Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Vergoeding voor je foto's.... of iets anders?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Vergoeding voor je foto..... of iets anders?
Ik vind het een eer dat mijn foto's ergens gepubliceerd worden, en hoef er dus niks voor terug.
4%
 4%  [ 5 ]
Ze mogen mijn foto wel gebruiken, maar wil er wel het boek of tijdschrift voor terug.
20%
 20%  [ 24 ]
Voor educatieve doeleinden mogen mijn foto's gratis gebruikt worden, maar voor commerciële doeleinden vraag ik wel geld.
34%
 34%  [ 40 ]
Het is afhankelijk van het doel hoeveel geld ik vraag voor m'n foto's.
28%
 28%  [ 33 ]
Ik laat alleen fotos publiceren als ik er geld voor krijg.
7%
 7%  [ 9 ]
Ik zal nooit foto's door anderen laten gebruiken
0%
 0%  [ 1 ]
Anders, namelijk....
2%
 2%  [ 3 ]
Total Votes : 115


Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 19:22    Post subject: Vergoeding voor je foto's.... of iets anders?
Je maakt leuke foto's, je krijgt goede commentaren hier en dan gebeurt het ineens. Je wordt benaderd om een foto te leveren voor een tijdschrift/boek/website/.... Wat doe je??

Aan de ene kant ben je natuurlijk erg vereerd dat ze bij jou uitkomen en dat straks een foto van jou ergens voor gebruikt wordt. Maar aan de andere kant, er zit veel tijd in, je hebt dure spullen gekocht, dus je wil er ook wel wat voor terug. Bovendien wil je de markt voor anderen niet verpesten.

Zomaar wat mogelijke overwegingen als dit gebeurt. Onze vraag is dus, wat zou jij doen als je benaderd wordt, en vooral waarom?
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Mark de Bruijn


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Jun 2007
Posts: 72
Location: Oud-Beijerland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 19:29    Post subject:
Ik heb mijn stem (inmiddels) uitgebracht. Ik heb gekozen voor: 'zou graag het boek/tijdschrift er voor terugkrijgen' Omdat je dan zelf kan zien waar het nou staat, en je kan het ook goed aan andere mensen laten zien, is toch ook altijd wel leuk Wink En ik vind het zoiezo wel leuk als ik er wat voor krijg, maar er geld voor krijgen dat hoeft van mij niet echt.

Groeten
Mark
_________________
Canon 80D
Canon 18-55 mm
Sigma 70-300 mm
Sigma 105 mm f 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Jenne Meijer


Gender: Male
Age: 36
Joined: 11 Sep 2007
Posts: 83
Location: Zevenhuizen (GN)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 19:34    Post subject:
Ik heb ook gestemd op de optie: graag een boek/tijdschrift terug.
Ik vind het persoonlijk wel leuk om ook anderen mensen te laten zien dat je foto's geplaatst zijn in een boek o.i.d.
Maar ja dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk..

groet,
Jenne
_________________
Canon 70D, Canon EOS400D. Lenzen: Canon EF-S 18-55mm, Canon EF 400/5.6 L USM, Tamron AF70-300 F 4-5.6 Di, Tamron 1,4 extender, Remote Control van Canon (RS-60E3)+Benro statief met naturestuff swinghead statiefkop +Monopod
Back to top
Reply with quote
 
h.fotograaf


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jan 2008
Posts: 72

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 19:51    Post subject:
Ik heb ook gestemd op: ik wil er graag een boek of tijdschrift er voor terug. Ik hoef echt geen geld te krijgen. Als iemand er voor zou willen betalen zou ik het natuurlijk nooit afslaan Laughing .

Groet, Hans
_________________
Nikon D7000
Tamron SP AF 17-50mm f/2.8
Tamron 90mm f/2.8 DI MACRO
Back to top
Reply with quote
 
Els Branderhorst


Gender: Female

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 5178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 20:22    Post subject:
Ik heb gestemd op: Ik laat alleen foto's publiceren als ik er geld voor krijg.

Regelmatig kreeg/krijg ik verzoeken of men een foto van mij zou mogen gebruiken voor websites/boeken/kalenders vanuit verschillende hoeken, van bedrijven, particulieren, natuuroragnisaties ed.
De serieuze verzoeken, gingen er automatisch al vanuit dat er een vergoeding tegenover zou staan. Deze kon ik zelf bepalen.
Particulieren kwamen vaak met een persoonlijk verhaal, voor een grafsteen, overlijdingskaart, geboortekaart, cadeau voor bruidspaar etc. Met andere woorden of het gratis kon. Spelen op je sentiment. (Vrienden en familie ligt natuurlijk anders.)
Bij de meeste verzoeken noemde men altijd "laag budget".
Over educatieve doeleinden: de betreffende instanties hebben meer subsidie dan ik en ook schoolgeld wordt duur betaald.
Mijn simpele redenatie: Als je de ene geld vraagt, moet je de ander dat ook doen. Als de ene je een vergoeding aanbiedt, hoort de ander dat ook te doen. Anders krijg je scheve gezichten.
Gelijke behandeling voor alle potentiele klanten. De keus is aan de klant.
Dat ze mij vragen (en de moeite doen mij te traceren) betekent al dat ze bij mij hebben gevonden wat ze zochten en op een eenvoudiger manier niet.
Er is immers genoeg op de markt.
Hoe zou je het als medefotograaf vinden als jij een boekje hebt gekregen en Fotograaf X er wel een aardig bedrag voor heeft gekregen van dezelfde instantie?
Ik vraag altijd geld en zeg dat ik zelf een boekje zal aanschaffen als deze uit komt.
Of ik in het verleden daarna iedereen ook de afgesproken rekening heb gestuurd (korting heb gegeven of later kwijtgescholden) is weer een heel ander verhaal.
Tegenwoordig is het weer anders. Een verzoek verwijs ik door naar Buiten-Beeld, waar ik als fotograaf bij ben aangesloten. Dat ervaar ik als erg positief.


Last edited by Els Branderhorst on Thu 11 Sep 2008, 8:49; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 21:29    Post subject:
Ik heb gestemd voor: "Het is afhankelijk van het doel hoeveel geld ik vraag voor m'n foto's".
Heb inmiddels al een aantal foto's verkocht, voor geld dus. Maar een plaatselijke vogelclub of iets dergelijks mogen mijn foto's gratis gebruiken, maar dan wel met naamsvermelding. Ook heb ik een keer een libellenfoto laten plaatsen in de KNNV velgdgids voor Libellen, toezending van het boek vond ik op dat moment voldoende.
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 21:47    Post subject:
Mijn motto is: als mijn foto's gebruikt kunnen worden ter bevordering van het natuurbesef bij mensen, dan is mijn doel bereikt. Maar dat betekent niet dat ze altijd gratis ter beschikking worden gesteld.

Ik ga met Els mee: als je wordt benaderd voor een foto, dan is de zoeker al lang blij dat ie een beeld heeft gevonden dat past bij zijn/haar doel. Je wilt niet weten hoeveel tijd editors bezig zijn met het zoeken naar geschikt beeldmateriaal dat precies past bij dat ene artikel waar ze mee bezig zijn! Dus als die foto eenmaal gevonden is, dan zijn ze 9 van de 10 keer ook bereid een marktconforme prijs te betalen. Anders moet er weer verder worden gezocht, en dat kost tijd, en tijd is geld. Simpel marktmechanisme dus. Onderschat dat niet.

Ik heb gekozen voor de optie dat het afhankelijk is van de organisatie hoeveel vergoeding ik in rekening breng. Voor goede doelen hanteer ik bijvoorbeeld "goede doelen-korting", wat erop neerkomt dat groene clubs als Natuurmonumenten, de Landschappen, etc minder hoeven te betalen. Wat ook meespeelt is het gebruik van de foto: als het bijvoorbeeld een internetpublicatie is dan is de vergoeding vrij laag, maar als het een grote oplage betreft dan gaat de prijs omhoog. Daar zijn ook standaard richtlijnen voor trouwens.

Ook geef ik foto's gratis weg aan doelen waar ik achter sta die geen of nauwelijks financiele middelen hebben. Als vrienden een kaartje willen maken van een foto: geen punt. Vogelwerkgroep of libellenclub? Ook geen probleem. Ook de KNNV-uitgeverij draag ik een warm hart toe, waarbij ik als tegenprestatie voor een foto meestal het boek krijg waar de foto in staat. Feit is dat "gratis" materiaal ook zijn vruchten af kan werpen: je krijgt exposure, je naam gaat rondzingen en opeens wordt je gevraagd of je meer hebt. Ik heb aan den lijve het resultaat daarvan mogen ondervinden Wink.

Goed, heel verhaal, ben benieuwd wat er nog meer los gaat komen!

Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Ton van Mourik


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Mar 2008
Posts: 160
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 22:03    Post subject:
Quote:
Daar zijn ook standaard richtlijnen voor trouwens


Waar kan ik die vinden, Luc?

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton
_________________
Leica M9 / Nikon D300 / 600 5.6 MF / 300 AF-S 4 / 105 2.8 / 50 1.2 / 50 1.4 / 18-135 3.5-5.6 / TC 1.7 II / SB900 / Gitzo GT-3541-XLS / Kirk BH-1 balhoofd / "Eagle" autodeurstatief


'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 22:08    Post subject:
Ik heet geen Luc, maar toch:

http://www.stockbureau.nl/prijslijst.php
http://www.richtprijzen.org/1/files/rp-2006.pdf
http://www.fotomooy.nl/download/tarieven.pdf

Uit een oudere discussie over prijzen geplukt, ze zijn wat gedateerd, maar geven toch een idee. Als iemand nieuwere heeft, ik hoor het graag!

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 22:16    Post subject:
Ik ben Ben Wink en heb hierbij , evenals Arjen de richtprijzen, alleen wat actueler:

http://www.richtprijzen.org/1/files/rp-2008.pdf

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
Remko Mikkenie


Gender: Male
Age: 48
Joined: 13 Aug 2007
Posts: 35
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 23:27    Post subject:
Dit vind ik voor mijzelf niet zo'n moeilijke vraag. Als het voor educatieve doeleinden is, mogen ze van mij de foto gratis krijgen. Het is inderdaad een hele eer als je foto ergens geplaatst wordt en natuureducatie is een goede zaak. Maar dan wel met naamsvermelding erbij. Een gratis exemplaar is dan wel meegenomen, maar ik wil mensen die dit soort doel voor ogen hebben niet op kosten jagen.
Als de bedoeling is dat er met het boek of tijdschrift of zoiets dergelijks geld verdiend gaat worden, dan vind ik het logisch dat ik daarin mag meedelen. Het is niet de bedoeling dat anderen kunnen profiteren van het werk dat ik erin gestopt heb.
Ik begrijp dat er ook nog wel een grijs gebied ligt tussen beide doelstellingen, maar vooralsnog heb ik nog nooit een foto verkocht. Ik fotografeer dan ook pas net een jaar wat serieuzer.
Ik krijg nu wel eens opdrachten en daarbij hanteer ik eigenlijk de regel, voor vrienden gratis en voor anderen een vergoeding. Maar dat zijn geen natuurfotografieopdrachten.

Groet, Remko
_________________
Canon EOS 350D, Canon EOS 600D,
Canon EF-S 18-55mm, Canon EF-S 18-55mm IS II, Sigma 70-300mm APO DG Macro
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Sep 2008, 9:19    Post subject:
Ik heb ingevuld dat ik boek/tijdschrift terug wil. Dat is ook zo. Als dat kan tenminste.

Maar na er nog eens over nagedacht te hebben, denk ik dat het ook afhankelijk is van het doel en vooral ook van welk idee ik heb over wat ik met mijn fotografie wil bereiken. En dat laatste wisselt nog wel. Soms denk ik dat ik carrière wil gaan maken, dan weer lijkt me dat te hoog gegrepen (er zijn er niet veel die het lukt om er van te leven, en lezingen en cursussen geven kan dan een leuke aanvulling zijn, maar is iets heel anders). Dan valt dat weer af, en dan kijk ik naar mijn massa's foto's die niets staan te doen en waar niemand wat aan heeft. Dan kan ik ze net zo goed weggeven. Of actief proberen ze toch nog te verkopen.

Foto's weggeven heb ik dan ook wel gedaan. Bijvoorbeeld door ze op de wikipedia te zetten met een vrije licentie. Ook heb ik wel afdrukken verkocht via diverse sites op internet.

Kortom, ik ben er niet helemaal uit. Mijn eerste doel met mijn foto's is om ze zelf te gebruiken, voor een website (die is er nog niet - staat ook al lang op mijn agenda). En voor de rest schat ik zo in dat die foto's niet veel waard zijn. Het grootste sucesverhaal over natuurfoto's dat ik ben tegengekomen, was van iemand die z'n foto's op internet gratis als wallpaper en greetingcard ter beschikking stelde, en inkomsten had van advertenties op die pagina's.
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
Jornn_-


Gender: Male
Age: 34
Joined: 16 Aug 2007
Posts: 26
Location: Beuningen gld.
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Sep 2008, 17:07    Post subject:
als het een lokaal krantje is of voor een presentatie (is me al eerder gevraagd) gratis.
voor echte publicaties in veel verkochte tijdschriften zou ik wel wat los proberen te peuteren.
als dit niet lukt doe ik het gratis Rolling Eyes
_________________
http://www.flickr.com/photos/23444496@N05/
Back to top
Reply with quote
 
Tim Hofmeester


Gender: Male
Age: 36
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 73
Location: Umeå
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 13:25    Post subject:
Alleen voor publiciteitsmateriaal van de NJN mogen mijn foto's gratis gebruikt worden. Anders kunnen mensen als ze een foto willen voor een publicatie terecht bij het fotostockbureau waar ik bij zit, zeker als het om commerciële publicaties gaat. Als iemand voor eigen gebruik een foto wil gebruiken dan heb ik daar aparte tarieven voor. Ik merk vaak dat mensen gratis foto's willen hebben. Ik ben vooral ook benaderd door boswachters en kleine blaadjes voor gratis foto's. Dit doe ik nooit omdat ik vind dat je foto's ergens gratis laten publiceren in een blad de markt kapot maakt. Er zijn namelijk ook nog fotografen die proberen te leven van Natuurfotografie en daar hun beroep van hebben gemaakt. Verder zijn er een heleboel freelance natuurfotografen die er extra geld mee willen verdienen en als jij dan gratis foto's gaat weggeven, wordt de lat daarmee lager gemaakt.

Een mooi voorbeeld is België. Daar mogen kranten foto's die ze op internet vinden zonder copyright gratis in de krant zetten (dit is volgens mij in Nederland verboden). Hiervoor hebben de Belgische kranten zelfs mensen in dienst die de hele dag opzoek zijn naar gratis foto's. Hierdoor hebben de fotostockbureau's in België een grote concurrent erbij, waardoor een aantal erg slecht draait. Dit moet in Nederland niet ook gaan gebeuren!

Ik heb wel ingevuld dat voor educatieve doeleinden ik wel foto's gratis wil weggeven. Zeker als het een goed doel is en in de begroting echt geen geld is voor foto's. Dat vind ik namelijk wel een erg belangrijk iets, natuureducatie, dus daar wil ik wel gratis aan meehelpen. Alle andere publicaties, zeker commerciële, die moeten maar gewoon betalen, want dat verdienen ze dik terug door het tijdschrift/boek etc te verkopen.

Groeten,
Tim
_________________
Kijk voor meer foto's op:
www.hofmeester-natuur.nl

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
Sunshine


Gender: Female
Age: 41
Joined: 22 May 2006
Posts: 32
Location: Zuid-Holland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Sep 2008, 17:30    Post subject:
Zoals de meeste anderen heb ik ook voor de derde optie gekozen.
Ik geniet erg van de natuur en als ik een steentje kan bijdragen aan het behoud hiervan door mijn foto's beschikbaar te stellen voor educatieve doeleinden, dan doe ik dat graag.
Als de foto voor een commercieel doel gebruikt zou worden, dan vind ik het niet meer dan logisch dat ik ook voor de foto betaald wordt.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jullie in contact komen met mensen die jullie foto's willen publiceren/kopen. Gebeurt dat bijvoorbeeld via birdpix/nederpix, een eigen website, een stockbureau, vrienden/kennissen of .....?
Back to top
Reply with quote
 
Passion4Photography


Gender: Male
Age: 53
Joined: 14 Feb 2006
Posts: 8
Location: Leersum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Sep 2008, 10:30    Post subject:
In commerciele publicaties moet het gebruik van beeldmateriaal eigenlijk altijd vergoed worden, vind ik. Serieuze bladen hanteren dan ook vaak standaard prijzen, obv afmeting en plaatsing van de gebruikte foto's.

Het gratis ter beschikking stellen van foto's verdeelt volgens mij de markt. Sommige media spelen hier zelfs op in. Als jij wat geld vraagt voor een publicatie, en dat principe past even niet in de sluitpost van de redactie, dan gaat het naar een ander die het wel voor niks doet. Toch doe ik liever niet mee aan het weggeven van foto's, en heb daardoor eerlijk gezegd ook wel eens iets misgelopen. Uitzonderingen zijn dan wedstrijden/ingezonden foto's en bepaalde media/doelen.

Met name de natuurfotografie is erg tijdsintensief, en vraagt grote investeringen in de apparatuur, en verdient daarom toch een serieuze benadering, vinden jullie niet. Het gebruik van beeldmateriaal moet gewoon altijd in de opmaak gebudgeteerd worden. Het gaat mij dus eigenlijk ook meer om het principe dan om de hoogte van het bedrag. Ik doe bv ook wat nieuwsfotografie voor een uitgever van regiokranten, en die betaalt ook gewoon netjes een bescheiden vergoeding per foto. Rijk wordt je er niet van, maar voor niets gaat de zon op.
_________________
Nikon D300s camera + Nikkor f2.8 17-55mm, f2.8 70-200mm, en f2.8 105mm macro lenzen, al dan niet met converter; www.passion4photography.com; Ronald Stiefelhagen, Leersum.
Back to top
Reply with quote
 
Wim Wilmers


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 Jul 2007
Posts: 14
Location: Bemmel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Sep 2008, 9:38    Post subject: vergoeding foto's
In mijn geval ligt het eraan of ik een vergoeding vraag of een foto beschikbaar stel of het wel of geen commerciele instelling is.

Een blad of andere commerciele instelling die mij zelf om beelden vraagt zal er een vergoeding al dan niet door mijzelf gevraagd voor geven.
Ga met Els mee dat ze je hebben gevonden en juist jouw foto graag willen hebben en daar mag best wat tegenover staan.
schrijf ik zelf een blad aan om te mogen plaatsen dan is het aan hun om daar wel of geen vergoeding voor te geven , doen ze het dan is dat mooi meegenomen.
Boeken: betreft het een boek bv vogelboek uitgegeven door een vogelwerkgroep zoals bv vogelwerkgroep arnhem zonder verdere commerciele bedoelingen dan werk ik daar graag aan mee , een exemplaar kreeg ik daarvoor terug.
Commerciele boeken vraag ik wel een vergoeding voor, zeker als ze me zelf om het beeldmateriaal vragen.

Verder zijn een aantal van mijn beelden ondergebracht bij stockbureau www.agami.nl

Groet Wim Wilmers www.wimwilmers.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum