Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


bronst fotografie
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 12:12    Post subject:
Wat heb je nu uitgelegd Ropb?
Hoe goed je zelf bent?
Applause

Jan
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 12:21    Post subject:
Dank voor je uitleg Rob, constructieve bijdrage en altijd prettig om van een ervaringsdeskundige te horen hoe het er binnen de HV over een wat langer tijdsbestek aan toe gaat.

groet,
Luc

Ropb van't Zelfde wrote:
Ieder jaar rond deze tijd verbaas ik mij weer over dit onderwerp,
en lijkt het mij eens tijd om een aantal zaken uit te leggen.
Ten eerste, het NP de Hoge Veluwe heeft een totaal oppervlakte van 5500 hektare en is ruim 50 vierkante kilometer groot gelijk aan de gemeente Arnhem. Je zult begrijpen dat de edelherten er zich ruim kunnen bewegen en voortplanten. Op een plaats zoals men de wilbaanweg noemt is de situatie echter zo ingericht dat het gehele jaar de herten en Hinden in de ongeving van de twee wildweiden. De herten hoeven tentijde het begin van de bronst eigenlijk niet zo ver te zoeken naar de hinden. Het is echter onverklaarbaar dat de hinden aan deze weg hun schuuwheid tijdelijk hebben verloren en dit komt zeker niet door een paar kilo appelen en brokken die men daar neer legt. Met alle wind richtingen kunnen de dieren worden bekeken zonder dat ze vluchtig worden. Echter in de andere delen van het park is de schuuwheid van de dieren net als die van de vrije wildbaan. Men zal altijd rekening moeten houden met de wind en zichzelf moeten camoufleren anders ziet men niets. Ook een goede terreinkennis is een must andrs weet men niet hoe de roedels het gehele jaar trekken. Men moet dus het hele jaar met deze dieren bezig zijn om te weten wat er afspeeld. Al 35 jaar neem ik een antal malen in de week het jaar door mijn aanzit plaatsen in om de dieren te observeren en ik verzeker u dat er herten vanaf Schaarsbergen het kaalwild op zoeken in het noorden van het park.
Als de laatste burl heeft geklonken wordt het stil in het park en kijkt geen "wildbaanweg fotograaf "er meer naar de herten om ( uiteraard een uitzondering daar gelaten ) De verschillen tussen de Hoge Veluwe en Jagersborg zijn er wel degelijk, zo is Jagersborg maar 1000 hectare groot en zijn de dieren absoluut niet schuw omdat er constant lucht en aanwezigheid van mensen is en de dieren niet kunnen vluchten naar delen waar de lucht van mensen er niet is ( men heeft geen notie hoever herten en re้en de lucht van mensen kan ruiken en hoe erg de lucht van mensen voor deze dieren stinkt )

Het antwoord op de vraag wel af geen natuurfotografie hoef ik lijkt mij niet meer uit te leggen.

Groeten Rob.

_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 12:52    Post subject:
Stel nu eens dat er nijlpaarden uitgezet zouden zijn of krokodillen, die evenmin in dit biotoop thuishoren. Zouden foto's van deze dieren dan worden toegelaten op NP?

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 12:59    Post subject:
Bas, zie hier. Als je Chinees Waterhert en Muntjak in Nijlpaard en Krokodil verandert heb je je antwoord Wink
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 13:08    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Stel nu eens dat er nijlpaarden uitgezet zouden zijn of krokodillen, die evenmin in dit biotoop thuishoren. Zouden foto's van deze dieren dan worden toegelaten op NP?


We gebruiken intussen de lijst van het Nederlandse Soortenregeister om te kijken welke soorten tot exoot gerekend worden (zie ook dit topic. Damhert zit daar in categorie 2a (ingeburgerd) en Edelhert in 1a (inheems). Nijlpaard en Krokodil staan niet eens in die lijst.

Zoals Luc al aangaf is voor NP de Hoge Veluwe een uitzondering gemaakt, best kans dat als het in het buitenland had gelegen we er dan geen foto's van hadden geplaatst.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 13:16    Post subject:
Het maakt mij allemaal niet zo heel veel uit daar dieren vrijwel wereldwijd aan mensen gewend zijn geraakt zodat de opname-omstandigeheden een stuk gemakkelijker zijn voor ons in deze dagen. Hier en daar zijn die opname-omstandigheden wel heel erg gemakkelijk gemaakt omwille van de commercie. Dat geldt niet in de laatste plaats voor de Veluwe. Voor mezelf maak ik daar een heel sterk onderscheid in. Heel simpel; door bij alle foto's, zowel hier als op mijn eigen site, heel open te zijn over hoe de foto's tot stand zijn gekomen zonder bla, bla-verhalen. Nu dwaal ik al een beetje af denk ik ..

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Ropb van't Zelfde
Guest







PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 13:33    Post subject:
Bas,

Een goede en korte uitleg niets meer en niets minder.

Groeten Rob.
Back to top
Reply with quote
 
Ton van Mourik


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Mar 2008
Posts: 160
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 13:51    Post subject:
Ik ga er in ieder geval morgen weer lekker genieten, ongehinderd door dat tijd- en energierovende 'welles/nietes'.

Welk dier het trouwens waar dan ook betreft, persoonlijk hanteer ik "No animals were harmed while taking this picture" e.d. als permanente maatstaf.

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton
_________________
Leica M9 / Nikon D300 / 600 5.6 MF / 300 AF-S 4 / 105 2.8 / 50 1.2 / 50 1.4 / 18-135 3.5-5.6 / TC 1.7 II / SB900 / Gitzo GT-3541-XLS / Kirk BH-1 balhoofd / "Eagle" autodeurstatief


'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Sep 2009, 13:54    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
.... Voor mezelf maak ik daar een heel sterk onderscheid in. Heel simpel; door bij alle foto's, zowel hier als op mijn eigen site, heel open te zijn over hoe de foto's tot stand zijn gekomen zonder bla, bla-verhalen. Nu dwaal ik al een beetje af denk ik ....

juist zeer to-the-point.
(daarentegen totaal geen onderscheid, juist niet)

compliment.
voor de duidelijk nog maar eens:
Quote:
door bij alle foto's, zowel hier als op mijn eigen site, heel open te zijn over hoe de foto's tot stand zijn gekomen

_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
 
Post new topic   Reply to topic
Page 4 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum