Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Los uit de Hand of toch statief met zoom/tele lenzen
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Welke vorm van stabiliteit gebruik jij het meest tijdens het fotograferen?
Een zwaar statief
27%
 27%  [ 66 ]
Een licht statief
17%
 17%  [ 41 ]
Een eenpootstatief/monopod
12%
 12%  [ 31 ]
Een rijstzak (op welke ondergrond dan ook)
6%
 6%  [ 16 ]
Een paaltje/boom/...
5%
 5%  [ 13 ]
Ik fotografeer altijd uit de losse hand
23%
 23%  [ 57 ]
Anders, namelijk......
6%
 6%  [ 15 ]
Total Votes : 239


Author
Message
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 15:40    Post subject:
valentine wrote:
Zo'n rug wil ook wel, maar helaas zijn we daar niet allemaal mee gezegend.
Ik zag ooit iemand de Groote Peel in gaan met zijn rugzak op een zeer goed ogend wagentje: een handkarretje van (denk ik) aluminium, maar wel stevig, met tweelekker brede bandjes. Het zag er uit als een off the road wagentje voor kampeerders met kleine kinderen ofzo. Ik heb toen het merkje dat ik zag snel opgeschreven, maar -sukkel die ik ben- ik ben het papiertje kwijtgeraakt.
Kent iemand dat (of zo'n) karretje? Internet heeft mij tot nu toe niet geholpen aan wat ik bedoel.

Groet,
Valentine


Heeft Feisol dat niet? Of heb ik het fout?

Gr Robin
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 17:06    Post subject:
Ik kan er niets bij vinden, helaas.
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
Jaco Ottevanger


Gender: Male
Age: 31
Joined: 05 May 2006
Posts: 38
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 17:16    Post subject:
Bij mij is het eigenlijk een mix. De meeste vogels doe ik wel uit de hand. Bij strandvogels plof ik m'n camera meestal op de statiefgondel van m'n 50-500 op het strand. Mijn voorkeur gaat uit naar een laag standpunt, dus ik ga meestal vanaf de grond of met m'n ellebogen op de grond en m'n camera in de hand. 80 procent van mijn foto's zijn dus uit de hand. Een statief neem ik nooit mee, want voor die ene keer dat ik er een statief onder zet....

Eigenlijk dus een mix van: vanaf de grond/uit de hand
_________________
Canon eos 20D
Sigma 50-500
Tamron 90mm macro

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote
 
Els Branderhorst


Gender: Female

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 5178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 18:09    Post subject:
Statief? Neem ik bijna nooit mee. Ik ben tijdens het fotograferen net zo als Jaco, gebruik ook de statiefgrondel en werk meestal vanaf de grond. Soms als ik een iets hoger standpunt wil, leg ik mijn camera op mijn rugzak of steun op mijn ellebogen.
Ik gebruik een sigma 50-500 mm als looplens, te gebruiken voor zowel landschap als een overwachte vogel die je tegen komt.
Mocht ik onderweg iets gerichts tegenkomen, pak ik de groothoek of de macrolens uit mijn rugzak, die ik altijd bij me heb.

Een enkele keer neem ik een statief mee. Dit als ik gericht op pad ga. Ik ben veel bezig geweest in een donker beukenbos, waar 1/3s niet ongebruikelijk was bij bijvoorbeeld F11. Dan is een statief onontbeerlijk.
Soms ook als ik libellen ga fotograferen bij somber weer, maar gebruik hem dan nog niet altijd.

@Valentine... dat karretje? Ik raad het je af. Doet me altijd denken aan een keer dat ik een ree in het oog had en bezig was deze te fotograferen. Hoorde ik iemand aankomen met gerommel van dat karretje. Ree natuurlijk weg... De beste meneer was ook fotograaf en had een karretje bij zich met al zijn spullen en vroeg mij daarna: Weet je toevallig waar ik wild kan vinden? Wink
Back to top
Reply with quote
 
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 19:01    Post subject:
valentine wrote:
Ik kan er niets bij vinden, helaas.


Dit is de link naar het topic waar dit aan bod kwam:

http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?p=20419&sid=b67a6f2f7e49f8907df29c5772b0a591
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 19:50    Post subject:
Nee, zo'n karretje was het niet. (Bedankt overigens voor je moeite.) Het was een karretje dat géén lawaai leek te zullen maken....
Het gaat me om de keren dat ik ergens naar toe wil waar ik niet met de auto kan komen en waar ik wel al mijn spulletjes wil hebben. Als het lopen voorrang heeft neem ik alleen de camera met één of twee lenzen mee en hooguit een eenpoot.
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 22:32    Post subject:
Graag gedaan Very Happy
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Sep 2005
Posts: 101
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Jan 2008, 11:03    Post subject:
Ik gebruik het meeste de EOS30D in combi met een Sigma 170-500mm
en om dan toch mobiel te zijn gebruik ik een Manfrotto monopod.

Als ik, zoals bij een maan foto, of met de 75-300mm bezig ben wil ik nog wel eens de Cullmann 53200 statief gebruiken, die is echter te licht voor
het zwaardere werk met de 170-500mm.

Voor foto's van paddestoelen en bloemen gebruik ik naast de monopod, afhankelijk van de lichtomstandigheden nog wel eens een Polaroid Tafelstatief, een mooi stabiel en stevig klein 3-pootje

Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Lee filters | Manfrotto Monopod(s) | Benro Tripod
Back to top
Reply with quote
 
nick2


Gender: Male
Age: 62
Joined: 17 Jul 2006
Posts: 19

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Jan 2008, 12:14    Post subject:
Enkele jaren terug in het goeie oude analoge tijdperk gebruikte ik een novoflex 400 mm en ook de 600 mm met schouderstatief , je hebt dan geen autofocus maar je 'knijpt" hem als het ware scherp . Dat ging altijd erg goed ik denk er zelfs aan om weer een novoflex 400 mm met extender te kopen . Voor meer info kijk is op novoflex.de en anders even google.com en zie wat een mooie platen hier al mee gemaakt zijn .

Nick2
_________________
SonyA550,Sony A77 II ,Sony A99 II, Tamron 70~200, Tamron 150~600, Veel Minolta glaswek, Novoflex Balg,Tamron 180 mm Macro
Back to top
Reply with quote
 
hans stel


Gender: Male
Age: 59
Joined: 13 Sep 2005
Posts: 2
Location: Zeevang
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Jan 2008, 12:14    Post subject:
Ik heb sinds een maandje een 500mm F4 en heb daar nu standaard mijn monopod (manfrotto) onder. Ik zou eigenlijk wel mijn 3-poot er standaard onder willen zetten maar mijn schouders gaan er dan echt aan. Misschien heeft iemand een tip hoe je met zo'n zware combi het beste kan rond lopen (en schietklaar zijn)?
Gr. Hans Smile
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Jan 2008, 19:47    Post subject:
Hans,

Ik vrees dat je bij zo'n lens toch echt een zwaar statief nodig hebt. Alleen voor het snelle werk (vluchtbeelden en veel licht) voldoet een monopod. Dit is denk ik gewoon niet een 'walk-around' lens.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Jan 2008, 20:04    Post subject:
bwesterink wrote:
Hans,

Ik vrees dat je bij zo'n lens toch echt een zwaar statief nodig hebt. Alleen voor het snelle werk (vluchtbeelden en veel licht) voldoet een monopod. Dit is denk ik gewoon niet een 'walk-around' lens.

Bendiks
Zou ik toch niet zomaar zeggen, hier is vrijwel geen 3-poot aan te pas gekomen.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Jan 2008, 20:49    Post subject:
Maar dat is iets anders dan ermee rondlopen (meer dan een paar honderd meter).
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Jan 2008, 21:36    Post subject:
Ik heb er toch heel wat kilometers naast gesjouwd, 't is een kwestie van oefening. Overigens met diezelfde oefening is het ook goed mogelijk om te fietsen met een 500/4 op een monopod Wink
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Wed 30 Jan 2008, 17:56    Post subject:
Bij mij is het wisselend. Libellen en vlinders fotografeer ik uit de hand.
Overige foto's maak ik met mijn manfrotto statief. Als ik erop ga neem ik bijna altijd mijn manfrotto statief mee. Gebruik het met name bij zwammen en landschapsfotografie.
Martine
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 11:53    Post subject:
Ik kom toch ook uit op "anders" want bij mij hangt het er helemaal van af waar en wat ik wil fotograferen. Sinds vorig najaar gebruik ik veel de Gitzo GT2220 met G1276M-kop. In vergelijking met m'n vorige statief (Slik uit de jaren 80) is dat een licht statief, hoewel het meer stabiliteit biedt dan de Slik. Voor rustig macrowerk en landschapsopnames is dit nu m'n 1e keuze. Voor vliegerige insecten en sommige vogels en bij langere wandelingen of fietstochten gebruik ik graag een monopod (Manfrotto 680B). Vanuit de auto een rijstzak of opgevouwen jas. Als ik zonder statief zit soms een paaltje, dukdalf, hekje of medefotograaf en als het echt niet anders kan uit de hand.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
nick2


Gender: Male
Age: 62
Joined: 17 Jul 2006
Posts: 19

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Jan 2008, 13:38    Post subject:
Al eens aan een borst of schouder statief gedacht is licht veel lichter nog dan een eenpoot ,en neemt ook veel minder ruimte in .
_________________
SonyA550,Sony A77 II ,Sony A99 II, Tamron 70~200, Tamron 150~600, Veel Minolta glaswek, Novoflex Balg,Tamron 180 mm Macro
Back to top
Reply with quote
 
Tim Hofmeester


Gender: Male
Age: 36
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 73
Location: Umeå
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Feb 2008, 19:57    Post subject:
Ik fotografeer meestal uit de losse hand, gewoon omdat ik te lui ben om een statief mee te nemen en je veel meer vrijheid hebt. Vaak door op m'n buik te gaan liggen, creeër ik genoeg stabiliteit om goed scherpe foto's te maken (nou heb ik ook maar 300mm evt met 1.4x converter en met IS, dus dat scheelt waarschijnlijk ook. Verder gebruik ik ook regelmatig een eenpootstatief, met dezelfde reden eigenlijk en zelden (meestal met echt slecht weer) een zwaar statief, voor de zekerheid.
_________________
Kijk voor meer foto's op:
www.hofmeester-natuur.nl

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
Albert de Wilde


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Apr 2006
Posts: 7
Location: Koudekerke
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 21:25    Post subject:
Een statief gebruik ik uiterst zelden, slechts een enkele keer per jaar. Omdat ik meestal insecten fotografeer moet ik snel kunnen handelen, want ze blijven niet op mij wachten.
Ik gebruik bij de macrolenzen meestal een bamboestokje van 150 cm. Daar laat ik de camere langs schuiven en ik klem met mijn linker hand het stokje er tegen. Dat gaat me heel goed af. Ik gebruik bijna altijd de AF met 100 mm macro en dan moet je enige stabiliteit hebben, anders gaat de lens hunten. Ik neem zo'n stokje ook mee als ik op stap ga, maar veel komt uit mijn eigen tuin en daar staan de stokjes op vaste plekken, zo voor het grijpen.
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 11:10    Post subject:
Ik gebruik nooit een statief, pittenzak of iets dergelijks.....soms (heel soms) leg ik het puntje van de (macro)lens op de grond als ik erg laag bij de grond moet zijn.
Ik kan ook niet alles meenemen, en een goede wandeling is toch een pre voor goede foto´s, daarnaast zeul ik over het algemeen met meerdere veldgidsen, één extra lens (heb mezelf een beperking opgelegd) en soms ook nog een verrekijker. Daarnaast heb ik geen telelens dus misschien vandaar de verrekijker.

Valentine,Ik reageer even op je vraag over het karretje, ik denk dat je een beach rolley (of rolly?) bedoeld, vrienden van mij gebruiken het als ze met klimspullen (lijnen gordels etc) de natuur in gaan. Het is een aluminiumframe met canvas en idd vrij goede `skelter` bandjes. Het zeer grote voordeel van het karretje is i.m.o. dat het ook bedoeld is als stoeltje, spullen eraf, billen erop en picknicken maar! Alleen zijn ze vrij prijzig (vergelijkbaar met een dure kampeerstoel)

groetjes,

margriet
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 17:31    Post subject:
Dank je Margriet. Het was niet precies het karretje dat ik gezien heb, maar het ziet er wel goed uit en ik ga er serieus over nadenken. De banden zien er stevig uit.

Groet,
Valentine
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
Ben Brons


Gender: Male
Age: 67
Joined: 20 Nov 2007
Posts: 68
Location: Putten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 1:18    Post subject:
nou ik gebruik meestal een rijstzak als ik in een vogelhut of de auto zit en als ik in het veld ben een driepoot statief van Manfrotto.
En sinds vandaag dus een monopod, die ik vanmorgen gekocht heb van een birdpixer die hem hier op birdpix te koop aanbood.
Was vrijdag nog hier geweest en heb wat zitten lezen op het forum en dacht nadat ik wat gelezen had over een monopod dat ik die dus vandaag (zaterdag) wilde gaan kopen bij cameranu in Urk.
Vanmorgen dus voordat ik zou vertrekken toch nog even op birdpix gekeken en wat denk je, stond Die monopod net een kwartier te koop, dus gelijk een email verstuurd en nu heb ik hem en moest nu maar 5 minuten rijden en anders had ik er 3 kwartier over moeten doen.
is dat toeval of gewoon mazzel????
_________________
Canon 1D Mark II en Canon EOS 50D
Canon EF 70-200 mm F2.8 USM,Canon EF Macro 100mm f 2.8 L IS USM
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Feb 2008, 6:56    Post subject:
Putten-Urk? Dat moet de Voorzienigheid geweest zijn!

Groet,
Valentine
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
jhemelrijk


Gender: Male
Age: 72
Joined: 02 Nov 2005
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 21 Feb 2008, 11:13    Post subject: Zwaar statief
Ik kan slechts een eigen ervaring vertellen. In Noorwegen wilde ik persé de muskusossen fotograferen. Die staat niet langs de weg op je te wachten. Met rugzak (400mm erin) en Manfrotto met Wemberley head op de schouder, totaal gewicht inkl. rugzak 18 kg. Toen ik na 14 km lopen en klimmen oog in oog stond met een os, heb ik vanaf een rots gefotograveerd, die ik bekleed had met mos. Dat ging prima. 28 km lopen zeulen. Ik was kapot. Eén van de redenen om een Nikon D3 aan te schaffen zodat ik met hoge iso en snelle tijden kan werken. En wat ze over die D3 zeggen is waar. Fantastisch. Alleen als iets makkelijk te bereiken is neem ik de driepoot, anders monopoot en bonenzak. Groeten en succes bij je keuze.
_________________
Nikon D800
Nikkor 300mm f2,8 VRII
Nikkor 14-24mm f2,8
Manfrotto statief en Ball head.
Maak gebruik van iMac en iBook met Aperture 3 en Adobe Lightroom
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 Feb 2008, 11:27    Post subject: Re: Zwaar statief
jhemelrijk wrote:
totaal gewicht inkl. rugzak 18 kg.[...] Dat ging prima. 28 km lopen zeulen.


jhemelrijk wrote:
Alleen als iets makkelijk te bereiken is neem ik de driepoot, anders monopoot en bonenzak


Dan vraag ik me toch af wat jij moeilijk te bereiken vind Wink

Overigens is het volgens mij ook de bedoeling dat je in dit topic je eigen ervaring vermeldt. Ik geloof niet dat het ontstaan is uit iemand die twijfelt tussen verschillende opties.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum