Gender: Male Age: 42 Joined: 24 Dec 2007 Posts: 110 Location: Gouda
Posted: Mon 13 Jul 2009, 22:28 Post subject: Tips- en trucks voor het fotograferen met ultra-groothoek???
Morgen of overmorgen gaat een voor mij lang gekoesterde wens in vervulling: ik hoop dan in het bezit te komen van de Sigma 10-20 lens. Een ultra-groothoek zogezegd. Mijn vraag is niet of er mensen zijn met ervaringen met deze lens in de zin van 'goed' of 'niet goed'. (Daar heb ik me uiteraard vooraf uitgebreid in verdiept en laten informeren!). Mijn vraag is wel: hebben de mensen die hier op NP weleens ultra-groothoek foto's uploaden nog tips en trucs voor mij als ik met dit prachtige stuk 'speelgoed' aan de slag ga? Het lijkt me namelijk nog best lastig om er goede foto's mee te maken. Ik lees op internet verhalen over vertekening, lens flare, etc, etc, maar wat zijn jullie ervaringen? Dus: tips en trucs qua fotografeertechniek met een ultra-groothoeklens zijn welkom op dit topic! Ik zie heel veel mooie foto's voorbij komen met brandpuntsafstanden van 10, 12, 14 mm, dus het moet toch te doen zijn? Of is er aan die foto's eerst veel gesleuteld om vertekening weg te werken enzo. Ik begreep namelijk ook dat er een Plugin voor PS bestaat waarmee je vertekening te lijf kunt gaan. Maar ja, dan moet je dus weer gaan Photoshoppen. Als ik bij het maken van de foto al op bepaalde dingen kan letten om vertekening te voorkomen (plaatsing van de horizon wellicht) dan lijkt me dat wel handig!
Alvast bedankt voor jullie bijdrage om mijn kennis op dit punt wat uit te breiden...
Arie T. _________________ Body: Canon EOS 350D
Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Tue 14 Jul 2009, 6:56 Post subject:
tip:
zoek ook op andere forums, en zoek in kranten naar groothoekfoto's.
Er zijn wat 'truckjes' over beeldopbouw. Die moet je proberen te vatten.
Je moet in ieder geval verschrikkelijk dicht bij je onderwerp staan en het niet in een hoek dringen. De clous is dat je juist belangrijke achtergrondelementen de hoeken in kan mikken.
vervormingen en flare zijn veel minder belangrijk dan een goede beeldopbouw. Ik heb 1 foto ( ) die ik wel geslaagd vind, nog niet in natuurfotografie: www.fotolook.nl/image.php?id=9241&type=mem . Ik doe er een link naar omdat er ook verschrikkelijk goede foto's te vinden zijn daar. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
om de een of andere reden denk je dan dat top-nederpix-groothoek-fotograaf fuse ook met extreme beeldhoeken werkt, maar nee (wel op 'fulllframe')... Let op de beeldindeling en het commentaar van hendrik helemaal onderin. www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=86862 _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Tja, tips en trucs, daar kan je natuurlijk wel je voordeel mee doen, maar het meeste leer je natuurlijk over een nieuw objectief door het veel in de praktijk te gebruiken.
Zelf werk ik ook wel met een 10-22 lens en ik heb gemerkt dat heel nuttig is bij het bepalen van je compositie om vooral ook te experimenteren met de hoogte waarop je je statiefkop zet. Veel meer dan bij "standaardlenzen" wordt je beeldopbouw hierdoor bepaald. Zo kan het bv ook wel eens goed uitpakken om je camera echt hoog te plaatsen en de horizon helemaal niet in beeld te nemen of juist de camera erg laag onder je onderwerp voor een extra "dramatisch" effect.
De onvermijdelijk vervorming die er optreedt bv bij een rechte polderhorizon kun je ook "gebruiken" door het effect nog wat aan te dikken met beeldelementen op de hoogste punten aan de kanten of in het midden (afhankelijk van een holle of bolle horizon) of je kunt juist de zichtbaarheid van het effect verkleinen door het tegenovergestelde te doen.
Wat ook helpt is om je te blijven bedenken dat je een zoom-lens hebt. In het begin heb je de neiging om altijd naar die 10 mm te gaan, maar al die andere brandpuntsafstanden tussen 10 en 18 heb je ook nog tot je beschikking!
Vertekening corrigeren doe ik vrijwel nooit muv een enkele architectuurfoto zoals bv deze waarvan je niet wil weten hoe ver die minaretten achterover hingen terwijl dit nog maar met 18 mm gemaakt is (toegegeven wel met de 1e versie EFs 18-55 die toendertijd €20,- meerprijs op de body van een 20D was en dat was minder dan een originele Canon body-dop ) Voor "echte" architectuur-foto's zit je toch eigenlijk aan een T&S vast.
Terug naar de eerste zin: veel gebruiken, veel opnames maken en veel uitproberen! Misschien ontdek je op die manier wel iets wat jij met die lens kan waar een ander nog niet was opgekomen omdat hij zorgvuldig alle maniertjes van anderen had aangeleerd.
Groet,
Jaap _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Joined: 19 Jan 2008 Posts: 227 Location: Beneden de Rivieren.
Posted: Tue 14 Jul 2009, 9:35 Post subject:
"Normaal" is de stelling : 1/3e lucht 2/3 voorgrond of andersom maar nooit de horizon in het midden, daar kun je zowiezo vanaf wijken, maar als je met ultra groot hoek zo fotografeerdt zul je altijd vertekening krijgen... als je met ultra groothoek de horizon precies in het midden houd heb je haast geen vertekening , daar kun je gebruik van maken of niet, als je bv een mooie lucht hebt met wolken en je pakt maar een streepje van de horizon lijkt het of de wolken over je heen komen.
Kijk op mijn site naar de foto's van Yellowstone daar staan foto's bij gemaakt met fullframe camera met 12/24 van sigma, dat betekent 12mm is 12mm..
Heel veel spelen, dan kom je er achter dat het heel mooi is om met ultra groothoek te werken. _________________ http://photo.net/photos/hvdgriendt
Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Tue 14 Jul 2009, 15:13 Post subject:
Hoi Arie,
Zelf heb ik de Tokina 12-24 mm.
Een fijne lens, maar zeker in het Nederlandse landschap niet eenvoudig om goed in te zetten. Zelf vind ik het 1 van de moelijkste lenzen om goede foto's mee te maken. Voor een mooie groothoekfoto heb je zowel op de voorgrond iets interessants nodig als in het midden als op de achtergrond. Daar komt bij dat je op 12 mm natuurlijk heel veel in beeld ziet. Tip is daarom wel om iets wat boeiend is op de voorgrond te kiezen en daar vrijwel bovenop te kruipen. Dan de f-waarde flink hoog (f16 of nog hoger), statief etc. Ook gebruik ik vaak een grijsverloopfilter om het verschil wat je vaak hebt tussen de donkere delen op de voorgrond en de lichte lucht te overbruggen.
Verder trek ik me niet zoveel aan van de regels waar de horizon moet zitten. Gewoon lekker mee experimenteren en doen wat je mooi vind (al zet ik hem meestal niet in het midden).
Wat voorbeelden:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=78473(hier stond ik op ongeveer 1 m van het beekje!)
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=71822 (met HDR)
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=65860 (ook HDR)
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=63368 http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=59419
Samenvattend, je kan er zeker mooie foto's mee maken, maar je moet er meer dan met welke lens dan ook, je best voor doen. Succes ermee in elk geval.
Gender: Male Age: 42 Joined: 24 Dec 2007 Posts: 110 Location: Gouda
Posted: Tue 14 Jul 2009, 15:28 Post subject:
De lens is inmiddels binnen mensen, dus het experimenteren kan beginnen. Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe en, voel je vrij om die nog aan te vullen uiteraard. Ook anderen kunnen er hun voordeel mee doen. Ik ben heel benieuwd. Eén ding is me in ieder geval duidelijk: veel experimenteren is de beste manier om tot geslaagde foto's te komen. En dat hoop ik de komende tijd dan ook veelvuldig te gaan doen. De lens is uiteraard niet onbewust vlak voor de vakantie aangeschaft .....
Arie T. _________________ Body: Canon EOS 350D
Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Tue 14 Jul 2009, 16:17 Post subject:
leuk dat bendiks er een bij heeft zitten met de horizon in het midden - zie Jaap.
Je kunt trouwens ook in groothoek werken met geringe scherpte diepte. De lenzen en camera waar jij, ik en bendiks over beschikking zijn daar iets minder geschikt voor, maar F2,8 op 18 mm full-frame kan echt heel leuk zijn. Je bereikt ook al heel wat met F4 op DX formaat als de afstanden tussen hoofd- en bijzaken behoorlijk zijn.
met dezelfde type lens als bendiks ga ik zelden hoger dan F11, meestal vind ik F8 scherptediep genoeg. Aangezien bendiks naar mijn mening wel een stuk betere foto's heeft laten zien, zou ik beter naar hem luisteren dan naar mij.
Het feit dat ie er 'HDR' bij zet of dat ie verloopfilters gebruikt, betekent waarschijnlijk dat ie ook een statief gebruikt bij groothoek opnamen... nog een goede tip!
en dan nog zo'n blubb, een libel voor in je flitsschoen waarmee je kan zien of de camera rechtstaat (zoek op het forum). _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Tue 14 Jul 2009, 18:45 Post subject:
Geringe scherptediepte kan inderdaad ook. Bijv. bij een reptiel in zijn natuurlijke omgeving.
Bij f11 heb je ook al behoorlijke scherptediepte. Vaak ga ik niet verder dan f16. Verder naar boven toe verliezen de lenzen ook weer iets aan kwaliteit.
Gender: Male Age: 42 Joined: 24 Dec 2007 Posts: 110 Location: Gouda
Posted: Tue 14 Jul 2009, 21:33 Post subject:
Nou mensen, ik heb vanavond een schitterende avondlucht kado gekregen bij mijn nieuwe lens, dus ik hoop zo meteen eens een eerste resultaat te uploaden. Als er wat bij zit tenminste want ik heb ze nog niet groot op m'n beeldscherm bekeken... Ben benieuwd!
Arie T. _________________ Body: Canon EOS 350D
Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO
Gender: Male Age: 42 Joined: 24 Dec 2007 Posts: 110 Location: Gouda
Posted: Wed 15 Jul 2009, 11:27 Post subject:
Naar aanleiding van dit topic heb ik via een PBtje ook even mijn licht opgestoken bij Fuse, ons allen welbekend vanwege zijn schitterende landschapsfoto's. Zijn reactie op mijn PBtje zet ik bij dezen ook even hier onder dit forumtopic neer (uiteraard in overleg met Fuse):
Ik fotografeer oa. met een Canon 17-40mm op een 5D. Dus dat komt ongeveer overeen met jouw 10-22 op een cropcamera (16mm- 35mm).
Ik moet zeggen dat ik die lens niet enorm vaak gebruik, vaak zijn de landschappen hier in België en Nederland verstoort door een electriciteitspaal of draden, huizen, industrie, ... waardoor ik zelden een echt super groothoek gebruik. Meestal ga ik wat meer inzoomen op het landschap en gebruik ik de 24-105mm of de 70-200mm.
Op reis in IJsland of Engeland gebeurd het wel eens dat ik de groothoek gebruik als het landschap er zich toe leent. Ik hou nogal van wat "foreground interest" zoals ze't in het Engels noemen. Als je de camera dan vertikaal gebruikt kan je wel veel voorgrond in de foto betrekken en dat vind ik meestal wel mooi.
Ik heb hem ook al gebruikt om paddestoelen en dergelijke in hun omgeving te tonen.
Jammer aan die groothoek vind ik de vervorming die vaak optreedt, valt vooral op als er een horizon in de foto zit (bijvoorbeeld aan de zee).
Veel meer heb ik er eigenlijk niet over te vertellen, ik gebruik ze misschien iets te weinig. Beetje opletten met vignettering als je filters gebruikt.
Zo hebben we er allemaal wat aan! Tot nu toe bedankt voor de reacties mensen. Aanvulling is welkom. Dergelijke topics zijn m.i. altijd erg zinvol om de technische vaardigheden en bovendien het plezier in fotografie te vergroten!
Arie T. _________________ Body: Canon EOS 350D
Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO
Gender: Male Age: 44 Joined: 15 Aug 2006 Posts: 29 Location: Oudenaarde
Posted: Wed 15 Jul 2009, 14:22 Post subject:
Misschien nog iets aanvullen.
Zoals sommigen wel zullen weten werk ik met Lee filters. Ik heb een aantal WA adapters voor mijn lenzen waarop je de filterhouder dan plaats, maar op de 17mm treedt soms vignettering op, vooral richting de 17mm. Dus als ik filters wil gebruiken op de 17-40 met de 5D, dan gebeurt het wel eens dat ik ze gewoon vasthou ipv de filterhouder te gebruiken.
Een waterpasje helpt ook beetje om de vervorming op de horizon te beperken. Je verliest dan ook minder pixels als je achteraf moet gana rechtrekken. _________________ www.bartheirweg.com
library.bartheirweg.com
Gender: Male Age: 65 Joined: 10 Jan 2007 Posts: 1 Location: zwolle
Posted: Wed 15 Jul 2009, 19:39 Post subject:
mijn tip,
zorg dat er iets interessants op de voorgrond is,
dus erg dichtbij
mvg.
fvn. _________________ canon powershot a630, canon eos 350d, canon 300mm f/4 l is usm, canon extender 1,4x II
Gender: Male Age: 42 Joined: 24 Dec 2007 Posts: 110 Location: Gouda
Posted: Fri 17 Jul 2009, 19:26 Post subject:
Nou, zoals jullie zien zijn de eerst groothoekfoto's inmiddels geplaatst. Hartelijk dank voor jullie tips waar ik zeker wat aan gehad heb. Nu is het verder vooral zelf ontdekken en experimenteren geblazen wat ik komende tijd volop hoop te gaan doen!
Arie T. _________________ Body: Canon EOS 350D
Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum