Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Hoever ga jij voor een mooie foto??
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Hoever ga je om een mooie foto te maken?
Ik blijf alleen maar rustig zitten en wacht tot het dier naar me toe komt.
23%
 23%  [ 28 ]
Ik lok dieren met voer, zodat ze naar me toekomen.
0%
 0%  [ 1 ]
Ik benader het dier maar stop daarmee als het mij opmerkt.
41%
 41%  [ 48 ]
Ik benader het dier zo dichtbij als mogelijk totdat het dier vlucht.
26%
 26%  [ 31 ]
Ik zoek een mooi plekje zonder storende elementen en probeer het dier daarheen te bewegen (met de hand bijv.).
3%
 3%  [ 4 ]
Ik verplaats het dier voorzichtig naar een mooie plek in de buurt.
1%
 1%  [ 2 ]
Ik heb thuis een studio (terrarium/aquarium) en ‘leen’ het dier tijdelijk om te fotograferen. Later zet ik het weer terug.
1%
 1%  [ 2 ]
Ik behandel het dier zodat het stil blijft zitten (bijv door koelen) .
0%
 0%  [ 1 ]
Total Votes : 117


Author
Message
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 20 May 2009, 8:01    Post subject:
Adri Clements wrote:
Als het even kan probeer ik een evenwicht te vinden in liefde voor 't beessie aan de ene kant, en liefde voor 't plaatjie aan de andere kant.


In één zin de essentie gevat. Ik herken mij er geheel in.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 20 May 2009, 11:48    Post subject:
Ik wil naar aanleiding van enkele pittige reacties op mijn eerste bijdrage in dit onderwerp nog wat specificeren. Zonder ruzies of iets te veroorzaken, maar toch nog even ingaan op wat reacties.

1. als ik schrijf: achtergrond opruimen bedoel ik een steentje, dennenaald, o.i.d. aan de kant leggen als je bv een paddestoel op de foto zet. Dit is dus niet: "een hele achtergrond platmaaien"

2. Voeren, of het nu vossen, vogels of wat voor beesten ook zijn, deze dieren zouden in staat moeten zijn hun eigen eten te verzorgen, dus elk voer is in mijn ogen niet natuurlijk en automatisch overvoeren.
Nog los van het feit om dit te doen om het beest dichterbij te krijgen om een mooi plaatje te maken.
Vogels is verder iets voor Birdpix, ik weet niet hoe de richtlijnen zijn, of een park met gevoerde eenden toegestaan is, geen mening over.

3. Het verplaatsen van diersoorten is iets wat ik sowieso niet zou doen. Zeker niet om er een mooi plaatje van te maken. Daarnaast is het tegen de richtlijnen van NP, als je dit wel doet mag je de foto's die je maakt niet hier plaatsen.
In mijn ogen moet je heel veel geduld hebben en hopen dat het dier zich wil laten zien en toevallig in een mooie omgeving is.

Als ik kijk naar mijn eigen onderwaterfotografie: het is altijd afwachten wat ik te zien ga krijgen, ben dankbaar als het iets moois is, en soms doe ik zelfs even mijn camera aan de kant en geniet ik van het moment met eigen ogen en dan maar een paar plaatjes minder.

Zoals ook al geopperd werd: "een evenwicht te vinden in liefde voor 't beessie aan de ene kant, en liefde voor 't plaatje aan de andere kant"
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 20 May 2009, 12:31    Post subject: De natuur een handje helpen ...
Door ingrijpen kun je de natuur ook een handje helpen.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8058221.stm
Gr.
Wim
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 May 2009, 21:15    Post subject:
Vinz1980 wrote:
Voeren, of het nu vossen, vogels of wat voor beesten ook zijn, deze dieren zouden in staat moeten zijn hun eigen eten te verzorgen, dus elk voer is in mijn ogen niet natuurlijk en automatisch overvoeren.
Nog los van het feit om dit te doen om het beest dichterbij te krijgen om een mooi plaatje te maken.
Vogels is verder iets voor Birdpix, ik weet niet hoe de richtlijnen zijn, of een park met gevoerde eenden toegestaan is, geen mening over.

Daar duik je wel heel makkelijk weg voor het argument. Dieren zijn idd prima in staat om voor hun eigen kostje te zorgen. Zij kiezen voor het aangeboden voer. Voedsel inname is homeostatisch gereguleerd. Meer voedsel betekent waarschijnlijk meer dieren ipv dieren met overgewicht. Kijk maar naar stadsduiven.
Of het nu vogels of andere dieren zijn, ik denk dat een paar standaard regels of richtlijnen te zwart wit zijn voor de grote variatie aan grijswaarden die aanwezig is in de praktijk.
Haarlak op boomkikkers is vrij duidelijk en (bijna) iedereen weet dat dat niet de bedoeling kan zijn. Het gaat juist om de grens tussen wat net wel en net niet kan. Die grens bevind zich in een grijs gebied, waarbij het vrij moeilijk is om sterk op elkaar lijkende grijswaarden in te delen naar zwart en wit.
Ook de vragen in deze poll vind ik te algemeen en daardoor te zwart wit. Elke gradatie die is aangebracht door Arjen is imo weer afhankelijk van de soort en zijn leefmilieu.
Back to top
Reply with quote
 
Tim Hofmeester


Gender: Male
Age: 36
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 73
Location: Umeå
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 May 2009, 13:58    Post subject:
Ik heb gekozen voor:
Ik benader het dier maar stop daarmee als het mij opmerkt.

Dit gaat op bij vogels, zoogdieren en dat soort meer schuwe beesten. Meestal is het dan namelijk zo dat ze of meteen vluchten, of verder gaan met waar ze mee bezig waren, zodat je eventueel nog dichterbij kan gaan, zonder dat ze vluchten.
Dat vluchten probeer ik meestal te vermijden, dus vandaar dat ik daar niet voor heb gekozen.

Maar voor sommige dieren werkt dit niet. Voor veel dieren moet je op een goede plek stil gaan zitten in een tentje totdat ze langs komen lopen (bijvoorbeeld dassen, boommarters, korhoenders etc.)
Bij veel insecten kun je dicht in de buurt komen zonder dat ze opvliegen, zeker als het wat minder warm weer is, dan willen ze nog wel eens op je hand lopen als je die er naast houdt (dat is lekker warm denk ik), waardoor je ze op een mooiere plek kunt neerzetten. Beschadig je ze dan? Ik denk van niet.
Veel amfibieën en reptielen foto's maak ik tijdens veldwerk, dan worden ze vaak door andere mensen gevangen en dan worden ze meestal wel op een mooie plek gezet voor de foto, waar ik dan ook van profiteer.
Bij muizen is het nog weer anders. Die worden dan voor veldwerk gevangen (meestal inventarisatie onderzoek) en dan kun je er één of twee meenemen om te fotograferen voor het onderzoeksrapport. Die hebben dan de nacht van hun leven (eten in overvloed en lekker warm) waarna je ze een tijd lang laat wennen in een fotobak om ze vervolgens daarin zo natuurlijk mogelijk te fotograferen. Daarna worden ze weer teruggezet op de plek waar ze gevangen waren.

Nu doe ik meestal hetgeen ik heb ingevoerd, maar bij andere onderwerpen zijn soms andere manieren van fotografie noodzakelijk/mogelijk.
Ik ben van mening dat zolang je het dier geen schade toe doet, je zelfs zo ver mag gaan als het fotograferen in een terrarium of aquarium. Zeker als de dieren toch al gevangen zijn voor onderzoek. Dieren vangen voor het vangen en dan fotograferen of dieren vangen voor het fotograferen vind ik anders, dat is niet altijd te verdedigen, maar soms moet dat ook kunnen vind ik.

Dieren koelen is in mijn mening schadelijk voor het dier, dus dat zou ik nooit doen..

Ik merk al in de commentaren dat mensen van hele andere achtergronden zijn. Ikzelf heb als achtergrond veldbiologie, oa bij de NJN en ben daar vanuit gaan fotograferen. Voor veldbiologen is het de normaalste zaak van de wereld om allerlei dieren (van insect tot kikker tot muis) te vangen. Zijn die dan ook slecht bezig? Ik denk het niet.
Voor mij is het daardoor helemaal niet raar om een dier vast te pakken, beter te bekijken etc. Terwijl sommigen in hun commentaar laten blijken dat ze het absoluut niet vinden kunnen. Ik denk dat mensen daar altijd over zullen blijven twisten. Wat in mijn idee iedere natuurfotograaf echter af zou moeten keuren is dieren moedwillig schade doen voor een mooiere foto.

Groeten, Tim
_________________
Kijk voor meer foto's op:
www.hofmeester-natuur.nl

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
Vlinderkieker


Gender: Male
Age: 80
Joined: 04 Apr 2006
Posts: 42
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 May 2009, 20:35    Post subject:
Leuke poll!
_________________
Olympus E3 + Zuiko servies
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum