Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


bronst fotografie
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Digibird


Gender: Male

Joined: 04 Feb 2007
Posts: 55

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 10:46    Post subject:
Alhoewel ik ruim 10 jaar aktief ben met (natuur)fotografie, ben ik pas dit jaar voor het eerst enkele malen op de Wildbaan geweest. Sterker nog, afgelopen vrijdag was mijn eerste bezoek.

En ik vind het er een verademing: heb er via een fotografie-maatje een leuk groepje mensen leren kennen dat er al jaren komt (en met jaren bedoel ik ook: jaaaaaaaren, lang voor de huidige hypejes) waarbij competitie geen enkele rol speelt. Sterker nog, het gaat er vriendelijk aan toe, men maakt ruimte voor elkaar, is en blijft vriendelijk, maakt elkaar attent op gebeurtenissen, helpt elkaar, heeft lol en geniet samen. Mede hierom ben ik binnen 1 week al 5 keer geweest
Weer een heel andere en ook positievere ervaring dan wat ik de laatste paar jaar helaas merk binnen een (klein maar overheersend) deel van de 'groep' (zoal die uberhaupt bestaat) van "vogelfotografen".

Over de pot appelmoes: het is inderdaad een grap van de boswachter zoals hierboven uitgelegd. Kan het trouwens ook bijzonder waarderen. De pot was maandag trouwens alweer weg; maar heeft nog wel wat leuke plaatjes opgeleverd, van een rennend mannetje met tong uit de bek richting een pot appelmoes ....).

Ik ben in ieder geval blij dat ik het klaarblijkelijk aanwezige gemekker en gezemel in het veld hier nog niet heb meegemaakt en ik hoop vooral ook dat dit ook zo blijft. Heb ook geen opdringerige pers gezien (wel over gehoord).
En tenslotte hoop ik Robby er natuurlijk ook te ontmoeten, ik zal vanmiddag extra goed op het publiek letten Smile

Gegroet en heb vooral (eens) plezier!
Phil
_________________
Canon + bijbehorend glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Robby


Gender: Male
Age: 58
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 120
Location: Zetten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 10:55    Post subject:
Digibird zei:
Quote:
En tenslotte hoop ik Robby er natuurlijk ook te ontmoeten, ik zal vanmiddag extra goed op het publiek letten
.

Ben er rond 17.00 op het 1e veld.
Helaas geen koffie voor jou in de koelbox, maar wel een goed gesprek.
Weer een fotomaatje voor het leven erbij Wink!

Groeten

Robby Roos
One With Nature
[url]www.photofanatic.nl [/url]
_________________
Nikon D200/D300, Nikkor 500 mm F4.0 IF-ED + Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM;
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 12:49    Post subject:
Ik geloof meteen dat het leuk is als je ervan houdt, maar ik ken ook mensen die, op uitnodiging, mee zijn geweest en die zich bij het zien van de massa linea recta hebben omgedraaid om macro's en landschappen te gaan doen bij het stuifzand (en daar was het lekker rustig Wink . Kortom: laten we ieder in zijn waarde laten. Wat me wel opvalt is dat de hertenfoto's relatief goed aan worden geklikt (veel hits), maar dat er relatief ontzettend weinig reacties op komen. Iemand een idee waarom?

Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 14:40    Post subject:
Quote:
Wat me wel opvalt is dat de hertenfoto's relatief goed aan worden geklikt (veel hits), maar dat er relatief ontzettend weinig reacties op komen. Iemand een idee waarom?


V E R Z A D I G I N G !!!!!!! Wink

groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 14:49    Post subject:
Sonja wrote:
Quote:
Wat me wel opvalt is dat de hertenfoto's relatief goed aan worden geklikt (veel hits), maar dat er relatief ontzettend weinig reacties op komen. Iemand een idee waarom?


V E R Z A D I G I N G !!!!!!! Wink

groetjes Sonja


Laughing

Ja en nee: ja want er wordt niet gereageerd, nee want ze worden wél aangeklikt....
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 14:56    Post subject:
Ik denk toch meer JA hoor Luc Very Happy Tenminste....als ik mezelf zo naga dan. Ik klik al geen Edelhert foto meer aan, behalve als de thumb iets "anders/speciaals" beloofd. Wil niet zeggen overigens dat ik de foto's niet mooi of goed vind hoor, maar het is gewoon té veel van hetzelfde, en dan heb ik het snel gezien.

groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Hans Brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Mar 2009
Posts: 59
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 17:25    Post subject:
Misschien dan toch om onder anderen ook je eigen foto's kwalitatief te vergelijken met die van derden Wink
_________________
Sony Alpha 77 en een aantal lenzen .
.Bewerking middels Lightroom


Last edited by Hans Brinkel on Thu 17 Sep 2009, 17:39; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Hans Brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Mar 2009
Posts: 59
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 17:38    Post subject: Re: bronst
Quote:
[quote="Frosty"]ik nog even.

Ik ben het best een met Hans B. Ook ik heb mijn eigen normen en waarden. Ik hou me aan de regels en wat anderen doen moeten zij weten. Wel vertel ik tijdens mijn workshops, hoe het beter kan.
quote]


@ Frosty
Mag ik je erop wijzen dat jij begonnen bent met termen als goede, slechte, echte, niet echte fotografen Wink

Nu een paar postings later...voortschrijdend inzicht heeft je soms doen bekeren?
Nou begin ik toch wel nieuwsgierig te worden wat jij dan tijdens je workshops anderen vertelt hoe het beter kan?
Ik kan A en B in bovenstaande namelijk niet echt meer rijmen Confused
Gr
Hans
_________________
Sony Alpha 77 en een aantal lenzen .
.Bewerking middels Lightroom
Back to top
Reply with quote
 
Digibird


Gender: Male

Joined: 04 Feb 2007
Posts: 55

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 22:48    Post subject:
Robby ontmoet vanmiddag Smile. Maar ook vele anderen.
En ... het was weer een gezellige avond die ook fotografisch succesvol was want het was een leuke show. Heb er mooie plaatjes aan overgehouden in ieder geval.

Ik was het fotograferen in enorme groepen eigenlijk wel spuugzat, om diverse redenen maar hier vind ik het toch erg leuk. Boven verwachting eerlijk gezegd.

Gegroet,
Phil
_________________
Canon + bijbehorend glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Frosty




Joined: 12 Sep 2009
Posts: 5

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 18 Sep 2009, 8:22    Post subject: bronst
Beste Hans B.

Het enige waar ik het met je eens ben met je is :
[u]Bepaal mijn eigen normen en waarden wel en laat dat zeker niet door derden opdringen.
Kan er prima mee leven en heb geen enkel last van schuldgevoel. [/u]
Inderdaad ben ik begonnen met termen als natuurfotograaf en mensen met een camera die het bos ingaan. Dus geen slechte en goede zoals jij noemt.
Ik ben zeker niet van mijn geloof gevallen. Ik hou me aan de regels en dat probeer ik uitteleggen tijdens workshops. Bv de gedrags-regels die het programma Vroege Vogels heeft opgesteld.
Dat lijkt me een prima uitgangspunt. Als je willens en wetend het rustgebied in gaat om dat je nog steeds denkt dat je dan wel goede Edelhert foto's kan maken ben je dus niet goed bezig.
Als ik dan mensen leer dat je prima je plek kan vinden buiten dat gebied, rijmt dat volgens mij wel degelijk met mijn inzicht hoe het zou moeten.
Dus beste Hans A en B zijn het zelfde, beter lezen in het vervolg.

Wat ik bedoel met de slechte fotografen : Dat zijn de lui die ook hier op NP foto's plaatsen van boomkikkers vast gelijmd op takjes.
Of in de media hun mening geven over andere voerende fotografen en zelf de zwijnen staan te lokken met voer omdat ze een excursie geven met wild-garantie. En ook daar wijs ik mijn deelnemers op.

En zo kunen we door blijven gaan.

Maar ik ga alweer te ver en moet je bijna weer gelijk gaan geven.
[i].. wel en laat dat zeker niet door derden opdringen. [/i]

En dat doe ik nu dus (bijna) wel.
Back to top
Reply with quote
 
Hans Brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Mar 2009
Posts: 59
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 18 Sep 2009, 18:46    Post subject: Re: bronst
[quote="Frosty"]
Ook jullie hebben last van "natuurfotografen" die dingen doen die niet door de beugel kunnen.
Zij verpesten het voor een grote groep, en geven de echte een slechte naam.

Maar door alle negatieve berichten worden ook de goede fotografen aangekeken en beschuldigd van zaken waar ik in ieder geval NOOIT aan mee zal doen.


Ik las hier op NP dat het wel een leuke plek is om je instellingen te leren voor het "echte" werk ? Ik geloof daar niet in.
Dit is puur een excuus om het aanwezig te zijn in te dekken.
( reactie Hans B , hiermee geef je een persoonlijk oordeel)

Inderdaad ben ik begonnen met termen als natuurfotograaf en mensen met een camera die het bos ingaan. Dus geen slechte en goede zoals jij noemt.

Reactie H.B, zie de woorden in fat in je eigen bewoordingen her en der

Ik hou me aan de regels en dat probeer ik uitteleggen tijdens workshops. Bv de gedrags-regels die het programma Vroege Vogels heeft opgesteld.
Dat lijkt me een prima uitgangspunt.
(reactie HB, wat mij betreft prima)

Dus beste Hans A en B zijn het zelfde, beter lezen in het vervolg.
Reactie HB , lees jezelf maar eens terug in fat, kan prima lezen.

Wat ik bedoel met de slechte fotografen
: Dat zijn de lui die ook hier op NP foto's plaatsen van boomkikkers vast gelijmd op takjes.
quote]

Reactie HB,
Kijk nu begin je zelfs een beetje vals te worden en toon je mijn inziens je ware aard...
Je reageert naar mij toe dus voel ik me aangesproken door het laatste wat je schrijft.
Ben vrij nieuw en nog niet zo actief (heb wat moeite met foto's plaatsen alhier)
Maarrr..heb dus wel een foto van een boomkikker in mijn PA album staan. Indirect wil je hiermee lijkt het wel iets suggereren om krampachtig je gelijk te willen halen.
Kijk nog maar eens goed naar de foto...ooit zo'n relaxte kikker gezien...enough said. Very Happy


Had het gewoon bij die gemaakte excuses gelaten in je eerste posting. Denk in het vervolg na dat je gefotografeerd kunt worden. Er zijn ondertussen genoeg alternatieven aangedragen hoe je dit kunt voorkomen.

Ga het hier bij laten, want vind dit forum/website te mooi om me nog langer met dit soort idioterij bezig te houden

Hans
_________________
Sony Alpha 77 en een aantal lenzen .
.Bewerking middels Lightroom
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 18 Sep 2009, 19:01    Post subject:
Ik heb geloof ik geen zin meer om bovenstaande discussie te volgen laat staan dat ik nog uit elkaar weet te houden wie wat gezegd heeft.
Ik stel voor dat jullie elkaar gelijk via PB's verder uitvechten.
Met vriendelijke groet (dat nog wel)
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Hans Brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Mar 2009
Posts: 59
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 18 Sep 2009, 19:12    Post subject:
Moet je ook niet doen Jaap.
De sop is de kool nog geeneens waard.

Fijn weekend met mooi fotografieweer voor allen
Hans
_________________
Sony Alpha 77 en een aantal lenzen .
.Bewerking middels Lightroom
Back to top
Reply with quote
 
Frosty




Joined: 12 Sep 2009
Posts: 5

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 19 Sep 2009, 8:13    Post subject: bronst
Hans, ik heb je persoonlijk album geen eens bekeken, en de kikker die ik als voorbeeld aan haal is dus geen persoonlijke aanval. Ik heb geen enkelle interesse wat voor foto's je maakt.
Maar als je je aangesproken voel is dat jouw zaak, en ik ben dat wel door je nogal vreemde vergelijking die je maakt.
Maar ik kom hier niet om iemand af te zeiken.
Ik laat het hierbij want het wordt weer een NP discussie en daar wordt ik altijd erg misselijk van vandaar dat ik normaliter hier ook nooit kom.

Men gunt elkaar het licht in de lens niet....

Adios en wijsheid voor allen.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Sep 2009, 8:26    Post subject: Re: bronst
Frosty wrote:
Ik laat het hierbij want het wordt weer een NP discussie en daar wordt ik altijd erg misselijk van vandaar dat ik normaliter hier ook nooit kom.

Men gunt elkaar het licht in de lens niet....

Adios en wijsheid voor allen.


??? Nederpix is een van de vriendelijkste fora die ik ken eigenlijk. Er worden gezamenlijk excursies gepland, men is niet te beroerd om technieken met elkaar te delen en er wordt relatief weinig in het openbaar gezeurd of gezemeld. Frosty, probeer je persoonlijke frustraties niet op een heel netwerk af te reageren door iedereen over één kam te scheren. Daarmee doe je een groot deel van de gebruikers en de mensen achter Nederpix nogal te kort.

Mods: slotje erop?
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Sep 2009, 9:27    Post subject: Re: bronst
luc hoogenstein wrote:
Mods: slotje erop?
Of we gaan het hier weer hebben over het onderwerp Bronstfotografie?!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
meesternathan


Gender: Male
Age: 38
Joined: 15 Apr 2009
Posts: 18
Location: Ede
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 19 Sep 2009, 19:10    Post subject:
Beste Fotografen,

Vrede op aarde, in de mensen een welbehagen!!!!
Kom op hé. Natuurlijk kunnen er meningsverschillen zijn, maar we hoeven elkaar niet af te vallen toch.

groetjes Nathan
_________________
Pentax K100 D Super, Sigma 150-500 mm APO, Pentax 50-200 mm , Pentax 18-55 mm
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Sat 19 Sep 2009, 19:29    Post subject:
Frosty schreef:

Quote:
Ik laat het hierbij want het wordt weer een NP discussie en daar wordt ik altijd erg misselijk van vandaar dat ik normaliter hier ook nooit kom.


Ik heb de bronstdiscussie gevolgd zonder er verder op in te gaan maar hier wil ik toch wel even op reageren. Je hebt je ingeschreven op 12 september j.l. om je mening te geven over bepaalde aspecten van de bronstfotografie en vervolgens wordt je zoals altijd weer misselijk ! Je komt hier normaliter niet en ik heb daar eerlijk gezegd ook niets aan gemist aangezien ik nog geen foto's van je heb gezien. En daar draait deze site eigenlijk om !!
Ik heb niet de indruk dat iemand je heeft overgehaald om je aan te melden op NP. In het kader van een ander topic: wellicht ook voor NP de regel dat je zowiezo eerst een nader te bepalen periode moet zijn aangemeld alvorens men zich kan mengen in een discussie.

gr. vanuit een stralend Zeeland.....

Ben
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Sep 2009, 8:12    Post subject:
Ik heb in elk geval gisteren een leuke dag bij de Edelherten gehad. Een goede manier om grote groepen mensen kennis te laten maken met dit soort dieren in een natuurlijke setting. Erg goed voor de rust van de dieren omdat tijdens de Bronst de rest van het gebied gesloten is. Verreweg de meeste aanwezigen lijken dit ook te beseffen. De sfeer is erg gemoedelijk.

Of moeten nu al die fotografen maar op eigen houtje overal in het gebied schuilplekken bouwen, om met unieke en creative foto's terug te komen, die dan wel veel commentaar scoren ........ ?
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 75
Location: Esen - Diksmuide - West-Vlaanderen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 0:28    Post subject:
Ha die jaarlijks weerkerende bronst met de eveneens jaarlijks weerkerende discussies. Ik heb een vraagje: Ik kom net terug uit Jagersborg. We waren met zijn drieën voor de eerste keer, meegegaan naar dit park in Denemarken met Ronald Annema (perfecte organisatie) en hebben niet alleen uitstekend weer gehad maar ook prachtige foto's kunnen maken. Nu vertelde men me dat de foto's van dit gebied op NP geweigerd worden omdat Jagersborg een "park" is. Intussen heb ik het gebied leren kennen en ik zie nauwelijks verschil met het park "De Hoge Veluwe"of zelfs met de Damhertensituatie in de AWD. Het biotoop wel natuurlijk, Jagersborg is zo'n mooi loofbos met al die oude eiken... Het is ook DE plaats waar alle "natuur"- maar vooral wildfotografen naar toe gaan om de edelhertenbronst te fotograferen. Ik zag er althans meerdere bekende Nederlandse fotografen. Nu is een discussie over wat een park is en wat geen park is een beetje onzinnig, (in beide wordt gevoerd, in beide planten de dieren zich voort zonder dat er "gekweekt" wordt, ...) Maar het is er zeker geen dierentuin. Niet dat ik persé mijn eigen foto's van daar hier wil tonen maar ik vind het zo'n beperking om van Europa's mooiste "hertenpark" geen foto's te mogen plaatsen. Eigenlijk is het of je zou zeggen, van Zuid-Afrika is alles welkom uitgezonderd de foto's uit het allerbekendste dierenpark...

Het is een beetje zijdelings maar het gaat wel over bronstfoto's want buiten deze periode is er nauwelijks belangstelling voor Jagersborg.
_________________
Canon 7D & 5DMII - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 1:4 L IS USM - Extender: EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Manfrotto Balhoofd 484 & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Whimberley schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 8:10    Post subject:
Lijkt mij ook dat het moeilijk is uit te leggen waarom boven genoemd gebied als park wordt beschouwd en de Hoge Veluwe niet.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 8:53    Post subject:
Zie hier. Voor de Nederlandse situatie is een uitzondering gemaakt, als gebaar naar de Nederlandse fotografen. Formeel, als je alles gelijk zou beschouwen, zou je edelherten van de Hoge Veluwe eigenlijk ook moeten weren, maar daar is dus niet voor gekozen. Kunnen we alsnog doen?
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 9:40    Post subject:
Quote:
Zie hier. Voor de Nederlandse situatie is een uitzondering gemaakt, als gebaar naar de Nederlandse fotografen. Formeel, als je alles gelijk zou beschouwen, zou je edelherten van de Hoge Veluwe eigenlijk ook moeten weren, maar daar is dus niet voor gekozen. Kunnen we alsnog doen?


@Luc
Ik denk (nee...weet wel zéker) dat dat commercieel gezien een hele "foute" beslissing zou zijn Cool

groetjes
Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 326
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 9:57    Post subject:
Ik zie dat zoopix.nl nog vrij is Wink
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Ropb van't Zelfde
Guest







PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 11:10    Post subject:
Ieder jaar rond deze tijd verbaas ik mij weer over dit onderwerp,
en lijkt het mij eens tijd om een aantal zaken uit te leggen.
Ten eerste, het NP de Hoge Veluwe heeft een totaal oppervlakte van 5500 hektare en is ruim 50 vierkante kilometer groot gelijk aan de gemeente Arnhem. Je zult begrijpen dat de edelherten er zich ruim kunnen bewegen en voortplanten. Op een plaats zoals men de wilbaanweg noemt is de situatie echter zo ingericht dat het gehele jaar de herten en Hinden in de ongeving van de twee wildweiden. De herten hoeven tentijde het begin van de bronst eigenlijk niet zo ver te zoeken naar de hinden. Het is echter onverklaarbaar dat de hinden aan deze weg hun schuuwheid tijdelijk hebben verloren en dit komt zeker niet door een paar kilo appelen en brokken die men daar neer legt. Met alle wind richtingen kunnen de dieren worden bekeken zonder dat ze vluchtig worden. Echter in de andere delen van het park is de schuuwheid van de dieren net als die van de vrije wildbaan. Men zal altijd rekening moeten houden met de wind en zichzelf moeten camoufleren anders ziet men niets. Ook een goede terreinkennis is een must andrs weet men niet hoe de roedels het gehele jaar trekken. Men moet dus het hele jaar met deze dieren bezig zijn om te weten wat er afspeeld. Al 35 jaar neem ik een antal malen in de week het jaar door mijn aanzit plaatsen in om de dieren te observeren en ik verzeker u dat er herten vanaf Schaarsbergen het kaalwild op zoeken in het noorden van het park.
Als de laatste burl heeft geklonken wordt het stil in het park en kijkt geen "wildbaanweg fotograaf "er meer naar de herten om ( uiteraard een uitzondering daar gelaten ) De verschillen tussen de Hoge Veluwe en Jagersborg zijn er wel degelijk, zo is Jagersborg maar 1000 hectare groot en zijn de dieren absoluut niet schuw omdat er constant lucht en aanwezigheid van mensen is en de dieren niet kunnen vluchten naar delen waar de lucht van mensen er niet is ( men heeft geen notie hoever herten en reéen de lucht van mensen kan ruiken en hoe erg de lucht van mensen voor deze dieren stinkt )

Het antwoord op de vraag wel af geen natuurfotografie hoef ik lijkt mij niet meer uit te leggen.

Groeten Rob.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum