Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Fotograferen in de AWD

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Robby


Gender: Male
Age: 58
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 120
Location: Zetten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 21:07    Post subject: Fotograferen in de AWD
Vandaag wilde ik een reis naar Nikon service in Beverwijk combineren met een trip naar de AWD in de hoop toch nog iets van mijn dagje te kunnen maken.
Wij zijn naar de Oase gereden en zijn toen het gebied ingelopen.
Na een paar 100 meter had ik er genoeg van omdat ik behoorlijk last van mijn voeten kreeg.
Sinds enkele jaren heb ik artrose aan mijn enkels waardoor lange wandelingen voortaan uit den boze zijn en ik dus afhankelijk ben van toevallige ontmoetingen of een aanzit op vooraf bepaalde plekken.
Op de terugweg naar de auto besloten we elders ons geuk te beproeven en zijn naar de Pannerden gereden en weer het gebied ingegaan, maar blijkbaar hadden mijn benen teveel te lijden gehad.

Nu wil ik aan de kenners vragen of jullie een plek weten in de AWD waar er redelijke kans bestaat wild te vinden zonder dat ik daar kilometers voor hoef te lopen.
Aangezien ik he gebied niet zo heel erg goed ken heb ik de angst om daar plompverloren rond te dolen zonder iets tegen te komen.
Zou overigens ook aan het weer hebben gelegen van vandaag dat ik niks tegen kwam.

Vast bedankt voor jullie reacties!

Robby Roos
www.photofanatic.nl
_________________
Nikon D200/D300, Nikkor 500 mm F4.0 IF-ED + Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM;
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 21:17    Post subject:
Bij de Oase zit je in principe goed: als je vanaf de ingang links aanhoudt, langs de Oranjekom, dan kom je na een paar 100m een weggetje naar links tegen richting de Betonnen Beek. Die plek (en ook de daaromheen gelegen stukken bos) waren in het verleden altijd goed voor Damhert. Let ook op de oevers van het toevoerkanaal naar de Oranjekom, daar lopen ze ook.
Normaal ben ik niet zo van het locatie-vrijgeven, maar die beesten zijn daar zo mak als een lammetje (en bijzonder talrijk in de gehele AWD). Eigenlijk is er niet zoveel aan Wink .

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Jos Images


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2007
Posts: 69

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 9:21    Post subject:
Hoi Robby,
Ik mag wel zeggen dat ik een regelmatige bezoeker ben van de AWD en ik kan er erg genieten van alles wat er te zien is. Hoewel het toch zo'n 50 minuten rijden is voor me ga ik er gemiddeld zo'n 40 keer per jaar naar toe.
Ik loop er dan een hele dag met rugzak vol met fotospullen.
Hoewel ik het met Luc eens ben dat er veel damherten zitten (maar ook prachtige reeen) ben ik het niet met hem eens dat er niets aan is.
In de zomer zijn ze moeilijker te vinden dan in de herfst en winter vanwege het het blad aan bomen en struiken en ze bevinden zich dan op plaatsen wat verder weg bij de ingangen vandaan. Ik ga meestal binnen bij Panneland (je schrijft Pannerden, maar het zal wel Panneland zijn), maar kom ook regelmatig bij Oase.
Twee weken geleden kon je nog een foto van me zien hangen tijdens de opening van het nieuwe bezoekerscentrum. Die is 1ste geworden in de categorie dieren/vogels. Ben daar best wel trots op.
Als je de blauwe route volgt heb je vaak kans om wat wild te zien. Ben je alleen heb je meer kans. Ik kan niet zeggen waar ze het meest te zien zijn want het is een groot gebied en ze wisselen vaak van omgeving. Doe niet te opvallende kleding aan, maar het hoeft ook niet persé camouflagekleding te zijn. Let op teken in het gebied. Heb er dit jaar al drie gehad en neem genoeg drinken mee. Koop een kaart van het gebied voor € 3 (en meteen wat ansichtkaarten van mijn winnende foto) Wink
Heb je nog vragen mail me dan gewoon.
Nogmaals ik kom er graag en vaak en ga meestal blij weg met veel foto's en een heerlijke dag achter de rug.
Groet,
Jos
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 10:01    Post subject:
Jos, de AWD is fantastisch hoor, dat staat buiten kijf! Ik heb zo'n 19 jaar aan de rand van het gebied gewoond en heb ook de explosie in aantallen damherten (en vossen!) mee mogen maken. Die beesten zijn over het algemeen echt niet schuw, en liggen je vaak als een mak schaap aan te staren. Heeft ook te maken met een sterk toegenomen recreatiedruk: er heeft gewenning opgetreden. Vandaar mijn opmerking dat er niet zoveel aan is: als je er eentje vindt dan lukt een foto al vrij snel. Persoonlijk vind ik qua hertachtigen sowieso damhertfoto's uit Nederland weinig boeiend, omdat ze nagenoeg altijd in omheinde gebieden voorkomen en zelden daarbuiten, in tegenstelling tot reeen. De vraag van Robby was expliciet op de korte afstand gericht (gezien zijn aandoening), vandaar.
Terug naar die vraag: als je ingang De Zilk neemt sta je al snel in de schrale duinvegetaties (nu de goede periode). Kun je je uren vermaken met bloemen, insecten, etc. en hier zeker een goede kans op vos.

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Robby


Gender: Male
Age: 58
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 120
Location: Zetten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 10:09    Post subject:
Hi Luc,

Jaren aan de rand van het gebied gewoond?
Zeker in 1 van die kasten van huizen Very Happy
Gossie, wat staan daar mooie huisjes met van die mooie grasveldjes er achter, daar had ik een mooie tuinstudio van kunnen bouwen!!

@Jos, inderdaad, nu je het zegt is het Panneland!
Pannerden ligt volgens mij in Limburg...of was het Gelderland...

Groeten,

Robby Roos
www.photofanatic.nl
_________________
Nikon D200/D300, Nikkor 500 mm F4.0 IF-ED + Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM;


Last edited by Robby on Fri 04 Jul 2008, 10:12; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 10:12    Post subject:
Robby wrote:
Hi Luc,

Jaren aan de rand van het gebied gewoond?
Zeker in 1 van die kasten van huizen Very Happy
Gossie, wat staan daar mooie huisjes met van die mooie grasveldjes er achter, daar had ik een mooie tuinstudio van kunnen bouwen!!

Groeten,

Robby Roos
www.photofanatic.nl


Nee, ik woonde naar volle tevredenheid in een gewoon rijtjeshuis in een gewone woonwijk, maar wel op fietsafstand (4 a 5 minuutjes fietsen) van de Oase.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 12:33    Post subject:
Waar staat de afkorting AWD voor, ben het gebied vaker op np tegen gekomen?????
groet susan.
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 12:47    Post subject:
Amsterdamse Waterleiding Duinen, ze zijn eigendom van- en worden beheerd door de gemeente Amsterdam.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum