Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Wat mij opvalt.........

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 10:33    Post subject: Wat mij opvalt.........
Bij heel veel foto's van reëen bemerk ik dat de lopers (poten) er vaan niet geheel op staan. Ook al staat de Ree in het hoge gras, dan hoort men wel denkbeeldig de gehele Ree te fotograferen.
Wanneer er wordt scherpgesteld op de kop van het dier, dan heeft men uiteraard boven veel meer loos beeld over dan naar onderen.
Je ziet dus veel foto's met veel lucht en achtergrond, maar de poten er half af. Hoe simpel is het om op de kop scherp te stellen en de belichting vast te zetten en met de ingedrukte knop de camera iets te laten zakken, zodat de Ree er in zijn geheel op komt te staan.

Uiteraard kan het vaak niet anders, wanneer je heel dichtbij de Ree komt. Toch zie ik vaak vermeld staan dat het een crop betreft, dus dan heb je wel de mogelijkheid.

Bij de Edelherten komt dit veel minder voor omdat de hoogte van het gewei bijna identiek is aan de schofthoogte en zij vaak iets verder weg staan.

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Klaas van Haeringen


Gender: Male

Joined: 25 Sep 2005
Posts: 182

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 11:20    Post subject:
Ben het helemaal met Aad eens, ik vind dit een goed voorbeeld van een foto die in mijn ogen wel mooi is, maar niet helemaal 'klopt': http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=90752

Groeten, Klaas
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 11:46    Post subject:
Hierbij nog een voorbeeld:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=90225
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2007
Posts: 88
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Aug 2009, 16:42    Post subject: Re: Wat mij opvalt.........
Beste Aad,

Ik begrijp je standpunt (positief beginnen Wink ) en er is zeker wat van te zeggen. Hopelijk zal dit topic een aantal 'uitvoeringen' krijgen. Hou er wel rekening mee dat compositie en uitsnede grotendeels gebonden zijn aan smaak. Wel kun je bij dit soort foto's natuurlijk de vraag stellen waarom de fotograaf juist voor deze uitsnede/compositie heeft gekozen, dat zorgt in ieder geval voor inhoudelijk commentaar.

Verder alvast mijn gedachte over je verhaal (zie het als een aanvulling, niet bedoelt als kritiek):

Aad Verkuijl wrote:
Wanneer er wordt scherpgesteld op de kop van het dier, dan heeft men uiteraard boven veel meer loos beeld over dan naar onderen.


Ligt er maar net aan welk scherpstelpunt je gebruikt, je hebt gelijk indien het middelste scherpstelpunt wordt benut op de kop.

Aad Verkuijl wrote:
Je ziet dus veel foto's met veel lucht en achtergrond, maar de poten er half af. Hoe simpel is het om op de kop scherp te stellen en de belichting vast te zetten en met de ingedrukte knop de camera iets te laten zakken, zodat de Ree er in zijn geheel op komt te staan.


Ligt aan de situatie (hoe lang heb je de tijd om de foto danwel foto's en compositie te maken?) en aan de AF-instelling. Heb je het middelste scherpstelpunt via de continue-modus (AI-servo) ingesteld, dan zal je bij het wijzigen van je compositie ook op een ander deel van de ree of omgeving ervan scherpstellen. Je kunt dan beter kiezen voor hoger geplaatst scherpstelpunt nabij de kop. Als de AF op 'One Shot' staat ingesteld, dan lukt de door jou omschreven handeling wel via het middelste scherpstelpunt.

Verder nog 1 tip: plaats bij de aangehaalde foto's in het kort de vraag/tip, dan kunnen de betreffende fotografen er ook wat mee (niet iedereen leest het forum).

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Aug 2009, 17:48    Post subject:
Tja, wie bepaalt wat hoort ..... waarom zou men een onderwerp niet mogen aansnijden?

Sinds de uitvinding van de fotografie wordt er zelfs in de schilderkunst driftig in onderwerpen gesneden. En wij, conservatieve natuurfotografen, houden krampachtig vast aan het aansnijdverbod en laten daarbij enorme creatieve mogelijkheden liggen.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Elisa


Gender: Female
Age: 42
Joined: 31 Oct 2005
Posts: 939
Location: Egmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Aug 2009, 20:48    Post subject:
in de aangehaalde voorbeeldfoto's stoort het mij totaal niet dat de dieren er niet helemaal op staan.
Ik zie eerlijk gezegd ook niet in waarom dat zou moeten.

Ik schaar mij achter Joep en Hendrik in deze.
_________________
Er is geen kunstwerk zo mooi, of de natuur overtreft het. -- PicturePoetry & Duurzame Dinkies, ook op Facebook!
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Aug 2009, 23:54    Post subject:
Er staan genoeg foto's die door een bewuste keuze de poten niet laten zien. Vaak stond met dan te dichtbij, of had een teveel aan milimeters bij zich.

Wat ik eigenlijk bedoel, is dat een Ree of hert met genoeg ruimte toch vaak de hoeven denkbeeldig mist. Doordat deze vaak in het hoge gras verdwijnen worden zij ook niet meegenomen in de compositie.

Een vlieg, waarbij het hele lichaam zichtbaar is, en waarvan de poten geheel ontbreken, zal meer commentaar opleveren.

Groet, aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Sep 2009, 22:04    Post subject:
Zonder negatief te willen doen lijkt me dit niet echt een goed discussie onderwerp. Aad begint met de stelling dat je reeen/herten er in zijn geheel op moet zetten.

Geldt dit dan voor alle dieren? Is een foto van alleen een deel van een dier geen goede foto? Waarom hebben we macro uitgevonden?

Ik denk dat iedereen vrij is om zijn onderwerp in beeld te zetten zoals hij/zij wil, en als het door de ballotage heen komt vinden de mods het blijkbaar ook een geschikte foto.
M.i. zou het creatieve deel van fotografie dan ook voor een heel deel beperkt zijn.

mvg.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Sep 2009, 22:45    Post subject:
Quote:
M.i. zou het creatieve deel van fotografie dan ook voor een heel deel beperkt zijn


Kijk even naar de voorbeelden die worden gegeven.

Dit heeft niets met creativiteit te maken.

Overigens heet dit topic: "wat mij opvalt", en niet wat is een slechte of goede foto. Wink

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Sep 2009, 21:22    Post subject:
Je hebt wel een punt Aad.

Soms zie je aan een foto dat er nauwelijks nagedacht is over de compositie en gewoon scherp is gesteld met het centrale focuspunt. Een beetje meer moeite doen levert vaak betere foto's. Maar of dat nu ook geldt voor de voorbeelden hierboven ..............

Dat afgesneden poten verhaal, daar kan ik het, als algemene regel, toch echt niet mee eens zijn.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 Sep 2009, 22:09    Post subject:
digiton schreef bij een foto

Quote:
Mooie pose, jammer dat de denkbeeldige poten er niet opstaan lijkt nu net of ze afgezaagd zijn!!


Jammer dat er niet in dit topic wordt gerageerd.

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum