Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Tussenringen en scherpte

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
martine
Guest







PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 22:52    Post subject: Tussenringen en scherpte
Hallo allemaal,

Heb vandaag voor het eerst met mijn nikon 105 mm met alle drie de tussenringen(68 mm totaal) van soligor geprobeerd close ups van mossen te maken. bij thuiskomst bleken mijn foto's niet scherp. Bemerkte, bij nader onderzoek ook, dat er speling zit op de tussenringen 12,20 en 36 mm.( zijn splinternieuw). Is dit normaal? De d 200 stond met zijn bodygedeelte op het statief (manfrotto 055xprob). Bestaat er overigens een tussenring van 68 mm uit een stuk. Herkent iemand dit probleem en wat kan ik er aan doen?
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Anne


Gender: Male
Age: 32
Joined: 05 Apr 2006
Posts: 45

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Feb 2008, 11:01    Post subject:
De speling heb ik inderdaad ook. Wil je die niet, dan zul je denk ik die van canon moeten kopen.
Dat de scherpte afneemt, lijkt mij theoretisch onmogelijk Question .
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Feb 2008, 11:28    Post subject:
Anne wrote:
De speling heb ik inderdaad ook. Wil je die niet, dan zul je denk ik die van canon moeten kopen.

Dat zou je kunnen doen, maar ik vrees dat die niet op een Nikon passen Razz

@Martine: Misschien kun je een paar voorbeelden in je PA zetten?
Hoe heb je scherpgesteld, wat was je diafragma, wat was de afstand tussen je onderwerp en (de sensor van) de camera?
Hoe dichter je op je onderwerp komt te zitten, hoe kleiner de scherptediepte wordt. De scherpstelling luistert hier zeer nauw, vaak zul je dit handmatig moeten doen..

Edit: Nog een vraagje: had je de vibratiereductie aan of uit staan?

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Sat 09 Feb 2008, 18:32    Post subject:
Hallo Joop,

Kan geen foto's in pa zetten omdat ik ze gelijk heb weggedaan toen ik ze op de computer zag. Ik heb uiteraard handmatig scherpgesteld. Diafragma had ik in eerste instantie op 6.3 staan tot ik me herinnerde dat je bij zo weinig scherpte diepte je diafragma wel behoorlijk veel moet knijpen. Heb de foto van de hoofnerf van een eikenblad in het tijdelijk staan, deze foto had ik diafragma 32. gekozen. De afstand van de censor tot het onderwerp schat ik op ongeveer 27 cm.De vibratiereductie stond uit. Dat behoor je wel te doen als je op statief fotografeert. Ben vanmiddag naar konijnenberg geweest en men adviseerde mij hoogstens twee ringen te gebruiken. Als je met twee tussenringen werkt moet de grootste dan het dichtst bij de body of maakt dat niet? Bij de mosfoto's had ik eerst 12 dan 20 en dan 36 gezien vanaf de body. Bedankt dat je hebt mee willen denken. Zal toch het advies van konijnenberg opvolgen.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Feb 2008, 20:50    Post subject:
martine wrote:
Diafragma had ik in eerste instantie op 6.3 staan tot ik me herinnerde dat je bij zo weinig scherpte diepte je diafragma wel behoorlijk veel moet knijpen. Heb de foto van de hoofnerf van een eikenblad in het tijdelijk staan, deze foto had ik diafragma 32. gekozen. De afstand van de censor tot het onderwerp schat ik op ongeveer 27 cm.

Met deze gegevens is je scherptediepte nog slechts 0,5cm, bij f/6.3 zou dit zelfs maar 1mm geweest zijn. Mogelijk dat hier de oorzaak van de onscherpte ligt. Bovendien leidt de geringste beweging van camera of onderwerp al gelijk tot onscherpte, eventueel zou je de camera kunnen stabiliseren door hem op een rijstzak te leggen in plaats van op een statief.

Quote:
Als je met twee tussenringen werkt moet de grootste dan het dichtst bij de body of maakt dat niet?

Volgens mij zou dat niet uit moeten maken.

Misschien een domme vraag: Waarom heb je de tussenringen er tussen zitten?

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Anne


Gender: Male
Age: 32
Joined: 05 Apr 2006
Posts: 45

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Feb 2008, 20:59    Post subject:
Martine,

Bij een extreem klein diafragma (f/32 of f/22 bijv.) wordt de scherptediepte wel heel groot, maar lensfouten worden sterk uitvergroot. Dat leidt tot minder scherpte op het focusvlak. Veel lenzen zijn op ongeveer f/8 tot f/11 het scherpst.
Ik gok dat daar de oplossing van je probleem ligt.
Back to top
Reply with quote
 
Ron Poot


Gender: Male
Age: 67
Joined: 25 Oct 2006
Posts: 1647
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Feb 2008, 21:10    Post subject:
Ik gebuik ook Soligor tussenringen. Deze foto's van Viertandmos, Dikkopmos en Gedraaid knikmos heb ik ermee gemaakt, alle met 68 mm tussenringen. Het Viertandmos is f16, de andere f10. Je ziet wel dat de scherptediepte minimaal is, maar het lukt wel. Millimeterwerk natuurlijk.

Diafragma f32 is erg klein, ik vind mijn foto's bij zulke waarden echt afnemen in scherpte probeer het te houden tussen 5,6 en 20, max 25.

Van speling heb ik geen hinder (tot nu toe), wellicht dat hierdoor een schuine lichtinval ontstaat tov de sensor, waardoor onscherpte ontstaat.

Groet, Ron
_________________
Sony A77
Sony telelens 70-400mm f4,0-5,6
Tamron Macro 90 mm F2,8
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Feb 2008, 21:14    Post subject:
In aanvulling: gebruik je een statief? Zonder statief wordt het met macro (en zeker met tussenringen) lastig het scherptedieptevlak op het goede punt te houden. Kies je een lange sluitertijd, dan wordt het uit de hand ook lastig de lens stil genoeg te houden.

Boven F24 (ongeveer, hangt van lens en camera af) treedt diffractie (lichtverstooiing) op, zodat details onscherp worden.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Sat 09 Feb 2008, 23:26    Post subject:
Mark, Anne en Ron bedankt voor jullie reacties. Zal dit topic nog wel een paar keer lezen voordat het bezonken is.
Joop, ik gebruik tussenringen om dichter op het ondewerp te kunnen zitten. Ik wil dan details van een gewone macro nemen, zoals een takje van een mossoort of die mooie van Ben Westerink, fijn bekertjesmos. hij gebruikt daarvoor een voorzetlens maar ik heb me laten vertellen dat deze niet meer geproduceerd worden voor nikon. Vandaag ook nog bij konijnenberg nagevraagd en die zei dat een voorzetlens mindere geschikt is omdat je dan minder licht hebt.
Zal toch meer moeten experimenteren om mooie foto's te maken.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 22:40    Post subject:
lijkt me dat de tip om een bonen/rijstzak te gebruiken waarschijnlijk verbetering gaat opleveren. De verzameling koppelingen met elk een klein beetje speling kan maken dat tijdens het opklappen van de spiegel een hele hoop beweging optreedt (relatief) in de hele koker tussen je camera en lens. flitsen is ook een optie.

Niets is zeker.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 22:52    Post subject:
Dag peter,

Ook met deze beide opties zal ik in gedachte houden bij het fotograferen met dat hele kleine grut. Bedankt.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum