Hoi peter,
Je hebt voklomen gelijk. Het probleem zit in de statiefgondel en in de horizontale positie van de middenzuil. Maar ook de hoogte van de adapter ten opizchte van het balhoofd speelt een rol. Hoe geringer het moment, hoe minder uitzakken na framen. Het zou gekund hebben dat de Q3 het in dat opzicht beter doet dan bijvoorbeeld de Arca Swiss waar de opbouw van het balhoofd erg hoog is. Maar beter dan de M20, die het weer beter doet dan de Arca Swiss, is inderdaad zeer onwaarschijnlijk. Alleen al omdat de Q3 een stuk lichter is.
Ik probeer net als jij zegt ook om wat hoger - of bij schuine positie van de lens - tevens wat teveel naar rechts of links in te stellen om het uitzakken te voorkomen. Maar erg 'lekker' werken is dat niet, vooral met de 2x converter. Er is dan een flinke compensatie nodig.
Ik heb ook je suggestie van een driewegkop uitgeprobeerd, maar dat werkt niet. Gewoon te veel handelingen. Als je een insect wil framen dat bijvoorbeeld op een stengel loopt, moet je met één knop direct in kunnen stellen. In twee of drie richtingen apart instellen betekent dat je simpelweg achter de feiten aanloopt. Met een videokop geldt denk ik hetzelfde. Koninenberg heeft me een Manfrotto geared head opgestuurd. weegt 1600 gram (!!!). Je kunt heel nauwkeurig framen en het zakt niet uit, maar het betekent drie knoppen eerst grof en dan fijn instellen. Prachtig bij repro, maar gewoon geen optie bij natuurfotografie. En het gewicht alleen al.
En ja, meer soorten statiefkoppen dan ik nu heb geprobeerd zijn er denk ik niet. Ik werk wel met een instelslee. Met de middenzuil verticaal gaat dat goed. Maar op zich is juist de mogelijkheid van de Explorer om de middenzuil in iedere hoek en positie te kunnen zetten zo geweldig, vooral bij macro. Ik denk dat wat je zegt waar is: dat alleen een veel stijvere statiefgondel de enige optie is. Beetje de vraag is alleen of zoiets 'in een schuurtje' te maken is. De camera moet immers wel zeer gemakkelijk in de statiefgondel geroteerd kunnen blijven worden, juist om de mogelijkheden van de middenzuil te kunnen benutten. Dus het moet een stevig stuk vakwerk zijn, vooral omdat de statiefgondel van de Canon 180 macro een nogal complexe bevstiging heeft.
Met groet en bedankt,
Nico.