Posted: Fri 18 Jan 2008, 17:27 Post subject:
Gefeliciteerd Rico!
Landschap kun je in principe met alle objectieven doen, dus ook tele..hangt ook een beetje af van de omgeving, hoe dichtbij kun je komen en het spelen met diepte. voor groothoek kan ik je bijv. de Tokina 12-24mm aanraden, je moet dan wel dichtbij kunnen komen overal.
Succes., Andrew _________________ Workshops en fotoreizen, meer info zie op mijn website.
Gender: Male Age: 69 Joined: 15 Oct 2006 Posts: 543 Location: Apeldoorn
Posted: Fri 18 Jan 2008, 17:29 Post subject:
Eigenlijk alles van (super)groothoek tot (super)tele...
Even heel kort door de bocht: met een groothoek kun je de weidsheid van het landschap goed weergeven en benadrukken, terwijl je met een telelens afstanden kunt "comprimeren" zodat je een soort laagjesfoto krijgt. Zelf maak ik mijn landschapsfoto's met brandpuntsafstanden die variëren van 10mm tot 400mm, en daarmee ben ik hier zeker niet de enige.
Om even bij Nikon te blijven: kijk eens welke lenzen bwesterink en Tim Oord gebruiken voor hun landschapsfoto's.
Groet, Joop _________________ Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Gefeliciteerd. In principe zijn alle lenzen bruikbaar. Wil je dynamische landschappen met indrukwekkende wolkenluchten dan kies je voor groothoek. Ook heel geschikt om een onderwerp in de voorgrond te plaatsen in een wat surrealistiche setting. Zoek je meer ritme, structuur, vlakken of wil je een object isoleren in je foto's, dan is een telelens (zo ongeveer 150 tot 400mm) een goede keuze. _________________ Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Fri 18 Jan 2008, 20:42 Post subject:
Rico,
Om te beginnen zou ik een standaard lens 18-55 of 18-70 kopen voor het 'standaard'-werk. Let wel dat 17 of 18 mm als ondergrens fijn is voor landschappen. Later kun je dan nog aan tele of groothoek gaan denken. Tele en groothoek zijn toch wat lastiger en een standaard objectief heb je toch nodig, lijkt mij. Een aardig alternatief kan ook de Sigma 17-70 mm zijn (heeft ook macro functie). Zie deze link voor reviews. Trouwens sowieso een nuttige site voor lens reviews.
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Fri 18 Jan 2008, 21:41 Post subject:
sigma 17-70 lijkt me ook een prima keuze. Vooral vanwege deze site www.photozone.de zoek bij de reviews.
Maar er is veel meer mogelijk.
Eigenlijk moet je eerst nagaan hoe je zelf kijkt naar het landschap voor je een lens overweegt.
Overigens, 18mm op je d50 komt overeen met wat men vroeger groothoek noemde, ook 24mm vond men toen al groothoek. Met grotere beeldhoek dan 18mm is het lastig fotograferen in het rommelige Nederland. Zelf gebruik ik vaak een lichte telelens: 85mm of de 24mm kant van groothoek (op dx formaat). _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum