Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


statief om paddenstoelen te fotograferen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Niek Oele
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 20 Jan 2006
Posts: 17
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 19:14    Post subject: statief om paddenstoelen te fotograferen
Tijdens mijn wandelingen met onze paddenstoelenwerkgroep sjouw ik altijd dapper een statief mee. Dit is een Manfrotto 055AB en dat weegt best wel door op den duur (zo'n kleine 3 kg en dan komt mijn camera er ook nog bij).
Hebben jullie tips voor een redelijk stevig statief dat duidelijk wat minder weegt?
En bovendien kan mijn huidige statief ook niet laag genoeg bij de grond komen, dus eigenlijk zoek ik ook iets dat bijna gelijk met het bodemoppervlak komt.
Tips, ideeën, suggesties?
_________________
Canon 7D + 100-400mm
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 19:52    Post subject:
Hallo Niek, er is best al veel over geschreven. Kijk hier eens naar deze link. http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=79
Ben zelf ook zoekende maar dan een allround statief waarmee ik met het statief tot 0 cm boven de grond kan komen. Ik ga kiezen voor een gitzo statief explorer 2541 EX. Kost een boel (482 euro)maar dan hoop ik toch dat dit mijn laatste statief is dat ik koop. Het weegt 1,8 kg.
Er zijn er ook een heleboel die het met een rijstzak of een zak gevult met piepschuimkorrels doen. Of een gorrilla pod die je om een heleboel objecten kunt klemmen.
succes met je zoektocht.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Staander


Gender: Male

Joined: 23 Jan 2009
Posts: 10

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 21:18    Post subject:
Hallo Niek
ik heb sinds ruim een jaar de Velbon Ultra Maxi mini met de volgende gegevens van de kop: Velbon QHD-51Q.
dit echt kleine statiefje komt heel vlak bij de grond omdat de pootjes bijna helemaal horizontaal komen te staan.
de kop is voorzien van een kogelgewricht waardoor je het toestel ook naast het statief kan gebruiken, het gaat dan wel mogelijk wat kantelen.
kortom ik heb er erg veel plezier mee
de kosten waren toen 149 eurootjes, misschien wel wat veel maar je hebt dan ook wat.
ik kwam dit statief tegen bij foto Verhoeff in Leusden.
succes ermee
Gerard
_________________
canon EOS 5D mark II en EOS 40d en veel glaswerk van 18mm tot 500 mm + macro
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 03 Jan 2007
Posts: 388
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 8:53    Post subject:
Beste optie, maak een rijstzak. Het stabielste, behendigste, goedkoopste, en makkelijkste. Ik gebruik het altijd op Paddo's te fotograferen. Zie maar een hier op NP of op mijn site: www.vissertjeerd.nl

Succes!

Groeten Tjeerd Visser
_________________
Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Back to top
Reply with quote
 
Niek Oele
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 20 Jan 2006
Posts: 17
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 21:30    Post subject:
Allemaal hartelijk dank voor de suggesties en ideeën; ik ga ermee aan de slag.
_________________
Canon 7D + 100-400mm
Back to top
Reply with quote
 
hanniejo


Gender: Female

Joined: 08 Mar 2006
Posts: 17
Location: Middelburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Mar 2009, 11:11    Post subject:
Kijk naar mijn website: www.hj-natuurfoto.nl bij mijn biografie, dat ik speciale statief voor lage standpunt gebruik: Gitzo G1228 en Manfrotto 440 en 190 en ik heb 3 soorten statieven en ik heb een middenzuil van statief nr 190 stuk gezaagd, omdat ik lange middenzuil onpraktisch voor paddenstoelen vind en verder prima keuze van 3 soorten statief, dat ik een kan kiezen voor fotografie. Bij statief Gitzo G1228 is ook kleine middenzuil verkrijgbaar, maar ik weet niet of ze nog in produktie zit.
_________________
Pentax: K10D, Pentax K5, Pentax SMC DA 18-55 mm, F 3,5-5,6, Pentax macro FA 100, F 2,8 DA WR en Pentax SMC DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL DC WR
Fotorugzak: Lowepro Versapack 200 AW


Last edited by hanniejo on Mon 30 Mar 2009, 20:21; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
fotoboek




Joined: 10 Mar 2009
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 Mar 2009, 19:29    Post subject: Re: statief om paddenstoelen te fotograferen
Niek Oele wrote:
eigenlijk zoek ik ook iets dat bijna gelijk met het bodemoppervlak komt.
Tips, ideeën, suggesties?


Zoek een licht statief met omkeerbare middenzuil. De camera schroef je dan gewoon op de statiefkop, maar de zuil met kop en camera gaat dan op zijn kop in de driepoot. Je hebt dan elke hoogt vanaf 0cm van de grond tot je beschikking. De foto's komen dan natuurlijk op hun kop, maar dat lijkt me geen enkel probleem.
Back to top
Reply with quote
 
hanniejo


Gender: Female

Joined: 08 Mar 2006
Posts: 17
Location: Middelburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Mar 2009, 20:20    Post subject:
Het is toch lastig, als ik omgekeerde middenzuil gebruik, dan moet ik liggen op de grond en ook oppassen voor teekbeten! Ik gebruik liever korte middenzuil, erg praktisch voor lage standpunt.
_________________
Pentax: K10D, Pentax K5, Pentax SMC DA 18-55 mm, F 3,5-5,6, Pentax macro FA 100, F 2,8 DA WR en Pentax SMC DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL DC WR
Fotorugzak: Lowepro Versapack 200 AW
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Mar 2009, 20:27    Post subject:
Je kunt er ook een met een offcenter middenzuil gebruiken, dan kun je de middenzuil helemaal horizontaal leggen. Werkt bij mij prima, al gebruik ik voor dingen die echt op de grond zitten/liggen toch liever een rijstzak.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum