Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Tips voor mooie plekken in de Jura?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Jul 2009, 14:16    Post subject: Tips voor mooie plekken in de Jura?
Ik heb al even op het forum zitten zoeken, maar volgens mij staat er hier nog niets over: heeft iemand tips voor mij m.b.t. een vakantie in de Jura. Ik hoop hier de eerste twee weken van september te vertoeven en ik dacht, ik gooi het maar alvast eens in de groep. De Jura is redelijk groot natuurlijk en we zitten ergens in het midden, in Doucier om precies te zijn. Dat is op enkele kilometers afstand van de beroemde 'Cacades du Herisson' die we uiteraard zeker hopen te bezoeken!

Nou, ik ben benieuwd! Kom maar op met tips mensen...! Alvast bedankt weer.

Arie T.
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Jul 2009, 23:41    Post subject:
Het is wel een beetje aan de oostelijke kant, maar in het Zwitserse Creux du Van nabij Neuchatel, kun je vrij makkelijk steenbokken fotograferen. Er zitten ook gemzen, maar die zijn wat schuwer. 's Ochtends zeer vroeg lopen de dieren boven op de rotswand waar je vrij makkelijk kunt komen. Zodra het drukker wordt zoeken de dieren meet de moeilijke plaatsen op.

Je kunt er zelfs erg dichtbij komen. Zie ook deze foto.

Voor google-maps zoek op creux-du-van, 2103 Noiraigue, Zwitserland.
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Aug 2009, 10:41    Post subject:
Het blijft helaas wat stil met tips m.b.t. de Jura. Aangezien het moment van vertrek steeds dichter nadert gooi ik 'm toch nog maar even terug bovenin het forum. Hebben jullie nog goeie tips voor mij...???

Alvast bedankt!

Arie T.
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 06 Aug 2009, 13:23    Post subject:
Hoi arie
tijd geleden dat ik er geweest ben en dan als tussenstop voor alpen. In mijn reisdagboekjes gedoken, ik kan alleen Longchoumois aanbevelen, stil donker watervallen etc.
Regenkleding is noodzakelijk., het noorden is wat ruiger (cirques) zijn altijd fijne fotografieplekken. Misschien kan je wat vinden op internet
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Els Branderhorst


Gender: Female

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 5178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Aug 2009, 13:16    Post subject:
Hoi Arie
De Jura is zeker een bijzonder gebied... extra-ordinaire... zoals de Fransen zelf zeggen.
Ik ben er voor het eerst 4 jaar geleden geweest, als tussenstop in een reis door oost Frankrijk.
Ik vond het inderdaad één van de bijzonderste plekken in Frankrijk. Ben er daarna ook 3 keer naar teruggegaan, 3x begin juli en 1x begin september.
Doucier ken ik, dat is vlakbij een groot meer. Heerlijk zwemwater, voor als je met je gezin gaat. Het weer kan dan nog heel goed zijn, maar het kan ook vrij veel regenen.
Fotografisch gezien, ga je eigenlijk net in een verkeerde periode. De Jura is bekend om grote vlinderrijkdom, die vliegen meestal in juni/juli. Ook de bosbeekjuffers vliegen dan niet meer.
Ook kent de Jura een bijzondere flora, maar ook in juni/juli. Voor herfstsfeer en herfstkleur in de bossen, ben je dan weer net te vroeg.
In september is er dan wel lekker rustig.
Eigenlijk kan je je in september focussen op de landschappen, watervallen, stromend water, de rivieren (Ain) en dergelijke. Ook is het een wijnstreek en de druivenoogst is september. Verder een leuke plek en tijd om met je gezin door te brengen.
De cirques zijn inderdaad ook een bezoek waard, evenals de grotten met de vleermuizen (hoewel je binnen niet mag fotograferen).
Nu weet ik zo direct niet de naam, maar ze staan in elke gids of op elke toeristenkaart vermeld.
Zelf ben ik ook dit jaar begin juli weer 2 dagen (tussenstop) geweest, maar meer voor de waterspreeuwen, die je bij elke waterval wel een keer ziet vliegen.
Arie, je zult vast wel interessante onderwerpen tegenkomen. De Herisson is altijd een bezoek waard (begin onderaan). Alleen was dit jaar een (zeer interessant) gedeelte afgesloten vanwege een dodelijk ongeval met vallende stenen eerder dit jaar.
In ieder geval een fijne vakantie!
Groet, Els
Back to top
Reply with quote
 
Hans Brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Mar 2009
Posts: 59
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 09 Aug 2009, 12:45    Post subject:
Doucier ligt aan lac de chalain.
veel recreatie rondom dit meer, en daardoor een erg drukke camping. (zowel pergola alswel Alicourts)
Een schitterend blauwgekleurde bergmeer.
Ben hier 3 x geweest, maar dat was in de pre-fotografietijdperk Very Happy .
Heb hier ook eens gevist op karper en ving er eentje van 19 kilo

Erg veel vlinders zul je hier tegen komen rondom het meer.
Aan het meer zelf (kopse wegkant/noordzijde) is er een gebied voor geologie met wellicht leuke dingen voor macrofotografie.
Cascade du Herrison is een must..watervallen en vlinders! en de romantische fotogenieke aanliggende meertjes zitten vol met forellen welke je kunt vangen en opeten ter plaatse
Aanrader is om eens een vluchtje te doen met een ultralight vliegtuigje aldaar...vergezicht op de mont blanc en met wat geluk zie je wat wild aan de plassen rondom cascade du Herrison.
Verder kun je nog een uitstapje doen naar lac de vouglans.
Of 1 van de vele grotten bezichtigen.
Als je kinderen bij je hebt is het speelgoedmuseum bij morains en montagne een aanrader.

1 van de mooiste uitkijpunten van Frankrijk vind je bij Baume les Messieurs. Van bovenaf heb je hier een schitterend uitzicht op een historisch dorpje in het dal, tevens heb je hier ook grotten in het dal plus een waterval. Het moet gek zijn als je hier geen roofvogels kunt spotten.
Het dal en het uitzicht van bovenaf bied tal van schitterende fotogenieke plekjes.

Wel 1 tip uit voorzorg voor op de camping, zorg dat je je waardevolle spullen goed opbergt en ga er niet mee lopen pronken
Er komen hier nogal wat "fout volk"(Algerijnen meen ik) die verzot zijn op de dure spullen van de campinggasten. De bewaking op de campings hebben hier dan ook verre gaande bevoegheden.
Heb van nabij diverse keren dingen meegemaakt waar je niet vrolijk van wordt. Aanrandingen van tieners in toiletgebouw, met peperspray spuitende achtervolgende bewakers die een dief achterna zaten die vervolgens op de ouderwetse manier eens ff stevig klop kreeg...wel jammer dat zoveel gasten last kregen van die peperspray dat een arts erbij moest komen. Confused
oh ja...neem kaplaarzen mee, want dit gehele gebied staat bekend als het regen-putje van Frankrijk Cool

Succes en veel plezier, wij hebben het er iig ondanks bovenstaande er telkens een leuke vakantie gehad Wink
mvg
Hans Brinkel


Last edited by Hans Brinkel on Mon 10 Aug 2009, 18:49; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Wiebe Bosma


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 May 2006
Posts: 24
Location: Heerhugowaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 10 Aug 2009, 17:45    Post subject:
Net terug van 2 weken Jura. Niks gemerkt van door Hans genoemde "fout volk" maar mogelijk doordat onze camping niet zo grootschalig en populair was (camping municipal van St Laurent-en-Grandvaux - aanbevolen!). Bewaking op de camping was niet nodig; "sociale controle" door seizoenplaats houdende fransen is genoeg. "Pronken" met je spullen lijkt mij altijd onverstandig!

Erg fraai vond ik het landschap direct na St Claude op de weg naar Geneve. Baume les Messieurs is inderdaad erg fraai en als je vanuit het dorp naar de grot/waterval wandelt kom je nog wat leuke watervalletjes/strooomversnellingen tegen. Mijn frans is (soms) heel slecht (net zo slecht als het engels van de meeste fransen) zodat ik de borden/afzettingen bij Cascade du Herrison heb genegeerd. Ik heb het overleefd (hoe groot is nu de kans dat er weer een steen naar beneden komt??) en daardoor mooie foto's van de mooiste waterval kunnen maken (niet gehinderd door andere toeristen).

Volop orchideëen maar die zijn in september natuurlijk uitgebloeid. Verder veel libellen en juffers (o.a. bosbeekjuuffer)gezien op plekjes die je op je gevoel soms wat meer aandacht geeft. Op één van die "gevoelsplekjes" (omgeving Champfromier) nog 5 hazelwormen gezien (eentje kunnen fotograferen).

Wiebe
Back to top
Reply with quote
 
Hans Brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Mar 2009
Posts: 59
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 10 Aug 2009, 18:53    Post subject:
Wiebe Bosma wrote:
Net terug van 2 weken Jura. Niks gemerkt van door Hans genoemde "fout volk" maar mogelijk doordat onze camping niet zo grootschalig en populair was (camping municipal van St Laurent-en-Grandvaux - aanbevolen!). Bewaking op de camping was niet nodig; "sociale controle" door seizoenplaats houdende fransen is genoeg. "Pronken" met je spullen lijkt mij altijd onverstandig!

Wiebe


Camping Allicourts is enorm grootschalig compleet met een enorm zwembad, touwklimparcours etc etc . La pergola is minder grootschalig maar ook erg druk. Nadeel Pergola is dat het een terassencamping is, en het loopt daar erg stijl af (gevaarlijk voor kids). Vooral op allicourts veel bewakingspersoneel, la pergola minder. Dat zal toch niet voor niks wezen he Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Wiebe Bosma


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 May 2006
Posts: 24
Location: Heerhugowaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 10 Aug 2009, 20:55    Post subject:
Hans,

Ik heb je opmerkingen over bewakingspersoneel etc. niet in twijfel getrokken hoor! Het type camping zoals jij dat omschrijft zal dat waarschijnlijk eerder noodzakelijk maken dan het type camping waar ik liever naar toe ga.

Wiebe
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Aug 2009, 13:33    Post subject:
Hé mensen, bedankt voor de reacties tot nu toe. Mag ik jullie misschien uit de droom helpen dat ik niet op een camping zit maar in een huisje. Dat scheelt misschien. Als het goed is, zitten we op een mooi, rustig plekje. Het scheelt denk ik sowieso ook nog dat we buiten het seizoen zitten. Morgenochtend hopen we te vertrekken. De vooruitzichten (voor het weer) zijn tot nu toe heel redelijk daar, en vanwege de reacties tot nu toe en de dingen die ik zelf nog heb zitten opzoeken zijn mijn verwachtingen hoog. Ik hoop jullie over twee weken e.e.a. te kunnen laten zien van een mooie vakantie in de Jura! Nogmaals dank en tot ziens.

Arie T.
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 21:07    Post subject:
Zojuist terug uit de Jura. Prachtig weer gehad (twee weken 28 graden!) en ontzettend veel gezien. Wat een prachtig stukje Frankrijk is dit. En wat een variatie in landschap binnen enkele tientallen kilometers, vooral als je je in de oost-west richting beweegt, dat is wat het ook juist zo boeiend maakt. Inderdaad ben ik met name met landschapsfotografie bezig geweest. Maar toch is het ook altijd weer leuk om een uurtje met de hagedissen te stoeien op de stenen rond het huis, of een half uurtje tussen de bidsprinkhanen in het gras te zitten. Dat kun je thuis allemaal niet. Kortom: we hebben genoten. Bedankt voor de tips! Lac de Chalain is inderdaad heerlijk zwemwater zeg! Lac de Vouglans trouwens idem dito!

Arie T.

P.S. Vanavond eerste Jura-upload. Meer volgt...
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Hans Brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Mar 2009
Posts: 59
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 21:16    Post subject:
Vooral goed te horen dat je het naar je zin hebt gehad en dat het weer mooi was.
Heb ergens foto's waar de tenten werkelijk dreven van al het regenwater. in no time stond het water 25 cm hoog.
Gr
Hans
_________________
Sony Alpha 77 en een aantal lenzen .
.Bewerking middels Lightroom
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 21:21    Post subject:
Een ander uiterste is wat wij hebben meegemaakt: komen we bij de waterval van Baume le Messieurs die je op elke ansichtkaart en kalender zo'n beetje ziet staan..... GEEN DRUPPEL WATER! Het ding stond droog. Een stel trieste toeristen stond me daar vertwijfeld naar boven te staren. 'Zou dit 'm dan echt zijn?!'. Ik sprak wat mensen daar en die spraken van een extreem droog jaar. Het heeft sinds april haast niet meer geregend daar. De riviertjes zoals de Ain en de Herisson staan ook haast droog. Men zit met smart te wachten op de herfst... Dus ja, dat kan blijkbaar ook. Aan de ene kant prettig om goed vakantieweer te hebben, maar de ultieme, natte Jura beleving zoals velen die hebben gehad, hebben we dus niet ervaren...

Arie T.
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum