Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Het gebruik van filters

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Wanneer gebruik je wel of niet een filter ?
Ieder (effect-) filter wat mij helpt om het beeld te maken wat ik voor ogen heb kan en zal ik gebruiken.
7%
 7%  [ 7 ]
Kleuren- en andere effectfilters gaan mij te ver, maar (gradient)grijsfilters en een polarisatiefilter zijn nuttige attributen bij digitale fotografie.
46%
 46%  [ 42 ]
Polarisatie is het enige filter effect wat niet na de opname met software is te bereiken dus ik gebruik alleen een polariser.
8%
 8%  [ 8 ]
Het enige nuttige filter is een filter wat je niet ziet; om mijn dure objectieven te beschermen gebruik ik UV-filters.
25%
 25%  [ 23 ]
ik wil wat ik zie zoveel mogelijk natuurgetrouw neerzetten, daarom gebruik ik juist WEL filters
2%
 2%  [ 2 ]
'ik wil wat ik zie zoveel mogelijk natuurgetrouw neerzetten, daarom gebruik ik helemaal geen filters'
6%
 6%  [ 6 ]
Alles wat hierboven staat is een generalisatie. Mijn idee over filters is....
2%
 2%  [ 2 ]
Total Votes : 90


Author
Message
Jan Luit
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 65
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 4739
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 20:49    Post subject: Het gebruik van filters
Gradual Emerald, Champagne, Hollywood Star, Bronze Glimmer Glass en nog tientallen andere prachtige namen hebben ze, maar wie gebruikt er nu eigenlijk al die fantasievolle effect-filters?
In de FAQ van Nederpix staat:

Quote:
Foto's met een duidelijk gebruik van filters, waardoor een opvallend vertekend beeld van de werkelijkheid ontstaat, worden geweigerd.


Maar wanneer is iets opvallend vertekend en hoe ver "mag" ga je gaan in het gebruik van filters?
Met deze poll proberen we niet alleen een beeld te krijgen van hoe jullie daar over denken, maar we zijn natuurlijk ook erg benieuwd óf je zelf filters gebruikt, zo ja, welke dat zijn en onder welke omstandigheden. Mijn ideeën over filters zijn:
_________________
Take a moment,Enjoy nature.

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote
 
Laurens


Gender: Male
Age: 33
Joined: 16 Jun 2006
Posts: 289
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 21:58    Post subject:
Gebruik zelf geen filters,
om de simpele rede ik 1. het al snel weer als 'nep' beschouw
2. te lui voor ben om te kijken wat bij de situatie past.
soms kom je met een filter misschien mooier uit,
maar ik denk dat photoshop in zon geval ook een eind komt.
Al hou ik van beide niet,
laat mij maar lekker met camera en objectief aanklooien,
daar goede resultaten mee behalen zonder een overvloed aan hulpmiddelen vind ik een leuke uitdaging.
Misschien dat ik er later weer anders over denk,
want iets om mee te expirimenteren blijft ook gewoon leuk.

Wil binnenkort wel eens HDR proberen, toch meer foto-eigen.
Mijn mening..

(ps.: beschermfilter zit er dan weer wel op, maar dat heeft natuurlijk geen invloed op de foto)
grts
Laurens
_________________
www.beverskijken.nl
facebook.com/beverskijken


Last edited by Laurens on Wed 30 Sep 2009, 7:42; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 22:00    Post subject:
Leuke poll ! Ben benieuwd wat voor info dat gaat opleveren Very Happy Zelf heb ik nog nooit een filter gebruikt, simpelweg....omdat ik er (nog) geen heb. Ben er wel in geinteresseerd, zéker ivm het maken van foto's van schelpen in het zeewater etc.
Dus ik ga met argusogen deze poll volgen en hoop er nog iets van op te steken Cool
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 22:20    Post subject:
Ik vind dat het gebruik van grijs(verloop)filters en polarisatiefilters zeker nuttige attributen zijn, je kan zeggen dat het niet 'echt' is maar je moet zo'n filter ook maar weer goed leren gebruiken ook een kunst die bij het fotograferen hoort.
_________________
-----------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Sep 2009, 22:41    Post subject:
Ik ben nog niet toe aan het experimenteren met filters. Kan ook niet want ik zal ze dan toch eerst moeten kopen. Het nut van filters zie ik wel, zeker voor landschapfotografie, dus voorlopig houd ik het op punt 2.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Sep 2009, 7:37    Post subject:
dacht even dat er 'flitsers' stond. gebeurt me wel vaker.

ik heb sinds kort weer een passende polarisatie filter. Dat is erg fijn, maar het gevaar van overdrijven ligt op de loer.

als ik mij echt aan landschappen ga wijden, dan zal ik waarschijnlijk ook grijsverloopfilters aanschaffen, de contrasten zijn vaak te groot om te herstellen in de bewerking en samenvoegen van foto's is mijn hobby niet - al werkt het als een trein en behoorlijk snel als je er tijdens het fotograferen al goed rekening mee houdt. Gewoon zes verschillende belichtingen maken en - afhankelijk van de situatie 2 of meer hiervan samenvoegen.

Bij een vrij veel van de foto's op birdpix - EDIT, moet zijn NEDERpix natuurlijk - waar bij geschreven is dat er filters gebruikt zijn, vind ik het ook erg zichtbaar aanwezig in de foto. Dat laatste vind ik niet de bedoeling - net zoals Laurens hierboven - snel een maniertje. dat is puur een mening.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Sun 18 Oct 2009, 21:09; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2007
Posts: 88
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Oct 2009, 13:44    Post subject:
Heb ook, zoals de meerderheid, gekozen voor de 2e optie (pola. en nd-filter oke, rest niet). Door foto's van Bart Heirweg (Fuse) heb ik geleerd de pola. filter ook te gebruiken voor meer contrast in landschap zelf ipv alleen de lucht/water te krijgen. Dit kan uiteraard ook met photoshop, maar ik streef ernaar om zoveel mogelijk in het veld te doen en zo min mogelijk achter de pc. Temeer omdat ik daar meer plezier aan beleef als met de schuifjes van photshop te zitten spelen.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 06 Oct 2009, 15:17    Post subject: filters
Zelf heb ik alleen een polarisatiefilter .Het meest gebruik ik die bij wolkenluchten. En soms in het groene bos, dan krijg je wat meer doortekening. Bij de opnamen van de beekprikken heb ik de polarisatiefilter ook soms gebruikt om de weerspiegelingen in het water wat te onderdrukken.Het nadeel is dat de filter ook kostbaar licht gebruikt. Denk nog na over een grijsverloopfilter, maar heb deze nog niet aangeschaft.
Zie de filter als ondersteunend middel.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Jan Luit
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 65
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 4739
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Oct 2009, 5:26    Post subject:
Ik heb ook voor de tweede optie gekozen.
Het enige filter dat ik in mijn bezit heb is ook het polarisatiefilter.
Gebruik het wel bij opnamen van licht en schitteringen op het water.
Al heb ik het nog niet echt vaak gebruikt. Smile

Groet Jan
_________________
Take a moment,Enjoy nature.

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Oct 2009, 0:18    Post subject:
Quote:
Gradual Emerald, Champagne, Hollywood Star, Bronze Glimmer Glass en nog tientallen andere prachtige namen hebben ze, maar wie gebruikt er nu eigenlijk al die fantasievolle effect-filters?


In mijn analoge tijd, met mijn Olympus OM10, had ik zo'n beetje het hele assortiment Cockin filters. Meestal gebruikte ik deze alleen voor de fun om op b.v. op één dia 7x hetzelfde portret te zien.
Tijdens het veldwerk probeer ik een zo goed mogelijke foto te creëren. Met de digitale doka kun je altijd nog kijken of je iets kunt opkrikken.

Ik gebruik nu dus helemaal geen filters meer, en i.p.v. een UV voor bescherming, gebruik ik een zonnekap. Wink

Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Mon 19 Oct 2009, 21:48    Post subject:
Heb een polarisatiefilter en grijsverloopfilters van Lee en ben tot eigen ongenoegen :evil: vergeten om de filters erop te zetten toen de gelegenheid zich voordeed. Verder gebruik het UV filter ter bescherming van mijn lenzen. Heb in het verleden wel eens met IR filters gewerkt maar dat beviel me niet omdat ze een zeer lange sluitertijd vergde op mijn D200. Heb ze inmiddels verkocht.
In overige filters ben ik niet zo'n voorstander omdat ik het liefst "naturel" fotografeer.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum