Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Landschappen


Domme vraag?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
NED_NL


Gender: Male

Joined: 29 Jun 2008
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Jun 2008, 20:46    Post subject: Domme vraag?
Hallo allemaal,

Ik ben een fan van het op beeld vastleggen van indrukwekkende landschappen. Ik wil dan ook zoveel mogelijk van het landschap op een foto terug kunnen zien. Ik gebruik hiervoor (helaas nog) een standaard kitlens. Daar wil ik vanaf en graag een nieuw objectief zoeken.
Het probleem bij mij is dat ik nog iets te weinig weet over objectieven. Ik wil dus graag meer weten over de waarden (lees: getallen) die op de objectieven te vinden zijn. Op mijn standaardkitlens staat 18-55mm. Het objectief waar momenteel mijn interesse naar uitgaat is de Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM. Maar ik weet niet of dit objectief meer pakt dan mijn standaardlens. Mijn vraag is: laat het objectief met 18-55mm minder zien dan het objectief met 17-40mm? En hoe zit het bijvoorbeeld met 17-22mm objectieven?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!
Back to top
Reply with quote
 
Hendrika Puntdroad


Gender: Female

Joined: 19 Jul 2006
Posts: 141
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 29 Jun 2008, 21:09    Post subject:
Je vraag komt hier wel vaker voorbij. Kijk maar eens rond op het Forum, onder 'optische apparatuur' bijv. hier. Succes.
_________________
Sony

www.boerin.wordpress.com
http://twitter.com/boerinhendrika
http://www.youtube.com/user/melkrobot
Back to top
Reply with quote
 
Anne


Gender: Male
Age: 32
Joined: 05 Apr 2006
Posts: 45

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Jun 2008, 6:27    Post subject:
18-55 staat voor de brandpuntsafstand, welke de beeldhoek bepaalt.
Je kitlens begint bij brandpuntsafstand 18mm, dat is een grote beeldhoek.

De 17-40 begint bij de brandpuntsafstand 17mm, en heeft dus, als hij volledig is uitgezoomd, een nog iets grotere beeldhoek. Ik denk dus dat je dat bedoelt met 'laat hij meer zien'. Ja, hij laat dus meer zien.

Als je graag 'zo veel mogelijk wilt zien', je wilt dus een erg grote beeldhoek, moet je een korte brandpuntsafstand nemen. De 10-22 heeft een veel grotere beeldhoek en hier zie je dus, als hij volledig is uitgezoomd, een stuk meer dan bij de 17-40. Als je volledig inzoomt, krijg je 40mm van de 17-40 tegenover 22mm bij de 10-22.

Voor landschappen kunnen alle brandpuntsafstanden van pas komen, zoals ook in de discussie in de bovenstaande link staat. De 17-40 en 10-22 zijn erg goede lenzen, maar toch wel iets verschillend. Het best is om ze beide in de winkel of zelfs in het veld uit te kunnen testen.

De 17-40 zou je later aan kunnen vullen met bijvoorbeeld een 70-200, de 10-22 met bijvoorbeeld een 24-70. Dat zijn dus lenzen met iets meer tele-bereik, en een kleinere beeldhoek. Je haalt dingen als het ware dichterbij.

Wat mij betreft is de 17-40 een erg goede lens om over te stappen. Let wel: je wint qua beeldhoek nauwelijks iets op je 18-55 (hij 'pakt' niet meer). De 17-40 is beter gebouwd, lichtsterker (f/4.0), scherper. Wil je meer zoom, dan neem je een 18-200 oid. Wil je een grotere beeldhoek, dan neem je bijvoorbeeld de 10-22.
Back to top
Reply with quote
 
Robby


Gender: Male
Age: 58
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 120
Location: Zetten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Jun 2008, 15:38    Post subject:
Als je denkt om op deze lens over te stappen zou ik niet kiezen voor 17 groothoek.
Het verschil t.o.v de 18 is namelijk minimaal en in de praktijk misschien een verschil van een stapje naar voren.
Inderdaad is de optie 10-22 een vele betere, maar ik wil er bij opmerken dat daar natuurlijk een prijskaartje aan vast zit.

Ga 's wat googlen, bekijk wat de prijs/kwaliteitverhoudingen zijn.
Orienteer je 's niet op de Canon, maar misschien op een Tamron, Tokina of Sigma.
De prijzen tussen die merken kunnen namelijk nog wel wat vvan elkaar verschillen.

Succes met de keuze!

Robby Roos
www.photofanatic.nl
_________________
Nikon D200/D300, Nikkor 500 mm F4.0 IF-ED + Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM;
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 Jun 2008, 15:58    Post subject:
Anne schreef
Quote:
Het best is om ze beide in de winkel of zelfs in het veld uit te kunnen testen

Absoluut doen, want hoewel de 17-40 F4 een uitstekende lens is, zolang je niet weet wat het betekent, kan je geen goede keuze maken.

Je kan eens hier tussen de landschapsfoto's die je aanspreken kijken in de EXIF informatie wat de brandpuntsafstand was.


(Wel een beetje mee uitkijken wat voor camera de foto's zijn. Als het namelijk met die 17-40 F4 L gemaakt is, is de kans aanwezig dat er een Canon 5D aan hing. Die camera heeft zo'n grote beeldchip, dat de 10-22 er niet goed op werkt, terwijl de 17mm ongeveer dezelfde beeldhoek geeft als een 10mm lens op jouw camera.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Jun 2008, 19:49    Post subject:
17-40 lijkt me een uitstekende lens als standaard objectief. Zelf heb ik een Nikon 18-70 als standaard en dat werkt ook prima. Wel merk ik dat ik voor landschappen steeds meer de extremen zoek (of juist heel veel groothoek (gebruik de Tokina 12-24 mm voor) of juist tele (ga tot 420 mm). Extreme groothoek is moeilijk (zeker in Nederland). Omdat je zoveel kiest, moet je erg goed je best doen voor een goede compo. Tele werkt vaak wat makkelijker (zeker bij laagjes in het landschap). Dus het ligt er een beetje aan wat je wilt. Voor landschapsfotografie kom je al gauw op een paar lenzen uit. Wil je dat niet dan kun je voor de lenzen met extreem bereik kiezen, bv. 18-200. Lever je wel wat in op het gebied van scherpte.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Jul 2008, 5:11    Post subject:
Klopt wat Bendiks zegt.
Extreem groothoek is moeilijk zeker in NL!
Brandpunt beneden de 20mm gebruik je zelden imo.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Jul 2008, 7:35    Post subject:
Jeroen Gense wrote:
Brandpunt beneden de 20mm gebruik je zelden imo.
Dat laatste is niet helemaal waar Jeroen. Ik ben zelf sinds maart in het bezit van de 10-22mm van Canon, en die lens is in rap tempo tot een van mijn favoriete lenzen gaan behoren. Ik gebruik de hele range, van 10 tot 22. Juist door die zoom-functie kun je goed de compositie bepalen. Deze foto is bijvoorbeeld op 10mm gemaakt. Als je door de map heenwandelt waar die foto in staat, staan meer beelden die met de 10-22 gemaakt zijn. Onder elke foto staat oa het aantal mm's waar de lens op gezoomed stond. Als je op "Exif" drukt krijg je alle gegevens.

Quote:
(Wel een beetje mee uitkijken wat voor camera de foto's zijn. Als het namelijk met die 17-40 F4 L gemaakt is, is de kans aanwezig dat er een Canon 5D aan hing. Die camera heeft zo'n grote beeldchip, dat de 10-22 er niet goed op werkt, terwijl de 17mm ongeveer dezelfde beeldhoek geeft als een 10mm lens op jouw camera.)
Goede opmerking van Peter!

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Jul 2008, 7:55    Post subject:
10 is dus 16mm bij jou (met crop factor)

wat ik bedoel is dat je 10mm bijna niet gebruikt
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Jul 2008, 8:00    Post subject:
had de foto gemaakt met 13mm en hij had dezelfde kracht...
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Jul 2008, 8:04    Post subject:
Jeroen Gense wrote:
10 is dus 16mm bij jou (met crop factor)

wat ik bedoel is dat je 10mm bijna niet gebruikt


Oh op die manier ja, dat klopt inderdaad. Als je een full-frame camera als een 5D bij gebruikt dan wordt het een kromme plaat. De 40D heeft een cropfactor van 1.6, dan kom je inderdaad uit op een effectieve afstand van 16mm.

Quote:
had de foto gemaakt met 13mm en hij had dezelfde kracht...
Nope: dan waren de schapen teveel aan de randen gepropt geweest. 10 was de enige optie om zowel de drinkende schapen en de structuur van de groep te vangen (achteruitlopen was geen optie).
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Jul 2008, 8:09    Post subject:
Hoi Luc,
Ja en je loopt zeker dagelijk tegen dit soort situaties aan.. ha ha.
Voor landschapsfotografie is de 5D met 17 40 een hele mooi en betaalbare combi imo

Gr
jeroen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Jul 2008, 10:20    Post subject:
Jeroen Gense wrote:
Hoi Luc,
Ja en je loopt zeker dagelijk tegen dit soort situaties aan.. ha ha.
Voor landschapsfotografie is de 5D met 17 40 een hele mooi en betaalbare combi imo


tja,
een stuk goedkoper voor vrijwel dezelfde bereik aan beeldhoek is luc's 40D met een 10-22mm. Maar ik kan me jouw keuze alleszins en van harte voorstellen. Nikons alternatief bij vergelijkbare beeldkwaliteit (misschien beter? in ieder geval lichtsterker) is een tikkie duurder: 17-32 F2,8 met D700.

Maar hier heeft NED_NL niks aan.
Beste NED_NL heb je de lenzen al in handen gehad? Nikonisten hebben al snel een voorkeur voor de tokina 12-24 F4, maar het prijsverschil met de Nikonversie is een stuk groter dan bij canons 10-22 lens.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Paul Arentsen


Gender: Male
Age: 50
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 1
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Mar 2009, 13:41    Post subject:
Ik vraag me af waarom je huidige kitlens niet meer voldoet. Dat wordt me niet helemaal duidelijk in je vraag.

Indien je meer groothoek wil zou ik gaan voor een uitbreiding, naast je kitlens, in het groothoeksegment (bijvoorbeeld de eerder genoemde 10-22mm). Kijk wel uit met de stelling: "ik wil zo veel mogelijk op de foto krijgen". Als je op diverse galleries kijkt zie je veel composities die veel te druk zijn. Het is juist de kunst om onderwerpen te isoleren waardoor een krachtiger beeld ontstaat. Dat is met een groothoek een stuk lastiger dan met een telelens. Desondanks worden er geweldige landschapsfoto's gemaakt met een groothoeklens mits die maar goed wordt gebruikt.

Wil je meer lichtsterkte, scherpte en een betere bouwkwaliteit t.o.v. je huidige kitlens, dan zou ik gaan voor een 'standaard' zoom ter vervanging van je kitlens (bijvoorbeeld de 17-40mm). Indien landschapsfotografie jouw ding is, staar je dan niet blind op lichtsterkte. Dergelijke lenzen zijn erg duur. Bovendien kun je je afvragen of je het in de praktijk echt nodig hebt. Persoonlijk fotografeer ik,bij gebruik van een groothoek, landschappen met een diafragma van f/11 of kleiner. Mijn mening is dat je beter kunt investeren in een solide statief.

Succes met je keuze.

Groeten,
Paul
Back to top
Reply with quote
 
ad


Gender: Male
Age: 61
Joined: 09 Oct 2005
Posts: 30
Location: prinsenbeek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 17:13    Post subject:
ik heb zelf een 17-40mm .

en heb een 5D gekocht om bij de optocht met karnaval toch een hele wagen op de foto te kunnen krijgen .omdat je dan niet verder er vandaan kunt gaan staan soms .
ik had eerst even wat getest met gebouwen .en ik moet zeggen dat de vertekening me erg meeviel .

maar ook ik heb de optie bekeken van de 10-22 mm
maar dat is een EFs lens dus die past niet op een canon 5D .
en een gebruikte 5D was een betere optie voor mij om te proberen .

de combinatie 17-40mm op de 5D is erg goed .
maar de 17-40mm is ook gemaakt voor fullframe .

[/b]
_________________
canon 20D 100-400mm L IS USM / 14-70mm L f4 USM .
Back to top
Reply with quote
 
antonie_beens


Gender: Male
Age: 40
Joined: 01 Apr 2010
Posts: 19
Location: Genemuiden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Oct 2010, 20:49    Post subject:
Wat doe ik hier als Nikoniaan... Zoveel weet ik niet van de Canon objectieven af, maar ik kan op z'n minst mijn ervaring met jullie delen over mijn favo Tokina. 12-24.

Bij mijn weten is er geen beter betaalbare lens dan deze, mocht je in willen stappen in de landschapsfotografie. Tweedehands zijn ze ook aardig goed te krijgen, wat natuurlijk de prijs ook nog eens goed drukt. Het bereik is prima. Inderdaad kun je je onderwerp vertekend weergeven met deze lens. Iets meer afstand nemen helpt dan aardig, om rechte lijnen recht te houden.

Inderdaad, zoals eerder is gezegd in dit draadje moet je je afvragen of het verstandig is om een lens te gaan vervangen voor een nieuwe, of gewoon blijven houden. In mijn opinie moet je nooit iets weggooien voordat je zeker weet dat je iets beters ervoor in de plaats hebt.

Even off topic: er schijnt software te zijn voor het rechtzetten van die vertekende lijnen bij groothoeklenzen. Weet iemand hier iets meer over?
_________________
AB Photography...
...a wink to reality...
www.antoniebeens.nl

Nikon D70S | Nikon D200 | Tokina 12-24 4.0 | Nikkor 18-70 3.5-4.5 | Nikkor 50 1.8 | Sigma 105 2.8 | Sigma 70-200 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Oct 2010, 21:56    Post subject:
antonie_beens wrote:
Even off topic: er schijnt software te zijn voor het rechtzetten van die vertekende lijnen bij groothoeklenzen. Weet iemand hier iets meer over?
In Lightroom 3.x heb je zgn. profielen voor ieder objectief, 1 drukje op de knop en je corrigeert een hele hoop vertekening en bovendien ook nog de vignettering. Wanneer je niet tevreden bent met dit resultaat kun je het altijd nog (eigenwijs) handmatig zelf beter proberen te krijgen. Werkt erg prettig en snel.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 17 Oct 2010, 22:26    Post subject:
(grappig om te zien dat de forumstarter deze ene vraag op deze site voldoende vond. je vraagt je af of zo iemand nog ooit is teruggekomen om de antwoorden te lezen.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Landschappen

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum