Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Close-up lens
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Peter van der Wijst


Gender: Male
Age: 58
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 26
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Dec 2005, 20:30    Post subject: Close-up lens
Heeft er iemand ervaring met een close-up lens? Is dat verbetering ten opzichte van een tussenring of is het ook behelpen?
Kun je maar beter doorsparen voor een echte macrolens?
_________________
Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Canon MT-24EX Twin Macro, Gitzo 1325 Mk.2
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Dec 2005, 20:58    Post subject:
Ik heb ooit een Cokin filterhouder gehad waar je ook een close-up lens in kon steken. Dat werkte op zich wel, maar ik had nog al eens dat de lens niet goed op zijn plek zat in de houder wat dan een vertekend beeld opleverde. Ik neem aan dat wanneer je een close-up lens gewoon op de schroefdraad van je objectief bevestigt dat je daar geen last van hebt en dat het wel goed kan werken. Optisch gezien zal je altijd wel wat inleveren aan kwaliteit wanneer je voor een doorgerekend objectief opeens nog een lens zet die daar niet "hoort". De vraag is hoeveel en of je dat aanvaardbaar vindt?
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Mullekom


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 35
Location: venlo
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 07 Dec 2005, 21:57    Post subject:
.
_________________
canon eos 300d. canon 100mm macro.


Last edited by Hans van Mullekom on Sat 22 Dec 2007, 11:22; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Peter van der Wijst


Gender: Male
Age: 58
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 26
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Dec 2005, 0:19    Post subject:
Ik zat te denken aan de Sigma 150/2.8 Macro. Vooral vlinders, juffers en libellen zullen het onderwerp zijn dus een beetje afstand kunnen houden lijkt mij wel zo handig.

Edit: Ik zie net dat Landauer92 ook deze lens gebruikt. En nog wat foto's gevonden gemaakt met deze lens en dat ziet er goed uit.
_________________
Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Canon MT-24EX Twin Macro, Gitzo 1325 Mk.2
Back to top
Reply with quote
 
goudvink
Guest







PostPosted: Thu 08 Dec 2005, 9:36    Post subject:
Peter' Je kunt het beste maar doorsparen voor een macrolens de tamron 90mm sp macrolens is redelijk betaalbaar € 400,- en is net zo goed als de topobjectieven van Leica en Nikon. een tussenring is nooit weg in combinatie met een groothoeklens als je een kleinonderwerp in een landschap mooi in beeld wil brengen. Voor de macrolens zul je hem weinig gebruiken behalve als je insecten groter als 1 op 1 in beeld wil zetten.
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 10 Dec 2005, 17:09    Post subject:
Peter van der Wijst wrote:
Ik zat te denken aan de Sigma 150/2.8 Macro. Vooral vlinders, juffers en libellen zullen het onderwerp zijn dus een beetje afstand kunnen houden lijkt mij wel zo handig.

Edit: Ik zie net dat Landauer92 ook deze lens gebruikt. En nog wat foto's gevonden gemaakt met deze lens en dat ziet er goed uit.


Ik voelde mij een beetje gevleid toen ik mijzelf hier ontdekte.
Zoals jullie gezien hebben, heb ik de 150 mm waar ik zeer tevreden over ben, maar zie ook mijn antwoord aan Marijke, op:

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=5329

Verder is te vinden bij:
http://www.fotokonijnenberg.nl/
105 mm
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=8698
150 mm
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=8718

Gr.Wim
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 11 Dec 2005, 11:48    Post subject: Macrolenzen
Peter,

Omdat je kennelijk geld genoeg over hebt voor de lange lenzen van Canon, moet ik toch mijn eigen merkentrouw met je delen. Ik ben van Sigma macrolenzen omdat ze niet op mīn 10D werkten overgestapt op de Canon EF 100-2.8 USM en ik vind het een wereldlens, hoewel m'n Tamron 90 Macro manueel focus op Contax het ook nog steeds heel goed doet. Ik weet niet hoe het zit met de compatibiliteit van de nieuwe Canon EF 60 macro, maar ik zou die ook zeker eens op mīn camera proberen.

Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.


Last edited by Herman Berkhoudt on Sat 17 Dec 2005, 19:04; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Peter van der Wijst


Gender: Male
Age: 58
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 26
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Dec 2005, 12:20    Post subject:
Herman,
Ik zit inderdaad al een poos te twijfelen of ik wel voor een Sigma macrolens moet gaan hoewel ik daar zeer goede verhalen over lees en resultaten van zie. Als ik het bij Canon houd dan kom ik voor mij uit bij de 180/3.5 lens. Maar dus net iets minder lichtsterk tov de Sigma 150/2.8. Bovendien is het prijsverschil ook wel behoorlijk groot.

Nadeel met Sigma blijft altijd hoelang het compatibel blijft. De lens kan nu met deze body misschien prima werken maar is dat ook het geval als je een nieuwere body koopt. Met Canon lenzen weet je gewoon dat het zal werken op een Canon body.
Wat ik zo lees over Tamron komt dit probleem daar niet of minder voor.

De 60mm macro heb ik niks aan want dit is een EF-S lens.
De Canon 100mm macro heb ik geprobeerd. Prima lens maar ik vind dat ik dan te dicht op het onderwerp moet zitten en dat lukt niet altijd met vlinders en libellen.

Het is me uit de reacties wel duidelijk geworden dat ik een close-up lens maar beter gewoon kan vergeten en dat ik gewoon voor een echte macrolens moet gaan. Welke dat gaat worden dat is nog niet duidelijk en tot die tijd behelp ik met wat tussenringen.

Groeten,
Peter
_________________
Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Canon MT-24EX Twin Macro, Gitzo 1325 Mk.2
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Dec 2005, 22:28    Post subject:
Peter van der Wijst wrote:
Herman,
Ik zit inderdaad al een poos te twijfelen of ik wel voor een Sigma macrolens moet gaan hoewel ik daar zeer goede verhalen over lees en resultaten van zie. Als ik het bij Canon houd dan kom ik voor mij uit bij de 180/3.5 lens. Maar dus net iets minder lichtsterk tov de Sigma 150/2.8. Bovendien is het prijsverschil ook wel behoorlijk groot.


Ha Peter,
ik gebruik de sigma 180/3.5 naar volle tevredenheid, ik heb hem naast die van canon gebruikt. Het kwaliteitsverschil was minimaal (voor mij iig niet waarneembaar), belangrijkste verschil was dat de sigma een tikje trager is. Zeker de moeite waard om ze ff naast elkaar te houden, al was het alleen al vanwege het prijsverschil! Al mijn macro-foto's op deze site zijn met die lens gemaakt.
groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Peter van der Wijst


Gender: Male
Age: 58
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 26
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Dec 2005, 23:18    Post subject:
Luc,

Als ik de verhalen moet geloven dan is de Sigma 150/2.8 nog scherper dan de 180/3.5. De lens is natuurlijk ook iets nieuwer.
Wat dat betreft zou dan toch de 150 de juiste zijn. Prijsverschil tussen de 150 en de 180 is minimaal. Zou die 30mm nog werkelijk zichtbaar effect hebben?

Snelheid is misschien van minder belang voor het macro werk. Wellicht als de lens ook voor andere dingen gebruikt wordt.

Hoe zit het met limiters? Bij mijn 500 kan ik bijvoorbeeld kiezen voor 4.5m - oneindig, 4.5m - 10m en 10m - oneindig. Hebben de Canon en Sigma 180/3.5 lenzen daar iets voor?

Edit: ik heb zojuist de reviews zitten lezen op www.fredmiranda.com over de Canon 180/3.5 (niets dan lovend behalve de prijs) en de Sigma 150/2.8. Daaruit concludeer ik dat ik moet gaan voor Canon 180/3.5.
Doorslaggevend was voor mij de opmerking dat op de Sigma de Canon convertor niet past, je moet dan de Sigma convertor gebruiken!
Het gewicht van de Canon kan nog parten spelen dus altijd een statief erbij voor het beste resultaat.
Luc, ik las daar ook dat op de Canon een switch zit voor 1.5m-oneindig (of alles). Lijkt mij prima voor overige foto's als dat zo mocht uitkomen.
......en nu maar sparen, sparen, sparen!!! Twisted Evil

Groeten,
Peter
_________________
Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Canon MT-24EX Twin Macro, Gitzo 1325 Mk.2
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Dec 2005, 7:07    Post subject:
Peter van der Wijst wrote:
Luc,

Hoe zit het met limiters? Bij mijn 500 kan ik bijvoorbeeld kiezen voor 4.5m - oneindig, 4.5m - 10m en 10m - oneindig. Hebben de Canon en Sigma 180/3.5 lenzen daar iets voor?
Groeten,
Peter


Peter,

Mijn Sigma 150 mm lens heeft 3 standen:
1. FULL
2. 0,52 m - oneindig
3. 0,38 m - 0,52 m

Gr.Wim
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Dec 2005, 9:17    Post subject:
Quote:
Hoe zit het met limiters? Bij mijn 500 kan ik bijvoorbeeld kiezen voor 4.5m - oneindig, 4.5m - 10m en 10m - oneindig. Hebben de Canon en Sigma 180/3.5 lenzen daar iets voor?


Ook mijn sigma heeft drie standen, uit mijn hoofd zijn dat:

1: full
2: 0.61 - oneindig
3: 0.46 - 0.61

Wat canon heeft weet ik niet meer (tis al een tijdje geleden dat ik ze naast elkaar heb gehad, maar C kennende hebben ze meerder limiters erop zitten. Overigens zag ik zopas op www.fotoapparatuur.nl een canon aangeboden voor 1000,-, en heel af en toe schuift een van de sigma's daar ook voorbij.

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Peter van der Wijst


Gender: Male
Age: 58
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 26
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Dec 2005, 23:20    Post subject:
Luc,

Hoe zit het met de Sigma 180 en een Canon convertor? Ik heb gelezen dat dat in ieder geval niet werkt met de Sigma 150.

Groeten,
Peter
_________________
Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Canon MT-24EX Twin Macro, Gitzo 1325 Mk.2
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Dec 2005, 8:59    Post subject:
weet ik niet, heb ik nog niet geprobeerd. Zal het vanavond eens proberen als ik het niet vergeet...
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Karin


Gender: Female
Age: 47
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 5
Location: Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 14 Dec 2005, 21:23    Post subject:
Hallo Peter,

Ik heb eigenlijk het zelfde probleem. Een goede macro lens staat op nummer 1 op m'n verlanglijstje maar heb er nog geen geld voor!

Heb echter een +3 close-up lens gekocht voor op de 18-55 usm voor een bedrag van 10 euro. Het is natuurlijk geen macrolens maar ik vermaak me er voorlopig prima mee. Foto's hier op nederpix die ik met deze combinatie gemaakt heb zijn o.a. de kever, de zwarte heidelibel in dauw, het icarusblauwtje, de spinnen, de kleine vuurvlinder en het oranje zandoogje. Dit was mij absoluut niet gelukt zonder de close-up en voor dat ene tientje hoef je het volgens mij niet te laten... Het enige nadeel vind ik het diafragma wat bij 55 mm 5,6 is dus je moet geen sprieten o.i.d. vlak achter je onderwerp hebben.

Karin
_________________
Canon eos7D, Tamron 90mm macro, , 400mm 5.6 L,
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Dec 2005, 8:39    Post subject:
Peter, iets later dan gepland een reactie, maar dan nu toch: de 1.4 teleconverter ll van Canon past niet op de Sigma APO MACRO 180mm/f3.5 IF HSM EX. (nu moet ik eerlijk toegeven dat ik voor die lens nog nooit de behoefte heb gevoeld om een converter te gebruiken: als dat zo was dan zou ik de canon ef 300mm/f4 ervoor in de plaats nemen Wink )

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Peter van der Wijst


Gender: Male
Age: 58
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 26
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Dec 2005, 1:02    Post subject:
@Karin, 18-55mm met close-up lens....dan zit je wel heel dicht op je onderwerp, toch? Ik gebruik voorlopig mijn tussenringen als het zo uitkomt. Scheelt dat er dit moment niet zoveel vlinders rondvliegen dus kan ik even doorsparen nog. Wink

@Luc, bedankt voor het uitproberen. Nu weet ik wel dat de Tamron convertor er wel op zal passen maar ik ga toch maar voor de Canon. Zal wat langer duren maar dan weet ik dat de Canon convertors gewoon werken.
_________________
Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Canon MT-24EX Twin Macro, Gitzo 1325 Mk.2
Back to top
Reply with quote
 
Wenda


Gender: Female
Age: 50
Joined: 19 Oct 2005
Posts: 4
Location: tussen Groningen en Assen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Dec 2005, 11:01    Post subject:
Ik heb hele goede ervaringen met de macrolens van Raynox (DCR250)... het is geen objectief maar een soort voorzetlens.. het ziet er niet uit als een filter die je erop moet draaien maar een lensje wat je in een houdertje moet draaien en dan op je objectief moet klemmen... het is te koop voor 36 euro bij www.koopdigitaal.nl.... mijn zweefvlieg die ik onlangs op deze site heb geupload is ermee gemaakt..

Gr.

Wenda
_________________
Olympus-300
Raynox 250 macrolens

Ik fotografeer nu ongeveer een jaar voornamelijk: natuur- en landschapsfoto's.... en macrofotografie van bloem en dieren dus ik denk dat ik mij hier helemaal thuis zal gaan voelen mbt deze categorieen.....
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 31 Dec 2005, 11:26    Post subject: macrolens
Ik las ter bevestiging gisteren inderdaad in het Januarinummer 2006 van Foto Magazin, een befaamd Duits fotoblad dat de Tamron SP 90 (samen met een Tokina en op heel korte afstand gevolgd door een Sigma-macro) daar een paar puntjes beter scoorde dan de al wat bejaardere Canon 100 macro USM. Bovendien was die 100 euro goedkoper (500 euro), ook al een argument. Nog beter scoorde voor Canon de nieuwe 60 macro, maar dat is een EF-S objectief wat alleen na "afzagen" op een Canon 10D wil passen. Maar ik ruil m'n "Nicht mehr taufrische"Canon macro USM toch niet meer in.

P.S. Ik beperkte me hier alleen tot Canon-compatibele macro objectieven in de geteste range..

Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Erwin


Gender: Male
Age: 56
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 1
Location: Diepenveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Jan 2006, 21:08    Post subject: Macrolensen van Sigma
Heeft iemand ervaring met de Sigma 150mm f2,8 versus de 180mm f3,5 of wellicht beter inzicht dan ik in het verschil tussen die twee objectieven?

Ik twijfel namelijk tussen deze twee voor de aanschaf van een macrolens. Wat ik wil doen is namelijk zowel libellen als grotere dieren (b.v. boomkikkers en zandhagedissen) fotograferen. Ik hecht veel waarde aan scherptediepte.

Wie o wie kan mij adviseren welke lens dan het beste is? Eventueel kan ik de 150mm nog versterken met een sigma converter; heeft iemand daar ervaring mee?


Dank en groet.

Erwin van Maanen.
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 09 Jan 2006, 16:43    Post subject: Sigma macrolenzen
Erwin,

Gebruik in de balk Zoeken Beschrijving als zoek-item en tik ofwel Sigma 150 danwel 180 in en je vind alle gebruikers bij Nederpix als ze niet trots genoeg zijn op hun spullen om dat zelf aan je te melden.

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
hansh


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Nov 2005
Posts: 83
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 24 Jan 2006, 21:12    Post subject:
@Erwin, ik gebruik zelf de sigma 150mm en ben daar erg tevreden over. Soms schroef ik er een 2x converter tussen ook van sigma en dat geeft ook goede resultaten, zie: http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=3813 als voorbeeld. Kost wel enige oefening om, als je foto's uit de hand schiet. e.e.a. scherp te krijgen. Ik vind het een prima lens en ben tevreden met e combi.
Back to top
Reply with quote
 
Peter van der Wijst


Gender: Male
Age: 58
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 26
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Jan 2006, 23:33    Post subject:
@Arie, de Tamron 90 vind ik te kort, ik wil wat afstand kunnen nemen en kom dan op een 180mm uit. En dan kies ik liever voor de Canon versie dan de Sigma versie, ook al is die een stuk duurder. Bij de Canon versie kan ik de Canon convertors gebruiken, bij de Sigma niet.
_________________
Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Canon MT-24EX Twin Macro, Gitzo 1325 Mk.2
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum