Posted: Tue 19 May 2009, 12:08 Post subject: Vraag over de Canon 100mm /f2.8 macro
Sinds gisteren de trotse eigenaar van dit objectief. Maar 1 ding is me nog niet duidelijk. Er zit een knop op met 2 scherpstelafstanden : 0,31m en 0,48m. Maar al zit ik op 0,1m dan nog stelt deze scherp. Betekent deze knop soms de overstap naar het macro gedeelte ? _________________ Canon 40 D | 17-40mm F4.0 L | 50mm F1.8 | 100mm F2.8 |70-300mm | 400mm F5.6 L
Gender: Male Age: 58 Joined: 08 Dec 2007 Posts: 29 Location: Assen
Posted: Tue 19 May 2009, 13:01 Post subject:
Op 0,1m stelt deze lens niet meer scherp. Dat lijkt misschien zo, omdat je 0,31m moet rekenen vanaf de ccd-chip. De afstand tot de lens is dus beduidend korter.
De knop is om je miniale scherpstelafstand van 0,31 (waarop je 1:1 kunt halen) te verzetten naar 0,48m. Het voordeel om hem op deze stand te kunnen zetten is dat het scherpstellen een stuk sneller gaat wanneer je niet in makro wilt werken. Doordat hij - wanneer je b.v. een landschap of portret wil fotograferen - niet helemaal terug hoeft te zoeken naar 0,31 gaat hij sneller weer naar oneindig.
Douwe bedankt voor je uitleg. Ik moet echt nog ervaring op doen met deze lens. _________________ Canon 40 D | 17-40mm F4.0 L | 50mm F1.8 | 100mm F2.8 |70-300mm | 400mm F5.6 L
Ik zou willen dat ie eindelijk eens binnen kwam, heb hem al drie maand in bestelling. Helaas was hij afgelopen vrijdag nog steeds niet binnen.
Intussen fotografeer ik met mijn huidige spulen die prima voldoen en kijk ik stiekum al naar al die mooie foto's met die fraaie macrolenzen.
groeten Art _________________ http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Lee filters | Manfrotto Monopod(s) | Benro Tripod
Ik wil geen zout in je wonden strooien Art maar het is bekend dat de 100mm bij de vakhandel heel moeilijk leverbaar is. Behalve bij Kamera-express BV. ( ik heb geen aandelen !! ) maar voor 17.00 uur besteld , de volgende dag binnen. Misschien kan je je reservering annuleren en dan eindelijk genieten van de macro-lens ??
Bedankt Ben.
Tsja, waar ik hem besteld heb, zou hij 80 Euro goedkoper zijn en het is zowat om de hoek hier bij Enschede.
Tsja en 80 Euro kun je ook andre leuke dingen mee doen.....
Maar ik neem je tip in overweging.
Bedankt en groeten,
Art _________________ http://www.pbase.com/natureart
Ik heb hem gekocht bij Cameranl, was nog 40 euro goedkoper ook dan Camera-express en om de 'hoek' (Barendrecht). _________________ Canon 40 D | 17-40mm F4.0 L | 50mm F1.8 | 100mm F2.8 |70-300mm | 400mm F5.6 L
In de Verenigde Staten nog wat rondgeneusd en met behulp van een Amerikaanse collega via de Amerikaanse vestiging van het bedrijf waar ik werk wat grote webshops in de gaten gehouden.
Telkens waren ze out of stock ,en als ze er waren was het ook al weer zo snel op. Dat dat nog niet echt lukte. Wel erg gunstig geprijsd !
Tot ineens van de week mijn telefoon ging:
Fot Video de Boer in Haaksbergen, waar ik de lens begin Februari besteld had aan de lijn.
" Ik weet niet of het nog relevant is?........maar ik heb de Canon 100mm macro binnen...."
En of dat relevant is, ik heb over twee weken vakantie en ......
ik haal hem gelijk na mijn werk op !
Mijn eerste indruk is echt goed, mooie kwaliteitslens.
Ik ben erg onder de indruk van de eerste resultaten.
Nu nog wat meer tijd om er mee te werken, maar het belangrijkste. Ik heb hem nu eindelijk binnen !
groeten Art _________________ http://www.pbase.com/natureart
Last edited by Art on Thu 18 Jun 2009, 21:52; edited 1 time in total
Ik heb inmiddels wat testen gedaan met een 1,4 converter op deze 100mm, maar van de resultaten met de zgn 140mm word ik niet echt vrolijk. Dus hou ik me maar met de 100mm rechtstreeks bezig... _________________ Canon 40 D | 17-40mm F4.0 L | 50mm F1.8 | 100mm F2.8 |70-300mm | 400mm F5.6 L
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum