deze lens perfect.
Ik weet niet of jij met het bovenstaande iets kunt, maar ik ben een zeer tevreden gebruiker.
Groeten,
MACRO.
Back to top
Reply with quote

Dirk-Jan

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 19:00    Post subject:
Het is al een oud toppic zie ik. Mocht advies nog nodig zijn dan heb ik allereerst een weder vraag. Wat bedoel je met "tot 1cm fotograferen"?
Bedoel je daar de afstand van het onderwerp tot de lens? Of is dat het formaat van het onderwerp?
Voor beide zeken heb je waarschijnlijk meer nodig dan alleen een gewone macrolens. Die gaan tot 1:1 en hebben vaak nog wel wat ruimte nodig (>1cm).
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 21:24    Post subject:
dank voor de - alsnog - reacties. De intentie is om kristallen met lengte zo +/- 1 cm er goed op te krijgen. Dat betekent niet dat de foto 2:1 moet worden, een beetje "ruimte" in de compositie mag wel, toch? Bovendien gaat ie ze niet 40x60cm afdrukken, dus kan er wel iets gecropt worden.

Inmiddels heeft broer een 90mm gekocht, aangezien er dan veel meer ruimte is tussen lens en onderwerp voor de belichting. De lens blijkt absoluut geschikt, en de autofocus werkt prima, mede omdat stenen niet zo snel weglopen.

Qua optische kwaliteit is een sigma 70 F2,8 macro nog als alternatief aangeraden, met stip, in andere forums.

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum