Gender: Male Age: 73 Joined: 08 Nov 2007 Posts: 15 Location: Dalen
Posted: Fri 16 May 2008, 16:50 Post subject: Afdrukken foto's
Bij het afdrukken van de foto's bij de fotozaak wordt ik vaak teleurgesteld
doordat de foto's de helderheid missen die ik terug zie op mijn monitor. Ze worden vaak donkerder afgedrukt.
Hebben jullie die ervaring ook. Volgens de fotozaak is dat normaal en kan daar weinig aan gedaan worden. Dat vraag ik me af.
Gr, Jans _________________ Pentax K7
Sigma 2,8 - 4,5 /17 - 70 mm.
Sigma 180 mm macro
Sigma 105 mm macro
Tamron 70 - 300 tele-macro
Gender: Male Age: 34 Joined: 27 Dec 2006 Posts: 132 Location: Alblasserdam
Posted: Fri 16 May 2008, 16:52 Post subject:
Het ligt eraan of je monitor goed is afgesteld. Als die te licht of te donker ingesteld staat zullen je prints altijd afwijken van wat je op je monitor ziet.
gr
Job _________________ Canon EOS 400D + servies (Canon 18-55 mm en
Tamron 90 mm 2.8 SP Macro)
Uiteraard weet ik niet waar jij je foto's laat afdrukken, Jans, maar ik heb wel meegemaakt dat ik mijn foto's via internet naar een centrale stuurde en ze inderdaad tegenvielen. Diezelfde foto's heb ik toen bij de fotograaf in ons dorp gebracht en daar laten afdrukken en die waren toen wel mooi. Toen ik de foto's ging vergelijken, was er vaak een best groot verschil in kleur. Bij navraag bleek dat de fotograaf ze per stuk bekijkt en de instellingen aanpast. Dat kan natuurlijk bij een centrale niet. Daar wordt per serie een gemiddelde instelling toegepast en dan worden foto's soms net iets anders dan jij bedoeld had.
Vanzelfsprekend zit er wel een verschil in het kostenplaatje. Maar voor speciale foto's ga ik nu wel naar de fotograaf.
Er zullen waarschijnlijk wel meerdere redenen meespelen, maar dit is in ieder geval mijn ervaring.
Dit is al eens meer een onderwerp op dit forum geweest. Ik laat mijn foto's veelal afdrukken een online site Profotnet en ben erg tevreden over de kwaliteit (-sverhouding). What you see is what you get, zak ma zegge !!
Ze zijn niet echt goedkoop maar de kwaliteit is hoog, de levering stipt en snel. ( ik heb geen aandelen dus dit is een objectieve waarneming !)
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum