Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Oude lenzen op digitale spiegelreflexcamera (SLR) ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 21:07    Post subject: Oude lenzen op digitale spiegelreflexcamera (SLR) ?
Op mijn Canon gebruik ik Canonlenzen. Prima lenzen, maar soms heb je nog wat oude lenzen van een analoge spiegelreflexcamera, of loop je er tegen aan en de vraag is dan, kun je die nog gebruiken op een nieuwe digitale spiegelreflexcamera?
Vaak zijn het lenzen met een FD of M42 (P-draad) aansluiting en passen dus niet, of wel?
Er zijn adapters in de handel voor digitale Spiegelreflexcamera's die het mogelijk maken deze lenzen op je digitale camera te zetten. Fotoshop Aalten heeft ze in ieder geval tegen zeer redelijke prijzen.
Oude lenzen die men vroeger gebruikte voor de analoge spiegelreflexcamera zijn vaak degelijk (ook zwaar) en optisch meestal van goede kwaliteit.
Ik heb zelf via Marktplaats een 500mm F 1.8 (P-draad) op de kop getikt voor € 35,- en met een adapter op de Canon D20 maakt hij best goede foto's. Er staan er enkele van op Birdpix.
Het nadeel van zo'n lens is, dat je alles handmatig moet instellen. Na wat oefening krijg je dat wel onder de knie.
Hebben sommigen van jullie ook ervaringen met dit soort lenzen?

In de handel en ook op Marktplaats worden spiegel telelenzen aangeboden van 500 en 800mm, maar als ik de testen en reviews van deze lenzen lees, zijn die optisch niet zo goed van kwaliteit.

Groeten, Henk

Ron van Elst

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 23:37    Post subject:
Henk, je schrijft:

Quote:
Ik heb zelf via Marktplaats een 500mm F 1.8 (P-draad) op de kop getikt

Dat zal wel wat wegen dan. Een 500mm 1,8 moet toch wel enkele tientallen kilo's glas bevatten. Ik neem aan dat je een 50mm bedoelt?

Wink

PS. Net even gegoogled op deze lens en het zal dus waarschijnlijk een 500mm f8 zijn??, met een vermelding op de lens van waarschijnlijk f1:8... Let op de dubbele punt... Erg belangrijk in dit geval. Merk Infotar misschien?

Om terug te komen op je vraag. De spiegel-lenzen hebben een vast diafragma van vaak F8 en daarnaast is de 'Bokeh' van deze lenzen ook nogal rommelig. In de achtergrond zie je vaak halve maan vormpjes verschijnen ipv. een mooie strakke defocused achtergrond. Zie voorbeeld:

Niet echt fraai dus, wél een goedkope oplossing voor meer millimeters. Tevens zijn niet alle oude lenzen voorzien van een goede coating waardoor kleurschifting (abberatie) sneller optreed.

Henk van den Born

PostPosted: Sat 28 Feb 2009, 7:07    Post subject:
Klopt Ron, Het is niet de 1.8, maar de f 1:8, de dubbele punt dus. Wink
Het merk is Beroflex.

Gr. Henk

Joep Tomlow

PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 13:45    Post subject:
Ik heb ervaring met een MF lens; in 2006-2008 fotografeerde ik met de novoflex snelinstelgreep met Leica Telyt 560 mm f6.8.
Grote voordeel van deze lens was zijn prijs en bereik. Laat ik het zo zeggen; ik was destijds nog student en kon niet veel meer veroorloven. Foto's met deze lens vindt je onder mijn profiel op birdpix. Na wat oefening lukte het scherpstellen me redelijk, maar toch heb ik veel mooie kansen moeten missen omdat ik niet snel genoeg kon scherpstellen of omdat ik net niet 100% goed zat met scherpstellen. Daarnaast had de Telyt (bestaande uit 2 tegen elkaar geplaatste elementen, dus feitelijk 1 lensdeel) last van aberaties. Dit alles heeft me toch doen besluiten om in juli 2008 op een echte canon over te stappen en tot nog toe geen spijt gehad.

Maar, dit soort lenzen zijn dus wel een goede tussenstap als je niet veel wil/kan uitgeven. Je leert er veel van in ieder geval!

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 15:29    Post subject:
misschien toch liever zoeken naar een goede sigma 400 F5,6 APO macro.
Of origineel nikkor (nikon), canon FD, zuiko (olympus), rokkor (minolta/sony), pentax, leica, ..... manual focus lenzen (niet-refractie en niet-spiegellens). Die zijn soms erg goed en - 2e hands - een flink stuk goedkoper dan de moderne evenknie.

De gein van een EOS Canon is - volgens bartjens - dat je er - door de brede lensvatting - vrijwel alles via een adapter op kunt monteren. Dus alle echte lenzen zoals van zeiss, leica en nikon krijg je er wel op...
Toch lijken dan juist de canon FD lenzen een goed idee. Het glas is immers uitstekend en er is al jaren geen camera meer in de handel waar ze normaal op passen. Alleen zie je de zware topguns zelden aangeboden.
Zo'n adapter is overigens niet altijd een feest, als ik de vergelijking doortrek met prullaria-tussenringen (zie voetnoot) en zelfs oerdegelijke nikon-convertors. Je wilt toch dat lens en camera stevig aan elkaar en zonder speling op je statief zitten.

Het voordeel van nikon en pentax is dat de ouwe meuk - waaronder pareltjes - gewoon passen en dezelfde functionaliteit bieden als ze vroeger deden - dus zonder adapter.
Het voordeel van nikon is dat er relatief veel handel in de nikkors type ai en ais is. Sterker nog, soms nog nieuw te koop!

Hoe zit dit bij Minolta? Hadden die net als canon een probleem-overgangetje bij de introductie van de autofocus????

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum