Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Bloemen, planten, mossen en paddestoelen


Modereren van paddenstoelen- en korstmossennamen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Aldert Gutter


Gender: Male
Age: 61
Joined: 17 Oct 2005
Posts: 4
Location: Baarn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 12:30    Post subject: Modereren van paddenstoelen- en korstmossennamen
Confused Beste NP-ers,
Steeds als ik een bezoek breng aan Nederpix, laat ik me leiden door de talloze foute namen van paddenstoelen en korstmossen in plaats van te genieten van de soms mooie foto's die er worden getoond. Ik ben gaan merken dat ik mijn bezoekjes meer uit een soort plichtsbesef afleg dan voor mijn eigen plezier, omdat ik steeds denk dat ik die namen moet corrigeren. En vaak lukt dat niet, omdat de daarvoor vereiste kenmerken niet in beeld gebracht zijn of kunnen worden. Op minder dan de helft van de foutief benoemde foto's kan ik dan wel reageren en dat kost mij, merk ik, teveel tijd. Zoals de meesten van jullie weten, heb ik het druk genoeg met mijn werk voor de Nederlandse Mycologische Vereniging, wat óók vrijetijdswerk is. Daarom heb ik besloten niet meer op foto's te reageren. Ook zal ik geen nieuwe foto's meer plaatsen. Paddenstoelenfotografie is voor mij een andere bezigheid dan alleen mooie plaatjes maken en als mycologisch, kleur- en compositietechnisch correcte foto's worden geweigerd om "schoonheidsfoutjes" zoals een ongelukkige achtergrond, moet ik concluderen dat NP een plaatjesmakerssite is en - inderdaad - geen forum om meer van paddenstoelen te leren. En dat bedoel ik niet neerbuigend, want het is geweldig om mooie plaatjes te maken en te kunnen presenteren op een medium als NP! Ik heb veel bewondering voor veel fotografen en ook voor het doorzettingsvermogen en enthousiasme van velen die het blijven proberen! Ik moet gewoon een keuze maken en die is persoonlijk. Bedankt voor alle leuke en leerzame contacten! Natuurlijk zal ik nog blijven kijken, want als liefhebber van paddenstoelen laat ik me graag roeren door de voltreffers die ook zo nu en dan in het album verschijnen. maar voortaan zonder het gevoel dat ik ook nog moet modereren. Op NP zijn de plaatjes belangrijker dan een juiste naam.
Hartelijke groet, Aldert Wink
_________________
Sanyo S3; Canon EOS 40D, EFS 17-85 IS, Kood (AF) FD ring waarvan het element is verwijderd t.b.v. perfecte macrofotografie, Canon FD 200/4, FD 135/3.5, FD 85/1.8, FD 50/3.5 macro, FD tussenringen 25 en 50 mm, FD extender 2x, Benbo statief.
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 15:07    Post subject:
Dag Aldert,
Quote:
Op minder dan de helft van de foutief benoemde foto's kan ik dan wel reageren en dat kost mij, merk ik, teveel tijd.

Ook ik heb geprofiteerd van je kennis bij correcties hetzij bij mijn eigen foto's en/of die bij anderen.
Dikwijls ook was je genegen om langs de e-mailweg mij te adviseren bij de naamgeving, (en niet te vergeten Marijke).
Ik dank je zeer voor én je tijd én je (parate) kennis.
Misschien 'tot nog eens'.
Hartelijke groet,
Wim
Back to top
Reply with quote
 
jannie


Gender: Female
Age: 76
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 171
Location: leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 15:57    Post subject:
Hoi Aldert.

Bedankt voor je tijd en aandacht.
Voor je altijd vriendelijke kommentaren c.q. verbeteringen.

Succes met je werk en geniet van de mooie foto's die
de site biedt.

Groet,

Jannie.
_________________
Sony HX 400V vaak in combinatie met de Raynox voorzetlens 250 en sinds kort ook de Raynox 150
Sinds februari 2015 een Sony ILCE 6000
Back to top
Reply with quote
 
marijke kanters


Gender: Female
Age: 72
Joined: 17 Dec 2005
Posts: 46
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 16:12    Post subject: Modereren van paddenstoelen- en korstmossennamen
Hoi Aldert,

Voor mij hetzelfde commentaar, dat jannie geeft. Probeer vooral nog te genieten van de foto's.
Ik weet, dat er veel tijd gaat zitten in het werk voor de NMV, dus kijk alleen maar naar de plaatjes. Ik loop elke woensdag mee met de WMOIJ en krijg meestal de namen op een presenteerblaadje. Probeer er ondertussen ook nog wat van op te steken en weet nu hoe moeilijk zoniet onmogelijk om paddenstoelen van een foto te determineren. Succes met NMV!

Groetjes, Marijke
_________________
Canon Eos 800D Digital, EF100mm F2.8 Macro Usm., Macro Twin Lite MT-24EX. Canon G9. Statief:SmallRig
Back to top
Reply with quote
 
klomp


Gender: Male
Age: 66
Joined: 16 Oct 2005
Posts: 97
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 22:38    Post subject:
Beste Aldert, bedankt voor je werk in de afgelopen periode voor NP. Naast je eigen werk, ben je ook nog Webmaster van onze NMV en dat kost heel veel tijd. Geen wonder dat je halve nachten achter de PC zit. Ik weet dat andere Mycologen ook op NP monitoren en zonodig reageren.
Mijn wens voor 2008 is, dat zij dat blijven doen. En dat wij met z'n allen het paddestoelenalbum op NP up to date proberen te houden, zodat iedereen verantwoord kan blijven genieten van de juiste benaming.
Wij zullen elkaar nog wel zeker in het veld tegenkomen Wink.
Groet Cees.
_________________
FUJI Finepix S9500,
Cannon EOS 400D, Kitlens, 200mm lens, Tamron 90 mm 2.8 macrolens.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 16:52    Post subject:
Het op naam brengen van een verkeerd gedetermineerde soort wordt altijd gewaardeerd, dus wat dat betreft jammer dat we niet meer op die manier van je kennis gebruik kunnen maken! (maar schroom vooral niet om mooie platen te plaatsen!!). "Gelukkig" loopt er hier nog een aantal mycologen rond, dus hopelijk kunnen die af en toe (zoals nu ook al gebeurt) foutjes eruit halen. Nederpix is inderdaad een fotografie-site, maar dat wil niet zeggen dat we geen belang hechten aan juiste naamgeving. De praktijk is namelijk dat Nederpix ook vaak wordt gebruikt als database, en vanuit dat perspectief is het goed om de juiste naam bij de foto te hebben. Bij deze wellicht aardig om te melden: www.waarneming.nl heeft in het paddestoelenforum een determinatie-topic, waar je plaatjes van soorten kunt plaatsen waar je niet zeker van bent. Misschien is dat voor sommigen onder ons een uitkomst.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Mon 03 Dec 2007, 17:01    Post subject:
Beste Aldert,

Kan me heel goed voorstellen dat je het wel erg druk hebt met je vrijwilligerswerkzaamheden op paddestoelengebied.
Toch wil ik jou ook hartelijk bedanken voor de verbeterde determinaties. blijf mijn best doen om goed te determineren.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Gert Paassen


Gender: Male
Age: 69
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 50
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Dec 2007, 18:57    Post subject:
Aldert ook namens mij bedankt en ook al wil je het zo goed mogenlijk doen als fotograaf foutjes sluipen er altijd in.

Blijf zeker kijken en in ieder gaval ik zal proberen zo goed als kan de juiste naam proberen te geven aan die paddenstoelen.
_________________
Groetjes Gert

Nikon D300
Nikon D750
nikkor 16-35 AF-S F4
Nikkor 105 AF-S Micro F2.8 G IF-ED
Nikkor 24-70 AF- F2.8 ED
Nikkor200-500 AF
Back to top
Reply with quote
 
Hans Adema


Gender: Male
Age: 73
Joined: 10 Oct 2007
Posts: 281
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 21:44    Post subject: Aldert
Ik noem het dus: Wisseling van de wacht. Misschien zeg ik over een jaar hetzelfde, maar ik neem met heel veel plezier zijn functie over. Hoe plaats je dat in het Forum?, ik ben ook pas maar een Nederpix beginneling. Mvgr
Hans

Zie mijn opmerking bij de laatste Armillaria:

Ik ben geen alleskunner/kenner, in tegendeel, ik zal de plank wel eens goed misslaan, maar ik wil Aldert zijn determinatiefunctie wel overnemen. Ik heb dat 'niet meer determineren door hem' overigens niet gelezen, waar stond dat?

Maar stuur in geval van een determinatieverzoek dan wel PB'tjes naar me (adema@naturalis.nl; jphmadema@casema.nl), ik houd er niet van foto's op de site te verbeteren (tenzij het zoiets is als de kroontjesknotszwam).

Mvgr
Hans
_________________
Pentax K 200D, Pentax K7, Pentax K3, Pentax 18-55 mm, Sigma 70-210 (2.8-4.5), Sigma 28-84 en Sigma 70-300 APO Macro DG. Sigma 50 mm (2.Cool Macro, Pentax 100 mm macro.en diverse randapparatur nog uit mijn analoge Pentax/Minolta/Mamya rolfilm-tijd
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 23:06    Post subject: Re: Aldert
Hans Adema wrote:
Hoe plaats je dat in het Forum


Volgens mij heb je dat bij deze gedaan Hans Smile Anders zit er bovenaan de pagina in het forum een knop "nieuw onderwerp", daarmee kun je een nieuw onderwerp starten.

En leuk dat je het stokje over wil nemen. Paddestoelen blijken toch altijd lastig te determineren.

Groetjes, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 23:20    Post subject:
@Arjen Drost,
Ben je bang dat @Hans Adema het niet goed ziet??
Je schreef:
Quote:
Hans Laughing Anders
Shame on you Shame on you Cool
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Dec 2007, 23:37    Post subject:
Laughing Laughing Embarassed

Zo was hij uiteraard niet bedoeld, ik heb het volste vertrouwen in Hans Smile

Groetjes, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Veganpix


Gender: Male
Age: 65
Joined: 25 Jul 2006
Posts: 138
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 08 Dec 2007, 12:11    Post subject:
Aldert, ook namens mij nog bedankt voor je nuttige bijdragen. Ik heb nogal eens van je kennis gebruik gemaakt. Veel succes met je andere werkzaamheden!

Groet,

Alfons
Back to top
Reply with quote
 
Hans Adema


Gender: Male
Age: 73
Joined: 10 Oct 2007
Posts: 281
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Dec 2007, 15:37    Post subject: naam
Ik wordt wel vaker uitgemaakt voor Hans Anders, dat ben ik wel gewend, . Maar gelukkig bezit ik de Algemene Hansyclopedie, alle beroemde Hansen van Nederland, en daar staat Hans Anders niet in. Ik ook niet overigens.
(geen grapje, het boek bestaat echt, mijn broer kocht het ooit voor me bij De Slegte!)
Mvgr
Hans
_________________
Pentax K 200D, Pentax K7, Pentax K3, Pentax 18-55 mm, Sigma 70-210 (2.8-4.5), Sigma 28-84 en Sigma 70-300 APO Macro DG. Sigma 50 mm (2.Cool Macro, Pentax 100 mm macro.en diverse randapparatur nog uit mijn analoge Pentax/Minolta/Mamya rolfilm-tijd
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Bloemen, planten, mossen en paddestoelen

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum