Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Amfibien, Reptielen en Vissen


Vallen haaien mensen aan?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2386
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Jul 2009, 19:12    Post subject: Vallen haaien mensen aan?
Ik kreeg onder een van mijn foto's: http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=87201
de vraag of de haai in kwestie ook mensen aanvalt.

Er is altijd iemand die deze vraag stelt dus ik dacht toch maar eens een topicje hierover opstarten.

Ten
1e: Van alle onderwaterdieren (en boven water ook) zullen verreweg de meeste die gevaarlijk kunnen zijn eerder bang voor een mens zijn en afstand bewaren of vluchten.
2e: Van alle soorten (350+) haaien die er zijn, zijn er slechts 4 echt gevaarlijk voor mensen. Heel veel soorten worden niet eens zo groot en leven van bv kleine vis of schaaldieren.
3e: 99% van de aanvallen van mensen door haaien zijn uit vergissing of verdediging. Mensen staan in principe niet op de menukaart van een haai.

Mijn persoonlijke ervaring:
We zagen op vakantie: grijze-, witpunt-, en zwartpuntrifhaaien, waarbij er best enkele grote waren van 2,5 of 3 meter lang. Wij moesten als duikers met een groep van 8 man, heel stil op een rijtje gaan zitten, niet of nauwelijks bewegen en dan kwamen ze tot op een meter of 10 a 15 langszwemmen. Alleen de cameraman met een rebreather (geen bubbels -> geen geluid) kon tot op een meter of 5 komen. Als iemand van ons zich niet aan de regels hield en naar voren bewoog of foto maakte met flits dan duurde het een paar minuten tot ze weer voorzichtig in de buurt kwamen.

Voor wat algemene informatie check bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Haai of een andere website.

Waarom dit topic?
Omdat ik iedere kans die ik krijg pak om aan zoveel mogelijk mensen duidelijk te maken dat haaien lang niet altijd gevaarlijk zijn. En een essentieel onderdeel van het biologisch evenwicht onder water. En last but not least om het doden van haaien door mensen te stoppen! Door angst, wraakacties na 1 dood mens, haaienvinnensoep en big-game-fishing worden jaarlijks miljoenen haaien gedood. En de soep haaien zijn er het ergst aan toe, ze worden gevangen, levend worden de vinnen eraf gesneden en ze worden in zee terug gegooid, omdat ze niet kunnen zwemmen stikken ze langzaam en-/of bloeden dood.

Op youtube van alles over te vinden, onder andere dit: http://www.youtube.com/watch?v=04D57yo4uKs&feature=related
Ik hoop dat ik weer een paar mensen heb bereikt die nu een beter beeld hebben over haaien.
gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
HansJWG


Gender: Male

Joined: 08 Mar 2007
Posts: 13
Location: Holland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Aug 2009, 20:15    Post subject:
Mooi geschreven Vincent

Idea Laat de haaievinnesoep bij de chinees staan.

Zelfde persoonlijke ervaringen met grijze rifhaai, Wittiprifhaai, zwarttiprifhaai, verpleegsterhaai, zebra haai en hamerhaaien
_________________
Below Zero; Sony in Sony onderwaterhuis.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Tue 25 Aug 2009, 20:52    Post subject:
Applause

Jan
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Aug 2009, 15:35    Post subject:
je zou verwachten dat op een site als deze mensen toch min of meer verstand hebben van natuur, dat blijkt dus niet bij iedereen. Rolling Eyes
_________________
http://photo.net/photos/hvdgriendt
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Wed 26 Aug 2009, 17:11    Post subject:
@Hans:

Quote:
je zou verwachten dat op een site als deze mensen toch min of meer verstand hebben van natuur, dat blijkt dus niet bij iedereen


Een beetje flauw én een beetje off topic Hans, maar je zou verwachten dat op een site als deze je eens een foto plaatst Wink Zonder dollen, ik heb je site bekeken, er staan schitterende foto's op en toch heb je op NP nog geen foto geplaatst.....jammer !!

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Aug 2009, 18:01    Post subject:
Bedankt voor het compliment Ben..

Ik heb op verschillende sites foto's staan, die haal ik eraf als ik zin heb.. dat kan bij Neder en birdpix niet.. misschien erg flauw van mij , maar zo denk ik er eenmaal over.

Maar ik kijk graag naar Neder en Birdpix en een compliment geven ben ik niet flauw in als een fotograaf dat verdient hoor.. ik kan ook geen nominaties geven dat vind ik ook wel eens jammer maarja. Laughing
_________________
http://photo.net/photos/hvdgriendt
Back to top
Reply with quote
 
jeroen verhoeff


Gender: Male
Age: 57
Joined: 05 Dec 2006
Posts: 86
Location: Vlaardingen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 23:24    Post subject:
Ik heb ook een vraag: vallen mensen mensen aan?
Antwoord: sommige wel, op zich relatief weinig, maar wel met jaarlijks miljoenen slachtoffers.
Er valt waarschijnlijk doorgaans slechts een handvol doden per jaar door haaien, maar honderden meer worden er wel gebeten.
Sommige individuele haaien zijn, als het ware, rotzakken of kennen de regels niet, dat zijn degene die happen.
Vinz heeft grotendeels gelijk maar je kan volgens mij niet stellen dat allerlei haaien niet gevaarlijk zijn: de meeste soorten komen nooit in aanraking met de mens. De theoretisch gevaarlijkste haai van allemaal wordt zelfs slechts dertig centimeter lang! We willen graag alles zwart-wit zien: die haai is gevaarlijk en die niet. Maar zo werkt het niet. Dieren zijn ook individuen en verschillen van elkaar. De ene witte haai poept letterlijk van angst bij het zien van een mens en de andere denkt laat ik eens proeven...

Haaien zijn slechts zelden gevaarlijk, maar blijf toch maar vooral altijd voorzichtig!

Vr. gr. Jeroen Verhoeff
_________________
Kijk eens op http://www.jeroenverhoeff.nl/ natuurkunst, natuurnieuws en natuurfoto's.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2386
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 29 Oct 2009, 7:43    Post subject:
Jeroen heeft helemaal gelijk, haaien kunnen altijd gevaarlijk zijn en ben voorzichtig. Net zoals die lieve hond die nooit iets doet en toch ineens de postbode in de kuiten bijt.
Maar mijn verhaal was ook meer bedoeld om de algemene negatieve beeldvorming over haaien een beetje te verbeteren.

Ik zeg niet dat het lieverdjes zijn maar het zijn gewoon hele mooie beesten die ook nog eens van groot belang zijn voor de natuurlijke balans in de oceaan, en die niet onnodig afgemaakt moeten worden omdat er toevallig een paar mensen aangevallen worden. Of op wrede wijze geslacht moeten worden om wat soep van te trekken.

Als ik in het krugerpark uit een jeep stap en een leeuw me vervolgens opvreet, gaan we dan alle leeuwen afschieten? -> Nee. Als er een surfer aangevallen wordt gaan we dan een paar weken lang langs een hele kuststrook een klopjacht op haaien houden? -> Ja.
triest maar waar.


Ik kan wel iedereen aanraden om het volgende filmpje te bekijken, is echt heel mooi. Wel onder het motto: don't try this @ home!
http://www.youtube.com/watch?v=DlzkXCjmNo4

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
roosje spillebeen


Gender: Female

Joined: 13 Nov 2007
Posts: 252

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 Oct 2009, 9:50    Post subject:
Er vallen ook heel veel doden door krokodillen,dezen hebben de mens wel op hun menu staan... alle krokodillen dan maar uitroeien?
Ik ben het helemaal eens met vinc, ook haaien dienen beschermd te worden. het zijn schitterende dieren. gr Roosje
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Oct 2009, 23:28    Post subject:
Wij komen in hun territorium en dan loop je risico,
het is hun domein.
Kennis is macht ook in dit geval, het is belangrijk
veel te weten over het gedrag en leefgebied van de Haai.
Dan hoef je er ook niet zo bang voor te zijn.

Groet David.
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Amfibien, Reptielen en Vissen

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum