Posted: Thu 26 Nov 2009, 15:25 Post subject: oranje gloed op foto
Het is vandaag niet de eerste keer dat bij het maken van foto's van paddos er een vreemde oranje gloed of zweem te zien was die het geheel te donker maakte. Stops gebruikt werd het beter. Maar hou komt dit en hoe voorkom ik het?
groet susan
Witbalans wordt in pa ook al genoemd, maar in RAW staat witbalans en de andere instellingen toch uit.
Ik duik morgen wat uitgebreid het forum in....
Sigma 105 geen enkel probleem wel met deze lens
28 70.
groet susan
Witbalans wordt in pa ook al genoemd, maar in RAW staat witbalans en de andere instellingen toch uit.
Dat is niet waar. Er moet uiteraard wel een witbalans zijn (je camera moet wel weten wat wit is en wat niet). Dus de instelling van je witbalans maakt zeker wat uit hierop.
Wel is het zo dat je in raw de witbalans nog heel makkelijk weer aan kan passen, wat in jpeg een stuk lastiger is.
Arjen, ik fotografeer ook altijd in raw nooit problemen met witbalans, staat altijd op auto en bijstelling later is heel eenvoudig, soms fotografeer ik in "daglicht" of schaduw maar dat is dan alleen "leuk" op m'n schermpje. Onlangs nog zwijnen 20 minuten voor zonsopkomst (blauwe uurtje) vast kunnen leggen met 1/6 en iso 1600 had beslist geen tijd om witbalans op bewolkt te zetten (de zwijnen kwamen aanrennen en stopten bij een zwoel) Omzetting was geen probleem.
Mijn vraag is : Verwacht jij dat de opname beter was geweest als ie op bewolkt/schaduw had gestaan?
Met vr gr Kees Jan
Maar volgens mij zeggen wij precies hetzelfde. Je hebt je witbalans ergens op staan, mocht het achteraf niet bevallen dan kun je dat in je raw-editer nog prima aanpassen.
Maar je moet wel een witbalans instellen, de witbalans uitzetten is niet een optie.
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Jun 2006 Posts: 289 Location: Sliedrecht
Posted: Thu 26 Nov 2009, 18:09 Post subject:
witbalans kan zonder kwalitietsverlies aangepast worden inderdaad,
maar de vraag (even ontopic) is natuurlijk of dat hier het probleem is... Lijkt er wel verdacht veel op, maar gezien ik geen exif te zien krijg weet ik het niet zeker. _________________ www.beverskijken.nl facebook.com/beverskijken
OK het een en ander wordt me duidelijk Ben heeft gelijk in pa dat bewolkt ingesteld staat op de camera. Ik had de indruk dat waarden op camera uit staan zodra je met RAW werkt en zoals arjen zegt dus niet en eigelijk is dat ook heel logisch nu ik daar over nadenk!
Andere foto's is het goed gegaan lijkt erop dat deze instelling bij paddo's met geel beige tint dit minder goed werkt.
Bedankt voor denken .Ik ga er van het weekend mee aan de slag
Laurens sorry voor ontbreken exif ik had haast
vriendelijke groet susan
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Jun 2006 Posts: 289 Location: Sliedrecht
Posted: Thu 26 Nov 2009, 22:12 Post subject:
geen probleem hoor
gelukkig lijkt mn vermoeden juist en zijn er dus geen rare dingen aan de hand!
Klopt het dat je de foto in het RAW-bewerkingsvenster met witbalans weer op de juiste kleur krijgt?
Succes met fotografie, groetjes,
Laurens _________________ www.beverskijken.nl facebook.com/beverskijken
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum