Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Los uit de Hand of toch statief met zoom/tele lenzen
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Welke vorm van stabiliteit gebruik jij het meest tijdens het fotograferen?
Een zwaar statief
27%
 27%  [ 66 ]
Een licht statief
17%
 17%  [ 41 ]
Een eenpootstatief/monopod
12%
 12%  [ 31 ]
Een rijstzak (op welke ondergrond dan ook)
6%
 6%  [ 16 ]
Een paaltje/boom/...
5%
 5%  [ 13 ]
Ik fotografeer altijd uit de losse hand
23%
 23%  [ 57 ]
Anders, namelijk......
6%
 6%  [ 15 ]
Total Votes : 239


Author
Message
baas


Gender: Male
Age: 66
Joined: 06 Jan 2008
Posts: 3
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 11:49    Post subject: Los uit de Hand of toch statief met zoom/tele lenzen
Ben eigenlijk nieuwsgierig hoe anderen hier mee om gaan! Aan de andere kant ook een persoonlijke keuze, wil ik nu wel of niet veel meenemen als ik pad ga en neem ik dan op goed geluk foto's met een lens van bijv. 400mm uit de hand waarbij trillings onscherpte om de hoek komt kijken. Even steunen tegen een boom zal niet altijd lukken.
Denk hierbij bij het maken van foto's van vossen edelherten enz.
Wie maken er gebruik van statieven en betreft het dan een mono of driepoot. (zeker in deze periode met weinig zonlicht is het al niet gemakkelijk) maar ja dat is de uitdaging in de natuur.

Ben benieuwd naar reacties
Groet,
Henk
_________________
Canon EOS 350D / EF 75-300 / EFS 18-55 / EF 35-55
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 12:05    Post subject: Re: Los uit de Hand of toch statief met zoom/tele lenzen
baas wrote:
op goed geluk

Je loopt zo wel een meer dan reëel risico de plaat van je leven te verknallen Confused

Wat mij betreft: een stevige driepoot gaat vrijwel altijd mee, en als ik hem al een keer thuis laat dan gaat er toch minstens een monopod mee. Maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan die stevige driepoot. Het is voor mij dan ook niet zozeer de vraag óf ik hem meeneem, maar meer hóe ik hem meeneem.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 12:21    Post subject:
Leuk topic, ik ben ook wel benieuwd wat men allemaal gebruikt. Ik heb er even een poll van gemaakt met een aantal opties.

Ik heb zelf standaard een rijstzak (nou ja, piepschuimbolletjeszak in mijn geval) in m'n fototas zitten. Gebruik ik altijd als ik op de grond fotografeer. Verder heb ik bijna altijd m'n eenpoot bij me, voor het telewerk.
Mijn driepoot valt bijna uit elkaar en gebruik ik dus nog maar zeer sporadisch...
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 12:32    Post subject:
Anders, namelijk... een relatief licht, maar stabiel statief van "normale" grootte, en soms een monopod.
Optie 1 dekt de lading niet, want het statief is niet zwaar,
Optie 2 dekt de lading niet, want het statief is niet klein.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Remko Mikkenie


Gender: Male
Age: 48
Joined: 13 Aug 2007
Posts: 35
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 12:40    Post subject:
Ik heb eigenlijk hetzelfde antwoord als Joop. Mijn statief weegt maar 1,8 kg (zonder balhoofd) maar is wel stevig en stabiel en zeker niet klein.

Groet, Remko
_________________
Canon EOS 350D, Canon EOS 600D,
Canon EF-S 18-55mm, Canon EF-S 18-55mm IS II, Sigma 70-300mm APO DG Macro
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 12:46    Post subject:
@Joop en Remco: ok, ok, ik heb het 2e antwoord even aangepast. Het is nu gewoon een licht statief geworden Smile Ik had klein statief nog toe willen voegen, maar ben bang dat ik dan de uitslag door de war ga gooien.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 14:23    Post subject:
Ik heb deze poll al eens aanbevolen op Birdpix.
Alleen dan met de soorten statieven die men zoal gebruikt.
Bijvoorbeel: wie gebruiken er een Gitzo, Manfrotto, Berlebach, Feisol, Benro, Giottos, enz enz.

Wanneer ik nu zou moeten kiezen uit de opties, er gaat een stevige driepoot mee (Giottos 9271), een stevige éénpoot (Gitzo) en een zonnepittenzak.

Het ligt er uiteindelijk wel aan wat ik die dag ga fotograferen.

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8


Last edited by Aad Verkuijl on Sun 20 Jan 2008, 17:12; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Anne


Gender: Male
Age: 32
Joined: 05 Apr 2006
Posts: 45

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 17:03    Post subject:
Eigenlijk is het niet goed, maar ik heb nooit een statief mee, en gebruik mijn rijstzak(ken) weinig.
Ik heb me voorgenomen dat laatste wel meer te doen, maar met een statief ben je toch langzamer, en sjouw je je een hernia, dus denk ik dat ik dat nog even achterwege laat.
Back to top
Reply with quote
 
Wandelaar


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Oct 2007
Posts: 22
Location: Huijbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 17:28    Post subject:
Eigenlijk ga ik meestal zonder statief of met hooguit een monpod. Met de komst van camera's met gigantische zoom had ik me eigenlijk voorgenomen nooit meer met een tas vol lenzen, statieven e.d. te gaan sjouwen. Het is er toch weer van gekomen. Eigenlijk voornamelijk voor de achtergrond van macrofoto's. Alles zit nu in een rugzak en dan is het te doen. Maar het statief vind ik nog steeds een obstakel. Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik meestal lange wandelingen maak.
Pittenzak? De piepschuimbolletjes van Arjen daar ga ik voor. Of moeten het toch zonnepitten worden?
Fred.
_________________
Pentax K5II. Sigma 2.8EX als standaard zoomlens en allerlei "oude lenzen", waaronder voor macro de SMC Pentax 100/4. Tussenringen, balgapparaat, ringflits.
Back to top
Reply with quote
 
jannie


Gender: Female
Age: 76
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 171
Location: leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 17:42    Post subject:
Ik ga nooit zonder statief op stap.
Ik gebruik de monopod, handig snel en niet te zwaar. Smile

Als ik vogels ga fotograferen, dan neem ik een volledig statief mee,
ik kan daar helaas niet zover mee lopen.SmileSmile
_________________
Sony HX 400V vaak in combinatie met de Raynox voorzetlens 250 en sinds kort ook de Raynox 150
Sinds februari 2015 een Sony ILCE 6000
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 03 Jan 2007
Posts: 388
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 18:03    Post subject:
Veelal fotografeer ik uit de hand. maar ik altijd (sinds een paar maand) een rijstzak bij me die ik op een paltje kan leggen o.i.d Een gewoon 3 poot statief Heb ik wel, maar die gebruik ik alleen voor nachtfotografie, En voor mijn Filmcamera, en als ik ga vogels kijken de telescoop.

Groeten Tjeerd Visser
_________________
Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Back to top
Reply with quote
 
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 18:44    Post subject:
In de natuurfotocursus van Rollin Verlinde staat: gebruik een statief! gebruik een statief! gebruik een statief! Nou, dan doe ik dat ook maar. En je foto's zijn echt beter. Niet alleen door de stabiliteit maar je neemt gewoonweg meer de tijd om je camera in te stellen en te kadreren.

Gr Robin
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 18:50    Post subject:
Ik ga nooit zonder statief op stap. Meestal gebruik ik een monopod.
Daarnaast heb ik altijd een bonenzak en een driepoot bij de hand, een Walimex 6702 pro (2,8 kg).
Deze laatste gebruik ik meestal als ik ergens ga posten.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Eric Gibcus


Gender: Male
Age: 56
Joined: 20 Sep 2005
Posts: 75
Location: Nieuwegein
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 20:30    Post subject:
Bijna altijd vanaf statief zowel lopend als van de auto. heel soms uit de hand, op een boot of heel soms voor vliegbeelden.
groet, eric
_________________
Nikon d200, d70, f90X, Nikon 80-400vr, Nikon 60 & 105 mm macro, Nikon28-70 mm, Nikon 20mm, Nikon Sb26 flitser, Sea & Sea YS-20 ow-flitser, Subal onderwaterhuis
kijk ook op www.deeldenatuur.nl
Back to top
Reply with quote
 
baas


Gender: Male
Age: 66
Joined: 06 Jan 2008
Posts: 3
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 20:59    Post subject:
Leuk dat er een pol van gemaakt is.

De vraag was eigenlijk voor de wandelaars onder ons bedoeld.
Zelf ben ik in het bezit van een driepoot en is niet ideaal om mee te wandelen. Als ik nu naar de reacties kijk word het toch tijd voor een monopod. Hiermee zit je toch wel met een dilemma "tijd" voordat je je camera in start positie hebt is de vos al gevlogen. De vos heb ik wel al een paar keer waargenomen maar voordat ik de camera zover had was
het telaat tot nu toe 1 keer gelukt maar zeer onscherp.
Misschien is het een kwestie van veel oefenen en veel geduld ook met een monopod.

Bedankt alvast voor de vele reacties. Is kijken of ik met een monopod nog mooiere foto's kan maken.

Groet uit Almere
Henk
_________________
Canon EOS 350D / EF 75-300 / EFS 18-55 / EF 35-55
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 21:08    Post subject:
baas wrote:
Hiermee zit je toch wel met een dilemma "tijd" voordat je je camera in start positie hebt is de vos al gevlogen.


Op zich hoeft dit niet langer te duren hoor. Als ik aan het wandelen ben, dan heb ik eigenlijk altijd m'n camera al op m'n eenpoot zitten. Dan is het gewoon een kwestie van neerzetten en afdrukken. Is volgens mij net zo snel als wanneer je uit de hand fotografeert.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 21:31    Post subject:
Mijn monopad zit standaard onder mijn camera geschroeft. Zou inmiddels ook niet meer zonder kunnen fotograferen. Ik "zwieber" nogal van mezelf en ook al gebruik ik de monopod niet helemaal als statief, dan biedt deze me toch houvast (ik hou dus camera niet vast, maar de monpod). Ook kan ik hem plat doen, door middel van een balhooft, dus als ik languit op de grond lig dient 'ie ook nog als een stabiel stuk. OOIT wil ik een macrolens aanschaffen en dan zal er een goede driepoot aangeschaft moeten gaan worden denk ik.
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 21:36    Post subject:
als ik ga wandelen heb ik niks bij me. vroeger nam ik dan een 80-400 mee om mee uit de hand te kunnen fotograferen. Dit heeft me welgeteld 1 afdruk-waardige foto opgeleverd.

Als ik ga fotograferen dan heb ik een stevige 3-poot mee, en twee rijstzakken als ik weet dat ik die ergens op kan leggen.

Met een 300mm en korter heb ik leuke - afdrukwaardige vogelfoto's uit de hand gemaakt... op ijsland.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 22:19    Post subject:
't Ligt er een beetje aan hoe je fotografeert. Zelf probeer ik een keuze te maken tussen wandelen of fotograferen. Tegelijk lukt bij mij niet zo goed. Als ik ga fotograferen, kom ik niet meer zo snel vooruit Very Happy En foto's die je 'toevallig' maakt, dat lukt eigenlijk zelden goed met macro of tele. Dus in mijn geval, voor tele en macro eigenlijk altijd bonenzak of stevig statief. Voor foto's met de standaard lens werk ik wel uit de hand of vanaf eenpoot.
De laatste tijd probeer ik wat meer met een doel ergens voor te gaan. Ook ga ik weer vaker zonder camera op stap, maar ben dan al wel vaak bezig met mogelijke fotoplekjes.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 22:27    Post subject:
Ach, die arme ruggen. Hebben we het niet al eens gehad over een golfkarretje?
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 22:43    Post subject:
Een goede fotorugzak biedt algauw uitkomst voor je statief. Als je lange tijd moet wandelen snoer je hem stevig vast aan je rugzak en dan is het gewicht te doen. Ik heb een statief van 3 kg, maar op de rugzak is dat best draagbaar, zolang je rugzak op je bekken steunt. (niet op de schouder, want dan heb je na 20 km echt wel nekpijn).

Gr Robin
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 6:56    Post subject:
Zo'n rug wil ook wel, maar helaas zijn we daar niet allemaal mee gezegend.
Ik zag ooit iemand de Groote Peel in gaan met zijn rugzak op een zeer goed ogend wagentje: een handkarretje van (denk ik) aluminium, maar wel stevig, met tweelekker brede bandjes. Het zag er uit als een off the road wagentje voor kampeerders met kleine kinderen ofzo. Ik heb toen het merkje dat ik zag snel opgeschreven, maar -sukkel die ik ben- ik ben het papiertje kwijtgeraakt.
Kent iemand dat (of zo'n) karretje? Internet heeft mij tot nu toe niet geholpen aan wat ik bedoel.

Groet,
Valentine
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 8:17    Post subject:
Ik neem de laatste tijd mijn statief eigenlijk steeds vaker mee. Ik heb een eenvoudig en licht statief van Hama, maar dat is genoeg voor een stevige basis. Eerst had ik altijd zoiets van 'lastig' een 'een hoop gedoe voor het nemen van een foto', maar hoe vaker ik mijn statief gebruik, hoe meer ik ook het gemak van zo'n ding ben gaan inzien. En daar komt nog bij: hoe vaker je 'm gebruikt, hoe handiger je er mee wordt. Verder probeer ik, net als Bendiks wel altijd een afweging te maken wat ik ga doen: wandelen of fotograferen? Met wandelen leg ik grotere afstanden af en als ik ga fotograferen, ga ik vaak naar een bepaalde plek en loop ik daar binnen een actieradius van een paar honderd meter of maximaal een kilometer wat rond te struinen en kan ik gerust een kwartiertje op de grond liggen om een plantje of een beessie te fotograferen. Als ik ga wandelen doe ik dat niet, dan kom je niet ver...

Overigens heb ik tegenwoordig een kleine compactcamera van goede kwaliteit waar je ook redelijk 'all-round' foto's mee kunt maken en die heb ik dus altijd in de pocket! Dus ook tijdens de wandelingen...

Tot slot mijn advies voor de mensen die toch veel uit de hand fotograferen: neem toch eens een licht statief mee en probeer je het fotograferen op statief toch wat meer eigen te maken. Uiteindelijk levert het veel gemak op en het hoeft weinig extra tijd en moeite te kosten. Die van mij kan zo op m'n rug en ik merk eigenlijk amper dat 'ie daar zit!

Arie T.
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 9:52    Post subject:
Ik ben geneigd om te kiezen voor "anders" omdat ik niet weet welke van de mogelijke keuzes ik het meest gebruik. Het is zoals bij veel mensen een keuze tussen 'normaal' statief, monopod en rijstzak. Dat hangt af van het onderwerp. Bij libelles en juffers is een driepoot het meest betrouwbaar, bij paddestoelen ga ik voor de rijstzak. Ik denk dat ik mijn monopod minder gebruik als ik verwacht had dat ik zou doen.
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
marijke kanters


Gender: Female
Age: 72
Joined: 17 Dec 2005
Posts: 46
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 13:12    Post subject: Los uit de Hand of toch statief met zoom/tele lenzen
Ik ga altijd met statief op stap. Bij dit statief (Velbon Sherpa) kan je de poten zover uiteen klappen, dat je goed laag bij de grond kan fotograferen. De stang, die je omhoog kan draaien, kan je er nl. onderuit halen. Bij paddenstoelen, die nogal eens op een donkere plek staan, stel ik meestal alleen een diafragma in en laat de camera de tijd kiezen. Met flits worden de foto's anders zo geel. Uit de hand gaat dit niet.
Bij insekten, vlinders ed. gebruik ik hem vaak als éénpoot en bij andere onderwerpen, die wat langer stil blijven zitten, zet ik hem neer als driepoot.
Bevalt me uitstekend. Het gewicht niet altijd, als je al een tijdje loopt. Hij weegt ong. 2,2 kg.

Groetjes, Marijke
_________________
Canon Eos 800D Digital, EF100mm F2.8 Macro Usm., Macro Twin Lite MT-24EX. Canon G9. Statief:SmallRig
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum