Hoi Ruben,
Heb zelf de lee filters maar misschien kun je even naar onderstaande link kijken. Daar is ook het e.e.a. over geschreven en als ik me niet vergis ook op de site van Bendiks.
Persoonlijk ben ik ook erg te spreken over Lee-filters. Ze zijn kostbaar maar de moeite van de investering waard. In de UK zijn de filters overigens een stuk voordeliger en binnen een paar dagen heb je ze in huis. Kijk ook eens naar het werk van David Noton. Hier kunnen we veel van leren. Hij is een expert in het gebruik van filters voor landschapsfotografie.
Gender: Male Age: 33 Joined: 09 May 2007 Posts: 110 Location: Molenaarsgraaf
Posted: Fri 11 Sep 2009, 20:54 Post subject:
Bedankt voor de informatie. Maar voor zover ik weet werkt een grijsverloopfilter toch ook goed bij zonsondergangen of niet? En is bijv. alleen een lee 0.6 grad ND goed genoeg? En ik begrijp hier dus uit dat je het beste een 15 bij 10 filter hebben, maar die verkopen ze niet bij calumet, maar een 10 bij 10 filter werkt echt niet, of wel?
Ik heb gewoon een setje Cokin Z filters 1, 2 en 4 stops. Misschien minder goed maar gemakkelijker te verkrijgen en niet zo duur. Laatst heb ik er een per ongeluk in het veld gesloopt en binnen enkele dagen had ik een nieuwe thuis.
Ook dat is belangrijk om te overwegen. _________________ Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Jun 2006 Posts: 289 Location: Sliedrecht
Posted: Sat 12 Sep 2009, 23:36 Post subject:
zal vast verschil in kwaliteit liggen,
maar denk dat er met cheap ass spul ook al goede resultaten te krijgen zijn. Marktplaats oid zijn soms ook leuke aanbieders.
Grootste deel van hoe de uiteindelijke foto eruit komt te zien ligt toch aan de techniek van de fotograaf... _________________ www.beverskijken.nl facebook.com/beverskijken
Een tijdje geleden heb ik ook eens naar grijsverloopfilters gekeken (van Cokin), ik kwam toen op de site van Cokin zelf terecht. http://www.cokin.com/ico15-A.html
Ik heb hier wat rondgezocht en vond 4 verschillende types: A, P, Z en X series.
Zelf ben ik in het bezit van een Canon 17-55mm lens, nu dacht ik dat ik dan de X - series nodig zou hebben omdat deze geschikt is voor lenzen vanaf 15mm (35mm formaat).
De Z - series is bijvoorbeeld geschikt voor lenzen vanaf 20mm (35mm formaat).
In de link hierboven staat dat de 10 x 15 cm filters het handigste zijn, maar voor het X systeem zou je volgens de site van Cokin 13 cm filters nodig hebben.
Wat is nou het meest geschikte systeem voor mijn 17-55mm en welke voor de 18-55mm (van Ruben)?
Gender: Male Age: 65 Joined: 04 Oct 2007 Posts: 27 Location: Amersfoort
Posted: Sun 13 Sep 2009, 12:35 Post subject:
Ik zou gaan voor de P-serie van Cokin. Gebruik ze zelf ook en ben er erg tevreden over.
De filtermaat van jullie lenzen is 58 millimeter:
Ø 58 0.75 A458 P458 Z458 (dit zijn de verloopringen voor de diverse types).
Het voordeel van de P-serie is dat de filters wat groter zijn, en je kan als je bijvoorbeeld een lens hebt met een grotere filtermaat je alleen een ring hoeft te kopen en niet meteen weer alles moet vervangen. Ik gebruikd de ND4 grijsverloop bij oa. zonsondergangen en bij wolkenluchten. Werkt perfect.
De lenzen die ik gebruik zijn de Sigma 17-35mm en de 24-70mm.
Groet,
ruud _________________ Canon body's en Canon glaswerk.
Ik heb zelf eerst Cokin P filters aangeschaft om te testen hoe het werkt. Niet zo duur, dus uitstekend om te zien of ik grijsverloopfilters zou gebruiken en wat het effect is. Aan mijn foto's zie ik dat Cokin-ND filters een kleine roodvertekening geven, die vooral in (witte) wolkenluchten opvallend is. Ook groene planten in ochtendlicht komen er onnatuurlijk uit te zien. Die vertekening moet ik er in de nabewerking uithalen.
Ik gebruik de filters veel, dus ik ga overstappen op duurdere die geen kleurvertekening hebben. Ik denk aan Lee. _________________ inactief
Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Sun 13 Sep 2009, 14:12 Post subject:
Hoi Ruben,
Lee zijn de beste volgens mij. Ik heb zelf ook Cokin gehad, maar die hebben toch wat kleurverschil (beetje blauw paars). Niet overdreven, maar je ziet het wel. Lee heeft daar geen last van. Daar komt bij dat de houders van Cokin een beetje aanvoelen als een goedkope Koreaanse auto en de Lee als een Mercedes. Het is maar wat je wilt. Overigens prijsverschil is ook navenant.
een 10*10 mm lee heeft inderdaad weinig zin. tenzij je niet van composities houdt Ik heb mijn lee filters in engeland besteld, in nederland inderdaad niet te krijgen.
mijn gok is dat je met de cokin ook blij zult zijn.
Cokin is niet kleurneutraal en dat gata je een keer irriteren. Wel prima om goedkoop mee te beginnen. Lee zijn de beste filters, zelf gebruik ik Hitech filters (onder andere bij www.teamworkphoto.co.uk). Niet zo heel duur en 98% kleurneutraal...
En oh ja, er is niet één beste filter. Een 0,6 ND softedge is fijn voor een horizon vol bomen of bergen, maar als je aan de kust bent heb je een hardedge nodig. Beste is dus om een setje te kopen, zoals bijvoorbeeld 0,6 softedge en 0,6 hardedge. Zelf heb ik softedge en hardedge in 0,3 - 0,6 - 0,9. Zo kan ik ook combineren, met de 0,6 en 0,9 samen kun je behoorlijk dramatische effecten creëren. Niet de werkelijkheid, maar wel mooi.
Gender: Male Age: 33 Joined: 09 May 2007 Posts: 110 Location: Molenaarsgraaf
Posted: Mon 14 Sep 2009, 20:03 Post subject:
Erg bedankt voor al de tips en jullie zullen het vanzelf zien wanneer de filters aan mijn verzameling zullen worden toegevoegd. Als je nog tips hebt, hoor ik die graag.
Volgens mij heb je dan een 1 en 2 stop hardedge filter en een 3 stop softedge filter. De hardedge kun je combineren tot 3 stops.
Lijkt me aardige set om eens mee te proberen, zeker voor die prijs. Maar nogmaals: hou er rekening mee dat ze absoluut niet kleurneutraal zijn en dat je dus achteraf in Photoshop kleurzwemen uit de lucht moet halen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum