Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

sppr macro

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 21:12    Post subject: sppr macro
hallo,

Ik fotograveer met nikon. Ik heb een 105 mm van sigma. Ik ben opzoek naar een lens om onderwerpen te fotograveren van minder dan 4 mm als kevertjes, vliegjes etc. Met mijn 105 mm gaat dat niet lukken. Canon heeft een erg mooie maar ook eeereg duren lens: MP-E 65mm f/2.8 1-5x. Heeft nikon een redelijk alternatief qua lens? Of kan ik beter met een omkeerring gaan werken? En wat kan ik dan het beste gebruiken(qua omkeerring en lens) ??

gr, kees van bochove
Back to top
Reply with quote

Arie T. van Werkhoven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 21:36    Post subject: Macro's schieten?
Hoi Kees,

Wat grappig, ik woon ook in Gouda! Maar even als reactie op je vraag. Misschien is dit een tip voor je. Als je supermacro wilt fotograferen maar je wilt niet meteen een vermogen uitgeven aan weer een dure lens. Ik heb vorig jaar een viertal Close-up filters gekocht' van 10+, 4+, 2+ en 1+ dioptrie. Deze vier filters bij elkaar kostten me 30 euro, incl. verzendkosten! (besteld via "fotofilter.nl" (geen www. ervoor typen!!!)).

Het grappige van die filters is, dat je geen lichtverlies hebt in je lens en een ander voordeel is dat je ze ook kunt combineren door meerdere filters achter elkaar op je lens te schroeven. Nadeel van deze filters is wel, dat, hoe sterkere vergroting je wilt, des te dichter moet je op je object kruipen. Ik weet niet of dat problemen gaat opleveren met je iniminie beestjes, maar ze kunnen nooit lange pootjes hebben om hard weg te rennen toch?! Ik weet overigens niet of die close-upfilters ook op een macrolens het effect geven wat ze bij mij op mijn gewone 125 mm lens geven... Er zijn er vast een aantal die je hier meer over kunnen vertellen. Graag zelfs, want ik ben zelf niet zo heel erg thuis in de macro. Toch wilde ik je dit als tip meegeven, maar als er anderen met meer ervaring zijn die die close-upfilters niet handig vinden, dan moet je misschien toch voor een nieuwe lens! Ik wens je veel suc6 en misschien komen we elkaar rond Gouda weleens tegen...

Groeten,

Arie T.

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote

Naturepix

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 22:42    Post subject:
Quote:
Het grappige van die filters is, dat je geen lichtverlies hebt in je lens en een ander voordeel is dat je ze ook kunt combineren door meerdere filters achter elkaar op je lens te schroeven. Nadeel van deze filters is wel, dat, hoe sterkere vergroting je wilt, des te dichter moet je op je object kruipen.

Je hebt wel degelijk lichtverlies met filters. het zijn namelijk weer extra glaasjes die je voor je lens zet en die ook de lichthoeveelheid doenafnemen.

Inderdaad moet je dichter op je object kruipen, en met closeup filters is dat flink wat. En...hoe dichter je op je object komt hoe meer licht je nodig hebt (ringflits). ook schijnen close-up filters je kwaliteit drastisch te verminderen.
Een oplossing zijn mischien tussenringen!? die nemen geen licht weg (je moet wel dichter op je object, dus toch minder licht, maar dat voorkom je niet)

gr
Naturepix
Reply with quote

Anne

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Jan 2008, 14:58    Post subject:
Voorzetlenzen helpen de beeldkwaliteit flink achteruit. Dat in tegenstelling tot tussenringen.
Lichtverlies heb je sowieso, afhandelijk van de vergroting. Om iets van 4mm horizontaal beeldvullend op de sensor van de D80 te krijgen moet je tot een vergroting van 6:1. Dat ga je met 1 setje tussenringen niet halen.

Het principe van omkeerlenzen kan of door een lens omgekeerd rechtstreeks op je body te monteren, of door een lens omgekeerd op een andere lens te zetten. In het eerste geval zul je een lens met een 'dichtdraaidiafragma' moeten hebben.
Bij een omgekeerde lens op een andere lens is de vergroting de verhouding tussen de ene lens en de andere.

Als je aan de extreme vergrotingen komt, zul je aan omgevingslicht zelden genoeg hebben. Een vergroting van 5:1 kost je namelijk al iets meer dan 5 stops licht. Bovendien zit je zo dicht op je onderwerp dat je de helft van het licht blokkeert.
Je zult dus ook nog een ringflitser of liefst 2 externe flitsers nodig hebben.

Goedkoopste oplossing is denk ik tussenringen čn voorzetlenzen en een ringflitsertje.
Met de nikon 60 of sigma 50mm en 2 tussenringensetjes (dat wordt een grappig gezicht) kom je er denk ik ook nog wel, en als je echt geen werkafstand over wilt houden, een groothoeklens rond 30mm.
Back to top
Reply with quote

Herman Berkhoudt

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 23 Jan 2008, 19:15    Post subject: Omkeren van een groothoekobjectief
Ik ging als het goedkoop moet blijven ook voor een omkeerring en het gebruik van een omgekeerd groothoek (zoom)objectief op een balg.
Ik deed dat vroeger met een Contax, die helaas nu weinig meer uit de la komt. Vooruitgang heet dat..

Je ontkomt helaas niet aan het gebruik van flits voor voldoende belichte opnamen met enige scherptediepte.

Groet, Herman

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum