Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Los uit de Hand of toch statief met zoom/tele lenzen
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Welke vorm van stabiliteit gebruik jij het meest tijdens het fotograferen?
Een zwaar statief
27%
 27%  [ 66 ]
Een licht statief
17%
 17%  [ 41 ]
Een eenpootstatief/monopod
12%
 12%  [ 31 ]
Een rijstzak (op welke ondergrond dan ook)
6%
 6%  [ 16 ]
Een paaltje/boom/...
5%
 5%  [ 13 ]
Ik fotografeer altijd uit de losse hand
23%
 23%  [ 57 ]
Anders, namelijk......
6%
 6%  [ 15 ]
Total Votes : 239


Author
Message
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Feb 2008, 19:00    Post subject:
Ik heb gekozen voor zwaar statief. Als ik hem uit de auto haal is het nog een licht statief maar na een uur wandelen toch zwaar Wink Een Gitzo 2220. Daarnaast omdat de Gitzo 5 maanden in reparatie was een gorilla pod die ik tegenwoordig ook maar gewoon meesleep (weegt ook na een uur niet veel).

Gewoon omdat ik merk dat mijn foto´s vanaf statief echt duidelijk scherper zijn, ik iets meer op compositie let, en ik niet de diafragma op de stabiliteit van mijn handen maar op de gewenste scherpte diepte kan instellen (bijna ongeacht het licht)

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 13:46    Post subject:
valentine wrote:
Ik zag ooit iemand de Groote Peel in gaan met zijn rugzak op een zeer goed ogend wagentje: een handkarretje van (denk ik) aluminium, maar wel stevig, met tweelekker brede bandjes.


Zou deze het kunnen zijn Valentine?
Ik kwam hem tegen in een topic op Birdpix.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Arwin Bos


Gender: Male
Age: 35
Joined: 20 Jan 2007
Posts: 2
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 19:01    Post subject:
Zelf heb ik ongeveer 1,5 jaar geleden een telelens aangeschaft en toen ook maar snel een statief. Ik fotografeer veel 's ochtends als het nog maar net licht is, en in het bos, dus dan is een statief zeker handig.
Een statief geeft ook iets meer rust in het kijken, vooral bij landschappen een voordeel in mijn ogen. Dus eigenlijk gaat ie altijd mee, ook als ik ver moet lopen naar een plek of ga wandelen.

Ik heb een velbon sherpa, aardig statiefje, 2,2 kilo, vind hem eerlijk gezegd te licht en hij wordt heel slap na een jaartje erg intensief gebruik.
Dus als iemand een tip heeft voor een echt degelijk statief hoor ik het graag Wink
_________________
Bekijk ook eens de natuurfoto's op mijn natuurfotografie website
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Feb 2008, 19:54    Post subject:
Arwin Bos wrote:
Ik fotografeer veel 's ochtends als het nog maar net licht is, en in het bos, dus dan is een statief zeker handig.
Een statief geeft ook iets meer rust in het kijken, vooral bij landschappen een voordeel in mijn ogen. Dus eigenlijk gaat ie altijd mee, ook als ik ver moet lopen naar een plek of ga wandelen.

De laatste paar keer ben ik met een "recreatief setje" (camera + 1 kleine, lichte lens, wel met beeldstabilisatie) eens zonder statief op pad geweest. Om heel eerlijk te zijn miste ik mijn statief wel, ik voelde mij danig in mijn fotografische mogelijkheden beperkt. Dus de volgende keer gaat het statief in elk geval weer mee...

Quote:
Ik heb een velbon sherpa, aardig statiefje, 2,2 kilo, vind hem eerlijk gezegd te licht en hij wordt heel slap na een jaartje erg intensief gebruik.
Dus als iemand een tip heeft voor een echt degelijk statief hoor ik het graag

Wanneer je het geld ervoor kunt missen dan zou je eens aan een Gitzo kunnen denken. Ikzelf heb onlangs een Gitzo aangeschaft (GT3540LS), weegt, met Manfrotto balhoofd, ongeveer net zoveel als jouw Velbon, maar is veel stijver en stabieler. Kost wel het een en ander, maar dan heb je ook wat. En je hebt er als het goed is vele, vele jaren plezier van.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
mirages


Gender: Female

Joined: 10 Oct 2007
Posts: 1
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 21:50    Post subject: Statief of niet
Hallo!

Ik wandel heel veel in binnen- en buitenland en wil dan toch vaak de telelens meenemen (een Tamron 200-500 mm) om de vogeltjes en het wild te kunnen schieten. Meestal neem ik alleen mijn wandelstok/monopod (Novoflex / Leki) mee met daarop alvast de connector geschroefd (ook novoflex, een miniconnector).
Zo kan ik de camera snel op de wandelstok klikken als ik iets interessants zie. De camera met lens blijft om mijn nek, of over 1 schouder. De 'haak' aan mijn telelens steek ik dan in de (stevige) middenband van mijn rugzak (die ik natuurlijk ook vastgesp). Dat haalt het gewicht van de nek, dus loop ik niet na 100 m al met nekpijn van de telelens. Bovendien slingert de zware lens op deze manier ook niet hinderlijk tegen benen of buik tijdens het wandelen.

Deze methode reduceert de hoeveelheid spierpijn aanzienlijk, zorgt er voor dat je toch iig de verticale beweging kwijt bent tijdens het fotograferen én (niet onbelangrijk) betekent ook dat je vrij snel kunt handelen. Dat vergroot je kansen op het ´schieten´ van overstekend wild en is bovendien fijn als je samen met niet-fotografen op stap bent...

Al vele kilometers gemaakt op deze manier, en al heel veel beestjes betrapt..

Succes met het zoeken van de ideale combi voor jouw tochten!


Mirjam
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 19:15    Post subject:
Joop, dit was dezelfde tip als van Margriet. Bedankt voor de link. Ik denk dat ik er t.z.t. wel een ga aanschaffen.
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 41
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 20:32    Post subject:
Ik fotografeer eigenlijk altijd vanuit de hand maar fotografeer vanaf nu vaak met een rijstzak als ik Reptielen en Amfibieen fotografeer of andere beesten die vrij rustig en laag zitten.
Maar maak ook geregeld gebruik van takken en stenen of andere dingen die ik kan gebruiken als ondersteuning.
_________________
______________________
http://www.pbase.com/paulcoolsphotography
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 9:14    Post subject:
Hoe doe je dat met die toeter van een 500mm? Haal je de tripod mount (hoe heet dat ding in het Nederlands) eraf? En dan uit de hand???
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
Ben Brons


Gender: Male
Age: 67
Joined: 20 Nov 2007
Posts: 68
Location: Putten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Mar 2008, 10:19    Post subject:
voorheen nam ik ook nooit een statief mee, maar nu ik eenmaal weet dat het niet echt een gesleep is ben ik toch blij dat ik hem vaker mee neem, is even wennen maar als je het eenmaal gewent bent dan werkt het wel lekker, of een rijszak voor in de auto

Groetjes Ben
_________________
Canon 1D Mark II en Canon EOS 50D
Canon EF 70-200 mm F2.8 USM,Canon EF Macro 100mm f 2.8 L IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Robbie Veldwijk


Gender: Male
Age: 38
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 1
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 9:13    Post subject:
wanneer ik geen statief bij me heb zal ik het toch moeten doen met iets anders en dan zullen het de voorwerpen zijn die in de buurt zijn.
_________________
Canon 40D - Canon 17-85 IS USM - Canon 70-300 IS USM - Canon EF 50mm 1.8
Back to top
Reply with quote
 
arno stoute


Gender: Male
Age: 66
Joined: 15 May 2008
Posts: 3
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 May 2008, 13:28    Post subject:
Ik fotografeer meestal uit de hand, maar nu ook met een recent aangeschaft basaltGitzo-statief. Licht en vrij klein, dus makkelijker mee te nemen.

Arno.
_________________
Canon 40D, Sigma 18-200, Tokina 12-24, Canon 100-400 IS
Nikon Coolpix 4500, Nikon Coolpix P5000.
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 5:37    Post subject:
Ik gebruik praktisch altijd een statief of monopod (eenpoot).
Het is vaak wel een gesleep, maar het resultaat is, dat je toch vaak met wat scherpere foto's thuiskomt.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Kashmar


Gender: Male

Joined: 08 Jun 2006
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 May 2008, 7:48    Post subject:
Ik heb hier niet veel aan toe te voegen. Ook ik gebruik een rijstzak, een monopod of een driepoot, net hoe het uitkomt.
Wat ik wel interessant vind is deze van Arjan Drost:

Quote:

Ik heb zelf standaard een rijstzak (nou ja, piepschuimbolletjeszak in mijn geval)


Dit had ik al eens vaker gelezen en ik heb deze bolletjes ook gekocht. Ze worden gebruikt om hondekussens mee te vullen.
Ik snap werkelijk niet hoe je hiermee kunt werken. Het is licht maar het geeft absoluut geen stabiliteit. het trilt van alle kanten. Ik heb de rijstzak maar snel weer met zonnepitten gevuld en daar ligt de lens lekker stevig in. Wat doe ik verkeerd?

Groet,
Marc
Back to top
Reply with quote
 
Ton van Mourik


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Mar 2008
Posts: 160
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 11:21    Post subject:
Quote:
Wat doe ik verkeerd?


Je moet ook badschuimbolletjes nemen, Marc. Wink

Vrolijke pennenstreek,

Ton
_________________
Leica M9 / Nikon D300 / 600 5.6 MF / 300 AF-S 4 / 105 2.8 / 50 1.2 / 50 1.4 / 18-135 3.5-5.6 / TC 1.7 II / SB900 / Gitzo GT-3541-XLS / Kirk BH-1 balhoofd / "Eagle" autodeurstatief


'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 12:15    Post subject:
Ik moet zeggen dat ik nooit met iets anders erin gewerkt heb. Het voordeel van de piepschuimballetjes is dat het erg licht is, en dus makkelijk het veld in te nemen. Maar ik ben er intussen wel achter dat voor stabiliteit iets anders waarschijnlijk beter is.

Intussen heb ik ook een goed statief (de Gitzo GT 2220 explorer met GH2750QR balhoofd) wat erg prettig werkt voor macrofotografie. Het voordeel is dat je dit statief in zo ongeveer elke denkbare positie kunt zetten, tot vlak boven de grond.

Groetjes, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Kashmar


Gender: Male

Joined: 08 Jun 2006
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 May 2008, 13:01    Post subject:
Duidelijk Arjen. Probeer het toch eens voor de aardigheid Smile

@Ton
Die badschuimballetjes schuimen zo als het regent ...

groet,
Marc
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 150
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 May 2008, 12:41    Post subject:
Ik stap nu pas in op dit topic maar beter laat dan nooit.
Voor mij persoonlijk staat het gebruik van een statief bij lange brandpunten buiten discussie. Natuurlijk is het een heel gesleep (vandaar idd dat handige karretje valentine) maar je gaat nu eenmaal op pad om scherpe fto's te maken neem ik aan.
Overigens was tot nu toe Gitzo wel het meest stabiele maar o zo dure statief. Inmiddels is het ongelooflijk mooie en betaalbare Feisol statief gewoon in Nederland verkrijgbaar; bij CameraTools.nl in Apeldoorn.
Ik heb hem zelf ook en het is echt een aanrader.

Over de vulling van rijstzakken. Ik heb met mijn eigen lijn rijztakken natuurlijk al vanalles geprobeerd maar hoewel het een beetje afhankelijk is van de afmeting van de zak, adviseer ik 'mais bodembedekking' te gebruiken. Dat koop je voor een paar stuivers bij de dierenspeciaalzaak en is zo ideaal omdat het niet te licht en niet te zwaar is terwijl je lens zich er lekker in weet te nestelen.

Het Eckla karretje is inderdaad via mij verkrijgbaar en is zo gemaakt dat er geen rammelende delen aanzitten. Het is vooral makkelijk als je flinke stukken moet lopen naar plekken waar je niet met de auto kunt komen. Vanzelfsprekend wordt het lopen over heidepollen wat lastiger en ga je er geen wild mee benaderen Razz Voor mij is het een vast deel van de uitrusting geworden en gaat het sindsdien weer wat beter met mijn rug. Very Happy
_________________
Han Bouwmeester www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Scribbles


Gender: Female
Age: 47
Joined: 04 Jan 2008
Posts: 1
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 May 2008, 21:04    Post subject:
De Feisol statieven zijn ook verkrijgbaar via www.buteo-outdoorsupplies.nl

Zelf heb ik al enkele jaren zo'n dure Gitzo, maar dat is wel de beste investering die ik ooit heb gedaan. Overigens zijn ze sinds die tijd nog veel duurder geworden, echt een goeie investering dus.
Back to top
Reply with quote
 
Robby


Gender: Male
Age: 58
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 120
Location: Zetten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 May 2008, 14:03    Post subject:
Ik neem altijd iets mee waar ik de lenzen mee kan stabiliseren.
Of ik nou vanuit de auto schiet of gewoon in het veld, rijstzak(ken) en of statief, ze gaan altijd mee want zoals Han het al zei: je wilt toch altijd scherpe foto's maken.

Ik heb laatst nog een beanbag gekocht via hanbouwmeester.nl en dat ding werkt uitstekend!(Sjappoo, Han!).

Groeten,

Robby Roos
www.photofanatic.nl
_________________
Nikon D200/D300, Nikkor 500 mm F4.0 IF-ED + Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM;
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum