Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Amfibien, Reptielen en Vissen


Ravon benadering voor foto's
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Anne


Gender: Male
Age: 32
Joined: 05 Apr 2006
Posts: 45

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 15:07    Post subject:
Doe mij dan ook maar zo'n gids! Wink
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 15:16    Post subject:
De klassieke vraag is natuurlijk: Worden RAVON-medewerkers, Naturalis-medewerkers, drukkers,binders, opmakers etc. ook niet betaald?
Maar goed, het kostte me ook moeite om na het leveren van een foto aan het Birdpix 2005-boek een gratis presentexemplaar te krijgen...
Er zitten de laatste 10 jaar twee opmerkelijke ontwikkelingen in de (natuur) fotografie dat is 1-de apparatuur waar mensen mee rondlopen wordt steeds duurder en 2- de per foto betaalde bedragen worden steeds lager. In een grafiekje zouden de curves steeds verder uitelkaar gaan lopen. Dit kan alleen doordat zeer grote hoeveelheden beeld onder de kostprijs op de markt worden gebracht of zelfs voor niets. Spannend waar dit uiteindelijk toe gaat leiden, het betekent wel een 'democratisering' van de verbeelding. Misschien dat uiteindelijk het beroep van fotograaf wel helemaal verdwijnt, is in het verleden met meer beroepen gebeurt.


Groeten, Martijn de Jonge
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 75
Location: Esen - Diksmuide - West-Vlaanderen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 15:45    Post subject:
Wat Martijn hierboven schrijft is correct. De reden is echter het aanbod van goed, steeds beter materiaal, zowel om de foto's te maken als het eindproduct; de foto's zelf. Er is dus maw steeds minder onderscheid te zien tussen de foto's van proffesionele fotografen en die van gevorderde ammateurs. De laatste steken zelfs de "échte" fotografen vaak de loef af. Voor hen (de ammateurs) is elke Euro slechts een leuke return van wat opgedaan zakgeld terwijl de proffesionelen er moeten van leven... en als je dan ziet dat je als proffesioneel zelfs de kwaliteit niet kunt leveren van iemand die slechts een handvol zakgeld voor zijn hobbyprestatie wil, tja.... dat moet hard aankomen. Het zou verdomd jammer zijn dat zo'n mooi beroep verdwijnt! Daarom zou, net zoals de wet het voorschrijft, eigenlijk alleen iemand die een zaak heeft, een BTWnummer dus en daardoor een échte faktuur kan maken, mogen foto's verkopen. Maar ik ben de eerste om te zeggen dat ik in het verleden al herhaalde keren zelf in "overtreding" was... Het strekt de ammateur immers tot eer dat hij de erkenning van zijn creatie krijgt door een foto te verkopen en er zelfs een beetje zakgeld voor terug te krijgen...

groet, Rudi Debruyne
_________________
Canon 7D & 5DMII - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 1:4 L IS USM - Extender: EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Manfrotto Balhoofd 484 & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Whimberley schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 15:59    Post subject:
Fotografie is een dure hobby!
Belachelijk eigenlijk wat alles kost!
Vele beeldredacteuren beseffen dat niet.
Das jammer! Ik kan wel eens vragen aan Jelger Herder of
hij wel wat betaald krijgt voor zijn fotos, hij fotografeert veel herpeto
en werkt bij de Ravon
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 16:04    Post subject:
Ik denk dat de redacteuren het wel degelijk beseffen maar ook heel goed weten dat er voldoende amateurs zijn die graag voor niks publiceren. De erkenning is vaak genoeg en een beloning is niet nodig. Een logische ontwikkeling, maar wel een die de markt ondermijnt. Denk ook niet dat het proces om te keren is. Niet voor niets verdienen proffotografen tegenwoordig meer met workshops en andere zijdelingse activiteiten dan met beeldverkopen!
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 16:19    Post subject:
Wanneer er nog iem het leuk vind om gratis fotos te leveren.
Dan hoor ik het wel.
Ik weet nog wel organisaties waar je je fotos kwijt kunt...
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 16:29    Post subject:
Jeroen Gense wrote:
Ik weet nog wel organisaties waar je je fotos kwijt kunt...


Weet je dan ook organisaties die graag voor je foto's betalen?? Mag je die adressen wel aan mij doorgeven...

Overigens ben ik het wel met Martijn eens. Het kan best dat RAVON en Naturalis flink in het boek moeten investeren, maar ook hun medewerkers zullen niet 's avonds in hun vrije tijd nog even aan het boek gaan werken. Laat staan dat de drukker etc. dat doet.
Waarom de fotografen van wel?

Het lijkt me dan ook niet meer dan terecht om een gratis exemplaar te ontvangen. Zelfs daarmee zit je nog ver onder de richtlijnen die normaal gevraagd worden.

Voor de mensen die helemaal gratis hun foto's beschikbaar stellen: denk ook eens aan wat je allemaal uit hebt gegeven om die foto te maken. En als er een budget begroot kan worden om een boek te laten drukken, kan er ook een budget begroot worden voor de foto's....
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Gert Hartman


Gender: Male
Age: 56
Joined: 26 Dec 2006
Posts: 25
Location: Hoofddorp
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 17:52    Post subject:
Quote:
Voor de mensen die helemaal gratis hun foto's beschikbaar stellen: denk ook eens aan wat je allemaal uit hebt gegeven om die foto te maken. En als er een budget begroot kan worden om een boek te laten drukken, kan er ook een budget begroot worden voor de foto's.....


En zolang er gratis foto's worden uitgedeeld, is ook de drang om er voor te betalen natuurlijk niet zo groot of ze moeten er echt bovenuit springen
_________________
Canon EOS70D + 10-22mm
Canon 24-70 mm
Canon 100 mm
Canon 100-400mm
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 18:29    Post subject:
't Blijft een beetje een kwestie van vraag en aanbod. De vraag is in de loop der jaren niet echt gestegen (of misschien iets), maar het aanbod is sterk toegenomen. En daarmee ook het aantal foto's en fotografen dat potentieel in aanmerking komt om foto's te publiceren.
Zeker omdat het voor de meesten een hobby is, is men (en ik ook hoor!) vaak al vereerd als een foto ergens geplaatst wordt, ook al is het voor niets. Als je ze echt wilt gaan verkopen, moet je zorgen dat je foto's een bepaalde unieke waarde hebben. Dat kan door creativiteit, maar ook door je bijvoorbeeld heel specifiek op een groep of gebied te richten. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon lekker als hobby blijven doen. Als je er maar plezier in hebt, maakt dat natuurlijk niet uit. Dat je veel betaald hebt voor je apparatuur is denk ik geen argument. Dat doe je immers zelf (en elke hobby kost geld).
Wel merk ik dat veel organisaties proberen zoveel mogelijk gratis fotomateriaal te krijgen. Is hun goed recht natuurlijk, maar het lijkt me toch ook dat je bijv. drukkosten begroot. Waarom dan niet het gebruik van (goede) foto's?
Tot slot ken ik maar weinig beroepsnatuurfotografen die puur leven van de fotoverkoop (of je moet Frans Lanting of zo heten). De meesten werken aan een boek, organiseren reizen of schrijven erbij.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Ecoshot


Gender: Male
Age: 50
Joined: 20 May 2006
Posts: 49
Location: Vriezenveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 20:41    Post subject:
Hoe dan ook benadeel je anderen, die al wel als [semi] professioneel verkopen, als je foto's gratis of ver onder de normale financiële vergoedingen van de hand doet.
En mocht eenieder, die hier toch aan mee werkt, in de toekomst nog wensen hebben om een "leuk" centje als semi-professioneel natuurfotograaf bij te verdienen, dan gooien ze ook nog eens hun eigen toekomstbol kapot! Wink

gr. Richard
_________________
Canon 50D
Tamron 90 + 180mm
Canon 400 5.6 L
en wederom sparende .....
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 150
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Aug 2008, 22:48    Post subject:
Ik kom toch echt te weinig aan nederpix toe want zie dit boeiende onderwerp nu pas. Ik vindt het een erg lastig punt moet ik zeggen.
Wat de nuchtere aanleiding betreft. Over het algemeen zullen samenstellers/uitgevers de foto's bij zo min mogelijk fotografen in willen kopen of koppen. (dat laatste was een flauw grapje)
Hoe meer fotografen, hoe meer contacten, hoe meer kosten, hoe meer gratis boeken en hoe meer kortingen. Als Richard voor één foto benaderd wordt zal die foto een belangrijke aanvulling voor ze zijn. Een zeldzame postzegel wordt ook slechts zelden weggeven dus dat doe je ook in dit geval met zo'n foto niet. Maar in mijn ogen slechts in zeer hoge uitzonderingen met al je foto's.
De redenen zijn al wel opgenoemd; zie de reacties van o.a Edwin en Martijn. Overal is wat voor te zeggen.
Vrijwel wekelijks wordt ik om advies gevraagd door fotografen die zijn benaderd door god mag weten wie weer. Zodra er een kleine vergoeding wordt gevraagd houdt het op of wordt er zelfs niet eens meer gereageerd; tijd is geld immers. Ik ken gevallen van mensen die hun foto;s gratis beschikbaar hebben gesteld voor een 'goed doel zonder financiele middelen' en vervolgens hun foto's in een megacommerciele gemeentegids terug vonden.
Beroepsmatige fotografen zijn dat geworden omdat er kennelijk vraag is naar hun foto's. Realsieer je gewoon dat je niet voor niets wordt benaderd en die mensen idd vaak ook niet voor niets werken en durf een vergoeding te vragen. Overigens hoeft dat per definitie niet altijd geld te zijn. Ik vraag zonder uitzondering altijd OOK een exemplaar van de uitgave en daar is nog nooit moeilijk over gedaan. Ik heb hier pullen van boeken liggen met slechts enkele foto's er in; geen probleem.
Dus Richard; ik waardeer je overwegingen. Je foto is uniek en daar mag wat tegenover staan. Succes!
_________________
Han Bouwmeester www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Aug 2008, 6:48    Post subject:
@Bendiks,

De vraag naar beeld is de laatste 5 jaar enorm gestegen door gratis kranten, internetfora, etc. De waarde van beeld is echter gezakt doordat de omloopsnelheid veel groter is, veel gratis foto's worden verspreid is en éénmaal gepubliceerd beeld snel in waarde daalt. Een opvallende kranten- foto wordt op Internet gekopieerd en is daarna te bekend om nog een redelijk bedrag op te leveren. Kortom de houdbaarheidsdatum is snel bereikt. Profesionele fotostockbureaus kunnen alleen nog goede zaken doen door bulkdeals te maken met afnemers, iets waar alleen de veel- en goed producerende fotograaf wat aan heeft. Goed presterende natuurfotografen (die hebben sowieso geen hoge productie als je een uurprijs gaat berekenen) moeten hier dus ernstig rekening mee houden.
In principe moeten ze unieke beelden alleen aan goed betalende afnemers verkopen en zeker niet weggeven aan NGO's of stockbureaus.
Vroeger had je natuurfotografen die van 'Hun hobby hun werk gemaakt hadden'. In de toekomst zullen er ongetwijfeld natuurfotografen van het hun werk hun hobby moeten maken. Maar wel een heel leuke hobby!

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Aug 2008, 7:08    Post subject:
Ik denk dat er nu 2 zaken door elkaar lopen die mi beter uit elkaar gehaald kunnen worden.
1) Het al dan niet betalen voor foto´s
2) de professionele fotograaf en zijn toekomst.

Add 1)
Ik denk dat organisaties als Ravon met een jaar omzet van 1.3 Mio Eur bet een paar euro kan uitgeven voor foto´s. Ze kunnen ook met 7 medewerkers naar Portugal dus die foto kan ook wel betaald worden.

Add 2) Ik denk dat zoals mensen al beschreven hebben de markt voor de professionele fotograaf is veranderd door de komst van de amatuers. Dit is bij veel beroepen gebruikelijk. Mensen gingen zelf klussen ed. Hierdoor komen dan weer klusbedrijven. Mensen gaan zelf fotograferen hiervoor komen dan weer extra zaken die foto materiaal leveren, seminars,boeken over fotografie ed.

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Ecoshot


Gender: Male
Age: 50
Joined: 20 May 2006
Posts: 49
Location: Vriezenveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Aug 2008, 9:35    Post subject:
@Frank, m.i. horen deze "zaken" wel degelijk bij elkaar omdat de een direct invloed heeft op het ander.
Ben zelfs van mening dat organisaties zich professioneel moeten opstellen m.b.t. het aankopen van foto's en niet op zo'n goedkope manier, meer winst moeten proberen te genereren.

gr. Richard
_________________
Canon 50D
Tamron 90 + 180mm
Canon 400 5.6 L
en wederom sparende .....
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Aug 2008, 16:32    Post subject:
Het is natuurlijk heel mooi als je je foto mooi afgedrukt ziet in een boek of blad, maar realizeer je dan wel dat als je ze voor noppes weggegeven hebt dat een ander daar van profiteerd, die zit wel in z'n vuisje te lachen.
Back to top
Reply with quote
 
jeroen verhoeff


Gender: Male
Age: 57
Joined: 05 Dec 2006
Posts: 86
Location: Vlaardingen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 10:28    Post subject: ravon boek
Oei, ik heb -na benadering- ook een foto geleverd. (Van poelkikker eitjes, dus niet zo spectaculair als de adders.)
Ik vond het ook al jammer dat ik geen boek kreeg, maar wel die korting. Betalen had ik niet eens aan gedacht, waarschijnlijk ook door het eergevoel van 'een foto van mij wordt officieel in een echt boek geplaatst!' (Ik vind mezelf geen geweldige fotograaf!)
Mmmmhh. Lastig geval. Beide kanten hebben hun argumenten, hoewel ik iets meer neig naar 'laten dokken'. Benieuwd wat ik volgende keer doe, want ik weet nog steeds niet of zo'n boek project als dit nou zo commercieel dan wel informatief is...

Gr. Jeroen
_________________
Kijk eens op http://www.jeroenverhoeff.nl/ natuurkunst, natuurnieuws en natuurfoto's.
Back to top
Reply with quote
 
Hans Adema


Gender: Male
Age: 73
Joined: 10 Oct 2007
Posts: 281
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 11:28    Post subject: reptielen etc
Ik zit heel dicht bij het vuur en weet wat deze serie kost. Het zijn stuk voor stuk standaardwerken van hoge klasse. Mijn directe chef gaat over de serie en heeft hem al wil stopzetten in verband nmet de hoge kosten die de serie met zich meebrengt, maar is overuled omdat het toch echt wel een visitekaartje van Naturalis is. Tot nu toe: loopkevers, zoetwatermollusken, libellen, sprinkhanen, dagvlinders, mieren en wespen. Binnenkort bijen, Zweefvliegen en dus rptielen en mabhibiien. Ik ga me niet met de echte discussie bemoeien, maar vrijheid-blijheid, men wordt gevraagd of men materiaal heeft. Zo niet ivm met betaling, even goede vrienden.
Mvgr
Hans
_________________
Pentax K 200D, Pentax K7, Pentax K3, Pentax 18-55 mm, Sigma 70-210 (2.8-4.5), Sigma 28-84 en Sigma 70-300 APO Macro DG. Sigma 50 mm (2.Cool Macro, Pentax 100 mm macro.en diverse randapparatur nog uit mijn analoge Pentax/Minolta/Mamya rolfilm-tijd
Back to top
Reply with quote
 
jeroen verhoeff


Gender: Male
Age: 57
Joined: 05 Dec 2006
Posts: 86
Location: Vlaardingen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 12:20    Post subject:
Oké.
Dus geld is blijkbaar niet het motief. Mooi, zeker in deze tijden, dat dat blijkbaar nog bestaat. (Van boeken uitgeven schijn je trouwens ook niet echt rijk te worden, mits je bijv. S. Bakker op de kaft kan zetten.)

Meteen maar een nieuwe discussie hier over?

Wat schieten de amfibieen en reptielen hier echt mee op, met zo'n atlas die straks voor iedereen in de winkel ligt? Straks kan elke natuurfotograaf de plekjes vinden waar hij van alles kan gaan verstoren en elke verzamelaar kan daar van alles weg vangen. Dit gebeurt heel vaak. Bij amfibieen en reptielen geldt dit nog sterker dan bij andere dieren, want die zijn zeer plaatsgebonden en kunnen niet weg vliegen. Goed voor de bescherming? Ik geloof meer in gebiedsbescherming dan in soortbescherming. Bescherm en verbind mooie gebieden en de beesten gaan (meestal) wel goed. Ik ben nog niet overtuigd van het nut van zo'n werk, vanuit het perspectief van het kruipende beest gezien.
Hopelijk worden de verspreidingskaarten niet te goed....

Gr. Jeroen
_________________
Kijk eens op http://www.jeroenverhoeff.nl/ natuurkunst, natuurnieuws en natuurfoto's.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2007
Posts: 88
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 15:54    Post subject:
jeroen verhoeff wrote:
Wat schieten de amfibieen en reptielen hier echt mee op, met zo'n atlas die straks voor iedereen in de winkel ligt? Straks kan elke natuurfotograaf de plekjes vinden waar hij van alles kan gaan verstoren en elke verzamelaar kan daar van alles weg vangen. Dit gebeurt heel vaak. Bij amfibieen en reptielen geldt dit nog sterker dan bij andere dieren, want die zijn zeer plaatsgebonden en kunnen niet weg vliegen. Goed voor de bescherming? Ik geloof meer in gebiedsbescherming dan in soortbescherming.


Jeroen, je bent kennelijk niet bekend met de serie want in deze boeken worden enkel kaarten weergegeven waarop heel Nederland te zien is met punten of vakken op grove schaal weergegeven. Er worden dus geen stipppen op de meter nauwkeurig weergegeven, hooguit wordt in de tekst gebieden genoemd.
Verder over de waarde over zo'n boek; ga eens kijken op de kantoren van menig terreinbeheerder en ze staan gewoon daar op de plank. Het zijn echte standaardwerken die ook bij tal van (wetenschappelijke) publicaties als referentie worden gebruikt. Ze hebben dus wel degelijk invloed op bescherming in de praktijk.
En gebiedsbescherming biedt voor heel veel soorten niet voldoende, getuigen de vele soortbeschermingsplannen (boomkikker, knoflookpad, etc.)

Overigens, met bovenstaande voer ik geen pleidooi voor de fotobenadering. Ieder moet voor zichzelf weten of hij/zij wel of niet gratis wil leveren.
_________________
Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Jelger Herder


Gender: Male
Age: 43
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 60
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 19:10    Post subject:
Zag net terug van vakantie mijn naam genoemd in deze discussie. En wilde toch heel even kort reageren.

Het gaat inderdaad om de landelijke atlas Reptielen en Amfibieen, dit zal waarschijnlijk de komende jaren het standaardwerk worden voor deze doelgroepen. Het project kost RAVON en Naturalis enkel geld. Suggesties dat er winst gemaakt wordt door gratis beeldmateriaal te regelen slaan dus nergens op. RAVON is een stichting zonder winstoogmerk met als doelstelling de bescherming van onze inheemse reptielen, amfibieen en zoetwatervissen. De atlas zal daar ook aan bijdragen, naast de verspreidingskaartjes (stippen op 5 x 5 km, dus niet te gebruiken voor verzamelaars, fotografen etc) staan er superomvangrijke soortteksten in. Deze zullen hopelijk bijdragen tot meer kennis over de soorten en daardoor een beter beheer en bescherming. Kijk anders eens op www.ravon.nl

Ik heb zelf mijn fotomateriaal ter beschikking gesteld voor de Atlas zonder hiervoor betaald te worden. Ik vind het een eer in een dergelijkboek te publiceren en daarmee bij te kunnen dragen aan de bescherming. Maar uiteraard is iedereen hierin vrij in zijn keuze, wil je niet mee doen dan niet. Je kunt een vergoeding eisen maar dan worden je foto's niet gebruikt, even goede vrienden zou ik zeggen.

RAVON werkt overig projectmatig, soms is er voor bepaalde projecten wel geld begroot voor foto's (alhoewel de opdrachtgevers de kostenpost foto's altijd als eerste schrappen uit een offerte!). In het algemeen ben ik het er zeker mee eens dat er voor de fotografen betaald moet worden (net als voor de drukker, vormgever etc), maar ik weet dat er in de praktijk vaak geen geld voor begroot is en dan dus ook niet beschikbaar.

Hopelijk maakt dit het een en ander wat duidelijker.

Groeten Jelger
_________________
http://www.digitalnature.org

Canon Eos 5D - 10D + lenzen (300 mm, 150 mm macro, 17-40 mm etc)
en nog wat zooi (flitser, statief, lenzen etc)
Back to top
Reply with quote
 
Hans Adema


Gender: Male
Age: 73
Joined: 10 Oct 2007
Posts: 281
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 21:08    Post subject: typefouten
Herman (Berkhoudt) maakte me alert op mijn typefouten, maar die kan je ier niet zomaar verbeteren, sorry dus. Shocked
Mvgr
Hans
_________________
Pentax K 200D, Pentax K7, Pentax K3, Pentax 18-55 mm, Sigma 70-210 (2.8-4.5), Sigma 28-84 en Sigma 70-300 APO Macro DG. Sigma 50 mm (2.Cool Macro, Pentax 100 mm macro.en diverse randapparatur nog uit mijn analoge Pentax/Minolta/Mamya rolfilm-tijd
Back to top
Reply with quote
 
Hans Adema


Gender: Male
Age: 73
Joined: 10 Oct 2007
Posts: 281
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 21:20    Post subject: de serie
En ik vergat er nog eentje Very Happy Very Happy Very Happy
In de srie De Neerlamndse Fauna is er ook nog : de Mineralen van Nederland.
ik kan de schrijvers ervan met dit grapje op de kast krijgen! Very Happy
Maar zeker zo een mooi boek!!!!! Zelfde Lay-out, zelfde klasse!
Mvgr
_________________
Pentax K 200D, Pentax K7, Pentax K3, Pentax 18-55 mm, Sigma 70-210 (2.8-4.5), Sigma 28-84 en Sigma 70-300 APO Macro DG. Sigma 50 mm (2.Cool Macro, Pentax 100 mm macro.en diverse randapparatur nog uit mijn analoge Pentax/Minolta/Mamya rolfilm-tijd
Back to top
Reply with quote
 
Bokje


Gender: Male
Age: 63
Joined: 15 Feb 2006
Posts: 2219
Location: Tienhoven (Utr.)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 21:39    Post subject:
Ik hoop dat de toekomstige kopers van het boek straks niet zullen zeggen dat het te merken is dat het fotomateriaal de sluitpost was.

@Jelger
Ik vind het onbegrijpelijk dat voor bepaalde projecten SOMS (dat wil dus zeggen "meestal niet") geld wordt begroot voor foto's en nog onbegrijpelijker dat deze post altijd als eerst wordt geschrapt. Foto's (of tekeningen) zijn voor een project als de atlas Reptielen en Amfibieen essentieel en moeten dus mee worden begroot.
Het feit dat Ravon projectmatig werkt heeft daar volgens mij niets mee te maken.

Ik zou voor deze Atlas mijn foto's niet gratis beschikbaar stellen. De reden is dat er in het jaarverslag van Naturalis (toch een van de participanten??) staat dat er over 2007 een exploitatieresultaat van maar liefst Euro 1.714.000,= (positief) is behaald.
Er is dus geld genoeg om voor wat foto's te betalen!

Jack
_________________
Canon
Kijk eens op mijn website!
Back to top
Reply with quote
 
Hans Adema


Gender: Male
Age: 73
Joined: 10 Oct 2007
Posts: 281
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 21:40    Post subject: betalen foto's
Wie mijn commentaren het afgelopen jaar heeft gelezen bij mijn paddenstoelnfoto's weet dat ik binnenkort een nieuw boek presenteer. Dat is geillustreerd met foto's van mijzelf. Om alle foto's te plaatsen moet ik mijn uitgever 1000 Euro betalen!
Als het boek een succes wordt betaalt dat zich terug! Zo niet, heb ik 1000 Euro betaald. Geen cent gekregen!!!!!!
Mvgr
Hans
_________________
Pentax K 200D, Pentax K7, Pentax K3, Pentax 18-55 mm, Sigma 70-210 (2.8-4.5), Sigma 28-84 en Sigma 70-300 APO Macro DG. Sigma 50 mm (2.Cool Macro, Pentax 100 mm macro.en diverse randapparatur nog uit mijn analoge Pentax/Minolta/Mamya rolfilm-tijd
Back to top
Reply with quote
 
Hans Adema


Gender: Male
Age: 73
Joined: 10 Oct 2007
Posts: 281
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 21:55    Post subject: Positief resultaat
Hoi Bokje,

Naturalis bestaat uit heel veel afdelingen. De uitgeverij is een afdeling waar veel geld bij moet. De positieve bedragen die je citeert zijn bruto, daar moet van gedaan worden: de nieuwe vaste opstellingen (iedere tien jaar, de huidige is tien jaar oud), personeelskosten, het nieuwe Biodiversiteitscentrum, waar Amsterdam, Utrecht en Wageningen al afgehaakt hebben etct etc.. Niet de foto's in de boeken zijn de sluitpoist, maar inmiddels de boeken zelf. . . . En op de onze begroting is 1,7 mijoen een druppel op een gloeiende plaat. . . , het is 2 keer zoveel; als de omzet van mijn (boek)winkel.

Mvgr
Hans
_________________
Pentax K 200D, Pentax K7, Pentax K3, Pentax 18-55 mm, Sigma 70-210 (2.8-4.5), Sigma 28-84 en Sigma 70-300 APO Macro DG. Sigma 50 mm (2.Cool Macro, Pentax 100 mm macro.en diverse randapparatur nog uit mijn analoge Pentax/Minolta/Mamya rolfilm-tijd
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Amfibien, Reptielen en Vissen
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum