Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Nieuw: Het bespreekalbum!
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Jun 2009, 13:31    Post subject: Nieuw: Het bespreekalbum!
Een van de sterke punten van Nederpix is de mogelijkheid om commentaar te leveren op elkaars foto's. Nou blijkt dit toch altijd lastig te zijn en veel tijd te kosten.
Hierom hebben we nu het bespreekalbum in het leven geroepen.

Wat is het bespreekalbum?
Het bespreekalbum is een album wat draait om feedback te geven op de foto's en zowel de positieve als negatieve dingen erover te bespreken. Twee keer per week wordt er een nieuwe foto in het bespreekalbum geplaatst en deze zal een prominente plek krijgen op de voorpagina. Om te zorgen dat je onbevooroordeeld naar de foto's kunt kijken, worden de foto's anoniem aangeboden.

Wat zijn de regels?
Om de foto's goed te kunnen beoordelen zijn er een paar regels. Er moet vermeld worden welke apparatuur je hebt gebruikt (Welke camera,Extender,flash,belichtingsscherm etc.)
Ook moet je de exif vermelden en alle stappen die je bij de bewerking hebt gedaan.
Evenals welk programma je voor de bewerking gebruikt hebt.
Verder moet een foto natuurlijk voldoen aan de doelstelling van Nederpix (dus een natuurfoto zijn). De foto's zullen verder niet gemodereerd worden, technische mankementen zullen wel in de commentaren naar voren komen.
Tenslotte mogen er per gebruiker 1 foto per half jaar in het bespreekalbum geplaatst worden.

Welke foto's zijn geschikt voor het bespreekalbum
Het is erg lastig om goed inhoudelijk commentaar te geven op een foto die perfect is. Het is dus handiger en leerzamer om een foto te plaatsen waarvan je zelf het idee hebt dat het beter kan, maar niet weet hoe. Bijvoorbeeld als je aan het experimenteren bent geweest of aan een nieuw veld begonnen bent. Of als je altijd op een bepaald punt blijft steken met je foto's en graag verder wilt, maar niet weet hoe.
Als je zelf vragen over een foto hebt, kun je dit natuurlijk ook direct in de omschrijving aangeven.

Anoniem
Om objectief te kunnen oordelen, zullen de foto's dus anoniem worden aangeboden. Ga dan dus ook niet als gebruiker direct als de foto geplaatst is reageren op commentaren, dan valt dit aspect namelijk direct weg. Uiteraard mag je wel reageren, maar wacht hier in ieder geval een aantal dagen mee.

Waar blijft mijn foto?
Om ervoor te zorgen dat de bespreekfoto van het moment ook echt de aandacht krijgt die het verdient, wordt er maar eens in de 3 dagen een foto goedgekeurd. Het kan hierdoor dus een tijd duren voordat je foto online komt. In de tussentijd zullen de moderatoren wel alvast de foto van commentaar hebben voorzien. De foto's zullen geplaatst worden op volgorde van binnenkomst.

Arjen
namens het mod-team.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Digibird


Gender: Male

Joined: 04 Feb 2007
Posts: 55

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 8:05    Post subject:
Is op zich een heel aardig idee, maar als iedereen gaat insturen zodat hij/zij eindelijk eens goed en zinnig commentaar krijgt, zal de wachtlijst vrees ik gaan oplopen met ca. 2 nieuwe foto's per week en gaat het album aan eigen succes ten onder ... ik hoop dat ik ongelijk heb.

gr, Phil
_________________
Canon + bijbehorend glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 8:14    Post subject:
Digibird wrote:
Is op zich een heel aardig idee, maar als iedereen gaat insturen zodat hij/zij eindelijk eens goed en zinnig commentaar krijgt, zal de wachtlijst vrees ik gaan oplopen met ca. 2 nieuwe foto's per week en gaat het album aan eigen succes ten onder ... ik hoop dat ik ongelijk heb.


Vandaar dus dat er maar 1 foto per half jaar geplaatst mag worden per gebruiker. Het kan dan uiteraard even duren voordat jou foto geplaatst wordt, maar dat moet voor dit album niet zoveel uitmaken.
En ik verwacht niet dat we meer dan 50 gebruikers zullen krijgen die foto's in gaan sturen voor dit album.

Het is voor ons ook een beetje afwachten hoeveel foto's we binnen krijgen, mochten het er nu veel meer/minder zijn, dan zouden we nog wat met die limiet kunnen gaan schuiven.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 8:20    Post subject:
als ik een welwillend kritische suggestie mag doen.
het lijkt me juist zo leuk als je ook gelegenheid kunt vinden om een foto waarbij zinnige commentaren komen in deze etalage te zetten.
Met 'je' bedoel ik uiteraard 'i moderatori', eventueel daartoe gestimuleerd door de gemene gebruikers zoals ahum... willekeurig wie eigenlijk.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 8:22    Post subject:
Ha Phil, het is inderdaad een experiment, met als doel om fotografie (weer) prominenter op de site te laten komen. Ik denk dat het album vooral mensen zal trekken die écht iets op willen steken of zitten te wachten op serieus commentaar (en dat betreft zowel fotografen als lezers). Een vrij groot aantal gebruikers gebruikt Nederpix puur als showcase en is hier niet om te leren, dus die zullen er geen gebruik van gaan maken (denk ik, maar misschien heb ik het mis). Overigens is de limiet van twee foto's per jaar juist gekozen om te zorgen dat we niet in het aanbod verzuipen. De drukte valt nu in ieder geval nog wel mee: er zijn tot nu toe nog geen nieuwe foto's aangeboden Wink.

Voor de volledigheid: elk commentaar in het bespreekalbum is welkom, of je het nu wel of niet eens bent met datgene wat je voorgangers geschreven hebben. De moderatoren geven een aanzetje, en daarna is iedereen aan zet! Dus....

@Peter: het zou natuurlijk het mooist zijn als elke foto van zinvol commentaar wordt voorzien, maar dat is in de praktijk onmogelijk. Laten we hiermee beginnen, en hopen dat de vonk overslaat naar heel Nederpix!
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember


Last edited by luc hoogenstein on Thu 04 Jun 2009, 8:24; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 75
Location: Esen - Diksmuide - West-Vlaanderen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 8:22    Post subject:
Dit vind ik een goed initiatief maar volgens mij een verkeerde aanpak. Het is wéér een vorm van versnippering en waarom het aanbod op fotocommentaar scheiden? Iedereen zet toch zijn foto's om de bijkomende reden van een aantal commentaren te krijgen? Nochtans is het vrij simpel dacht ik. De moderatoren kiezen gewoon uit het aanbod die "normaal" - dus uit alle albums - binnenkomt wekelijks/3 dagen één foto. Die foto wordt achter gehouden en wekelijks/3 dagen als "bespreekfoto" naar voor geschoven. Praktisch moeten de mods maar individueel elke week /3 dagen hun foto kiezen en dan daaruit de meest interessante kiezen. Het leuke is dan als je foto niet direct geplaatst wordt dat het spannend wordt om misschien jou foto te zien verschijnen. Ik bedoel maar: NOG een album om mijn foto te zien bespreken? Dat wil iedreen toch van zijn foto's? Daarom denk ik ook dat het nieuwe album in de kortste keren zal volgestouwd zitten. En hoe maak je als fotograaf het onderscheid in je eigen foto's - à la "dit is er eentje die het bespreken waard is!" of "Over deze zal iedereen wel zwijgen zeker"?
_________________
Canon 7D & 5DMII - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 1:4 L IS USM - Extender: EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Manfrotto Balhoofd 484 & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Whimberley schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 8:29    Post subject:
@Rudi: de foto's worden geplaatst op basis van volgorde in tijd: de mods maken geen keuze. Overigens is iedereen vrij om eraan deel te nemen. En het mooie is dat elke fotograaf zelf de afweging kan maken welke foto hij/zij nu serieus onder de loupe wil leggen. Met andere woorden: je gaat jezelf afvragen waarom je een foto wilt laten bespreken (je gooit er een mini-SWAT-analyse tegenaan Cool ). Zie verder het openingsbericht van Arjen voor meer info.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 9:06    Post subject:
ik ben het helemaal met je eens rudi

Bijkomend aspect:
De balken in een anders oog zijn makkelijker te vinden dan de splinters in je eigen ogen.
Ik wordt er regelmatig mee geconfronteerd dat ik blind ben voor een of meer onvolkomenheden in mijn eigen geweldig-fantastisch-de-wereldveroverende foto's (toch, jack?). Ik heb niet de indruk dat ik hier alleen in sta. Net zo min als in mijn gevoeligheid wanneer ik er op gewezen word Shocked Confused Twisted Evil Rolling Eyes

Embarassed

Wink

Anderzijds, wij commentatori mogen natuurlijk het best eventjes laten lopen zoals de initiatiefnemers hebben bedacht. Misschien hadden zij toch ook een levensvatbaar idee Smile. 't zijn toch jofele mensen. En misschien geldt ten aanzien van ideeen ook wel het balkende splinter adagium.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 9:11    Post subject:
Neem in je commentaar op een geinig idee van de initiatiefnemers en moderatoren van de site s.v.p. de volgende aandachtspunten mee:

Technische kwaliteit
Scherpte:
Compositie:
Belichting:
Fotobewerking:

Artistieke kwaliteit
Benadering onderwerp:
Creativiteit:
Zeggingskracht:
Kleurgebruik:



Smile
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 9:52    Post subject:
Waar rudi aan refereert is de moderator's choice, die we een tijdje geleden gehad hebben. Is zeker interessant, maar we doen dat nu niet omdat we iedereen de kans willen geven om zijn/haar foto onder de aandacht te brengen. Dat kan ontzettend stimulerend werken. Ik zie het probleem eigenlijk niet: als je een foto hebt waar je méér onder wilt hebben dan de gebruikelijke (lovende) commentaren (die uitzondering daargelaten), dan load je m up naar het bespreekalbum. Zo moeilijk is het toch niet? Laten we niet als Hollanders reageren en direct iets veroordelen zonder dat het uberhaupt de kans heeft gehad om zich te ontwikkelen. Nogmaals: het is iets nieuws. Gelijke monniken gelijke kappen, geen voorkeursfoto van mods, gewoon een nieuwe toevoeging voor iedereen die daar gebruik van wil maken. Zie verder de eerste post van Arjen.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 75
Location: Esen - Diksmuide - West-Vlaanderen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 10:57    Post subject:
Quote:
Laten we niet als Hollanders reageren en direct iets veroordelen zonder dat het uberhaupt de kans heeft gehad om zich te ontwikkelen


Die onthou ik!

Ik bedoede alleen dat zowat iedereen het onderstaande wil Luc, vandaar de reguliere plaatsing! Natuurlijk is er geen probleem, ik en iedereen laad gewoon zijn eerste 2 foto's op in het nieuwe album en de rest "gewoon" - is dat de bedoeling? Ik had gewoon graag dat de Mod's er elke week eentje uithalen, ik ben er ten stelligste van overtuigd dat zij hiervoor bekwaam zijn en ik vertrouw op hun deskundigheid. En dat meen ik.

Quote:
als je een foto hebt waar je méér onder wilt hebben dan de gebruikelijke (lovende) commentaren

_________________
Canon 7D & 5DMII - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 1:4 L IS USM - Extender: EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Manfrotto Balhoofd 484 & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Whimberley schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 12:03    Post subject:
Rudi Debruyne wrote:
Ik bedoede alleen dat zowat iedereen het onderstaande wil Luc, vandaar de reguliere plaatsing! Natuurlijk is er geen probleem, ik en iedereen laad gewoon zijn eerste 2 foto's op in het nieuwe album en de rest "gewoon" - is dat de bedoeling? Ik had gewoon graag dat de Mod's er elke week eentje uithalen, ik ben er ten stelligste van overtuigd dat zij hiervoor bekwaam zijn en ik vertrouw op hun deskundigheid. En dat meen ik.


Dank voor het blijk van vertrouwen, Rudi Smile

Het mooiste zou het inderdaad zijn dat alle foto's zo'n uitgebreid commentaar krijgen, maar helaas is dit niet haalbaar. Daarvoor is het aanbod gewoon te groot.

Verder zit ook niet iedereen te wachten op een zo'n kritische blik, vandaar dus dat we de mensen de mogelijkheid willen geven hier wel voor in aanmerking te komen of juist niet.
Tenslotte heeft deze manier het voordeel dat de fotograaf zelf kan beslissen op welke foto hij uitgebreid commentaar kan krijgen, en dat dus juist krijgen op aspecten waar hij mee bezig is of vooruitgang op wil boeken.

Vandaar dat we dus voor deze optie gekozen hebben. Mocht dit nou niet werken, dan kunnen we altijd nog een andere optie zoeken.
Dus eerst: kom maar op met die commentaren en foto's!!
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Digibird


Gender: Male

Joined: 04 Feb 2007
Posts: 55

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Jun 2009, 15:46    Post subject:
Helder, is in ieder geval goed over nagedacht.
En ben benieuwd !

Suc6, Phil
_________________
Canon + bijbehorend glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Jun 2009, 18:32    Post subject:
We zijn nu drie bespreekfoto's verder en volgens ons lopen de commentaren best aardig. Goed inhoudelijk en ook wel gevarieerd. Wat dat betreft gaat het dus prima, ga zo door!

Maar.... Willen we dit doorzetten, dan is het wel handig dat jullie foto's in blijven sturen, mensen! Kortom, nog even een oproep om foto's in te sturen, we kunnen nog wel wat gebruiken Smile

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Jan Luit
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 65
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 4748
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jun 2009, 19:58    Post subject:
Mooi om te zien dat er in het bespreekalbum onder de laatste foto lekker van gedachten word gewisseld.
De maker van de foto krijgt hierdoor verschillende ideen die hij/zij bij een volgende keer er op uit goed zal kunnen gebruiken. Very Happy
_________________
Take a moment,Enjoy nature.

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Jul 2009, 8:18    Post subject:
als ik zo vrij mag zijn

- als een aantal mensen onder elkaar opnieuw het format hanteren gaat de smeuigheid er snel vanaf. Als er dan ook nog herhalingen inzitten van wat er al boven stond, of juist zonder motivatie tegenspraak... wat moet je dan?

er zijn maar enkele foto's waar wat bredere reactie kwam. het zijn eigenlijk telkens dezelfden die reageren.
hebben jullie - anderen - er geen zin in?
hebben jullie niks zinnigs te melden?
durven jullie je mening niet te uiten?
Shocked
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Jul 2009, 8:50    Post subject:
@Peter
Quote:
hebben jullie - anderen - er geen zin in?
hebben jullie niks zinnigs te melden?
durven jullie je mening niet te uiten?


Ik schat in, gezien de zeer weinige reactie's van het bredere publiek, dat er geen behoefte is aan dit album. Het zijn idd veelal dezelfde personen die een commentaar leveren.

Ergo: album kan wat MIJ betreft weg, maar da's natuurlijk een persoonlijke mening.

groetjes
Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Laurens


Gender: Male
Age: 33
Joined: 16 Jun 2006
Posts: 289
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Jul 2009, 14:26    Post subject:
vindt het zelf lastig commentaar te geven dat er écht nog iets aan toevoegt, meestal is het nl al eerder genoemd.
Op zich wel een goede "oefening" om commentaar kritischer te verwoorden, misschien waag k er binnenkort toch eens een gokje aan...
_________________
www.beverskijken.nl
facebook.com/beverskijken
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 11 Jul 2009, 11:42    Post subject:
Ik blijf het bespreekalbum een goede poging te vinden om op deze site eens wat dieper op de foto's in te gaan. Bij de gewone foto's zit mijns inziens erg weinig verdieping. Die vind ik wel belangrijk omdat je alleen door kritisch kijken en (veel) proberen de kwaliteit van foto's kan verbeteren, althans, zo werkt het bij mij. Je hebt natuurtalenten en mensen die er hard voor moeten werken...

Om die reden probeer ik aandacht aan de bespreek-foto's te geven. Wat mij opvalt is dat ik zelf ook anders naar foto's ga kijken. Zo een foto komt natuurlijk onder een vergrootglas te liggen en lokt een opinie uit. Ik vraag mij dan de hele tijd af waarom ik het vind en ga opeens heel bewust om met de route die mijn ogen afleggen over het beeld. Ook voor mij een verrassing dus, die ik hoop te delen.

Kortom, werp je gêne af en laat je ook eens verrassen door wat een foto in het bespreekalbum te vertellen heeft.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
h.fotograaf


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jan 2008
Posts: 72

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 16 Jul 2009, 14:30    Post subject:
Ik vind het bespreekalbum een heel goed initiatief. Alleen vind ik het heel erg jammer dat er niet veel commentaren worden gegeven. Er zijn altijd een paar dezelfde mensen die commentaren geven. Het is veel leuker als meer mensen hun mening geven. Dus doe gewoon mee en schrijf ook eens wat commentaren bij de foto's in het bespreekalbum.

Gr, Hans
_________________
Nikon D7000
Tamron SP AF 17-50mm f/2.8
Tamron 90mm f/2.8 DI MACRO
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Jul 2009, 9:00    Post subject:
Bij de op dit moment laatste foto maakte Jaap de volgende opmerking
Quote:
Opvallend dat er nu twee mensen reageren in dit album met als argument dat deze foto ze wél daar genoeg voor aanspreekt. Lijkt een beetje haaks te staan op de bedoeling van het album Confused


In principe snap ik de opmerking wel. Echter, de foto´s die tot dusverre zijn aangeleverd zijn voor mij geen bespreekgevallen. Althans niet waar ik mijn tijd aan wil besteden. Voor mijn gevoel waren dit foto´s die gezocht waren om het album te starten.
(openen met een foto van meer dan een jaar oud ......) Natuurlijk is het mogelijk dat de makers/plaatsers van de foto daar een ander gevoel bij hebben. Dit kwam bij mij niet zo over en daardoor was het voor mij niet een reden om te reageren (net zoals ik niet eerder in dit topic heb gereageerd) Ook omdat dit best wel bot zou kunnen overkomen.

Een deel van de foto´s die nu zijn aangeleverd gaan bij mij zo de kliko in. Daarnaast heb ik nog geen reacties van de makers gezien dat ze iets hebben aan de reacties op de foto´s (maar ik bekijk ondertussen dit album al weer wat minder vaak en kan dus wat gemist hebben). Dat is conform de beschrijving bij de introductie van dit album, maar geeft mij geen enkele motivatie om daar ook maar enige tijd aan te besteden.

Ik vind het lastig om eea zo duidelijk mogelijk te verwoorden zonder iemand te kort te doen. Ik vind het initiatief goed en een uitnodiging om iets meer inhoudelijk commentaar te krijgen.

Ik zal het vast wel horen hoe dit overkomt Wink
Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Jul 2009, 9:16    Post subject:
Frank_Stavenuiter wrote:
Een deel van de foto´s die nu zijn aangeleverd gaan bij mij zo de kliko in.
Ik vermoed dat de makers best graag zouden willen horen van je WAAROM jij dat zou doen en dat is één van de dingen die we graag met het BA bespreekbaar willen maken.

Ik denk dat er wel wat mogelijkheden zijn om de interactie in het BA wat te bevorderen. We kunnen bijvoorbeeld afspreken dat de makers van de foto's na een bepaalde periode (1 week?) zelf mee gaan discussiëren over de opname. Een andere mogelijkheid die ik zie is dat we ook ongevraagd foto's in het BA gaan plaatsen bv wanneer het twijfelgevallen zijn op welk gebied dan ook of wanneer we verwachten dat een bepaalde opname een zinvolle discussie kan opleveren.

Op dit moment hebben we vooral te weinig aanbod in het album, dus bij deze nog eens een oproepje om foto's aan te bieden die je graag doorgezaagd wil hebben Wink

Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Meindert


Gender: Male
Age: 48
Joined: 20 Sep 2005
Posts: 5
Location: Berkel en Rodenrijs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Jul 2009, 10:07    Post subject: goed initiatief, maar het zal het probleem niet oplossen
Hallo,

Aanvankelijk met verbazing heb ik gezien dat er een bespreekalbum in het leven is geroepen. Nu begrijp ik dat voor velen sites als BP en NP niet zijn om reacties op hun foto's te krijgen, maar om eigen foto's te showen. Natuurlijk heb ik ook weleens gemerkt dat mensen kritisch commentaar niet echt waarderen, maar als dat zo is, moet je simpelweg geen foto's plaatsen hier.

Blijkbaar vinden de moderators dat er te weinig commentaren gegeven die echt inhoud hebben. Daartoe is er nu een apart album in het leven geroepen waar dat expliciet de bedoeling is (inhoudelijk commentaar geven). Komt op mij wat eigenaardig over omdat dat commentaar geven en krijgen in mijn beleving direct gekoppeld is aan NP.

Ik denk dan ook niet dat dit album echt iets zal toevoegen.

1. De personen die hier op NP zitten, blijven dezelfde. Dus dezelfde personen zullen hetzelfde soort commentaren blijven geven.
2. Ik voel me niet geroepen om juist in het commentaaralbum commentaar te geven. Ik bekijk de foto´s op de site en als ik de behoefte heb om te reageren, dan doe ik dat, in welk album de foto ook staat. Mede daarom blijf ik het jammer vinden dat het tijdelijk album verdwenen is.
3. In het bespreekalbum staat maar weinig foto´s en aangezien louter de plaatsing in dit album voor mij geen reden is om commentraar te geven, verwacht ik daarom ook niet dat er echt veel meer commentaren gegeven gaan worden.
4. Een discussie rondom een foto ontstaat soms gewoon, dat kun je vaak niet van tevoren voorspellen.

etc. etc.

Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik verwacht er dus niet veel van.

Meindert
_________________
Canon EOS 70D en 80D
Tamron 150-600 mm
Tamron 17-55 mm
Tokina 100mm macro
enz.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Aug 2009, 20:37    Post subject:
Ben ik te kritisch of mogen we constateren dat het bespreekalbum een vroege dood gaat sterven. De steenrode heidelibel bijvoorbeeld is al 61x bekeken en heeft nog 0 commentaar gehad....
Ik moet eerlijk toegeven als ik de lijst met criteria zie dat ik dan ook vaak denk, pff, nu even niet. Kost gewoon teveel tijd. Komt bij dat ik vind dat als je kritiek geeft je dit goed moet onderbouwen. Lovende woorden kan iemand altijd gebruiken en hoef je dus wat minder op een schaaltje te wegen. Toch?

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6018
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 6:48    Post subject: Bespreekalbum
Zelf heb ik de foto's wel bekeken. Maar om aan alle aspecten te voldoen bij het geven van commentaar ben je nogal een tijdje bezig. Dat heeft mij weerhouden. Met het showen is niks mis mee. Maar ook met commentaar/kritiek krijgen niet.
Zelf leer ik het meeste door te kijken naar de exif. En ook door de plaatsing van bepaalde soorten waar ik dan zelf ook meer op ga letten. Dus zo gebruik ik de site.
Wel vind ik het ook jammer dat het tijdelijke niet meer openbaar is.
Waarom wordt soms een foto niet goed bevonden? En hoe denken anderen daarover?
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum