Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Vlinders en libellen


Tips???

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arnootje


Gender: Male
Age: 48
Joined: 24 Oct 2008
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 Jun 2009, 12:18    Post subject: Tips???
Hallo,


Het lijkt me zeer leuk om vlinders en libellen te fotograferen, echter deze diertjes zijn nogal vlug, en poseren (bij mij) zelden rustig voor een fotootje.

Nou had ik gehoord dat als je libellen wil fotograferen, vroeg moet zijn, dus ik om 6 uur bij het Fochteloerveen, maar geen libel te bekennen rond deze tijd.

heeft er iemand tips hoe dit aan te pakken?? Zowel voor libellen als voor vlinders??

Alvast bedankt voor de tips.

Groeten

Arno
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Jun 2009, 12:29    Post subject:
Het probleem is inderdaad dat libellen overdag erg vliegerig zijn (zeker als het zonnetje schijnt) en ze dus lastig te benaderen zijn. 's Ochtends kun je ze prima benaderen, maar omdat ze niet vliegen, zijn ze erg lastig te vinden.

Wat vaak goed werkt is op een dag met half bewolkt weer het te proberen, vooral als het dan niet te warm is. Dan zie je ze rondvliegen als de zon schijnt en gaan ze hopelijk zitten als de zon achter de wolken verdwijnt. Werkt lang niet altijd overigens, maar heeft mij al wel eens geholpen.

En verder, heel voorzichtig de beestjes naderen. Het schijnt dat ze niet zo gevoelig zijn voor beweging in hun richting, wel bewegingen op en neer. Dus op een afstandje zorgen dat je op dezelfde hoogte zit, en dan heel langzaam er naartoe bewegen.

Tenslotte, als ze net zijn gaan zitten, laat ze zich daar even op hun gemak voelen. Een libel die al een tijdje ergens zit, zal minder snel opvliegen dan eentje die er net is gaan zitten.

En natuurlijk gewoon heel veel geduld hebben...

Succes ermee

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Frank Bosman


Gender: Male
Age: 42
Joined: 10 May 2008
Posts: 9
Location: Heelweg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 Jun 2009, 13:13    Post subject:
Ik kan me aansluiten bij Arjen. Wat ik overdag vaak doe is goed opletten waar libellen gaan zitten, dan vanaf een afstandje heel rustig benaderen. Ik breng dan vaak mijn camera op ruime afstand voor mijn gezicht zodat enige herkenning van mijn gezicht wegvalt. Of het echt zo is weet ik niet, maar het heeft mij al wel veel goede foto's opgeleverd.

Pas uitgeslopen libellen zijn ook vaak iets minder vlug, ze zijn makkelijk te herkennen aan de glimmende vleugeltjes. Deze vliegen vaak wel op, maar met als doel om zo snel mogelijk weer een goede droogplek te vinden waar ze dan weer heel rustig gaan zitten. Nadeel is dat de jonge libellen nog niet helemaal uitgekleurd zijn en daarom vaak iets minder fraai zijn.

Succes!
_________________
Canon eos 6D mkII, canon 400mm f5,6 L USM, canon 100mm f2,8 macro USM, canon 24-105mm f4 L IS USM, canon 16-35mm f4 L IS USM, canon 50mm f1.8
Back to top
Reply with quote
 
Hans Brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Mar 2009
Posts: 59
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 21 Jun 2009, 23:45    Post subject:
Beter hadden bovenstaande heren het niet kunnen verwoorden.
Ben sinds dit voorjaar pas in het bezit van een heuse macrolens.
En de libellen en waterjuffers hebben me al veel plezier bezorgd.

Enigste wat ik kan aanvullen op bovenstaande is vooral doorzetten.
mvg
Hans
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 6:50    Post subject:
Nog een belangrijke tip: ga vaak naar hetzelfde gebied om een beter gevoel te ontwikkelen over hoe libellen en juffers zich gedragen. Begin desnoods bij een park op hele korte afstand. Je ontdekt dan vanzelf meer over het gedrag in tijd en ruimte van de daar rondvliegende soorten, zoals de favoriete hang-outs, maar bovenal: het is boeiend én leuk om ze te volgen!
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Laurens


Gender: Male
Age: 33
Joined: 16 Jun 2006
Posts: 289
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Jun 2009, 21:20    Post subject:
Zelf combineer ik karpervissen vaak met fotografie,
dat betekend dat ik dan langere tijd (vaak minimaal 1 dag) op 1 vaste plaats ben.

Ondertussen heb ik al meerdere keren meegemaakt dat een libel steeds op het zelfde plekje (takje, stengeltje etc) gaat zitten.
Door dus op een plaats waar libelles vliegen te observeren waar ze regelmatig gaan zitten, kan je je daar dichtbij opstellen.
Mits niet te dichtbij, zal de libel geen hinder van je aanwezigheid ondervinden en daar snel weer plaatsnemen. Dan is hij nog maar 1 klik bij je verwijderd Wink

Succes ermee!

gr
Laurens
_________________
www.beverskijken.nl
facebook.com/beverskijken
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Vlinders en libellen

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum