Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Kleurruimtes: AdobeRGB tegen sRGB

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 15:48    Post subject: Kleurruimtes: AdobeRGB tegen sRGB
Regelmatig komt de vraag naar voren "Waarom zijn mijn foto's valer op Nederpix dan dat ze op m'n eigen computer zijn?". De oplossing heb ik al een aantal keren in de commentaren geschreven, maar het is misschien ook wel handig dat het in het forum komt te staan.

De oplossing zit hem vaak in het gebruik van de verkeerde kleurruimte. Een kleurruimte is nodig om een digitaal signaal om te zetten in kleur. Het geeft dus aan welke waarde welke kleur krijgt. Nou zijn er verschillende van dit soort kleurruimtes, de meest populaire sRGB en adobeRGB. Welke kun je nou het best waarvoor gebruiken, en in welke kun je het beste je foto's nemen?

adobeRGB: Dit is een grotere kleurruimte, kortom er zitten meer kleuren in. Voor drukwerk wordt deze kleurruimte dus ook vaak aangeraden.

sRGB: Dit is een iets kleinere kleurruimte, maar wel degene die over het algemeen op internet gebruikt wordt. Als je een foto op internet (bijv. Nederpix) wil plaatsen, is het dus aan te raden om ALTIJD je foto in sRGB te plaatsen. Dan komen namelijk de kleuren over op de manier dat jij ze bedoeld hebt. Als je een foto in adobeRGB op internet zet, zal de browser de waarden die bij adobeRGB horen als sRGB lezen. Je krijgt dan dus een veel valer plaatje. Een voorbeeld van zo'n adobeRGB-foto staat hier, terwijl dit de kleuren waren zoals ik ze bedoeld had.

Hoe kun je dit nou voorkomen? Het is een beetje afhankelijk is je in JPEG of in RAW schiet. Schiet je in JPEG, zul je het op je camera in moeten stellen, schiet je in RAW in je RAW-editor. Als je de optie open wilt houden je foto's voor drukwerk te gebruiken, zou ik aanraden de foto in ieder geval in adobeRGB op te slaan. Je kunt namelijk makkelijk (bijv. in photoshop) van adobeRGB naar sRGB gaan, maar niet andersom. Dan moet je er namelijk ineens kleur bij gaan maken, dat werkt niet.
Maar als je dan dus je foto op internet wilt plaatsen, vergeet dan niet om hem om te zetten in sRGB. Dit kan in photoshop via edit -> convert to proifile -> sRGB.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 18:06    Post subject:
Bedankt voor je toelichting Arjen. Heb dit nog nooit eerder gedaan. hopelijk vergeet ik niet om ze te converteren naar sRGB als ik ze op NP plaats.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers
Guest







PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 14:37    Post subject: 16 bits
hallo Arjen, zelf werk ik met CS3 en zet ik daar foto's die geprint moeten worden, in adobe 16 bits.
Maar kent Lightroom die adobe 16 bits instelling, of heeft die een nandere bestandvorm die vergelijkbaar is. Ik vraag dit eigenlijk voor een collega fotograaf, waren daar samen bezig om foto's te selecteren en klaar te zetten, en vervolgens stokte onze klus, vanwege dat ik helemaal geen adobe 16 bits kon vinden. Wat wel kan aan mij liggen, maar heb jij hier misschien antwoord op?
Groetjes
Loulou
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 14:47    Post subject:
Hoi Loulou
Ik vrees dat ik je niet verder kan helpen. Ik werk zelf altijd of in RAW (heeft geen kleurruimte) of in jpeg (altijd 8 bits). Heb zelf dus nog nooit voor het probleem gestaan.
Maar misschien iemand anders?
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 14:52    Post subject: Re: 16 bits
Loulou Beavers wrote:
hallo Arjen, zelf werk ik met CS3 en zet ik daar foto's die geprint moeten worden, in adobe 16 bits.
Ik vraag me af of dat wel zin heeft wanneer je raw-bestand "maar" 14 bits is. Het lijkt mij dat je alleen onnodig je bestand verzwaart Confused

In lightroom 2.1 kun je overigens bij Export > File settings > Color space je eigen kleurruimtes toevoegen en ws dus ook wel een Adobe 16 bits wanneer je dat zou willen.

Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers
Guest







PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 14:55    Post subject:
ff uit mijn hoofd hoor, als ik het goed heb kent mijn camera in raw 38 bits, zijn er dacht ik ook zelfs camera's die 64 bits kennen, ik denk dat de 14 bits die jij aangeeft het jpeg bestand is, zoals die uit de camera dan zou kunnen komen. Of ben ik nu helemaal de weg kwijt?
Maar thanks voor je antwoord, ik ga snel knippen/plakken dit doormailen, many thanks!!
Groetjes
Loulou
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 16:34    Post subject:
Loulou Beavers wrote:
ff uit mijn hoofd hoor, als ik het goed heb kent mijn camera in raw 38 bits, zijn er dacht ik ook zelfs camera's die 64 bits kennen, ik denk dat de 14 bits die jij aangeeft het jpeg bestand is, zoals die uit de camera dan zou kunnen komen. Of ben ik nu helemaal de weg kwijt?
Dat zal ik niet zeggen, maar een raw bestand komt echt niet boven de 14 bits uit, sommige camera modellen zelfs maar 10 of 12 bits. 14 bits is ook ruimschoots voldoende want dat betekent dat iedere pixel 2 tot de macht 14 = 16.384 verschillende helderheden kan weergeven. Geen printer, laat staan een menselijk oog, wat daar ook maar bij in de buurt komt om dat te onderscheiden. Sommige mensen/merken vermelden echter niet het aantal bits per pixel, maar het aantal bits per kanaal en dan kom je op 3 of 4 keer de waarde van 14 bit uit. (4x wanneer je naast het R, G en B kanaal ook nog een alfa kanaal meerekent). De reden om in raw te werken is simpel gezegd dat je je 14 bits informatie weg kunt schrijven in een 16 bits file waarin alle informatie van de opname plus nog wat extra's zit. Wanneer je dus je bestanden gaat bewerken in raw werk je met alle info die je beschikbaar hebt. Stukje uitleg, hoewel deels iets gedateerd, vind je hier. Wanneer je je bewerkingen maar uitvoert in raw en daarna je bestand converteert naar jpg (of tiff) om het te printen verlies je niet veel informatie wanneer je een kleurruimte kiest geschikt voor het doel (sRGB voor een beeldscherm, Adobe RGB voor drukwerk). Wanneer je eerst een opname omzet van raw naar jpg (14 naar 8 bits) of dat laat doen door je camera tijdens de opname verlies je daarentegen heel veel mogelijkheden om die informatie ooit nog aan te passen want dan heb je per pixel nog maar 2 tot de macht 8 is 256 helederheidsniveau's tot je beschikking.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 12:17    Post subject: Re: Kleurruimtes: AdobeRGB tegen sRGB
even een aanvulling op het eerste bericht,

Vrijwel alle fotoprinters gaan er van uit dat je bestand sRGB is. (hema, Ah, fuji, pixto, noem maar op. dit geldt ook voor die handige/leuke fotoboeken en kalenders)
(De betere centrales checken eerst of er in de foto een kleurprofiel is opgegeven.)

Alleen voor drukwerk is RGB de standaard.
Als ik in een jaar 100 foto's aan mag leveren in RGB, dan overdrijf ik schromelijk. Kleine moeite om vanuit het RAW over te zetten. Mijn standaard is dus sRGB.

De grotere kleurruimte gaat grotendeels over een bereik dat je niet uit de printer of op het scherm krijgt geperst. Relatief beperkt belang lijkt me. Liever meer detail in het gebied waar je wel wat mee kan (maar waar heb je het over bij 14bit diepte).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 12:35    Post subject:
Loulou Beavers wrote:
ff uit mijn hoofd hoor, als ik het goed heb kent mijn camera in raw 38 bits, zijn er dacht ik ook zelfs camera's die 64 bits kennen, ik denk dat de 14 bits die jij aangeeft het jpeg bestand is, zoals die uit de camera dan zou kunnen komen. Of ben ik nu helemaal de weg kwijt?


Ter verduidelijking: de 14 bits zijn per kleurkanaal (de afzonderlijke basiskleuren rood, groen en blauw). Tel je RGB op dan kom je in totaal op 42bit uit. Heeft je camera 12 bit per kleurkanaal, dan wordt het totaal 36 bits. Een JPG-bestand heeft 8 bits per kleurkanaal en haalt totaal 24 bits.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers
Guest







PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 13:08    Post subject:
Dank je Mark, dat verduidelijkt inderdaad!
Thanks
groetjes
Loulou
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum