Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Hoever ga jij voor een mooie foto??
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Hoever ga je om een mooie foto te maken?
Ik blijf alleen maar rustig zitten en wacht tot het dier naar me toe komt.
23%
 23%  [ 28 ]
Ik lok dieren met voer, zodat ze naar me toekomen.
0%
 0%  [ 1 ]
Ik benader het dier maar stop daarmee als het mij opmerkt.
41%
 41%  [ 48 ]
Ik benader het dier zo dichtbij als mogelijk totdat het dier vlucht.
26%
 26%  [ 31 ]
Ik zoek een mooi plekje zonder storende elementen en probeer het dier daarheen te bewegen (met de hand bijv.).
3%
 3%  [ 4 ]
Ik verplaats het dier voorzichtig naar een mooie plek in de buurt.
1%
 1%  [ 2 ]
Ik heb thuis een studio (terrarium/aquarium) en ‘leen’ het dier tijdelijk om te fotograferen. Later zet ik het weer terug.
1%
 1%  [ 2 ]
Ik behandel het dier zodat het stil blijft zitten (bijv door koelen) .
0%
 0%  [ 1 ]
Total Votes : 117


Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 May 2009, 15:33    Post subject: Hoever ga jij voor een mooie foto??
Mooie foto’s maken wil iedereen. Heel vaak willen we de dieren of planten beeldvullend en het liefst nog in close-up op de foto. Deze poll gaat over de vraag hoe je te werk gaat om dat te bereiken.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Naturepix


Gender: Male
Age: 33
Joined: 27 Dec 2006
Posts: 132
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 May 2009, 16:06    Post subject:
Ik heb gekozen voor;
Ik verplaats het dier voorzichtig naar een mooie plek in de buurt.

Dit moet je natuurlijk niet bij elke diersoort doen.

Als ik ´s morgens vroeg fotografeer knip ik wel eens een stengel af met daarop een libel of vlinder. Deze zet ik dan in m´n clamp op een plekje met een mooie achtergrond. Of uit de wind.
Het dier ondervind hier absoluut geen nadeel aan en ik zet het spul weer op dezelfde plaats terug.

Job
_________________
Canon EOS 400D + servies (Canon 18-55 mm en
Tamron 90 mm 2.8 SP Macro)
Back to top
Reply with quote
 
roosje spillebeen


Gender: Female

Joined: 13 Nov 2007
Posts: 252

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 May 2009, 16:49    Post subject:
ik had de verkeerde aan gekruist het moet zijn
Ik benader het dier zo dichtbij als mogelijk totdat het dier vlucht.
Het zijn over het algemeen insecten, vlinders libellen ed.
gr roosje
Back to top
Reply with quote
 
luuk


Gender: Male
Age: 30
Joined: 09 Jun 2008
Posts: 58
Location: Haaksbergen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 May 2009, 17:11    Post subject:
Ik heb voor Ik benader het dier zo dichtbij als mogelijk totdat het dier vlucht. gekozen. Maar ik ga niet zo lang door totdat het dier vlucht. Want als ik tevreden ben laat ik het dier met rust. En meestal zit hij/zij dan nog op dezelfde plek. Razz
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 May 2009, 17:18    Post subject:
Vind het moeilijk om hier een goed antwoord bij te kiezen, maar ik heb gekozen voor de optie "Ik benader het dier maar stop daarmee als het mij opmerkt". Natuurlijk gebeurt het wel eens dat een vlinder of een libel vlucht als ik te dicht bij kom, maar dat gebeurt de laatste tijd steeds minder omdat ik een aantal technieken heb om dit te voorkomen (lenzen met langere brandpuntafstand, rustige benadering en tijdens de benadering goed opletten op stress wat er op duidt dat het dier gaat vluchten) en liever een dier iets minder groot in beeld heb en dan maar een stukje crop. Daarnaast vind ik dat een dier dat "ontspannen" zit, vaak mooiere foto's oplevert dan een gestresst dier dat op het punt staat te gaan vluchten. Daarnaast probeer ik de omgeving van het dier zo min mogelijk te beschadigen, hoewel dat ook een beetje afhankelijk is van de omgeving. Als het een kwetsbaar gebied is (noem bijvoorbeeld de rand van een ven met veel zeldzame / kwetsbare planten) zal ik toch wel op het pad blijven, maar als het een groot veld is voor brandnetels (zeer algemene plant die redelijk snel hersteld), doe ik er niet zo moeilijk over om even van het pad af te gaan.

Natuurlijk ben ik ook niet heiliger dan de paus, het gebeurt ook wel eens dat ik de grenzen op zoek van de tolerantie van een dier waardoor het dier wel eens vlucht. En in het verleden heb ik regelmatig dieren gevangen, in een studio-omgeving gefotografeerd en daarna weer vrijgelaten, maar als ik dat doe heb ik geen goed gevoel bij de foto (voor alle duidelijkheid dat is persoonlijk en ik veroordeel niemand die dit wel doet).

Bij plantjes probeer ik ook zo min mogelijk schade aan te richten. Het gebeurt wel eens dat ik wat grassprietjes ombuig of weghaal, maar meer dan dat doe ik liever niet.

Kortweg gezegd, ik probeer de dieren (en hun omgeving) zo min mogelijk te verstoren en bij planten zo min mogelijk schade aan te richten aan de plant en de omgeving. Maar ik wil hier zeker geen moraalridder zijn, als een ander een dier wil verplaatsen heb ik hier geen moeite mee zolang het binnen de grenzen van het redelijke blijft.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6020
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 14 May 2009, 18:07    Post subject: Benadering dier
Meestal ga ik ergens rustig zitten en kijk wat er te zien is. Bij de hagedis weet ik haar plek en ga er rustig bij zitten. Bij libellen en vlinders ga ik er nooit achteraan. Maar kijk eerst naar het vlieggedrag. En ga dan gewoon zitten wachten. En zoek vaak een tijd uit dat ze niet zo beweeglijk zijn.
Op de Hoge Veluwe ga ik naar de bekende wildplaatsen en breng daar dan een tijd door om te zien wat er gebeurt.
Vaak heb ik daardoor wat rommelige foto's omdat ik de leefomgeving ook meeneem.
Het kost daarom ook vaak veel tijd en voorstudie voordat ik DE foto kan maken.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Laurens


Gender: Male
Age: 33
Joined: 16 Jun 2006
Posts: 289
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 May 2009, 18:11    Post subject:
Quote:
Ik benader het dier maar stop daarmee als het mij opmerkt.


Natuurfotografie is leuk, natuurverstoring wil ik ten alle tijden proberen te vermijden. Van het kleinste vliegje tot het grootste zoogdier Wink

Verder... Wat Antonie zegt kan ik totaal in meegaan.
_________________
www.beverskijken.nl
facebook.com/beverskijken
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 03 Jan 2007
Posts: 388
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 May 2009, 20:42    Post subject:
Ik heb eigenlijk gekozen op:

* Ik benader het dier zo dichtbij als mogelijk totdat het dier vlucht.

Ik ben iemand die op pad gaat, fietsen wandelen.. En dan kijk ik wel wat mn pad kruist. Als ik een Ree op een plekje zie, ga ik net even wat verder lopen om zo onopgemerkt mogelijk hem te besluipen, net als vogels..

Tegenwoordig weet ik ook mooie plekjes waar ik gewoon ga wachten tot de vogels bij mij komen, zoals recente foto's van mij, langs het water, (zie mijn weblog). Onder camouflage en wachten...

Sinds kort heb ik bij de schuinoverburen in het bos een hut getimmerd, ingericht, en dan ook gewoon wachten. Ditzelfde heb ik ook bij ons huisje in Duitsland.

Groeten Tjeerd

www.vissertjeerd.nl
_________________
Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 May 2009, 21:25    Post subject:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de optie "Ik benader het dier, maar stop daarmee als het mij opmerkt", maar twijfelde wel tussen de bovengenoemde optie en de volgende: ‘Ik benader het dier zo dichtbij als mogelijk totdat het dier vlucht’. Daar zit een beetje een spanningsveld.
Als het dier of insect mij opmerkt, stop ik normaal gezien, anders ben ik bang dat het er vandoor gaat en ik mijn opname wel kan vergeten. Dus dat heeft dan even niets te maken met mijn ‘brave niet verstoringgedrag’.
Maar ja, wat te doen als het dier niet vlucht, het insect blijft zitten, de vlinder zich zit op te warmen en de libelle aan het uitsluipen is. Dan neem toch ik de vrijheid om ze zo dicht mogelijk te benaderen voor een goede close-up, met de blijvende intentie het dier of het insect niet te verstoren.
In de eerste plaats ben ik natuurliefhebber die daarnaast dat ook graag wil vastleggen.
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 May 2009, 10:41    Post subject:
Ik zal mijn keuze voor de op een na laatste keuze mogelijkheid (vangen en in aquarium fotograferen) toelichten.
Sinds een jaar of twee ben ik bezig met het fotograferen van zoetwaterslakjes. Daarvoor heb ik een aantal fotocuvetten gelijmd en aquaria met slootwater en slakjes. Daarnaast heb ik ook een bakje met hydra's (ook dieren). Deze laatste voer ik regelmatig met zelf gevangen watervlooien.
In een groot aquarium (100 liter) heb ik een 4 tal 10 doornige stekelbaarsjes uit de vijver van mijn ouders. Deze voer ik ook met levend voer.
Ik vind niet dat ik hiermee een grens over ga. De slakken soorten in mijn aquaria zijn zeer algemene soorten die in bijna elke sloot eenvoudig te vangen zijn. Daarbij komt dat veel van die soorten erg klein zijn en met een onderwatercamera zeer moeilijk te fotograferen zijn.
De keuze vangen betreft dus alleen kleine onderwater beestjes en geen op vlinders, vogels of andere grote dieren.
Back to top
Reply with quote
 
Digibird


Gender: Male

Joined: 04 Feb 2007
Posts: 55

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 17 May 2009, 6:40    Post subject:
"Hoe ver ga jij voor een mooie foto?".

Ik ga de hele wereld over, tot aan Antarctica toe Smile

Ik vind dat er een aantal onzinnige antwoorden bij zit. Bv. "tot dat het dier me opmerkt".
Veel dieren merken je allang op maar kunnen lang niet altijd weg. Bv. omdat ze nog niet zijn opgewarmd. Zo kun je een dier soms prachtig vast leggen zonder het kwaad te doen. Bij weer andere dieren kun je wachten totdat hij/zij je toelaat en je weer wat dichterbij kunt gaan. Bv. ganzen. Kortom, veel heeft te maken met het gedrag van het dier maar natuurlijk vooral ook je eigen gedrag.
"... tot het vlucht". Heel erg dom, oa. omdat je dus te laat bent ....
En ook hier hangt het van de soort af. Maar ook: is het bv erg als een vlieg zich enkele meters verplaatst?

Ik vind het daarom een beetje onzinnige poll. Zal wel weer een hoop discussie opleveren, maar ga je gang. Doe ik ook.

Phil
_________________
Canon + bijbehorend glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Tim Oord
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 24 Feb 2006
Posts: 204
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 17 May 2009, 7:22    Post subject:
Geduld, geduld, geduld en nog eens geduld.....
Proberen, proberen, proberen en nog eens proberen.....

Groet, Tim
_________________
Olympus OM-D E-M1X
Olympus 12-100mm f4.0 PRO
Olympus 35mm f3.5 macro
Olympus 60mm f2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 17 May 2009, 20:46    Post subject:
Ik zit afhankelijk van de foto tussen 3 antwoorden:
1: Ik blijf alleen maar rustig zitten en wacht tot het dier naar me toe komt.
2: Ik benader het dier maar stop daarmee als het mij opmerkt.
3: Ik benader het dier zo dichtbij als mogelijk totdat het dier vlucht.
Hierbij is de grens tussen 2 en 3 heel moeilijk, vaak hebben dieren een bepaalde veilige afstand die ze willen bewaren. Ze hebben je al eerder opgemerkt maar hoe dichtbij laten ze je komen zonder te vluchten. Meerdere ervaringen met dezelfde soort geeft je een referentie hoe dichtbij je kan komen.
Onderwater probeer ik vaker ook optie 1, het is verbazingwekkend om te zien hoe snel het onderwaterleven weer verder gaat met normaal functioneren, als je stil op 1 plaats blijft zitten. (ipv met een hele groep langs komt gezwommen)

Boven water is in mijn ogen het enigszins opruimen van een schtergrond of iets dergelijks wel toegestaan maar dat is het dan ook. De overige antwoorden hieronder zijn wat mij betreft uit den boze en gaan volgens mij ook in tegen de basisprincipes van NP.

Ik lok dieren met voer, zodat ze naar me toekomen.
Ik zoek een mooi plekje zonder storende elementen en probeer het dier daarheen te bewegen (met de hand bijv.).
Ik verplaats het dier voorzichtig naar een mooie plek in de buurt.
Ik heb thuis een studio (terrarium/aquarium) en ‘leen’ het dier tijdelijk om te fotograferen. Later zet ik het weer terug.
Ik behandel het dier zodat het stil blijft zitten (bijv door koelen) .
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Sun 17 May 2009, 20:53    Post subject:
Het verst was Mexico. Laughing

Jan
Back to top
Reply with quote
 
Klaas van Haeringen


Gender: Male

Joined: 25 Sep 2005
Posts: 182

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 17 May 2009, 21:33    Post subject:
Het doel van deze poll begrijp ik niet echt. In de FAQ staat duidelijk uitgelegd aan welke eisen een foto op nederpix moet voldoen en gemanipuleerde foto's zijn niet toegestaan. Het lijkt me onlogisch dat iemand die foto's manipuleert voor de laatste 3 opties zal kiezen: je krijgt dus zeker een onrealistisch beeld van het doen en laten van mensen die foto's op nederpix plaatsen. Bovendien breng je beginnende fotografen met "verplaatsen naar een mooie plek", "studiofotografie" en "koelen" mogelijk op verkeerde ideeën.

Groeten, Klaas
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 May 2009, 23:30    Post subject:
Vinz1980 wrote:
De overige antwoorden hieronder zijn wat mij betreft uit den boze en gaan volgens mij ook in tegen de basisprincipes van NP.

Ik lok dieren met voer, zodat ze naar me toekomen.

Bij deze regel heeft iedereen natuurlijk vossen in het hoofd. Bij deze diersoort is voeren erg onwenselijk ivm bijten en ziekten. Maar hoe zit het dan met park eenden? Deze dieren worden regelmatig gevoerd door omaatjes en moeders met (klein) kinderen. Met een beetje brood komen de eenden en zwanen erg dicht bij. Vind je het fotograferen van die vogels ook uit den boze?
Back to top
Reply with quote
 
Naturepix


Gender: Male
Age: 33
Joined: 27 Dec 2006
Posts: 132
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 18 May 2009, 7:59    Post subject:
Dit lijkt me weer een topic te worden waarin we mensen in hokjes gaan plaatsen.
Je kan niet alles over 1 kam scheren.

Quote:
Boven water is in mijn ogen het enigszins opruimen van een schtergrond of iets dergelijks wel toegestaan maar dat is het dan ook. De overige antwoorden hieronder zijn wat mij betreft uit den boze


Een hele achtergrond platmaaien kan dus volgens jou wel, maar 1 hele grasspriet waar een juffer/libel/vlinder opzit mag niet voorzichtig afgeknipt worden en later weer teruggezet worden???

Lijkt me niet echt heel logisch. Ik verniel 1 grasspriet en jij een hele achtergrond!
De libel/juffer/vlinder doe ik geen schade aan, want hij komt weer met de zelfde grasspriet terug. Ik zet 'm gewoon weer tegen de pol aan waar hij uit kwam, zodat hij op zijn tijd gewoon weg kan vliegen!

Dus, mijn conclusie is dat je per situatie moet kijken wat je aanricht. Vossen voeren met bitterballen kan ik ook niet achterstaan, maar vogels met brood of andere ''gezonde'' voersoorten voeren kan ik geen bezwaar tegen voelen (Als er maar niet overvoerd wordt).

Een vis voor korte tijd lenen voor een aquariumfoto (goed vervoerd in een cuvet), waarbij het aquarium geschikt is ingericht voor de vis en hij gevoerd wordt lijkt me minder schade aanrichten dan midden in een sloot te gaan duiken en daarbij mischien wel een heel biotoop flink te vernielen.

Dit is overigens geen aanval op jouw onderwaterfotografie hoor Vinz, en waarschijnlijk zal jij ook heel goed opletten waar je zwemt/loopt in het water, maar het is maar een voorbeeld.

Verder kan ik het helemaal met Digibird eens zijn.
Als ik een juffer op een stengel fotografeer en hij vliegt weg, dan heeft het beestje daar echt geen nadelige gevolgen van. Hij zal namelijk niet gaan vliegen als hij nog niet opgewarmd is. Als hij wel gaat vliegen was hij er klaar voor! Natuurlijk moet je zo'n beestje niet met je handen aanraken, want dan beschadig je zo'n beest al snel. Maar op een stengel verplaatsen zie ik geen gevaar in.

Job
_________________
Canon EOS 400D + servies (Canon 18-55 mm en
Tamron 90 mm 2.8 SP Macro)
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers
Guest







PostPosted: Mon 18 May 2009, 17:06    Post subject:
""De libel/juffer/vlinder doe ik geen schade aan, want hij komt weer met de zelfde grasspriet terug. Ik zet 'm gewoon weer tegen de pol aan waar hij uit kwam, zodat hij op zijn tijd gewoon weg kan vliegen! ""

Maar hoe weet je dat zeker dat er geen gevolgen zijn? Ik begreep wel ineens waarom er zoveel foto's zijn van libbeles die een prachtige achtergrond in de foto hebben. Maar zelf niet waarnemen dat er "schade"zou kunnen zijn, betekent toch nog niet dat dit er niet is? Meten is weten, toch?
Ik heb onlangs een rapport gelezen over verstoring bij vogels, de grootste verstoorder blijkt de vogelaar zelf te zijn, die dat waarschijnlijk heel anders bedoeld.
Ik ken rapporten van wetenschappelijk onderzoek van het gebruik van flitslicht bij kikkers en boomkikers, die lijkt nog steeds rustig te zitten na als fotomodel te hebben gediend.
Maar flitsen betekend verblinding en dat kan tot een kwartier duren, met als gevolg dat de kikker een makkelijke prooi vormt.
Bij de gevoelige ogen van nachtdieren kan je wel degelijk ook permanente schade aanbrengen, zondar dat je dat als “leek’waarneemt.
Misschien heb je wel gelijk hoor, maar vanuit welke achtergrond spreek je dan hier? Ik zou het namelijk niet weten en zonder onderbouwing ( meten is weten) zou ik dat ook niet durven te stellen.

Groetjes
Loulou
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 May 2009, 19:18    Post subject:
Een beetje maffe poll eerlijk gezegd.
Het dier. ?!!
Rups of Edelhert, Mier of Marter, het maakt kennelijk geen verschil.
Ik kan hier echt niet serieus op ingaan.

Bladmos
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 May 2009, 19:19    Post subject:
D. Haaksma wrote:

Rups of Edelhert, Mier of Marter, het maakt kennelijk geen verschil.

Voor jou maakt dat kennelijk dus wel verschil. Dan kun je dat toch aangeven??

Zoals wel vaker bij de polls hier, zijn de toelichtingen minstens zo belangrijk als wat je bij de poll zelf aangeeft.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 May 2009, 13:57    Post subject:
Ik schreef:
Rups of Edelhert, Mier of Marter, het maakt kennelijk geen verschil.

@ Arjen:
Voor jou maakt dat kennelijk dus wel verschil. Dan kun je dat toch aangeven??

Als dat verschil niet duidelijk is Shocked

1) De levenscyclus van een ei - rups - vlinder. in een terrarium in beeld brengen
of
2) Het half uithongeren van een steenmarter in een zorgvuldig opgebouwde "natuurlijke" ren en vervolgens een levend gebroekt konijn voeren.
Van dat laatste heb ik persoonlijk mogen "genieten"op uitnodiging van een paar Zuid-Nederlandse "natuurfotograven", waar overigens veel werk van verkocht is.

Beiden gevallen zijn in strijd met de "Regels" maar als je hier geen verschil in zou zien is het wel triest.

Je.. is overigens geen persoonlijke aanduiding maar naar elk individueel mens.

Bladmos
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 May 2009, 17:45    Post subject:
Wat is een mooie foto.... is voor mij eerder de vraag Laughing Een mooie foto is voor mij een foto die ik met plezier heb gemaakt met een zo min mogelijke verstoring. Ik loop graag rond en leg vast wat ik zie. Een nieuwe soort, interactie tussen 2 soorten, een redelijke foto terwijl de takjes zwiepen.
Dit kan van heel dichtbij of wat verder weg.

Ik bedank mijn onderwerp altijd (voor de medewerking) en zolang ik dat oprecht kan doen ben ik tevreden. Ik zal de omgeving niet voor de foto veranderen, dieren verplaatsen doe ik ook niet en ik hoop dat ik ze niet verstoor. Natuurlijk vermorzel ik tijdens het wandelen 10 tallen mieren,kevers, grassprieten etc etc ook al loop ik op het pad (maar dat staat los van de foto......of toch niet ? )

Sorry, sorry,sorry

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 May 2009, 23:08    Post subject:
Ik heb gekozen voor:
Quote:
Ik verplaats het dier voorzichtig naar een mooie plek in de buurt.


Dit is natuurlijk afhankelijk van het dier en is voor mij de uiterste grens. Hierbij denk ik aan kevers, rupsen, slakken en wellicht een reptiel of amfibie. Vlinders, libellen, waterjuffers en andere tere soorten raak ik niet aan. Die zal ik dan zo dicht mogelijk benaderen totdat ik er een mooie (beelvullende) foto van heb, met de kans dat het dier wegvliegt.
Bij vogels gaat het natuurlijk iets anders maar is het ook afhankelijk van de soort. Sommige soorten zijn schuwer en daarvan weet je (al doende leert men) dat je ze heel voorzichtig moet benaderen want als ze wegvliegen, vliegen ze ook echt ver weg uit het zicht. Andere vogels vliegen bijvoorbeeld naar de volgende struik of boom en dan kun je het nogmaals proberen (zonder dat dit ontaardt in een drijfjacht). In alle gevallen geldt natuurlijk dat wanneer ik een geslaagde foto heb, ik het dier verder met rust laat. Het is geen sport uit te vinden tot hoe dichtbij je het dier kunt naderen totdat het vlucht.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 20 May 2009, 0:37    Post subject: Hobby?
In hoeverre zijn mensen op deze site nog bezig met hun 'hobby'. Ik denk dat je als je dieren moet gaan verplaatsen voor het 'mooie plaatje' dat je dan verkeerd bezig bent met je hobby. Tenzij het je hobby is om zoveel mogelijk mensen oeeeh en aaah te laten roepen over je gemanipuleerde foto's zonder na te denken over de eventuele gevolgen.

Vanuit mijn natuurbeleving als jong jochie is de wens ontstaan om de mooie dingen in de natuur vast te leggen zonder deze geweld aan te doen, om deze vervolgens te delen met iedereen die dit interessant vind. Mijn insteek is in ieder geval nooit geweest om met manipulaties de mooiste plaatjes te maken. Dan maar geen fotowedstrijden winnen of altijd maar op de hoofdpagina van een of andere site. Kan ik in ieder geval met een schoon geweten gaan slapen.

Welterusten allemaal.
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 20 May 2009, 6:15    Post subject:
Als het even kan probeer ik een evenwicht te vinden in liefde voor 't beessie aan de ene kant, en liefde voor 't plaatjie aan de andere kant.
Een foto waarbij er is verstoord, geeft mij niet zo'n voldaan gevoel, als dat ik de natuur niet heb verstoord.
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum