Posted: Wed 11 Nov 2009, 16:36 Post subject: foto of diascanner.
Is er iemand bekend met een foto of diascanner. Is er een apparaat wat beiden kan of moet je dan beide apparaten aanschaffen.
zou graag de analoge foto's van mijn dochter toen ze nog klein was op de computer hebben. Heb de negatieven nog wel. Wat geeft dan een betere kwaliteit de foto of de desbetreffende negatief scannen.
Wil ook nog hele oude foto's van grootvaders en -moeders waarvan geen negatieven meer bestaan op de computer zetten en dan zelf afdrukken. En als je ze dan binnenhaalt op de computer kun je ze dan ook nog bewerken in bv. CS4. En weet er iemand een goed merk die daar zelf ervaring mee heeft?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gender: Male Age: 75 Joined: 24 Feb 2008 Posts: 13 Location: Bergen NH.
Posted: Wed 11 Nov 2009, 17:45 Post subject:
Ik ben al twee of drie jaar (de tijd gaat snel) in het bezit van een Epson scanner type: Perfection 4990 photo. Deze scanner bevalt me uitstekend, mede door de vele mogelijkheden en de snelheid waarmee hij scant. Je kan er foto's mee scannen en er zitten speciale houders bij om 8 dia's tegelijk te scannen en een filmhouder om 4 film strippen of negatiefstrippen in te klikken.
De scanner heeft de mogelijkheid om verschillende kwaliteitsinstellingen te kiezen, de automatische modus, voor een snelle scan, de thuismodus voor een beter resultaat en de professionele modus om topkwaliteit scans te maken. Het type dat ik heb zal wel niet meer leverbaar zijn, Maar Epson zal zeker nieuwe types hebben die even zo goed of wellicht beter zijn.
Dag Jan,
Bedankt voor je uitgebreide respons. via google ben ik erachter gekomen dat de opvolger van jouw scanner de Epson perfection V 700 photoscanner is.De reviews die ik gelezen heb waren heel lovend over deze scanner.
Mvg. Martine
Ik weet even niet hoeveel foto's je wil digitaliseren, maar bij veel (grotere) fotowinkels of fototlabs kun je ook de boel laten scannen. Ik weet zo even niet een goed adres in jou omgeving, maar dat is vast te googlen.
Als je niet honderden opnames wil scannen, maar enkele tientallen bijvoorbeeld, dan is dat een goedkopere oplossing dan zelf zo'n apparaat te kopen. En het werk wordt voor jou gedaan
Overigens staan er ook de nodige (goede!) scanners te koop op de marktplaats sites.
Groet,
Joep _________________ Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
Posted: Fri 13 Nov 2009, 21:06 Post subject: foto/diascanner
Hoi Martine,
Ben ook bezig met het vergelijken van verschillende scanners.
Per fotozaak is het advies nogal verschillend.
Er zijn flatbed scanners, zoals de epson V700 (en nog beter, maar ook duurder is de V750) die schijnen prima plaatjes te leveren.
Voordeel is dat je daar ook foto's, tekeningen e.d. mee kunt scannen.
Er zijn ook aparte dia en negatievenscanners. Sommige zeggen dat de kwaliteit daarvan beter is. Zal wel afhangen van de kwaliteit scanner (groot prijsverschil).Wat ik jammer vind is dat geen enkele zaak waar ik was voorbeelden kan laten zien van resultaten van de verschillende apparaten.
Ben benieuwd naar jouw keuze.
groeten,
annie. _________________ Canon 40D - EF-S17-55 f/2.8 IS USM
- EF 70-200mm F2.8L IS USM
- EF 70-300mm F4-5.6 IS USM
Gender: Male Age: 75 Joined: 24 Feb 2008 Posts: 13 Location: Bergen NH.
Posted: Fri 13 Nov 2009, 21:13 Post subject:
Hallo Martine, Cameraland in Alkmaar had vandaag en heeft ook morgen een demonstratiedag van scanners. Ik weet niet of hij in de buurt zit, maar anders misschien wel een tip.
http://www.cameraland.nl/content/view/218/47/
Ben gisteren naar saturn (alleen eigelijk om te kijken of ze hem daar hebben) geweest. Had mijn oog laten vallen op de V700 van epson omdat ik hele goede recensies gelezen heb over dit product.
Ze hadden er nog een staan voor 629 euro. Na wat gepingel kreeg ik hem mee voor 499 omdat het een showroom model betrof.
Tja dat maakte de prijs wel heel aantrekkelijk. dus ik heb hem aangeschaft.
Jan bedankt voor de tip.
Mvg. Martine
Succes, Martine.
Ben wel benieuwd of er veel verschil zit tussen de afbeeldingen die je vanaf een gescande foto krijgt en die vanaf een negatief.
(daar had ik nl. graag voorbeelden van gezien in de fotozaken.)
groeten,
annie. _________________ Canon 40D - EF-S17-55 f/2.8 IS USM
- EF 70-200mm F2.8L IS USM
- EF 70-300mm F4-5.6 IS USM
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Mon 16 Nov 2009, 8:49 Post subject:
Scannen. Gruwel.
ik heb alleen heel treurige resultaten van scannen. Uren bezig en lelijke resultaten. Ook bij uitbesteding lelijkheid troef. Komt mede door de belabberde kwaliteit van de foto's (door de fotograaf). Maar ook door de belabberde manier waarop de negatieven zijn behandeld. Allemaal krassen die er op de dia's niet opzitten. Blijkbaar zaten er allemaal bramen in alle afdrukmachines. En dus ook door belabberde scanners. Vele uren bezig geweest: gruwelijk resultaat. Gelukkig zijn de computers tegenwoordig sneller.
Ik hoop dat het jou beter vergaat Martine. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Posted: Mon 16 Nov 2009, 16:43 Post subject:
Je kunt foto's ook opnieuw fotograferen. Statief over een tafeltje positioneren, camera onder het statief (middenzuil omkeren) en even de belichting uitproberen.
Heb het al met veel foto's gedaan en bevalt prima.
In de jaren '70 werden er veel foto's asgedrukt op een soort linnenpersing. Dit kan wel nadelig zijn.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum