Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


gedragscode natuurfotograaf
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
madruud


Gender: Male
Age: 56
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 15

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 May 2009, 10:25    Post subject: gedragscode natuurfotograaf
hoi net gemist maar je kan het waarschijnlijk nog wel na luisteren
maar hier is al wat geschreven
Bron http://vroegevogels.vara.nl

Vroege Vogels Fotocode


Natuurfotografen die vlinders in de koelkast stoppen, kikkers vastplakken, kroketten voeren aan vosjes, planten vertrappen, in bomen klimmen om dichtbij nesten te komen: alles lijkt te moeten kunnen voor de mooiste foto. Met de opkomst van digitale fotografie is er een sterke groei van het aantal mensen dat de lenzen op de natuur richt. Vroege Vogels ontvangt via haar website jaarlijks tienduizenden natuurfoto’s en ook daar zijn te vaak plaatjes bij die niet door de beugel kunnen. Wij willen niet alleen onze afkeuring uitspreken maar ook een eenvoudig reglement aanbieden om misstanden te voorkomen. De sterke opkomst van video (ook via de mobiele telefoon) maakt het noodzakelijk om ook die vorm van registratie erbij te betrekken. Waar gesproken wordt over foto of fotografie moet ook film/video gelezen worden.

Eigenlijk is maar één gebod voor natuurfotografen en natuurfilmers:
‘Gij zult niet verstoren’ – wie zich daaraan houdt doet geen kwaad. Maar de praktijk is weerbarstig en gecompliceerd, en dus heeft Vroege Vogels een lijst gemaakt van tien gedragsregels waar natuurliefhebbende fotografen en filmers zich aan zouden moeten houden. Zondag de presentatie van de Vroege Vogels natuurfotocode en een discussie met Danny Ellinger van FotoNatura en Kars Veling van de vlinderstichting.

De code wil natuurvriendelijke en verantwoorde fotografie stimuleren, waar mogelijk samen met gelijkgezinde organisaties. Tot dusverre bestaat er een heel woud aan codes: iedereen die op dit gebied opereert hanteert eigen regels. Vroege Vogels probeert met deze code eenheid te scheppen. Zodat het voor amateur en professional duidelijker wordt waaraan men zich moet houden. Dus wordt overname van de teksten en gouden regels niet alleen toegestaan, maar ook gestimuleerd.

Danny Ellinger is directeur van het Nederlandse fotostockbureau FotoNatura en organisator en drijvende kracht van uitgebreide natuurfoto expedities naar o.a. Guyana, Brazilië, Hongarije en Aldabra met een team van fotografen die gelieerd zijn aan FotoNatura.

Kars Veling is vanaf het eerste uur verbonden aan de Vlinderstichting. Hij is projectleider, doet onderzoek en vertaalt dat naar beschermingsmaatregelen voor vlinders. Ook geeft hij lezingen door het hele land. De vlinderstichting heeft samen met Nederpix een verdieping van de gedragscode ontwikkeld die niet zozeer ingaat op de manier van fotografie, maar op het feit dat van zeldzame kwetsbare soorten in kwetsbare leefgebieden geen foto's worden gepubliceerd, omdat op die manier de verstoring van die plekjes zou kunnen worden bevorderd.

Lees meer over de Vroege Vogels Fotocode (na de presentatie op zondag 3 mei)

Gr Ruud
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 May 2009, 10:39    Post subject:
Prima dat hier weer eens aandacht voor is! Het "gij zult niet verstoren" principe vinden we op Nederpix ook erg belangrijk. Vandaar dat we bij bepaalde soorten ook sterk hechten aan een goede omschrijving van de opname omstandigheden.

In het kader hiervan kan het geen kwaad om nog even op onze eigen gedragscode te wijzen en op de aanvullingen voor vlinders en libellen en reptielen en amfibieen.

Geniet van de natuur, maar "Take nothing but photographs, leave nothing but footprints".

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 May 2009, 10:52    Post subject:
Goed dat inderdaad de aandacht weer even wordt gevestigd, maar: de gedragscodes van zowel Nederpix als Birdpix gaan verder en lijken veel beter doordacht (met name die van Nederpix, omdat wij ook de verschillende NGO's hebben geraadpleegd omdat zij de belangenbehartigers zijn van de verschillende soorgroepen). Onze aanvullende gedragscode tav de vlinders en libellen is bijvoorbeeld samen met de Vlinderstichting opgesteld. Het verbaast me dat een instantie als Vroege Vogels niet even is gaan kijken op de twee toonaangevende nederlandse natuurfotografiesites, want dan hadden ze kunnen weten dat die gedragscode al lang bestond (en die is ook nog eens gestoeld op de Flora- en faunawet Wink).

Lees de links van Arjen nog even voor meer informatie.

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 May 2009, 13:02    Post subject:
Een belangrijk punt wordt helaas vermeden, waarschijnlijk omdat natuurfotografen het niet zal bevallen.

Mijn toevoeging zou zijn:
* Natuurfotografen zoeken het in hun eigen omgeving en reizen op milieuvriendelijke wijze, dwz te voet, per fiets of per openbaar vervoer.


Want wel de mond vol van natuurverstoring, maar zelf per vliegtuig naar een verafgelegen gebied gaan, alleen om daar de natuur te fotograferen, of even de auto pakken om op een zondagmiddag een bijzonder gebiedje te bezoeken voor die speciale soort, dat vind ik eigenlijk ook niet kunnen.

Ik kan me niet voorstellen dat het punt niet ter sprake is gebracht, maar het zal wel te controversieel zijn geweest. Oftewel: veel natuurfotografen menen dat hun auto- of vliegreis minder erg is dan dat ene verstoorde vogelnest in het park.

toevoeging
O ja, ik had niet alles goed gelezen, ik zie het al:
Quote:
Danny Ellinger is directeur van het Nederlandse fotostockbureau FotoNatura en organisator en drijvende kracht van uitgebreide natuurfoto expedities naar o.a. Guyana, Brazilië, Hongarije en Aldabra met een team van fotografen die gelieerd zijn aan FotoNatura.

Je gaat natuurlijk je eigen inkomstenbron niet schaden met een gedragscode. Helaas dus een weinig serieus te nemen initiatief. Want verder staan er niets dan vanzelfsprekendheden in.
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 May 2009, 13:07    Post subject:
Een beetje milieubewustzijn kan zeker geen kwaad, heb je helemaal gelijk in (en een dergelijke manier van reizen stimuleert ook nog eens de lokale economie plus, soms, het besef bij de lokale bevolking dat de natuurrecreatie inkomsten kan betekenen). Ik denk dat er niet veel fotografen zijn die aan CO2-afkoop bij hun luchtvaartmaatschappij doen ("de tickets zijn al zo duur tenslotte").
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Cor en Angelique


Gender: Female
Age: 51
Joined: 10 Nov 2008
Posts: 6
Location: Gorinchem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 May 2009, 15:41    Post subject:
We zijn het helemaal met je eens TAKA. Wij hebben dit ook onder de aandacht gebracht op birdpix. Op het forum (Reactie op het Lokatie topic) was er een discusie over de locatievermelding, iedereen maakte zich druk over de verstoring van de (kwetsbare) gebieden zonder er over na te denken dat je met alle uitlaatgassen en dergelijke ook aardig wat verstoor.

Wij zijn zelf ook altijd lopend in onze buurt aan het fotograferen en heel soms gaan we met de auto naar de Biesbosch, dat is dan wel een paar kilometer verder, maar dit beperken we tot een paar keer per jaar. Wij vinden dat dit moet kunnen, daar we ook niet op vakantie gaan.

Er is zoveel moois in je omgeving je moet er alleen open voor staan.

En ook de andere gedragscodes vinden we goed, verplaats jezelf is in je onderwerp dat je wilt gaan fotograferen. Wij denken niet dat het erg leuk is, dat er de hele tijd iets groots, waar je bang voor bent, achter je aan zit.
Of als je een plant of iets bent dat je wordt vertrappelt, afgeknipt of afgebroken, wij denken niet dat je dat erg fijn vindt.
Als je er zo gaat denken, ga je er vanzelf anders mee om.

Zo gaan wij te werk;

Als we het onderwerp dat we willen gaan fotograferen niet kunnen fotograferen zonder vanalles te verstoren, dan is het niet voor ons bestemd om daar een foto van te maken. Wij jagen niet op soorten, maar maken foto's van wat op ons pad komt.

En als je op deze wijze fotografeer zal je zien dat er nog heel veel op je pad komt, met ideale omstandigheden zonder iets te hoeven verstoren. En achteraf bedanken we altijd het onderwerp(en) die wij fotografeerde, uit respect.


Groetjes, Cor en Angelique
_________________
Nikon D700, 180mm macro, 1,4 sigma converter, nikkor 24 en 50 mm en wat filters, statief.
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Tue 05 May 2009, 15:57    Post subject:
Taka schrijft ondermeer:

Quote:
..............of even de auto pakken om op een zondagmiddag een bijzonder gebiedje te bezoeken voor die speciale soort, dat vind ik eigenlijk ook niet kunnen.


Wel met de auto naar je werk om de centjes te verdienen voor de broodnodige foto-apparatuur ?
Ik weet het , het is een moeilijk onderwerp maar ik denk dat eenieder de waarde van de natuur en zijn eigen bijdrage daaraan zelf moet invullen en dat "overdreven" gedragscodes" zoals niet per auto of vliegtuig naar het gebied gaan daar niets aan toevoegen. Voor de rest kan ik me wel vinden in een vorm van een gedragscode ook al heb ik die zelf niet nodig denk ik . ( ik ga wel altijd met de auto naar Oranjezon, is veertig km , niet te doen per fiets of openbaar vervoer !)

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 May 2009, 16:28    Post subject:
Ik vind dit wel tever gaan zeg, als je naar de WC gaat vervuil je het milieu ook.
Zo kun je wel uren door blijven gaan, bedenk wel het feit dat jij geboren bent is niet goed voor het milieu..

Pffffff #Mad
_________________
http://photo.net/photos/hvdgriendt
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 May 2009, 17:52    Post subject:
Taka wrote:
Een belangrijk punt wordt helaas vermeden, waarschijnlijk omdat natuurfotografen het niet zal bevallen.

Mijn toevoeging zou zijn:
* Natuurfotografen zoeken het in hun eigen omgeving en reizen op milieuvriendelijke wijze, dwz te voet, per fiets of per openbaar vervoer.


Want wel de mond vol van natuurverstoring, maar zelf per vliegtuig naar een verafgelegen gebied gaan, alleen om daar de natuur te fotograferen, of even de auto pakken om op een zondagmiddag een bijzonder gebiedje te bezoeken voor die speciale soort, dat vind ik eigenlijk ook niet kunnen.

Ik kan me niet voorstellen dat het punt niet ter sprake is gebracht, maar het zal wel te controversieel zijn geweest. Oftewel: veel natuurfotografen menen dat hun auto- of vliegreis minder erg is dan dat ene verstoorde vogelnest in het park.

toevoeging
O ja, ik had niet alles goed gelezen, ik zie het al:
Quote:
Danny Ellinger is directeur van het Nederlandse fotostockbureau FotoNatura en organisator en drijvende kracht van uitgebreide natuurfoto expedities naar o.a. Guyana, Brazilië, Hongarije en Aldabra met een team van fotografen die gelieerd zijn aan FotoNatura.

Je gaat natuurlijk je eigen inkomstenbron niet schaden met een gedragscode. Helaas dus een weinig serieus te nemen initiatief. Want verder staan er niets dan vanzelfsprekendheden in.


Persoonlijk vind ik dit de grootste onzin die er is. Laten we even logisch naar de feiten kijken. Als we over de gehele wereld kijken, is er dusdanig veel industrie die vaak buitengewoon veel CO2 uitstoot (aanzienlijk meer dan nodig is, maar omdat het goed is voor de economie wordt daar niets aan gedaan). Als is 's nachts langs de Moerdijk, Dordrecht o.i.d. rij met de auto, dan zie ik zoveel licht branden dat ik bijna een zonnebril op moet zetten. Maar ja, daar wordt niets van gezegd / aan gedaan want dat levert geld op. Als die industrie slechts een paar procent van de winst investeert in energiezuinigere methoden of processen die minder afvalstoffen produceren, dan wordt er op de gehele wereld dusdanig veel CO2 minder uitgestoten dat er uberhaupt geen invloed op het broeikaseffect zou zijn (nu is de vraag in hoeverre de mens daar invloed in heeft, aangezien er ook resten van tropische planten op Antarctica zijn aangetroffen). Met andere woorden, laten we a.u.b. niet zo naief zijn om te denken dat wat wij hier doen, meer is dan een druppel op een gloeiende plaat. Laten we a.u.b. niet denken dat het ook maar enige invloed heeft om het licht 's avonds een uurtje eerder uit te doen, terwijl alle industrieterreinen, snelwegen en (neon)reclame de nacht verlichten. Ik vind het goed dat mensen bewust omgaan met energie en de voorraden van de natuur, maar op dit moment wordt de normale mens zoveel schuld aangepraat terwijl de industrie vrij-uit gaat en maar doet wat hij wil (ja ja ik weet dat ze dat ook aan het reguleren zijn, maar dat zijn akkoorden waar niemand ook maar van wakker ligt omdat er zoveel onderhandeld is dat de industrie praktisch niets in hoeft te leveren). Sorry hoor, maar ik ga echt geen kilometer minder rijden "om het milieu te sparen".
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 May 2009, 23:36    Post subject:
Ieder zijn excuus. Ik betoog slechts dat de gedragscode op deze manier geen enkele zin heeft. Het gaat (gezien bovenstaande reacties) alleen maar over het gedrag van anderen.

Het is misschien te veel gevraagd om werkelijk na te denken over je eigen gedrag. Het is fijn om jezelf vrij te kunnen pleiten van laakbaar gedrag (en eventueel met de vinger naar anderen te kunnen wijzen).

In wezen gaat de genoemde gedragscode uit van een visie die ik wel begrijp, maar niet kan onderschrijven, namelijk een tweedeling tussen mens en natuur, tussen "dit is natuur" en "dat is geen natuur". De eend in het stadspark is geen natuur, maar dezelfde eend in de oostvaardersplassen is wel natuur. Daarom ga je (als natuurfotograaf) met de auto naar de oostvaardersplassen om die eend te fotograferen. Hoe afgelegener de plek, hoe natuurlijker de foto.

Dat vind ik dus pas onzin. Je kan niet je handen in heilige onschuld wassen als je je maar aan zo'n gedragscode houdt, en tegelijkertijd de impact van je gedrag op het milieu in bredere zin maar vergeten. In die zin is het een hypocriete gedragscode. Zeker als het komt van een organisator van natuurfotografiereizen naar Verweggistan.

Ik gun iedereen (en ook mijzelf) het plezier van natuurfotografie, maar om nou wel verontwaardigd te zijn over iemand die met een plantenspuitje een scene van druppeltjes voorziet of het zich gemakkelijk maakt door een insect een poosje in een koelbox te zetten, is nogal hypocriet als het wordt afgezet tegen gemaakte auto- of vliegkilometers.

Het lijkt er inderdaad op dat het belasten van het milieu inherent is aan het mens-zijn. Dat is dan niet anders. Er zijn wel gradaties. Ik blijf erbij dat een bewustzijn van dat aspect minstens zo belangrijk is als een bewustzijn van mogelijke directe natuurverstoring.

En o ja, Ben, ik ben mijn hele werkzame leven of met de trein of met de fiets naar mijn werk gegaan. Niet dat ik in alle opzichten een voorbeeldig leven leidt, maar wat dit punt betreft kan ik je geruststellen.
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Wed 06 May 2009, 7:35    Post subject:
Taka schreef:

Quote:
En o ja, Ben, ik ben mijn hele werkzame leven of met de trein of met de fiets naar mijn werk gegaan. Niet dat ik in alle opzichten een voorbeeldig leven leidt, maar wat dit punt betreft kan ik je geruststellen.


Dit was uiteraard niet persoonlijk bedoeld maar in algemene zin, zoals ook jij in algemene zin spreekt Taka.....neemt niet weg dat je van geluk mocht spreken dat je via het openbaar vervoer of per fiets je werkplek kon bereiken Wink Voor velen is dat niet weggelegd !!

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 May 2009, 8:49    Post subject:
Volgens mij zou vroege vogels een beetje uit moeten kijken wie ze een gedragscode laten presenteren.

Van sommige mensen neem je het liever aan dan van anderen.

Puur een gevoelskwestie, maar is naleven van een gedragscode niet vooral geënt op gevoel?

Site-eigenaar Daan Schoonhoven krijgt momenteel een hoop rotzooi over zich heen, vanwege misstanden die begaan worden door enkele domme egoistische mensen die wel of niet op bird- en nederpix hun foto's plaatsen, en vanwege de gevolgen van een enorme toeloop aan enthousiaste natuurfotografen, terwijl Daan evident te goeder trouw is. Ook als hij keuzes maakt waar je als individu niet achter staat.

Ik vind het een wonderlijke situatie.
(En ondertussen stap ik uit mijn auto in een natuurgebied en doe er een plasje. Het moet zo zijn.)

Misschien moet dit bericht maar verwijderd worden.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Wed 06 May 2009, 10:39; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 May 2009, 9:13    Post subject:
Dat was wel mijn eerste gedachte: welke autoriteit denkt Vroege Vogels te hebben dat ze met zo'n gedragscode komen?

Los daarvan vind ik de inhoud van de regels ook nogal at random. Je mag dus nooit en te nimmer meer bijvoeren (dus vogels laten sterven van de honger in de winter), maar mag wel nestfoto's maken zolang je niet verstoort. Nee, heel wijs.

En verder: verzin dan gelijk zo'n code voor mensen die in naam van de schetenwap of voor eigen recreatie doeleinden de boel vertrappen/verstoren en wat al niet meer zij.

Ja, ik chargeer, maar soms is dat de beste manier.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 May 2009, 9:24    Post subject:
Vroege vogels laat tegenwoordig ook foto's van mensen op hun site zien, dus wat dat betreft is het wel goed dat ze in ieder geval hun eigen doelgroep verwittigen van een soort van spelregels. Maar ik denk dat Peter meer doelde op één van de sprekers Cool (en dan niet de vertegenwoordiger van de Vlinderstichting, want daar heeft Nederpix juist in samenwerking mee de aanvullende gedragscode voor vlinders en libellen heeft opgesteld). Een creatieve geest zou kunnen denken dat het meewerken aan die gedragscode wel eens onderdeel kan zijn van een uitgedachte strategie... (eerst een artikel in Grasduinen, daarna jezelf en publique profileren als fotograaf-met-hart-voor-natuur-, en vervolgens www.....nl voor de "echte natuurliefhebbende fotograaf"). Maar goed, dit zijn slechts spontaan opborrelende gedachten Wink .
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 May 2009, 9:45    Post subject:
Dat had ik al wel in de gaten, maar wilde niet te snel oordelen. Ben wel benieuwd wat ik op de plek van de puntjes moet invullen...
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 May 2009, 9:47    Post subject:
ik vind het betoog van Taka onzin , je praat in algemene zin maar zegt wel hoe goed jij het allemaal wel niet doet..
Jij pleit jezelf vrij van laakbaar gedrag en wijst met de vinger naar anderen.

De meeste groente en fruit in NL komt uit Spanje, dat komt wel met een vliegtuig naar NL, of denk je soms dat ze dat op de fiets komen brengen, het meeste vlees wat wij eten komt uit Argentiene, hoe denk je dat dat hier komt.?????.

Verwegistan : Weet je dat de Berggorilla's vorig jaar ruim 250 miljoen opgebracht hebben, als ze geen geld opbrengen vreten ze ze op, want dan is er geen reden om te beschermen, maar misschien interseert jou dat niet, het eendje in jou plansoennetje is misschien belangrijker.
Zo zijn er nog veel voorbeelden te noemen die in stand blijven door echotoerisme.
Niet verder kijken dan je eigen tuintje vind ik erg simpel, als ik de wereld red door mijn auto laten staan doe ik het onmiddelijk, maar das een illusie.

Wat de gedragscode betreft.: Ik fotografeer al 30 jaar in de natuur, ik heb nooit een gedragscode nodig gehad en vele met mij, werken met je gezond verstand moet voldoende zijn, en net zoals "vroeger" er fotografen waren die overal lak aan hebben/hadden zul je nu met alle gedragscodes die er zijn er ook nog steeds fotografen zijn die daar gewoon schijt aan hebben, voor velen komen mooie plaatjes nog steeds op de eerste plaats.

Iedereen doet wat voor hem verantwoord het beste lijkt, maar beschuldigend naar een ander wijzen omdat hij/zij z'n auto gebruikt vind ik wel erg simpel.
_________________
http://photo.net/photos/hvdgriendt
Back to top
Reply with quote
 
Veganpix


Gender: Male
Age: 65
Joined: 25 Jul 2006
Posts: 138
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 May 2009, 12:40    Post subject:
De mens is de enige (zoog)diersoort dat niet milieu- en klimaatneutraal kan leven. Daar moeten wij maar mee zien te leven. De ene mens heeft meer moeite met vervuiling en vernietiging van natuurlijke bronnen dan de ander.

Wil je weten of jouw aandeel hoog, gemiddeld of laag is, bereken dan je Mondiale Voetafdruk op www.voetenbank.nl
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 May 2009, 12:47    Post subject:
hvdgriendt wrote:
Wat de gedragscode betreft.: Ik fotografeer al 30 jaar in de natuur, ik heb nooit een gedragscode nodig gehad en vele met mij, werken met je gezond verstand moet voldoende zijn,


Ik denk alleen dat door de grote vlucht die (natuur)fotografie genomen heeft met de komst van de digitale slr's, het wel goed is om hier eens over na te denken (waar gedragscodes dan het resultaat van zijn).
Waren er vroeger een paar fotografen die achter bepaalde soorten aan gingen voor een foto, nu zijn dat er hele horden. En waar 1 fotograaf niet zoveel verstoring veroorzaakt, 100x diezelfde verstoring kan voor een soort/populatie/individu fataal zijn.

Tijden veranderen en daardoor lijkt het me goed om zo af en toe hier eens bij stil te staan of over te discussiëren (en nog liever: ernaar te handelen in het veld).
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 May 2009, 12:55    Post subject:
hvdgriendt wrote:
Verwegistan : Weet je dat de Berggorilla's vorig jaar ruim 250 miljoen opgebracht hebben, als ze geen geld opbrengen vreten ze ze op, want dan is er geen reden om te beschermen.


Hoho, even een kleine nuance: in Oeganda eten ze geen gorrila's, dat doen ze in Congo waar op dit moment nauwelijks gorillatoerisme plaats vindt. . Gelukkig wordt op dit moment gewerkt aan een groot gorillareservaat in Congo, waarbij het voortbestaan van die soort aldaar (gekoppeld aan ecotoerisme!!) iets meer vorm begint te krijgen. In Oeganda stroomt een redelijk deel van de inkomsten naar de community van Bwindi, het meeste geld gaat echter naar salarissen en natuurbeschermingswerk.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 May 2009, 12:56    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Ik denk alleen dat door de grote vlucht die (natuur)fotografie genomen heeft met de komst van de digitale slr's, het wel goed is om hier eens over na te denken (waar gedragscodes dan het resultaat van zijn).


jaja zeker wel, mensen zijn kuddedieren als we eens beginnen met niet hordes achter elkaar aan te lopen zijn we al een heel eind, en zoals ik al zei, er zullen toch mensen zijn die zich natuurfotografen noemen die zich nergens wat van aantrekken en toch voor het plaatje gaan en dan ook lak hebben aan welke regels dan ook, dat was vroeger zo en dat zal niet veranderen.
_________________
http://photo.net/photos/hvdgriendt
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 May 2009, 13:00    Post subject:
luc hoogenstein wrote:
Hoho, even een kleine nuance: in Oeganda eten ze geen gorrila's, dat doen ze in Congo waar op dit moment nauwelijks gorillatoerisme plaats vindt.


Ik meen dat dat Rwanda was, met Uganda erbij zal het nog wel meer miljoenen opbrengen. Laughing
_________________
http://photo.net/photos/hvdgriendt
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 May 2009, 13:25    Post subject:
luc hoogenstein wrote:
Ik denk dat er niet veel fotografen zijn die aan CO2-afkoop bij hun luchtvaartmaatschappij doen ("de tickets zijn al zo duur tenslotte").


Dat is een nobel streven, maar helaas. Een groot deel van dit geld gaat naar aanplant van bomen in Canada; bomen die door de logging-industry zijn gekapt, in de tijd dat zij nog niet verplicht waren voor iedere gekapte boom een nieuwe aan te planten. Door toedoen van de schorskever sterven velen van deze kwetsbare niew aangeplante bomen. Gevolg is rottend hout wat een enorme uitstoot van CO2 teweeg brengt. CO2-afkoop kun je dus beter niet doen als je begaan bent met het millieu en toch per vliegtuig wilt of moet reizen.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 May 2009, 15:09    Post subject:
hvdgriendt wrote:
Iedereen doet wat voor hem verantwoord het beste lijkt, maar beschuldigend naar een ander wijzen omdat hij/zij z'n auto gebruikt vind ik wel erg simpel.

Sorry, hoor, maar afgezien van de opstellers van deze code, beschuldig ik niemand. Uiteindelijk komt het er toch op neer dat ieder op z'n eigen wijze invult wat verantwoord is.

De gedragscode bedoelt te normeren. Mijn punt is dat dat op een nogal selectieve wijze gebeurt, en wel zodanig dat het een loos geschrift is geworden. Dat is dan misschien ook het prettige van zo'n gedragscode: "niet voor ons bedoeld, want wij doen het al goed".

Je ziet het hier al gelijk gebeuren: op het moment dat er iets ter sprake wordt gebracht wat wel consequenties heeft voor eigen gedrag, dan wordt het afgeserveerd met een reeks van excuses, waarbij er vooral op wordt gewezen dat gevolgen van eigen gedrag in het niet vallen in het licht van de Grote Vervuiling.

Ik wil echt niet iemand verbieden om met de auto naar z'n geliefde natuurfotoplekje te gaan. Maar ja, als je vervolgens met deze gedragscode in de hand gaat denken dat je zo natuurvriendelijk bezig bent, dan krab ik wel even op m'n hoofd. En al helemaal als je als opsteller van deze code je geld verdient met het organiseren van natuurfotografiereizen. Maar wel volhouden dat mensen niet een plantje mogen vastklemmen dat anders niet goed op de foto wil. Ga dan maar lekker naar een ander gebied is het advies (stap maar weer in de auto, en vertrap elders nog wat knullig gras) of kom volgende week maar terug (weer met de auto?). Of boeken we dan volgend jaar weer zo'n natuurfotoreis, en hopen we het plantje deze keer wel op fotogenieke wijze aan te treffen?
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 06 May 2009, 15:15    Post subject:
@Veganpix
interessante bijdrage over de invloed van je (ieders) eigen voeten in de natuur/op de wereld. Ik houd er wel van als mensen goed op hun voeten letten. Met name als ze de natuur in lopen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6026
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 07 May 2009, 7:43    Post subject: Gedragsregels in de natuur
Het is goed je bewust te zijn hoe je met de natuur omgaat. Zelf heb ik ervaren dat je het dichtst bij huis je mooiste opnames maakt. Je kent de omgeving en je weet wanneer het mooiste licht aanwezig is. Ik ga dus vaak lopend of op de fiets op pad.
Maar ik ben wel bevoorrecht. Ik woon in een omgeving waar vele landschappen in mijn directe omgeving aanwezig zijn.
Als ik echt iets in een heel andere omgeving wil fotograferen combineer ik dit met familiebezoek o.i.d. Heb de familie nogal verspreid in het land wonen.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum