Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


kleurverandering bij openen foto in photoshop
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
j.geerlinks


Gender: Male
Age: 39
Joined: 25 Jan 2006
Posts: 24
Location: hattem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 12:42    Post subject: kleurverandering bij openen foto in photoshop
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem Crying or Very sad met photoshop.
Ik fotografeer met een canon 400d alles in RAW. Wanneer ik de foto's in een programma van canon open (genaamd Digital Photo Professional)
zien de foto's er goed uit van kleur.
wanneer ik nu vanuit photoshop dezelfde foto open wordt de afbeelding heel erg geel (die kleur valt mij het meest op).
Ik heb vanmorgen mijn RAW filter vernieuwd maar ook dat mocht niet helpen.Rolling Eyes
Wat zie ik over het hoofd of heb ik een verkeerd knopje aanstaan.
Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen. Ik snap het niet meer.
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt Exclamation

Groeten Jorrit
_________________
Canon 400D, 28-90 mm.
Sigma 15-30 mm, 105 mm macro, 100-300 mm, 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 13:13    Post subject:
Komt me bekend voor. Sinds ik er mee werd geconfronteerd dat Photoshop van het dieprood van een Dagpauwoog een soort oranje maakt, gebruik ik altijd het Canon programma (DPP) om RAW te converteren.

Ik denk niet dat je iets fout doet, ik denk dat Photoshop niet goed kan omgaan met RAW-bestanden van Canon.
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
Ecoshot


Gender: Male
Age: 50
Joined: 20 May 2006
Posts: 49
Location: Vriezenveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 17 May 2008, 13:16    Post subject:
Verkleurd het ook als je vanaf de bijgeleverde canon software kiest voor de optie de foto te openen in photoshop?
gr. Richard
_________________
Canon 50D
Tamron 90 + 180mm
Canon 400 5.6 L
en wederom sparende .....
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 13:33    Post subject:
@Jorrit, Taka:

Gebruiken jullie misschien de functie "Beeldstijlen" (Picture Styles) op de camera? Het probleem is dat deze beeldstijlen alleen maar herkend kunnen worden door de eigen software van Canon. Adobe Camera Raw herkent ze niet, met als gevolg dat de kleuren veel minder intens zijn dan ze op de LCD van de camera zijn. Overigens kun je dit in Camera Raw prima corrigeren.
Zelf gebruik ik DPP bewust niet, omdat ik het een draak van een programma vind. Ik doe alles met Camera Raw (in Lightroom), wel heb ik via internet een cameraprofiel gekocht voor mijn camera. Hiermee kun je in Camera Raw een paar basisinstellingen maken die gelijk met het importeren toegepast worden. Dit maakt het een stuk gemakkelijker.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 14:03    Post subject:
Ik weet niet beter dat beeldstijlen niet uitmaken bij RAW, en verder gebruik ik ze ook niet.

Smaken verschillen natuurlijk, maar DPP is naar mijn idee een uitstekend programma. Inderdaad mist het allerlei geavanceerde functies van Photoshop. Maar als de foto om te beginnen goed is, dan heb je die allemaal niet nodig. En voor een serie foto's onder dezelfde omstandigheden gemaakt, is het heel simpel om de ontwikkelinstellingen van de ene naar de andere foto te kopiëren.

Ik gebruik de extra functionaliteit van Photoshop ook wel. Dat is best handig. Bijvoorbeeld voor het verkleinen van foto's, of het wegwerken van stofjes. Maar het verbaast me dat DPP een draak van een programma wordt genoemd. Ben je niet in de war met Zoombrowser?
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 14:26    Post subject:
@Taka:
Nee, ik ben niet in de war met Zoombrowser.
Persoonlijk vind ik Lightroom in veel opzichten een stuk gemakkelijker en intuïtiever werken dan DPP. Verder is Lightroom eigenlijk een workflowprogramma, met, naast de uitgebreide RAW-conversie, zeer uitgebreide mogelijkheden de foto's van trefwoorden te voorzien en te catalogiseren. Bovendien biedt Lightroom de mogelijkheid de foto's te bewerken zonder ze te beschadigen, dit houdt in dat het originele RAW-bestand intact blijft, en alleen de bewerkingen als een recept worden opgeslagen. Dit gebeurt in zogenaamde Sidecar-bestanden, xmp-files. Het is zo ook zeer eenvoudig om van één RAW-bestand meerdere bewerkingen op te slaan zonder dat dit extra ruimte kost. De xmp-files worden overigens door DPP volkomen genegeerd.

Verder heb je gelijk dat de beeldstijlen voor RAW niet uitmaken. Echter, de instellingen voor de camera worden wel mee opgeslagen in het RAW-bestand, en daarmee ook de ingestelde beeldstijl. Wanneer je geen beeldstijl instelt dan is de fabrieksinstelling "Standard", dit wordt door DPP keurig gelezen en toegepast. Het RAW-bestand zonder beeldstijl heet echter "Neutral", en dit is hetgeen door Adobe Camera Raw gezien wordt. Je kunt het heel gemakkelijk controleren door hetzelfde RAW-bestand te openen in DPP en in Camera Raw, wanneer je in DPP de beeldstijl op "Neutral" zet krijg je dezelfde kleuren als in Camera Raw.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 14:58    Post subject:
Nou ja. Het is een vaker gevoerde discussie, al weet ik niet of deze op Nederpix al eens is gevoerd.

Ieder heeft zijn eigen voorkeuren en eigen werkwijze. Maar DPP beschadigt RAW bestanden ook niet (je kan altijd terug naar shotsettings). Bewerkingsbestanden kunnen worden opgeslagen als vrd-bestand. Dat verschilt allemaal niet zo.

Ik heb nog wat discussies elders op internet opgezocht, en daar verschillen de meningen ook. Sommigen vinden dat DPP hogere kwaliteit levert, anderen zeggen dat met enige inspanning Photoshop of Lightroom vergelijkbare kwaliteit oplevert. Dat DPP niet prettig zou werken komt ook regelmatig naar boven.

Taggen en organiseren van foto's doe ik op flickr. Dat is zo'n beetje mijn half-publieke werkstroom. De RAW's bewaar ik natuurlijk lokaal, op diverse externe harde schijven. Die zoek ik alleen op als ik iets speciaals met een foto ga doen. Daar zal iedereen ook wel zijn eigen werkwijze in hebben.
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 15:47    Post subject:
Taka wrote:
Ieder heeft zijn eigen voorkeuren en eigen werkwijze.

Zo is het maar net. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en de ene weg hoeft niet per definitie beter of slechter te zijn dan de andere.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 15:51    Post subject:
@Jorrit,

Even terug naar de vraagsteller.....

Heb je zo voldoende antwoord op je vraag gekregen? Want daar begon het uiteindelijk mee. Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden, maar denk je dat jij de weg zo kan vinden?
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 16:14    Post subject:
Taka wrote:
DPP beschadigt RAW bestanden ook niet (je kan altijd terug naar shotsettings)

DPP slaat bewerkingen op *in* het RAW-bestand. Lightroom daarentegen slaat de bewerkingen op in een zogenaamd sidecar-bestand (de xmp-file), de RAW zelf blijft volledig ongemoeid.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 18:06    Post subject:
Toch moet het iets met je instelling te maken hebben, Jorrit: ik werk ook met Digital Photo Professional (vanuit mijn 40D) en als ik in PS een RAW-bestand open is er geen probleem.

Groet,
Valentine
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
Eric Gibcus


Gender: Male
Age: 56
Joined: 20 Sep 2005
Posts: 75
Location: Nieuwegein
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 18:23    Post subject:
ik heb deze problemen ook bij nikon (rood werd bijna helemaal groen bij een zonsopkomst).Ik open tegenwoordig eerst in de bij de camera meegeleverde fotosoftware, zet de foto dan over naar tiff Apart opslaan. De rawconverter van adobe zet ook raw om in tiff) en open deze in photoshop. Deze methode werkt goed.
groet, eric
_________________
Nikon d200, d70, f90X, Nikon 80-400vr, Nikon 60 & 105 mm macro, Nikon28-70 mm, Nikon 20mm, Nikon Sb26 flitser, Sea & Sea YS-20 ow-flitser, Subal onderwaterhuis
kijk ook op www.deeldenatuur.nl
Back to top
Reply with quote
 
j.geerlinks


Gender: Male
Age: 39
Joined: 25 Jan 2006
Posts: 24
Location: hattem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 20:20    Post subject:
Hallo Allemaal,

Ten eerste bedankt voor jullie reacties!
Ik ben Blij te lezen dat ik niet de enige ben met problemen.
Joop; Ik ken de hele functie beeldstijlen niet en als ik die zou gebruiken zou ik al anderhalf jaar last van dit probleem moeten hebben.
Het rare is dat het mij eigenlijk pas een paar dagen geleden is opgevallen.
Taka; Ik ben toch eigenlijk wel vanplan om mijn photoshop CS2 te blijven gebruiken. En kan nu nog niet het antwoord vinden hoe ik dit kan oplossen
Valintine Ik denk inderdaad ook dat er ergens een instelling verkeerd staat. Het kan natuurlijk zijn dat ik per ongeluk ergens op gedrukt heb maar ik zou niet weten wat.
Ik heb al samen met een collega fotograaf de instellingen van photoshop door gelopen en die staan goed. er gaat dus iets mis bij het openen in photoshop. Ook als ik rechtstreeks vanuit photoshop de afbeelding open zijn de kleuren niet goed.
Eric; ik zou dit natuurlijk kunnen proberen maar denk wel dat als het 1,5 jaar goed gaat waarom dan nu ineens niet meer.

Zo das weer een heel verhaal maar helaas nog geen oplossing.
Voor degene die al gereageerd hebben Helemaal Top vind het leuk dat er zoveel mensen mee denken.
Voor degene die nog een optie heeft ik hoor het graag.

Groeten Jorrit
_________________
Canon 400D, 28-90 mm.
Sigma 15-30 mm, 105 mm macro, 100-300 mm, 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
j.geerlinks


Gender: Male
Age: 39
Joined: 25 Jan 2006
Posts: 24
Location: hattem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 May 2008, 20:52    Post subject:
Oke het is denk toch een instelling weet alleen nog niet welke.
Ik kom er nu achter dat ook mijn goed bewerkte jpg's ook van kleur veranderen als ik ze in photoshop open.
Het komt niet door mijn scherm want heb deze jpg's al op meerder schermen bekeken omdat het foto's vanuit Polen zijn.
Dus de orginele RAW en de goed bewerkte jpg's worden helemaal aangepast in kleur als ik ze in photoshop open

Ik hoop dat dit misschien een grotere kans van slagen heeft om een oplossing te vinden

Groeten Jorrit
_________________
Canon 400D, 28-90 mm.
Sigma 15-30 mm, 105 mm macro, 100-300 mm, 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 May 2008, 5:37    Post subject:
Een paar vraagjes: Hoe heb je de witbalans staan? Welke kleurruimte (sRGB of AdobeRGB) gebruik je?

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
j.geerlinks


Gender: Male
Age: 39
Joined: 25 Jan 2006
Posts: 24
Location: hattem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 May 2008, 18:13    Post subject:
Hoi Joop,

Ik fotografeer eigenlijk altijt met de automatische witbalans aan en op sRGB. Ik denk dat het aan photoshop ligt aangezien een collega fotograaf mijn jpg's in photoshop heeft geopend en het daar wel goed was.
Ik denk dat het makkelijkst is om photoshop opnieuw te installeren en dan te kijken hoe het gaat.
Wanneer dat de goed uitkomst is horen jullie het, zo niet dan ook.
Ik ben benieuwd doe zo spoedig mogelijk bericht.

Groeten Jorrit
_________________
Canon 400D, 28-90 mm.
Sigma 15-30 mm, 105 mm macro, 100-300 mm, 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 19 May 2008, 9:35    Post subject: Check je RAW instellingen
Als je een RAW opent in CS2/3 wordt het RAW plugin venster geopend. ONDERAAN deze pagina heb je de keuze tussen sRGB of AdobeRGB en tussen 8/16 bits.

Je zegt zelf dat je in sRGB fotografeert, zorg er dan ook voor de je RAW converter staat ingesteld op sRGB anders krijg je inderdaad kleurafwijkingen. Probeer het maar eens.
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
j.geerlinks


Gender: Male
Age: 39
Joined: 25 Jan 2006
Posts: 24
Location: hattem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 May 2008, 11:27    Post subject:
Hoi Ron,

Deze instellingen heb ik inderdaad al gecontroleerd en staan goed!
Ga vanavond photoshop deinstalleren en opnieuw installeren kijken wat er dan gebeurt.

Groeten Jorrit
_________________
Canon 400D, 28-90 mm.
Sigma 15-30 mm, 105 mm macro, 100-300 mm, 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
j.geerlinks


Gender: Male
Age: 39
Joined: 25 Jan 2006
Posts: 24
Location: hattem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 May 2008, 22:04    Post subject:
Hallo Allemaal,

Het probleem is nog niet verholpen.
Vanavond photoshop cs2 verwijderd en opnieuw geistalleerd.
Maar helaas weer worden alle foto's te geel geopend.
Ook mijn camera raw filter verwijderd en een jpg die elders goed geopend wordt bij mij geopend en helaas daar zit het probleem ook niet.
Ik ben nu even uitgeschakeld en ga opnieuw nadenken wat het eventueel nog zou kunnen zijn.
Dus wie er nog opties over heeft ik hoor ze graag!
Ik wil al wel vast iedereen bedanken die meedenkt.
Mijn grootste eer gaat uit naar mijn foto-/collega die mij vanavond een half uur lang als service desk heeft tewoord gestaan. Laughing Confused Wink

Groeten Jorrit
_________________
Canon 400D, 28-90 mm.
Sigma 15-30 mm, 105 mm macro, 100-300 mm, 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 May 2008, 13:06    Post subject: kalibratie
Jorrit,

Quote:
...en een jpg die elders goed geopend wordt bij mij geopend en helaas daar zit het probleem ook niet...


Is misschien de kalibratie van de (jouw) monitor een (het) probleem?

Gr.Wim
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 13:58    Post subject: Re: kalibratie
Landauer92 wrote:
Is misschien de kalibratie van de (jouw) monitor een (het) probleem?

...of misschien is jouw monitor zo zoetjes aan de geest aan het geven? Hoe zien nu jouw foto's eruit die je pakweg driekwartjaar geleden gemaakt hebt? Hoe zien foto's van anderen er op jouw monitor uit? Wellicht heb je een mogelijkheid om op jouw PC even een andere monitor te proberen?

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
j.geerlinks


Gender: Male
Age: 39
Joined: 25 Jan 2006
Posts: 24
Location: hattem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 14:13    Post subject:
Hoi Wim en Joop,

Oudere foto's tonen goed ook foto's van ander halve week tonen nog goed buiten photoshop om.
En ik heb 2 weken geleden mijn scherm nog gekalibreert dus dat kan het ook niet zijn.
Joop ik hoop niet dat mijn scherm na 4 maanden van bestaan het al opgeeft. Heb hem net in januari aangeschaft. Een nieuw flatscreen van dell 22 inch.

groeten Jorrit
_________________
Canon 400D, 28-90 mm.
Sigma 15-30 mm, 105 mm macro, 100-300 mm, 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Fuse


Gender: Male
Age: 43
Joined: 15 Aug 2006
Posts: 29
Location: Oudenaarde
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 15:06    Post subject:
Werd hier al eens aangehaald. Probleem zit toch bij je kleurenprofiel, vermoed ik. Vandaar de kleurverandering. Je moet gewoon zien dat alles op elkaar is afgestemd. Ik leg eens uit hoe je alles best instelt, ik heb de indruk dat er hier nog een aantal mensen iets zullen aan hebben.

1. Kleurprofiel in je camera instellen. Dus in je camera kies je voor sRGB of Adobe RGB. Ik kies voor aRGB omdat het een ruimer kleurepalet heeft. Door in het ruimste kleurenpalet te fotograferen leg ik mezelf geen beperkingen op, later in de workflow.
Eenmaal je een profiel gekozen hebt moet je nu zien dat hetzelfde profiel in al je applicaties gebruikt wordt, dus DPP en Photoshop.

2. Controle kleurenprofiel in je raw programma (DPP): Tools > Preferences > Color managment > "Default settings of work color space" instellen op het door jouw gekozen profiel.
Zorg dat bij het opslaan van je (bewerkte) raw bestand naar tiff de optie "Embed ICC profile in image" aangevinkt staat.

3. Kleurenprofiel instellen in Photoshop: Edit > color settings > Working spaces voor RGB instellen op ARGB of SRGB naar gelang je keuze. (bij mij dus aRGB). In het zelfde venster bij "Color management policies" kies je bij RGB "Convert to working RGB" en bij de checkboxes daaronder vink je alles aan. Op die manier wordt je verwittigd wanneer er een verschil in kleurenprofiel zit.

Nu zou je eigenlijk consistente kleuren moeten hebben doorheen je workflow. Om dan een foto te bewaren om op het internet (browsers kunnen enkel SRGB aan) te tonen kan je, indien je voor ARGB gekozen hebt, de foto omzetten naar SRGB, net voor het opslaan. Dat doe je door Edit > Convert to profile en dan het SRGB profiel te selecteren bij "Destination space".

Let ook op dat bij het opslaan opnieuw de optie "ICC profile" is aangevinkt.

Natuurlijk werk je best ook nog eens op een goede en gecalibreerde monitor.
_________________
www.bartheirweg.com
library.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 15:40    Post subject:
Hoi Jorrit,

Quote:
Joop ik hoop niet dat mijn scherm na 4 maanden van bestaan het al opgeeft. Heb hem net in januari aangeschaft.

Nee, dat hoop ik ook niet. Ik kan trouwens hier vandaan natuurlijk niet zien hoe oud jouw monitor is. Kapot gaan kan natuurlijk altijd, ook bij een bijna nieuwe. Maar dan zou je de problemen bij al je foto's moeten zien.

Quote:
En ik heb 2 weken geleden mijn scherm nog gekalibreert dus dat kan het ook niet zijn.

Dan is hij er wel weer aan toe... Twee weken lijkt zo'sn beetje een standaasrd interval te zijn voor calibratie. Maar dan nog, als hier het probleem zit dan zou dat bij alle foto's te zien moeten zijn.
Voor de rest sluit ik me toch een beetje aan bij Fuse, dus even de instellingen controleren en overal consequent zijn.

Toch nog even een vraagje: Welk besturingssysteem gebruik je (en sinds wanneer)?

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 May 2008, 16:28    Post subject:
Fuse wrote:
1. Kleurprofiel in je camera instellen. Dus in je camera kies je voor sRGB of Adobe RGB. Ik kies voor aRGB omdat het een ruimer kleurepalet heeft. Door in het ruimste kleurenpalet te fotograferen leg ik mezelf geen beperkingen op, later in de workflow.
Eenmaal je een profiel gekozen hebt moet je nu zien dat hetzelfde profiel in al je applicaties gebruikt wordt, dus DPP en Photoshop.


Goed dat je dit nog een keer aanhaalt.

Ik ben het er grotendeels mee eens. Alleen als je in RAW schiet, maakt het niks uit waar je je camera op zet. Het kleurprofiel wordt dan pas bepaald in je raw-editor (DPP, Lightroom,...). Aangezien raw (de naam zegt het al) de onbewerkte data is, heeft het ook nog geen kleurprofiel.

Maar blijft natuurlijk staan dat het logisch is om je camera ook op het door jou gebruikte profiel te zetten, al was het alleen maar voor die enkele keer dat je wel in JPEG schiet...

Trouwens, nu we het hier toch weer over hebben, als je voor adobeRGB kiest (wat inderdaad beter is), vergeet dan niet om je foto wel weer om te zetten naar sRGB voordat je hem op internet zet. De meeste browsers kennen namelijk alleen sRGB. Bij deze foto kun je zien wat er gebeurt als je een foto in adobeRGB op internet zet. De kleuren zijn veel fletser dan wat de bedoeling was (die laatste foto is dus wel in sRGB omgezet).

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum