Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Vlekjes op sensor

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Paul Meuldijk


Gender: Male
Age: 62
Joined: 18 Sep 2007
Posts: 8
Location: Vlaardingen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 21:31    Post subject: Vlekjes op sensor
Een vraagje over mij Canon 400d. Deze camera heb ik sinds een paar maanden en bevalt prima. Hoewel er een sensorreiniger in zit, heb ik nu toch een paar vlekjes op mijn foto's die vooral opvallen tegen een egaal vlak, dus bijv. blauwe lucht of mist. Hebben meer Nederpixers hier last van, mag het eigenlijk wel bij een camera die nog zo jong is, is er zelf iets aan te doen of is het het beste om hem door Canon of bij een speciale fotozaak te laten schoonmaken ?
Wie weet raad, want soms worden mijn foto's er door verstoord.

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen !

Groeten,

Paul
_________________
Canon EOS 400D, Canon Zoom Lens EF 70-300 mm, Canon lens 18-55 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Tim de Boer


Gender: Male
Age: 37
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 28
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 21:37    Post subject:
In principe kunnen die vlekken natuurlijk al komen als je 1 keer onvoorzichtig je lens verwisseld en er vuil naar binnen komt. Toch zou je denken dat de sensorreiniging dit ene beteje moet voorkomen, al blijft het vuil natuurlijk wel ergens. Bij een beetje fatsoenlijke fotozaak kun je de sensor gewoon laten reinigen.
_________________
30d, 17-35 2.8L, 50 1.8, Tamron 28-75 2.8 DI , 100 2.8macro, 100-400 4.5-5.6L , Sigma 1.4 converter, Solligor tussenringen, Canon 550 + 420 EX en meer. http://www.timdeboer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Dec 2007, 6:20    Post subject:
Helaas komen sommige camera's al uit de fabriek met stof op de sensor #evil

Het schoonmaken is overigens heel goed zelf te doen, mits je over de juiste spullen beschikt. Kost overigens wel wat, maar een keertje in de fotozaak je sensor laten reinigen is nu ook niet bepaald goedkoop. Kijk eens hier voor meer informatie en een filmpje. Voor de 400D heb je de swabs type 2 nodig, met de E2 vloeistof.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Paul Meuldijk


Gender: Male
Age: 62
Joined: 18 Sep 2007
Posts: 8
Location: Vlaardingen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 24 Dec 2007, 9:24    Post subject:
Beste Tim en Joop,

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Het wisselen van objectieven (ik heb er twee) doe ik altijd zo voorzichtig en snel mogelijk, maar echt voorkomen dat er een stofje binnenkomt kan je denk ik nooit. Als dat vlekje nu linksbeneden zou zitten, dan valt het niet op, maar nu zit het linksboven in beeld helaas.
Ik heb gekeken naar het zelfreinigen, maar dan ben ik altijd bang dat ik het niet goed doe en ik het misschien erger maak dan het is (kan het streepjes achterlaten bijvoorbeeld). Hier in Kethel is een fotozaak die maakt voor 12,50 euro de sensor schoon. Ik denk dat ik dat maar ga doen.
Nogmaals dank en fijne dagen gewenst !!

Groeten,

Paul
_________________
Canon EOS 400D, Canon Zoom Lens EF 70-300 mm, Canon lens 18-55 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Dec 2007, 9:39    Post subject:
Hallo Paul,

Vaak wordt er nogal dramatisch gedaan over het schoonmaken, maar als je een klein beetje handig bent m.i. geheel ten onrechte. Wanneer je de juiste spullen gebruikt en de gebruiksaanwijzingen (die van de camera en die van de schoonmaakmiddelen) goed opvolgt dan kan er eigenlijk weinig misgaan. Probleem met laten doen is dat je iedere keer als er stofjes op de sensor zitten je je camera weer weg moet brengen.

O ja, geen strepen...

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Dec 2007, 11:05    Post subject:
Voordat je met schoonmaakmiddelen begint is het aan te bevelen om het camerahuis schoon te blazen met een blaasbalg. Kan heel goed zijn dat dat al voldoende is.
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
ad


Gender: Male
Age: 61
Joined: 09 Oct 2005
Posts: 30
Location: prinsenbeek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Dec 2007, 11:27    Post subject:
http://www.youtube.com/watch?v=lpSi27u4azQ

maak zelf een keuze uit verschillende voorbeelden

gr ad .
_________________
canon 20D 100-400mm L IS USM / 14-70mm L f4 USM .
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Dec 2007, 11:42    Post subject:
Paul,

Vlekjes op de sensor krijgt iedereen volgens mij vroeg of laat iedereen mee te maken. Zeker als je vaak van lenzen wisselt. Dat is op zich niets om je zorgen over te maken.

Wat je zelf kan doen:
- schoonblazen met een blaasbalgje (camera met de opening naar onderen) in het liefst een stofarme omgeving.
- schoonvegen met bijv. een statische borstel (zijn verkrijgbaar bij fotozaken).
- als echt niets meer helpt kan je ook met een beetje alcohol en wattenstaafjes aan de slag. Kost wel vaak een aantal keren om het helemaal schoon te krijgen. Controlefoto kun je maken tegen bijv. een blauwe lucht (met diafragma op f20 of zo). Bij voorkeur in een omgeving met weinig stof (bijv. in de douche na het douchen Very Happy ).

Sensors zijn overigens niet zo fragiel als je misschien denkt. Er zit een soort beschermlaagje op, dus je poetst nooit op de sensor zelf. Eerlijk gezegd vind ik al die schoonmaakacties bij de winkels een beetje afzetterij. Ze doen precies hetzelfde wat jij ook kan doen. Vaak heb je na zo'n actie ook al weer snel nieuwe vlekjes.

Succes,
Bendiks

En o ja, sensorvlekjes zijn bijna altijd weg te poetsen met Photoshop, dus echt verpesten kunnen ze je topfoto's ook niet.
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Dec 2007, 17:56    Post subject:
Als aanvulling hier nog wat tips van Thom Hogan:
http://www.bythom.com/cleaning.htm

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Paul Meuldijk


Gender: Male
Age: 62
Joined: 18 Sep 2007
Posts: 8
Location: Vlaardingen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 24 Dec 2007, 20:50    Post subject:
Iedereen heel hartelijk dank voor de reacties, tips, aanwijzingen enz. Ook degenen die mij rechtsreeks hebben gemailed. Ik heb besloten om het stapsgewijs aan te pakken en te kijken wat helpt (dus eerst de blaasbalg, dan eventueel vervolgen met wattenstaafjes met alcohol of sensor swabs en als dat allemaal niet lukt, dan laat ik hem even reinigen bij de winkel). Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het zover niet hoeft te komen.

Ik heb inmiddels ook geleerd hoe ik kan klonen via photshop en op die manier de foto's kan redden.

Nogmaals dank, ik ga er iets mee doen !!!

En ook nogmaals iedereen gezellige dagen !

Groeten,
Paul
_________________
Canon EOS 400D, Canon Zoom Lens EF 70-300 mm, Canon lens 18-55 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum