Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Natuurfotografie en vakantie
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

In hoeverre bepaalt natuurfotografie jouw vakantie(bestemming)?
Alles bepalend! Ik ga alleen op vakantie als ik daar veel en bijzondere dingen kan fotograferen.
23%
 23%  [ 41 ]
Redelijk. Ik vind fotografie best belangrijk, maar het is zeker niet het enige dat ik doe.
50%
 50%  [ 89 ]
Af en toe. Ik wissel echte fotovakanties af met vakanties waar ik nauwelijks fotografeer.
3%
 3%  [ 7 ]
Een beetje. M'n camera gaat wel mee, maar ik zie ter plekke wel wat er te fotograferen valt.
23%
 23%  [ 41 ]
Niet. Ik maak eigenlijk alleen kiekjes voor het familiealbum.
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 178


Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 May 2008, 18:18    Post subject: Natuurfotografie en vakantie
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse uittocht, ook wel zomervakantie genaamd. Veel mensen trekken weg, naar het binnen- of zelfs het buitenland.
Wij zijn eigenlijk wel benieuwd naar in hoeverre jullie passie voor natuurfotografie jullie laat leiden in het kiezen van je vakantie bestemming en de invulling van die vakantie. Is fotografie een leuke bijkomstigheid, maar zeker niet het hoofddoel van de vakantie? Of kies je je bestemming zo dat je precies in een gebied komt waar je veel bijzondere dingen (of juist 1 hele bijzondere soort) kunt fotograferen en besteed je daar dan ook al je tijd aan? Of fotografeer je eigenlijk helemaal niet?

Kortom, is de vakantie juist de gelegenheid tot het maken van foto's, of juist een rustige tijd?

We zijn benieuwd naar jullie reacties.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Gert Hartman


Gender: Male
Age: 56
Joined: 26 Dec 2006
Posts: 25
Location: Hoofddorp
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 29 May 2008, 19:55    Post subject:
Dit is vast een vraag waar heel uiteenlopende antwoorden op komen.
In mijn geval gaan we dit maal met het gezin naar Zweden.
We hebben gekeken of er leuke dingen voor de kinderen te doen zijn:ja onder andere vanaf de camping is er van alles te ondernemen van een mooi zwembad tot vlot bouwen, fietsen enz. of een speelpark.
Wat fotograferen betreft zet ik dan graag de wekker en ga vroeg op pad om van de omgeving te genieten die daar vast super is. Overigens houdt de rest van het gezin ook van de wildernis, wat dan thuis beperkt tot de A'damse Waterleidingduinen.
Iedereen een prettige vakantie voor de boeg en ik ben ook benieuwd hoe een ander dit invult.
_________________
Canon EOS70D + 10-22mm
Canon 24-70 mm
Canon 100 mm
Canon 100-400mm
Back to top
Reply with quote
 
robvandegraaf


Gender: Male
Age: 32
Joined: 11 Mar 2007
Posts: 36
Location: Zwijndrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 29 May 2008, 19:57    Post subject:
Al ga ik dan nog niet echt zelf op vakantie ik probeer wel zoveel mogelijk m'n ouders te beinvloeden bij de keuze. Zo gaan we nu op mijn verzoek naar Frankrijk->normandië (de kust, zitten wel wat strandlopertjes geloof ik) en de omgeving daar is volgens mij wel erg mooi.
'k heb dus gekozen voor redelijk want ik ben natuurlijk niet de enige thuis die bepaald wat de bestemming wordt.... helaas Wink .
Groet Rob
Back to top
Reply with quote
 
Hendrika Puntdroad


Gender: Female

Joined: 19 Jul 2006
Posts: 141
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 May 2008, 20:22    Post subject:
Als ik zou gaan, zou ik kiezen voor antwoord 'een beetje', maar.... ik ga niet Crying or Very sad : ik kan geen dag zonder mijn koeien Shocked Laughing .
_________________
Sony

www.boerin.wordpress.com
http://twitter.com/boerinhendrika
http://www.youtube.com/user/melkrobot
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 May 2008, 6:52    Post subject:
Hendrika Puntdroad wrote:
ik kan geen dag zonder mijn koeien

En jouw koeien kunnen ongetwijfeld geen dag zonder jou...

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 May 2008, 8:25    Post subject:
Ik ga niet in m'n eentje op vakantie. Dat betekent dat je ook met de anderen rekening moet houden. Terwijl ik fotograferen het liefts in m'n uppie doe. Het is voor de rest van de family niet zo interessant als je een half uur op een plekje gaat liggen wachten op een goed fotomoment.
Maar natuur en nu ook weer fotografie blijven wel belangrijke items op grond waarvan ik (in overleg) een bestemming kies. En gelukkig houden de anderen wel van een beetje uitslapen, dus als ik er een keer vroeg uit ga is er niks aan de hand.
Ik neem in de vakanties de camera wel altijd overal mee naar toe.
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 May 2008, 10:11    Post subject:
Ik heb zojuist mijn stem uitgebracht, zoals de meesten, op de tweede optie. Fotografie is voor mij zeker belangrijk op vakantie, maar er is natuurlijk meer. De vakantiebestemming wordt zeker niet bepaald door wat er evt. aan bijzonders te fotograferen valt. Want voor mooie foto's hoef je niet ver weg op vakantie, daar is NP het levende bewijs van!

Fotograferen op vakantie is anders. De camera neem ik altijd en overal mee, maar in tegenstelling tot thuis fotografeer je niet alleen 'natuur' maar probeer je een totaalbeeld te fotograferen van de vakantie. Het huisje, het gezin, de activiteiten, de omgeving, natuurschoon maar ook grappige dorpjes en mooie steden. Vaak krijg ik wel het commentaar dat de balans een beetje doorslaat naar foto's van de omgeving en wat minder van de mensen die mee zijn op vakantie. Maar ja, die zie ik elke dag... Onze vakantie is altijd een mix van natuur en cultuur maar in ieder geval altijd een actieve vakantie. Wij zijn niet van het type met een boek in een ligstoel. Liever vertrekken we 's ochtends vroeg om 's avonds na het eten terug te keren en hebben we na een paar weken het idee dat we een half jaar hebben doorgebracht op het vakantieadres, puur om het feit dat je in zo'n korte tijd zoveel indrukken opdoet.

Het geheel van de foto's die gemaakt zijn, verwerk ik de laatste jaren in een Hema Fotoalbum. Een tip die ik bij dezen iedereen wil aanbevelen. Ik heb het zelf zo gedaan dat ik mijn laptop meenam op vakantie. Een paar dagen van tevoren de meest recente versie van het Hema album gedownload op www.hema.nl. Dit programma wordt op je computer geďnstalleerd waardoor je zonder internetaansluiting (wij zitten altijd ergens in een hutje op de hei of in 'the middle of nowhere'.) het programma kunt gebruiken. De foto's van de dag selecteer ik dan meestal dezelfde dag 's avonds aan de keukentafel en zet ik meteen in het album. Als je thuiskomt is het album klaar (als je er dan nog aan zou moeten beginnen komt het namelijk in mijn geval nooit af!) en je verstuurt het meteen via internet naar de Hema. Drie dagen later heb je een leuk album van je vakantie.

P.S. Je moet het dan wel leuk vinden om zo'n album te maken. Zelf kan ik hier uren plezier aan beleven maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die dit niet leuk vinden. Maar ik dacht, ik geef toch even de tip!

Arie T.
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 May 2008, 10:12    Post subject:
Vroeger werden de vakantielocaties bepaald aan de hand van goede vogelstekken, nu is fotografie net zo belangrijk geworden. Het vergt wel enige creativiteit: met twee kleine kindertjes ben je om te fotograferen minder flexibel dan je gewend bent (qua reizen maakt het voor die twee van mij niet uit, en zolang ze maar buiten zijn en af en toe een beek hebben om in te zwemmen is het goed). Schoolvakanties spelen opeens ook een rol. Concreet betekent dat dat vogelfotografie op vakantie minder relevant geworden is, maar macro en landschappen en recreatie des te meer. Daarom gaan we dit jaar naar Hongarije in een voor vogels ongunstige periode, maar vol met ander moois!
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
hansh


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Nov 2005
Posts: 83
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 30 May 2008, 14:43    Post subject:
Ik heb voor de tweede optie gekozen. Bij het kiezen van een vakantiebestemming houdt ik rekening met wat voor een beestjes er zitten. liefst die in Nederland niet voorkomen. Het is niet zo dat ik in de vakantie alleen maar met fotograferen bezig ben, er zijn nog zoveel andere mooie dingen te zien dat ik ook wel eens zonder camera op stap ga. Ik heb dan wel de mazzel dat mijn vrouw dezelfde hobby heeft waardoor we vaak samen op pad zijn om foto's te maken.
Gr. Hans
Back to top
Reply with quote
 
josé


Gender: Female
Age: 58
Joined: 20 Mar 2008
Posts: 13
Location: de Steeg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 May 2008, 12:40    Post subject:
Heb net mijn stem uitgebracht op de tweede, maar eigenlijk zit ik een beetje tussen de eerste en de tweede keuze in. Mijn man is vogelaar en ik fotografeer.....vogels, maar ook landschappen etc.. als wij op vakantie gaan, kijken we van te voren altijd waar er bijzondere vogels zitten en waar mooie fotolocaties zijn. mijn hele uitzet gaat dan ook altijd mee, het wordt steeds meer en zwaarder, maar dat mag de pret niet drukken.

Dit jaar gaan we naar Zuid-Engeland en Wales. Kan me nu al helemaal verheugen op de foto's van zowel vogels (heb net de felbegeerde 500mm lens aangeschaft)als de rest. Maar mijn vakantie is verpest als ik geen foto's zo kunnen maken, dus ik zit tussen 1 en 2 in.

gr José
_________________
Canon EOS 20D,
Canon EF-S 10-22mm,
Canon EF 24-70mm F2.8 L USM
Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM
Canon EF 500 mm F4.0 L IS USM
Canon Extender EF 2x ll
Canon Extender EF 1.4X
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 16 Jun 2007
Posts: 141
Location: Zwaagwesteinde
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 May 2008, 14:45    Post subject:
Ik heb gekozen voor de 2e, maar het is toch niet helemaal zolas het er staat. Als ik op vakantie ga in de zomer,dan ga ik alleen met mn vriendin. Die vind natuur leuk voor een halfuurtje, maar dan houdt het ook op. Eigenlijk pas ik me dan gewoon aan haar wensen aan en eindigen we in een toeristisch pokkestadje op het strand Very Happy
Maar als compensatie ga ik dan vaak nog een keer ergens heen voor een weekje, zoals vorig jaar met mn pa naar Engeland/Schotland, en naar Helgoland voor een weekend. Dit enkel en alleen voor de foto's, zoals ik dit jaar naar Amerika geweest ben en waarschijnlijk in September weer naar Amerika, of 4 weken naar Zweden ga.
Het is wel wat duurder om vaker te gaan, maar zo blijft wel iedereen tevreden Very Happy
In Juni staat Helgoland weer op het programma, dat is ook een aanrader voor iedereen.
_________________
Camera en wat lensjes

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Sat 31 May 2008, 14:51    Post subject:
Heb mijn stem op de tweede optie uitgebracht. Ik zou toch maar een slechte vakantie hebben als ik niet zou kunnen fotograferen. Wij hebben een lieve puber van 15 jaar en die beslist mede waar we naar toe gaan zeker wat camping betreft. Ik struin dan graag de omgeving van de camping af en fotografeer wat ik tegenkom. Ook als we een uitstapje maken gaat de camera altijd mee. Neem ook altijd mijn laptop mee en zet de gemaakte foto's daar op. Soms bewerk ik ze al.
Net als Arie maak ik bij thuiskomst een digitaal Hema-album van zowel de kiekjes als de macro en landschapsopnames. Een paar dagen later heb je dan een mooi vakantie-album.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Jenne Meijer


Gender: Male
Age: 36
Joined: 11 Sep 2007
Posts: 83
Location: Zevenhuizen (GN)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 May 2008, 15:13    Post subject:
Ik ga dit jaar nog met mijn ouders naar de Veluwe, naar Otterlo op een camping pal naast natuurgebied Planken Wambuis. Ik ga vooral mee omdat ik de natuur daar erg mooi vind en eigenlijks niet echt uitgekeken raak daar. Maar omdat je niet alleen bent zal je dus rekening moeten houden met anderen, vandaar dat ik voor de 2e keuze heb gekozen.

Groet,
Jenne
_________________
Canon 70D, Canon EOS400D. Lenzen: Canon EF-S 18-55mm, Canon EF 400/5.6 L USM, Tamron AF70-300 F 4-5.6 Di, Tamron 1,4 extender, Remote Control van Canon (RS-60E3)+Benro statief met naturestuff swinghead statiefkop +Monopod
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 May 2008, 16:03    Post subject:
Ja, dat is dan weer het voordeel van alleen zijn, je hoeft verder met niemand rekening te houden... Ik kan zelf bepalen waar ik naartoe ga en bij het kiezen van m'n vakantiebestemming kijk ik dus eigenlijk alleen naar de te maken foto's.
Ik heb een voorkeur voor noordelijke streken en afgelegen gebieden. Bij voorkeur zet ik m'n tentje ergens ver van alles op, vanwaar ik met dagtochten zoveel mogelijk foto's maak.

En natuurlijk kom ik met m'n gidsenwerk veel op mooie plekken, maar die heb ik weer niet voor het uitkiezen (al is dat geen enkel probleem) en kan ik daar niet vrijuit foto's maken.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 May 2008, 16:22    Post subject:
Mijn keus is gevallen op de vierde optie. Ook bij een eerdere poll heb ik al iets dergelijks ingevuld. De beleving van de natuur staat bij mij voorop, dat er dan ook nog mooie plaatjes geschoten kunnen worden is dan weer meegenomen. Ik zie doorgaans wel wat ik onderweg tegenkom.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 May 2008, 17:01    Post subject:
Ach, als je als familieleden een beetje rekening met elkaar houd kom je ver! Toen de eerste zoon net was geboren gingen we een weekje naar Texel terwijl hij een jaar later in de auto naar Spanje gepropt werd. Tegenwoordig vinden hij en z'n broer een afwisselende vakantiereis het leukst. Zoals vorig jaar: eerst in de Middelandse Zee een week naar walvissen en dolfijnen kijken en dan een tijdje Napels. Voor ons Amsterdammers heeft Napels veel overeenkomsten met de hoofdstad(vies, vuil & vol) alleen wel met een beter klimaat. Maar goed, vorige week was ik met mijn 86 jarige vader in Spanje want hij wou wel eens kleine trappen zien, nou ja, dat doe je dan natuurlijk.
En soms ga ik alleen om te fotograferen op stap, soms alleen en soms met anderen. Weet dus eigenlijk niet wat ik bij de Poll in moet vullen.

Bon route!

Martijn de Jonge
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 03 Jan 2007
Posts: 388
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 May 2008, 18:35    Post subject:
Ik ben nog jong, ik ga met mn ouders en de rest van het gezin exclusief mn zus op vakantie.
Wij zijn sowieso geen camping, hotelgangers. Wij houden meestl van rust. Een mooi huisje een Km van het strand tussen de bomen of dit jaar Naar Beuningen nabij Denekamp in de bossen met een hectare eigen grond bos en een mooie poel/beek. Ach. kijk zelf maar: http://www.huisjebosendinkel.nl/ligging.htm Dus... En iedereen houd van fietsen en ik in het Bijzonder van Natuurfotografie. Dus daarom heb ik op: Een beetje. M'n camera gaat wel mee, maar ik zie ter plekke wel wat er te fotograferen valt. En bij ons huisje is het Dit jaar: Ijsvogel !!!

Groeten Tjeerd Visser
_________________
Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Back to top
Reply with quote
 
marijke kanters


Gender: Female
Age: 72
Joined: 17 Dec 2005
Posts: 46
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 Jun 2008, 17:34    Post subject: Natuurfotografie en vakantie
We zijn allebei grote liefhebbers van natuurfotografie. Dus heb ik optie 1 gekozen. Vooraf bespreken van een vakantie doen we nooit. We gaan naar het betreffende land en zoeken dan pas onderdak. Wel met een goede reisgids op zak of informatie van het internet.
Maar altijd is de natuur bepalend voor waar we naar toe gaan.

Groetjes, Marijke
_________________
Canon Eos 800D Digital, EF100mm F2.8 Macro Usm., Macro Twin Lite MT-24EX. Canon G9. Statief:SmallRig
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Jun 2008, 7:38    Post subject:
Mijn reisgenotes zijn zeer geinteresseerd in laaghangend fruit zoals flamingo's (dat is mijn lievelingsvogel papa, zegt dochter van 3 in haar 100% roze outfit).

Gelukkig zijn ze alle drielangslaapsters en kan ik om 9 h bij het ontbijt aanschuiven.

tegenwoordig mag ik eens per jaar op fotoreis... dat is een beetje anders dan een gewone vakantie. Een trektocht in de alpen met eigen eten en tent vind ik minder zwaar...
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
arno stoute


Gender: Male
Age: 66
Joined: 15 May 2008
Posts: 3
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Jun 2008, 16:01    Post subject:
Wij gaan meestal naar bestemmingen die én natuur én cultuur te bieden hebben. Iedere plek is op zijn manier fotogeniek, al is het niet overal makkelijk om het te zien. Leren kijken en opmerken kan op mindere plekken betere foto's opleveren als een prachtplek waar obligate plaatjes worden geschoten.
Maar de fotospullen gaan natuurlijk mee, als vervloek je die troep wel eens als die rugzak weer zo zwaar is.........Het is wel handig als je partner ook van fotografie houd,liefst met hetzelfde merk, zodat niet alles dubbel mee hoeft.

Iedereen natuurlijk een hele mooie vakantie, en als je mooie foto's mee naar huis neemt is dat mooi meegenomen. Mijn ervaring is dat foto's, als je ze jaren later weer eens bekijkt, toch stukjes geheugen open zetten die anders misschien blijvend gesloten blijven. Dus voor een ander een fraaie plaat, voor de maker en voor de reisgenoten ook nog herinnering.

Goede reis, Arno.

P.S. Optie 2 dus.
_________________
Canon 40D, Sigma 18-200, Tokina 12-24, Canon 100-400 IS
Nikon Coolpix 4500, Nikon Coolpix P5000.


Last edited by arno stoute on Wed 04 Jun 2008, 8:38; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
MoniqueM


Gender: Female

Joined: 10 Feb 2008
Posts: 22

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Jun 2008, 20:21    Post subject: Natuurfotografie en vakantie
Ik heb dus voor optie 1 gekozen.
Mede door mijn onregelmatige diensten lukt het vaak niet om toch nog even de natuur in te gaan.
Voor mij is de natuur het belangrijkst tijdens de vakantie, omdat ik telkens weer nieuwe dingen ontdek, fotografeer en vervolgens moet weten wat het is.

Groetjes Monique
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 03 Jun 2008, 9:27    Post subject:
Ook ik heb gekozen voor optie 2. De laatste tijd gaan Wim en ik steeds vaker samen op vakantie en gaat Antonie er zelf op uit. Af en toe boeken we voor een weekje of weekend in NL een huisje en dan gaat hij soms mee, maar dan moet er wel een mooi natuurgebied in de buurt zijn.
Ik vind het ook fijn als er een mooi gebied vlakbij is, zodat ik kan gaan fotograferen en Wim gaat daar dan een eindje wandelen. Hij is geen natuurfotograaf, dus daar moet ik altijd rekening mee houden. Wel gaat hij graag de natuur in voor de rust. Daar geniet hij van.
Ook gaan we regelmatig iets aan cultuur doen, maar zelfs in een stad kun je hele mooie foto's maken, zowel van cultuur als natuur. Wij willen in de vakantie wel zo veel mogelijk zien en doen. Ik moet wel toegeven dat sinds ik fanatieker geworden ben in de natuurfotografie, ik altijd loop te zoeken naar iets moois om te fotograferen. Ik kijk veel bewuster en ook anders. Zelf vind ik dat veel meerwaarde hebben. Het geeft ook veel voldoening als je op een plek waar je eigenlijk niets verwacht ineens iets heel moois kunt fotograferen.
Dus: fotografie is heel belangrijk maar niet alles bepalend.

Groetjes, Franca
Back to top
Reply with quote
 
smiesing


Gender: Female
Age: 77
Joined: 11 Oct 2007
Posts: 6
Location: Nijeberkoop
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 03 Jun 2008, 19:10    Post subject:
De voorkeur van mijn man en mij gaat uit naar de noordelijke landen en naar landen waar we heerlijk met rugzak en tent door ongerepte natuur kunnen lopen en kamperen. Daarom ook de keus voor een compact camera.
Het fotograveren vindt dan vanzelfsprekend zijn plekje.
Helaas zijn we door de leeftijd wat minder mobiel en trekken we er opuit met de camper plus rugzak en/of fiets. We hoeven daarom nooit iets te bespreken , maar gaan daar naar toe ,waar we denken dat het de moeite waard is.
Gekozen voor optie 4.
Groet, Trudy
_________________
leica v-lux 1
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Jun 2008, 8:09    Post subject:
Met onze vakanties zoeken we altijd de natuur op. Niet alleen om te fotograferen, vooral om er te zijn. Dat er dan fraaie onderwerpen gefotografeerd kunnen worden is een mooie bijkomstigheid. Maar, beleving staat voorop! Bij het fotograferen hou je toch een bepaalde afstand tussen jezelf en het onderwerp. Er zit glas tussen, alsof je vanuit een glazen huis alles bekijkt. Wij kijken niet te vaak door de zoeker, maar vooral ook niet te weinig. Af en toe gaat de camera ook niet mee met dagtripjes onderweg. Na de vakanties maken we een fotoverslag zoals deze: http://www.naturereflections.nl/gallery_canada_1.html of deze: http://www.naturereflections.nl/gallery_frankrijk.html

Ik heb op het eerste antwoord van de poll gestemd, natuur en fotografie zijn voor ons ook weer onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor mij is het vaak 'an excuse for being there' Nancy heeft dat dan weer niet nodig. Voor dit jaar staat Alaska op het programma. Ik denk wel dat we wat foto's zullen maken daar Rolling Eyes

Mijn antwoord op de poll zou moeten zijn: Alles bepalend! Ik ga alleen op vakantie als ik daar veel en bijzondere dingen kan zien.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Jun 2008, 23:01    Post subject:
Ik heb gekozen voor alles bepalend. Daarin ga ik zover dat ik tegenwoordig gewoon thuis blijf om alle tijd en energie in een project te stoppen. De Wadden zijn mijn hoofdoel en er mislukt veel omdat je geheel afhankelijk bent van het weer dat dan nog eens in samen moet vallen met een gunstige eb en vloed. Uiteindelijk levert zo'n gehele vakantie dan toch wel enkele goede fotografeerdagen op.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum