Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Zoogdieren in gevangenschap

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Henk Baptist
Editor


Gender: Male

Joined: 19 Dec 2008
Posts: 111
Location: Diever / Oud-Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 12:09    Post subject: Zoogdieren in gevangenschap
Naar aanleiding van een foto van een Giraffe in Namibië begon ik toch na te denken over de plaatsing van zoogdieren in gevangenschap op deze site. In de FAQ is aangegeven dat slechts natuurfoto’s worden geplaatst.
Bij grote zoogdieren is dat moeilijk te beoordelen. Deze kun je verplaatsen en opsluiten in een (semi) natuurlijke omgeving, bijvoorbeeld een wildpark of de Amsterdams Waterleiding Duinen. In Afrika wordt dat massaal gedaan. Waar ligt de grens voor de acceptatie als natuurfoto. Een Giraffe in de dierentuin wordt niet geaccepteerd, maar een Giraffe opgesloten in het Krugerpark wel. Je kunt dit laatste motiveren door te stellen dat de Giraffe in dit biotoop van nature voorkomt. Ook een argument is dat sommige zoogdieren alleen nog maar in enkel reservaten (beschermd) voorkomen.
Het argument van natuurfoto geldt niet wanneer in een natuurpark of wildpark zoogdieren worden geplaatst die er van nature niet thuis horen. Dit was het geval met de laatst geplaatste Giraffe. http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=196252&recent=1
Hoe sprekend de foto ook is, op basis van de FAQ had hij niet mogen worden geplaatst. Helaas vereist de beoordeling een (lokale) deskundigheid die je niet bij de moderatoren kunt leggen.
_________________
Canon R systemen
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 12:19    Post subject:
De vergelijking van een dierentuin met het Krugerpark vind ik niet op zijn plaats.
Het Krugerpark is giga groot en qua oppervlakte niet te vergelijken met de afmetingen van een dierenverblijf in een dierentuin. En de dieren in het Krugerpark worden niet gevoerd.
Als je die vergelijking maakt dan zijn er eigenlijk geen " wilde " dieren meer, want in een samenleving met mensen hebben de dieren steeds minder ruimte en komt er al snel een hek om een natuurgebied, hoe groot het ook mag zijn.
In Nederland valt de Hoge Veluwe daar dan ook onder.
Het plaatsen van een hek is zowel in het belang van de dieren als van de mensen die er vlakbij wonen.
Maar voor wat betreft het plaatsen van een foto van een dier in bv. een dierentuin, daar heb ik geen moeite mee, mits vermeld natuurlijk en dan eventueel een apart album.

groetjes
Astrid Schute
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 12:51    Post subject:
Hoe groot is het Krugerpark Henk?

antwoord: 19.485 km²

Ik heb voor de grap even een ander oppervlak gegoogled en kwam op 33.881 km². Rara welk oppervlak is dat?

Amsterdamse Waterleidingduinen: 3400 hectare. Dus 34 km², geïntroduceerde-hertenpark, - een stuk grond dat eigenlijk alleen natuurgebied mag zijn omdat we het nodig hebben voor zuiver drinkwater -, vergelijken met 19.485 km² bescherming tegen menselijke invloed...

Kom op zeg.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 13:00    Post subject:
Uit het topic met de criteria voor zoogdierfoto's:

Quote:
Voor foto's uit het buitenland geldt dat uitsluitend foto's van dieren worden geplaatst wanneer deze in de vrije natuur zijn gefotografeerd. Foto's uit afgerasterde gebieden als wildparken, dierentuinen en alle tussenliggende varianten worden niet geplaatst. Voorbeelden van dergelijke parken zijn het Jaegersborg in Denemarken, Daun in Duitsland en in NL bv: Natuurpark Berg en Bos, het Aardhuis bij Apeldoorn en Natuurpark Lelystad.
Van zeer grote parken met een natuurlijk beheer (tienduizenden hectaren) als het Beierse Wald (24.000ha) worden foto's toegestaan van soorten die daar een natuurlijk bestaan leiden en nagenoeg niet door de mens worden gestuurd. Soorten die daar in een kleiner afgerasterd deel voorkomen worden vanzelfsprekend geweigerd.


Het lijkt me vrij logisch dat een park als het Krugerpark wel onder de "zeer grote parken met een natuurlijk beheer" vallen Smile

Bij twijfel zullen we ook vaak navraag doen en het is dus altijd aan te bevelen (eigenlijk ook verplicht, zie bovengenoemd topic) om een goede omschrijving te geven van de opnameomstandigheden.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male

Joined: 19 Dec 2008
Posts: 111
Location: Diever / Oud-Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 13:03    Post subject:
Ik heb de twee extremen, dierenpark en Krugerpark, tegenover elkaar gezet om aan te geven dat de waarheid ergens in het midden ligt voor grote zoogdieren. Overigens is oppervlakte niet maatgevend, maar de mate van natuurlijkheid van de dieren die er leven, zowel qua afkomst, voorkomen als levenswijze.
De redenatie geldt voor een beperkte groep grote zoogdieren. Een foto van een Huismuis in de dierentuin zal die van een wild dier zijn.
_________________
Canon R systemen
Back to top
Reply with quote
 
A.R. Janssens


Gender: Male
Age: 78
Joined: 15 Jul 2007
Posts: 119
Location: Warmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 15:12    Post subject:
Omdat deze discussie werd begonnen naar aanleiding van een door mij ingestuurde foto voel ik me er enigszins bij betrokken. In zuidelijk Afrika vindt op grote schaal verhuizing van dieren van het ene gebied naar het andere plaats en herbevolking van gebieden die economisch niet meer aantrekkelijk zijn voor landbouw of veeteelt en om die reden uitgeroepen worden tot wildpark. De historische natuurlijke verspreiding van de diersoorten is niet zelden onzeker. Zelfs in de grote nationale parken wordt 'gerommeld' met de ondersoorten en worden dieren die er mogelijk oorspronkelijk niet voorkwamen toch uitgezet. Een discussie over toelaatbare en niet toelaatbare foto's is om die reden lastig. Wellicht moet uitsluitend beoordeeld worden op basis van de vraag of de dieren al dan niet zelf in hun voedselbehoefte kunnen voorzien. Hier valt dan wel weer het nodige over te zeggen want de wisenten in Polen worden 's winters bijgevoerd en vrijwel alle drinkplaatsen in Etosha en het Kgadagali Transfrontier Park zijn door de mens aangelegd.

Vriendelijke groeten,

A.R. Janssens

http://www.roelofjanssens.nl/
_________________
Nikon-camera's en objectieven, Gitzo-statieven
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 15:50    Post subject:
Wat er eigenlijk gezegd wordt is dat de kwalificatie van "wild" moet worden herleid tot het regiem wat een bepaald park nastreeft.
Je kunt moeilijk van onze modjes verwachten dat ze een lijst maken - bijhouden van alle parken waar een wildfoto is gemaakt om te bekijken of het betreffende beest binnen de grenzen van wild valt.

Al met al een oneindige discussie.
Niet zinloos, maar n.m.m. zonder uitkomst.

Ik ben in verschillende parken geweest in Kenia, Tanzania en Zaire (Congo). En inderdaad ik heb nergens het gevoel gehad dat het allemaal "echt" was. De grootste verschrikking vond ik de Ngorongoro, "wilde" zebra's aaien bij de lodge!!
Commercie, hoezo?
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 15:58    Post subject:
Wanneer je over dit soort dingen al wilt gaan discussiëren, vraag ik mij af of er ook nog dingen zijn die niet discutabel zijn..
Dus zoals Peter zegt: Kom op zeg..

Mark.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 16:37    Post subject:
@Mark
en dat terwijl ik het 'kom-op'-gevoel iets minder heb, de informatie er onder lezende... Wink

A.R. Janssens wrote:
... herbevolking van gebieden die economisch niet meer aantrekkelijk zijn voor landbouw of veeteelt en om die reden uitgeroepen worden tot wildpark...

Tja, waarom zouden ze het daar anders doen dan bij ons (AWD).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 16:45    Post subject:
@ Peter Wijn,

misschien zit ik er naast, of ik begrijp het niet maar;

Ik heb voor de grap even een ander oppervlak gegoogled en kwam op 33.881 km². Rara welk oppervlak is dat?

Moet dat dan niet 33.881m2 zijn?

groetjes
Astrid Schute
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 16:47    Post subject:
Kan best een interessante discussie worden/zijn voor mijn beeldvorming.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 16:48    Post subject:
astrid wrote:
@ Peter Wijn,

misschien zit ik er naast, of ik begrijp het niet maar;

Ik heb voor de grap even een ander oppervlak gegoogled en kwam op 33.881 km². Rara welk oppervlak is dat?

Moet dat dan niet 33.881m2 zijn?

groetjes
Astrid Schute

Ik kom via Wikipedia tot 37.354 km², maar toch echt wel km²... (als ik tenminste hetzelfde opgezocht heb als Peter).
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Mon 16 Dec 2013, 23:15; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 16:51    Post subject:
Ik dacht dat hij het over de oppervlakte van de AWD had?
Ik had niet het idee dat dat zo groot kon zijn.

groetjes
Astrid Schute
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 16:52    Post subject:
astrid wrote:
Ik dacht dat hij het over de oppervlakte van de AWD had?

Ik dacht van niet Smile
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male

Joined: 19 Dec 2008
Posts: 111
Location: Diever / Oud-Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 17:02    Post subject:
Ach, we kijken niet op een vierkant kilometertje meer of minder. Het is maar net hoe je de grens trekt. Mijn (voormalig) werkgebied, Nederlands water, is ongeveer 55.000 km2 en dus flink wat groter dan 'droog' Nederland.

Ik ontmoet in deze discussie de fotograaf, die toch een wat ander beeld heeft dan de bioloog. Ik ben denk ik wel een purist. In Afrika kom ik soorten als neushoorns en leeuwen tegen in wildparken, beter gezegd game-reserves, die er alleen rondlopen om bejaagd te worden. Ik schaam me om een foto van zo'n dier, waar je soms boe tegen moet roepen om ze op afstand te krijgen, als natuurfoto aan te bieden.
Bovendien is er vaak sprake van faunavervalsing. Net als in Nederland. Mijn frustratie hierover deed me dit onderwerp aan de kaak te stellen.
Maar deze discussie leidt niet tot een werkbaar resultaat.
_________________
Canon R systemen
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 17:04    Post subject:
Henk Baptist wrote:
Maar deze discussie leidt niet tot een werkbaar resultaat.

Is Nederpix de plek om dit soort problematiek aan te pakken? Het is wel erg ver weg en zo heel veel Afrikaanse dieren worden er hier niet geplaatst.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 17:14    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Ik kom via Wikipedia tot 37.354 km², maar toch echt wel km²... (als ik tenminste hetzelfde opgezocht heeft als Peter).

Bijna Arjen...
Land: 33.881 km²
Water: 7645 km²
Totaal: 37.354 km²

Very Happy

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
A.R. Janssens


Gender: Male
Age: 78
Joined: 15 Jul 2007
Posts: 119
Location: Warmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 18:14    Post subject:
Henk, ik heb juist geprobeerd tot een werkbare definiëring te komen. Daar hoef je het wat mij betreft niet mee eens te zijn maar dan ben ik wel benieuwd naar je tegenargumenten. Ik ben overigens nog nooit op een wildboerderij geweest waar aan 'canned hunting' werd gedaan en dat wilde ik zo houden. Ik vond het echter ook bij onze recente reis weer opvallend hoe gemakkelijk de dieren in de parken waar niet wordt gejaagd zijn te benaderen. Zelfs daar waar mocht worden gewandeld zoals in het De Hoop Nature Reserve en in het Namib Naukluft National Park bleven ze rustig staan.

Vriendelijke groeten,

Roelof Janssens

http://www.roelofjanssens.nl/
_________________
Nikon-camera's en objectieven, Gitzo-statieven
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum