Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Experiment

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 9:39    Post subject: Experiment
Ik had ineens een idee!
Ik heb het volgende uitgeprobeerd, maar kan dit niet verklaren.

Een solitaire bloem in de tuin fotograferen met f 5.6 op 50 cm afstand. Het DOF zorgt ervoor dat alleen de bloem scherp is.

Om dit te voorkomen probeerde ik om diezelfde bloem via een spiegel te fotograferen. Een 2D beeld dus. Ik heb dus diezelfde bloem op dezelfde afstand met f 5.6 via de spiegel gefotografeerd.

Wat schertst mijn verbazing ........ het DOF blijft en ook via de spiegel alleen de bloem scherp en de achtergrond wazig.

Ongetwijfeld zal hier een logische verklaring voor zijn, maar kan iemand dit verklaren?

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 11:25    Post subject:
Als je met diafragma 5.6 fotografeert, heb je weinig scherptediepte. Dat komt geheel voor rekening van je optiek die je hiervoor gebruikt.
De scherpte wordt begrensd tot een aantal centimeters voor en achter je object waarop je scherpstelt. Als je dat beeld met behulp van een (vlakke) spiegel bekijkt verandert er aan alle onderlinge afstanden helemaal niets en het verbaast mij dan ook niet dat je scherptediepte niet toeneemt.
Wat een 2D of 3D beeld hiermee te maken heeft volg ik dan ook niet.
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Ton van Mourik


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Mar 2008
Posts: 160
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 11:29    Post subject:
@ Aad:
Quote:
Ik had ineens een idee!


En, geschrokken? Razz

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton
_________________
Leica M9 / Nikon D300 / 600 5.6 MF / 300 AF-S 4 / 105 2.8 / 50 1.2 / 50 1.4 / 18-135 3.5-5.6 / TC 1.7 II / SB900 / Gitzo GT-3541-XLS / Kirk BH-1 balhoofd / "Eagle" autodeurstatief


'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 11:49    Post subject:
@ Jaap schreef:
Quote:
Wat een 2D of 3D beeld hiermee te maken heeft volg ik dan ook niet


Je fotografeert uiteindelijk een vlak beeld dat op de spiegel zichtbaar is. Door de zoeker blijft de gehele spiegel scherp. Alleen bij het bekijken van de beelden zie je dat ook op het spiegelbeeld de achtergrond is vervaagd zoals bij de originele opname.

groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 11:59    Post subject:
Toch wel een leuk punt Aad...
Doe eens het volgende experiment. Ga op een afstand van ongeveer een meter voor de spiegel staan en maak een foto van je spiegelbeeld of stel alleen maar scherp en kijk dan op je lens welke afstand er aangegeven staat.
Als je gaat twijfelen maak dan een foto vanaf dezelfde positie maar van een punt direct naast de spiegel en check opnieuw de afstand waarop is scherpgesteld.
Wat doet dat met jouw theorie over 2D??
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 12:37    Post subject:
Je kijkt helemaal niet naar het spiegeloppervlak, je kijkt er juist doorheen (zo lijkt het). Dat heb ik op de middelbare school tijdens natuurkunde geleerd. Sterker nog, een spiegel is zó goed in het spiegelen van zaken, dat je nooit op het oppervlak zult kunnen scherpstellen want het oppervlak van een spiegel is onzichtbaar (tenzij er oneffenheden in zitten). Een raam 's avonds werkt beter, probeer maar eens. Als het nog niet helemaal donker is. Je kunt dan je eigen spiegelbeeld zien in de raam, je kunt er nog doorheen kijken naar een bloem in je tuin en als die raam een beetje vies is, kun je het oppervlak ook nog zien. Je camera zal moeite hebben met scherpstellen want die "ziet" drie voorwerpen tegelijkertijd en alle drie hebben ze een andere scherpstelafstand: jouw spiegelbeeld, die bloem in je tuin en het vieze raamoppervlak. Je AF gaat dan "lopen" zoals dat heet geloof ik.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 13:36    Post subject:
Om het enigszins theoretisch te onderbouwen:
Elk voorwerp zendt licht uit. Dat maakt het mogelijk dit voorwerp te zien en te fotograferen. (Open deur).
Een voorwerp dat je in een spiegel ziet, zie je via de spiegel en wordt even ver achter de spiegel weergegeven als het er voor staat.
De afstand tussen jouw oog/camera is de afstand tussen jouw oog/ camera en de spiegel plus de afstand tussen spiegel en voorwerp. Die afstand varieert dus met jouw afstand tot de spiegel.
Wil je een voorwerp beeldvullend vastleggen heb je (bij een gegeven brandpunt) een bepaalde afstand tussen camera en voorwerp nodig. Benader je het onderwerp via een spiegel dan is die afstand even groot maar dan wel gemeten via de spiegel naar het voorwerp. Naarmate je dichter bij de spiegel staat wordt het verschil tussen een opname met en zonder spiegel steeds kleiner.

Naar mijn idee is er geen 2D beeld want je kunt ook via de spiegels nog steeds goed afstanden schatten. En dat is iets waar je in je auto ook veel profijt van hebt; anders kon je je spiegels net zo goed weghalen.
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum