Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Costa Rica

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Suzan


Gender: Female

Joined: 09 Jul 2008
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Jul 2008, 16:18    Post subject: Costa Rica
Het is wel ver weg, maar Costa Rica biedt iedere natuurliefhebber/fotograaf een groot scala aan zowel planten, bloemen en bomen, zoogdieren, vogels, amphibieën, insecten en landschappen. Het land kent diverse klimaatzones met hun eigen flora en fauna. Een groot voordeel is dat het een klein land is, zodat er een enorme variatie is. Omdat er in CR niet op het wild gejaagd wordt en een groot deel van het land tot beschermd natuurgebied verklaard is, zijn de meeste dieren niet heel erg schuw. Vermijdt wel de grote toeristische trekpleisters, daar kan het behoorlijk druk zijn. Maar er blijven voldoende plaatsen over, waar de grote touroperators niet heen gaan. Nadeel is dat omdat CR dicht bij de evenaar ligt, de zon een groot deel van de dag recht boven je staat, waardoor je veel last van tegenlicht hebt, en een polafilter niet echt werkt. Bovendien komt de zon heel snel op, om aan het eind van de dag even snel te verdwijnen.
Er is veel over de mogelijkheden te vinden op het internet.
Suzan
_________________
Panasonic DMC FZ 30, Sony Cybershot DSC W 80
Back to top
Reply with quote
 
Ferrari_F50


Gender: Male
Age: 34
Joined: 14 Feb 2009
Posts: 5
Location: Spijkenisse
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 14 Feb 2009, 20:05    Post subject:
Ik wil er volgend jaar heen. Ik weet alleen nog niet hoe. Waarschijnlijk met een reisorganisatie, maar je bent dan weer zo gebonden aan tijd. Ik ga dan waarschijnlijk met Djoser naar Costa Rica. Ik weet niet hoe jij naar Costa Rica bent gegaan? Op eigen gelegenheid of ook met een reisorganisatie?
_________________
Nikon D300 | Nikon MB-D10 | Nikon MC-36
Nikkor 10.5mm F/2.8 Fish-Eye| Nikkor 14-24mm F/2.8 | Nikkor 24-70mm F/2.8 | Nikkor 50mm F/1.8 | Sigma 150mm F/2.8 Macro
Back to top
Reply with quote
 
wblink


Gender: Male
Age: 72
Joined: 17 Jan 2009
Posts: 80
Location: Gendt
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 14:45    Post subject:
Ferrari_F50 wrote:
Ik wil er volgend jaar heen. Ik weet alleen nog niet hoe. Waarschijnlijk met een reisorganisatie, maar je bent dan weer zo gebonden aan tijd. Ik ga dan waarschijnlijk met Djoser naar Costa Rica. Ik weet niet hoe jij naar Costa Rica bent gegaan? Op eigen gelegenheid of ook met een reisorganisatie?


Costa Rica is op eigen gelegenheid goed te doen.
Ik heb het zelf een keer gedaan op een (voor mij) plezierige manier: alle hotels van te voren boeken (2 nachten, reisdag+vrij, vrije dag en weer reisdag+vrij), het reizen is makkelijk als je een goede 4-wheeldrive hebt (zonder gaat het niet lukken!), schaam je niet om een flinke grote te huren (vooraf bespreken is goedkoper dan ter plaatse huren!). Onze reis (zoon en ik) bestond uit: aankomst in San Jose, aantal dagen met groep naar Tortuguera (NO), nat moerasgebied, regenwoud. Met een boot heen en terug met een vliegtuigje. In San Jose stond auto klaar (kun je laten brengen/halen naar/van hotel) en daarmee zijn we een groot deel van Costarica rondgereden. Je komt ogen, oren, camera's te kort, zoveel is er in het hele land te zien.
Als je wilt kan ik wat specifieke plaatsen opzoekn (is al even geleden) die echt mooi waren.
En vergeet de Arroz con Pollo (spreek uit Podgjo, anders weet men niet wat je bedoelt) niet: errug lekker!
_________________
Willem

Nikon D3, 14-24, 24-70, 70-200, 200-400, 105 macro, 200 macro
Back to top
Reply with quote
 
Tobias Dansen


Gender: Male
Age: 50
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 69
Location: Woerden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 14:51    Post subject:
Ik ben zelf twee keer in Costa Rica geweest: echt een paradijs voor de natuurliefhebber. . Ik ben beide keren op eigen gelegenheid gegaan, wat prima te doen is (een basiscursus spaans helpt). Inderdaad zijn er veel plekken met massa's toeristen, en die plekken worden dan vaak gerund door Amerikaanse reisorganisaties. Mijn tip voor reizen naar dit soort bestemmingen: de enige manier waarop de costa ricanen zullen blijven investeren in natuurbescherming is als ze er zelf ook beter van worden. Maak dus gebruik van plaatselijke, door lokale bevolking opgezette faciliteiten/gidsen enz. Er komt wel veel geld mee met rijke europese en amerikaanse toeristen, maar voor veel costaricanen levert dat dan hoogstens een baantje als schoonmaker op in de resorts die bezocht worden. Veel van die resorts proberen dn ook nog een groen imago op te houden, maar blijf vooral zelf kritisch nadenken. Er zijn ook plekken die zich wel oprecht inspannen, en (naar mijn mening) is het helemaal niet nodig om luxe te hebben in zo'n mooi land. Mijn favoriet was met de rugzak samen met mijn vriendin een 5-daagse tocht door de jungle en kamperen bij boswachtersposten en onderzoeksstations.

Tobias
_________________
Canon EOS 400D, Canon 17-55 f2.8 IS USM, Sigma 105/F2.8 EX DG Macro, Canon 300mm f4 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Feb 2009, 15:13    Post subject:
Ligt er een beetje aan hoe je eigen instelling is. Ik ben er samen met mijn vrouw in 2002 geweest. Zij heeft er contacten omdat ze werk doet voor het ITF, en is er inmiddels vaak geweest. Voor mij was het de eerste keer toen.

Maar daarna hebben we op eigen gelegenheid rondgetrokken. Eerst met een gehuurde auto (met 2 vrienden) en daarna met de bus. 4x4 is niet echt nodig, maar het ligt er wel een beetje aan waar je moet zijn. In de regentijd in de bush is het wel nodig, maar op de bekende plekken kun je ook goed komen met een gewone auto. Een andere optie is het openbaar vervoer. Kom je ook bijna overal, en zit je tussen de Costa Ricanen. Kost wel wat meer tijd, maar heeft ook zeker wat. Verder hadden wij eigenlijk niets geregeld. Gewoon een lonely planet mee en zo min mogelijk bagage. Alles ter plekke geregeld, zoals overigens massa's backpackers het doen.

Wat fotografie betreft is het niet eenvoudig. Vaak hard licht of weinig licht (jungle). Bovendien zitten de beesten vaak goed verstopt. Wel heel veel mooie natuur, aardige mensen en een (sub)tropisch klimaat. Costa Rica is qua natuur een overgangsland, dus binnen 1, relatief klein land, vind je veel verschillende biotopen. Zeker een aanrader. Ook hebben ze er echt goede lokale natuurgidsen. Kost wel wat, maar vaak weten ze echt veel. Verder ben ik het met Tobias eens, dat om het lokale ecotoerisme te stimuleren, je beter gebruik kan maken van lokale faciliteiten (en niet de grote resorts).

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl


Last edited by Bendiks Westerink on Mon 16 Feb 2009, 13:02; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
john.bre


Gender: Male
Age: 59
Joined: 02 Feb 2006
Posts: 63
Location: oudenbosch
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 16 Feb 2009, 11:11    Post subject:
lijkt me een prachtig land zou ik ook nog wel eens willen bezoeken.
groeten john
_________________
camera canon eos3 +canon 20d+canon1dmk2n
1.4en2.0covertor
canon 500/4.0 is usm en 300/4.0 is usm
en 17-40/4.0 usm
Back to top
Reply with quote
 
Ferrari_F50


Gender: Male
Age: 34
Joined: 14 Feb 2009
Posts: 5
Location: Spijkenisse
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Feb 2009, 21:17    Post subject:
Ik wil dolgraag volgend jaar een bezoek brengen aan Costa Rica. Waarschijnlijk met een reisorganisatie omdat alleen reizen voor mij in een onbekend land geen optie is. Ik heb overigens nog geen rijbewijs, anders was het wel wat makkelijker geweest. Het is alleen jammer dat het moeilijk fotograferen is in deze landen. Inderdaad fel en hard licht, heb daar sowieso al veel moeite mee. Maar ik ben van plan om mijn statief in elk geval mee te nemen. Zo weinig mogelijk kleding en zo veel mogelijk camera uitrusting.

Dit is overigens de eerste keer dat ik zo'n land ga bezoeken. Ook qua fotografie is het voor mij nieuw. Ik fotografeerde voorheen altijd architectuur. Maar ik wil mij toch meer op natuur fotografie gaan richten. Aan welke lenzen moet ik dan zoal denken? Qua brandpunt afstand bedoel ik dan.
_________________
Nikon D300 | Nikon MB-D10 | Nikon MC-36
Nikkor 10.5mm F/2.8 Fish-Eye| Nikkor 14-24mm F/2.8 | Nikkor 24-70mm F/2.8 | Nikkor 50mm F/1.8 | Sigma 150mm F/2.8 Macro
Back to top
Reply with quote
 
wblink


Gender: Male
Age: 72
Joined: 17 Jan 2009
Posts: 80
Location: Gendt
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Feb 2009, 18:15    Post subject:
Ferrari_F50 wrote:
Ik wil dolgraag volgend jaar een bezoek brengen aan Costa Rica. Waarschijnlijk met een reisorganisatie omdat alleen reizen voor mij in een onbekend land geen optie is. Ik heb overigens nog geen rijbewijs, anders was het wel wat makkelijker geweest. Het is alleen jammer dat het moeilijk fotograferen is in deze landen. Inderdaad fel en hard licht, heb daar sowieso al veel moeite mee. Maar ik ben van plan om mijn statief in elk geval mee te nemen. Zo weinig mogelijk kleding en zo veel mogelijk camera uitrusting.

Dit is overigens de eerste keer dat ik zo'n land ga bezoeken. Ook qua fotografie is het voor mij nieuw. Ik fotografeerde voorheen altijd architectuur. Maar ik wil mij toch meer op natuur fotografie gaan richten. Aan welke lenzen moet ik dan zoal denken? Qua brandpunt afstand bedoel ik dan.



Tele helpt, maar in dat land is de natuur dichterbij dan je gewend bent, van insecten, tot kikkertjes (kijk uit!), slangen, vogels, enz). Dit alles het meeste in de regenwouden, daar heb je dus minder "mm's nodig" dan je als Hollander gewend bent.

Zoek gidsen! De mensen zijn over het algemeen vriendelijk, al merk je af en toe dat men door de staats-regels gedwongen wordt de toeristen te "vertroetelen". In CostaRica zijn de straffen op het vernielen van natuur uitzonderlijk hoog: het is de voornaamste bron van inkomsten voor het land.
De wegen zijn slecht (De "Pan American Highway" heeft gaten varierend van 1 - 4 m in doorsnee en soms tot 50 cm diep).
Je wordt soms "getild" als je met USA$ betaald en wisselgeld in Collones terug krijgt. Natellen: maar aan de andere kant is het nooit veel: ik kan er wel begrip voor opbrengen.

Een van de mooiste plekjes die ik daar (op aanraden van anderen) heb gevonden is een (Amerkaans!) verblijf in Laporias. Voor CR begrippen duur (en inderdaad door Amerikanen gerund, DIE halen het grote geld daaruit!). Lodges met balkon en een onge-evenaard uitzicht op de baai, met papagaaien, apen en andere dieren in je "tuin".
_________________
Willem

Nikon D3, 14-24, 24-70, 70-200, 200-400, 105 macro, 200 macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum