Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

canon 40D of 5D???

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Nov 2008, 22:14    Post subject: canon 40D of 5D???
beste nederpixers

Ik ben van plan om een nieuwe camera te gaan kopen maar ik ben nu tussen 2 camera's aan het twijfelen Confused.
Ditmaal niet tussen canon of nikon wat heel vaak voorkomt Wink maar tussen de 40D en de 5D van canon. ik heb ontzettend veel revieuws gelezen maar ik kom er maar niet uit.
De 40D is snel, relatief goedkoop geworden maar heeft maar een halve sensor.
De 5D is een stukje duurder, iets minder snel, maar heeft wel een full frame sensor.
Ik wil de camera voornamelijk voor macro en landschapsfotografie gaan gebruiken. En misschien een beetje vogelen.
Het belangrijkste vind ik de ruisreductie van de camera. ik heb nu een sony A200 maar die heeft op hele lage iso altijd veel ruis in de achtergrond en dat vind ik zeer storend.
Op internet zijn de reacties nogal verdeeld over de ruisreductie van beide toestellen, heel verwarrend.
Ook wil ik graag weten of ik de camera het beste nieuw kan kopen of is 2dehands voor een body ook betrouwbaar?
En kun je er later nog bij een fotozaak een verzekering op af sluiten als je de camera bijv. op marktplaats hebt gekocht want dat vind ik toch wel erg belangrijk.

ik hoop dat iemand me kan helpen.

gr kasper
Reply with quote

Adri Clements

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Nov 2008, 22:38    Post subject:
Hoi Kasper,

Als je vooral macro en landschapsfotografie wilt gaan doen, zou ik de 5D kiezen. Voor macro en landschapsfotografie is vaak geen snelheid nodig. Maar als je denkt later veel foto's te gaan maken van vogels, is een snellere camera handig. Vooral bij vliegbeelden.
't Is maar net wat je zelf wilt. Schrijf voor jezelf op wat je wilt, en wat je het belangrijkst is, wat er te kiezen is, en wat je budget is.

Suc6 met je keuze!
Groeten,
Adri.

peter wijn

PostPosted: Wed 05 Nov 2008, 9:07    Post subject: Re: canon 40D of 5D???
kasperge wrote:
... Ik wil de camera voornamelijk voor macro en landschapsfotografie gaan gebruiken. En misschien een beetje vogelen

voor alles behalve vogelen is een 5D mooier, voor vogelen een 40D.

Quote:
Het belangrijkste vind ik de ruisreductie van de camera. ik heb nu een sony A200 maar die heeft op hele lage iso altijd veel ruis in de achtergrond en dat vind ik zeer storend.

Dat snap ik niet lage isowaarde hoge ruis? Ik neem aan dat je bedoelt HOGE iso hoge ruis? Voor landschappen en macro gebruik je een statief en kun je een hele mooie lage iso-waarde kiezen - lange sluitertijd, juiste diafragma. Dan is de 5D ideaal vanwege de mooie beeldkwaliteit. Ook de 40D levert bijzonder mooie beelden - zoals je op deze site kunt zien. Als je ook wilt vogelen, dan is een 40D waarschijnlijk de beste keuze.
Zoek voor een vergelijking van hoge iso op internet, en dan liefst bij fotografen die er verstand van hebben. Door de andere "crop" factor van de camera, is er een andere scherptediepte en een andere beeldhoek bij dezelfde lens (en dus ook een andere resolutie en lichtgevoeligheid).

Quote:
Ook wil ik graag weten of ik de camera het beste nieuw kan kopen of is 2dehands voor een body ook betrouwbaar?

2e hands kan betrouwbaar zijn. Heel veel mensen zijn betrouwbaar, sommige niet. Aan jou de taak om een goede camera te vinden. Kun je dat zelf? Ook in winkels zijn soms 2e hands camera's te koop. Duurder dan op markplaats, maar je bent wel zekerder van de garantie die ze - al dan niet - bieden.
Volgens mij is een 5D nieuw voor zo minder dan 1500 euro te krijgen, ik meen bedragen richting 1300/1200 gezien te hebben. Waarschijnlijk gaan binnenkort een aanta huidige 5D gebruikers over naar de nieuwe 5D mkii, dan zal er misschien wat extra 2e hands aanbod komen en de prijs omlaag gaan. Binnen niet al te lange tijd zullen er geen nieuwe 5D's meer te koop zijn.

Quote:
En kun je er later nog bij een fotozaak een verzekering op af sluiten als je de camera bijv. op marktplaats hebt gekocht want dat vind ik toch wel erg belangrijk.

Via een fotozaak verzekeren ligt niet voor de hand lijkt me? (maar je kunt daar - als de verzekering dit nodig vindt -, wel een taxatie vragen.). Als je "lid" wordt van nederpix kun je een verzekering met korting aanvragen, zoek maar in het forum.
Zelf geloof ik niet meer zo in verzekeringen. Het lijkt soms beter om dit geld te sparen voor de vernieuwing van de apparatuur. Als er dan iets mis gaat, groei je gewoon minder hard door. Een camera is na 2 jaar al niet meer de helft van de nieuwprijs waard, een d200 zit nu op zo 1/3.

veel plezier met uitzoeken

janpaullagendijk

PostPosted: Fri 07 Nov 2008, 11:28    Post subject:
Wat misschien ook een overweging waard is, is te zoeken naar een B-stock versie. Zelf heb ik de 40D als B-stock aangeschaft bij www.kamera-express.nl Dat scheelde me een dikke 100 euro.

Succes met het kiezen.

Groet, Jan Paul
Back to top
Reply with quote

Joop Gerretse
PixPas Plus

PostPosted: Fri 07 Nov 2008, 11:44    Post subject:
Even goed kijken kan lonen... Idea Wink

Groet, Joop

kasperge

PostPosted: Thu 13 Nov 2008, 21:53    Post subject:
allemaal erg bedankt voor de reacties
ik heb toch besloten de 40D te kopen omdat dit toch ook een goede camera blijkt te zijn en deze beter in het buget ligt.
ik kan hem nu 2de hands van iemand overkopen met 2 lenzen en een tas

dus dat lijkt mij wel wat.

gr kasper
Reply with quote

momo

PostPosted: Fri 14 Nov 2008, 0:20    Post subject:
Ik de 50d kieze
Kenmerken:

15,1 Megapixel APS-C CMOS sensor
6,3 bps continu-opnamen, max. reeks van 90 JPEG’s met UDMA kaart
DIGIC 4 processor
ISO 100-3200, uitbreidbaar tot 12800
9-punts wide area AF
3,0” Clear View VGA LCD-scherm met Live View mode & Gezichtsdetectie Live AF
Body van magnesiumlegering met water-/stofbestendige afdichtingen
EOS Integrated Cleaning System
HDMI aansluiting voor hoge kwaliteit weergave op een High Definition TV
Volledig compatibel met het assortiment Canon EF en EF-S objectieven en EX-serie Speedlites
Nederlands menu
alls zit in .
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum