Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Nederpix Natuurfotoreis naar Hongarije

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Nov 2009, 14:59    Post subject: Nederpix Natuurfotoreis naar Hongarije
Steeds vaker horen/zien we dat Nederpixers samen op stap zijn geweest om een dagje te gaan fotograferen in een mooi natuurgebied. Ook onze "paddestoelendag" is ieder jaar weer een groot succes, dus het lag voor de hand om een keer een stap verder te gaan en een echte NP-fotoreis aan te bieden. Want wat is er nou leuker dan samen met een groepje gelijkgezinde natuurgenieters hele dagen door te brengen in een mooie nieuwe omgeving vol onderwerpen die gewoon om het hardst schreeuwen om vereeuwigd te worden?!

Oorspronkelijk is deze reis ontwikkeld als een vogelreis naar Hongarije, maar al tijdens mijn eerste bezoek aan het gebied in 2006 was het mij onmiddellijk duidelijk dat er veel meer te zien en te fotograferen was en dat "vogelreis" eigenlijk een understatement is. Een kleine selectie opnames van de vele leuke foto-onderwerpen vind je hier, maar het aanbod aan onderwerpen is nog veel ruimer, want door de ligging van het Balatonmeer in het westen van Hongarije vind je er een boeiende mix van Mediterraan en centraal Europees planten- en dierenleven. Het landschap rond Balaton is bovendien bijzonder gevarieerd; steppe-achtige droge graslanden, rijk ontwikkelde loofbossen op glooiende heuvels, steile rotsformaties van vroegere vulkanen en uitgestrekte moerasgebieden wisselen elkaar af. Geen wonder dat ook de flora en fauna van het gebied zoveel diversiteit te bieden heeft.

De 10-daagse reis valt in de mooiste tijd van het jaar (14-23 mei) en wordt aangeboden in nauwe samenwerking met Dobrý Den, Reisorganisatie voor duurzaam toerisme in Leiden.
De reis is geheel verzorgd en de reissom van €1095,- is dan ook inclusief:
    * heen- en terugreis per trein van elk station in Nederland naar Györ/Boedapest, inclusief een deel supersnelle ICE en couchettes in de nachttrein
    * deskundige Nederlandse reisleiding en lokale gids (rangers van het Nationaal Park)
    * alle overnachtingen
    * alle maaltijden (m.u.v. in Boedapest en tijdens de treinreis)
    * alle vervoer ter plaatse
    * reispakket met kaartmateriaal
Niet inbegrepen
    * treinkaartje Györ/Boedapest-Csopak/Keszthely v.v. (ca. 20 euro p.p.)
De overnachtingen tijdens deze reis zijn op twee locaties, het luxe gastenverblijf van het Nationaal Park Hoog Balaton bij Tihany en het Aqua Pension, een voormalig pompgebouw midden in het moerasgebied van Kis-Balaton, nu verbouwd tot een wel heel bijzondere accommodatie.

Het voorjaar lijkt op dit moment wel erg ver weg met alle regen en wind, maar voor je het weet is het weer zo ver Cool Bovendien, voorpret is ook pret!
Alle vragen over deze reis, over het programma, de mogelijkheden en beperkingen of over te verwachten/fotograferen soorten kun je uiteraard hier op Nederpix stellen in dit topic of per PB of mail. Ik ben benieuwd wie ik volgend jaar in Hongarije allemaal kan begroeten!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Falcko


Gender: Male
Age: 45
Joined: 27 Jun 2007
Posts: 7

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 26 Nov 2009, 22:08    Post subject:
Dit is zeker de moeite waard Jaap!

Ik kom al zo'n 15 jaar in Hongarije, mijn vriendin is een Hongaarse.

Zeer mooi land, met grote vlakten waar je gewoon dagen niemand tegenkomt. Vriendelijk volk ook.

Kan ik iedereen aanraden een dergelijke reis!
_________________
Canon 5D mark II, Canon 16-35 F2.8, Canon 24-105 F4 L, Sigma 150 F2.8 Macro, Canon EF 500mm F 4.0 L USM IS www.falcko.com
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Nov 2009, 9:22    Post subject:
Falcko wrote:
Zeer mooi land, met grote vlakten waar je gewoon dagen niemand tegenkomt. Vriendelijk volk ook.
Dat laatste kan ik zeker bevestigen. Die uitgestrekte poesta-vlaktes gaan we niet bezoeken, daarvoor moet je wat centraler/oostelijker in Hongarije zijn. Wel komen we op hoger gelegen kalksteenplateau's met leuke bijbehorende planten en insecten. Daar hadden we ook prachtige waarnemingen van de Sakervalk, toch wel één van de zeldzaamste valken van Europa Cool
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Nov 2009, 9:32    Post subject:
Goed land om te fotograferen, uiterst schappelijke prijs trouwens Shocked ! Timing om het nu al aan te kondigen lijkt me heel goed: een hoop mensen om me heen (inclusief mezelf) zijn al druk doende met een Europese trip tussen april en juni.... Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze reis wel eens rap vol kan lopen!

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Bart40


Gender: Male
Age: 60
Joined: 12 Feb 2006
Posts: 49

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Dec 2009, 20:11    Post subject:
Lijkt me een hele mooie trip en een prima prijs ook.
Ik ben benieuwd of dit ook op eigen gelegenheid te doen is dus ipv de trein er zelf heen rijden.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Dec 2009, 20:24    Post subject:
Ja hoor, dat is meestal mogelijk. Het is in dit geval wel een hele rit, maar je kunt er natuurlijk je tijd voor nemen of ergens onderweg nog 1 of meer leuke stops inbouwen. Wat ook nog een leuke optie vormt is om de reis uit te breiden met een individueel verblijf in Boedapest of Wenen. Voor de details van dit soort afwijkingen van het standaardprogramma kun je het beste even contact opnemen met Dobrý Den in Leiden.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Bart40


Gender: Male
Age: 60
Joined: 12 Feb 2006
Posts: 49

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Dec 2009, 20:45    Post subject:
Ja Wenen is altijd wel mooi, zeker in mei. En je auto kan je zo voldouwen als je maar wilt.
Back to top
Reply with quote
 
Ton van Mourik


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Mar 2008
Posts: 160
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 Dec 2009, 15:55    Post subject:
Bart40 toetste:
Quote:
Wenen is altijd wel mooi


Ik moet altijd huilen in Wenen... Laughing

VroLux,

Ton
_________________
Leica M9 / Nikon D300 / 600 5.6 MF / 300 AF-S 4 / 105 2.8 / 50 1.2 / 50 1.4 / 18-135 3.5-5.6 / TC 1.7 II / SB900 / Gitzo GT-3541-XLS / Kirk BH-1 balhoofd / "Eagle" autodeurstatief


'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote
 
Bart40


Gender: Male
Age: 60
Joined: 12 Feb 2006
Posts: 49

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Dec 2009, 21:50    Post subject:
Hahahahaha ja ik ben een slechte schaker maar ik weet zeker dat ik nog rotterdam...
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Jan 2010, 12:24    Post subject:
De vogelreis naar de Hortobágy en het Bükk gebergte is al aardig vol, maar voor deze reis loopt het nog niet storm, dus nog maar even wat aandacht ervoor vragen.
Veel mensen denken bij de naam Balaton aan drukke toeristische toestanden. Inderdaad is het aan een groot deel van de oevers van het meer behoorlijk toeristisch, maar daar gaan we dan ook niet naar toe Wink De reis richt zich op het Balaton-felvidék Nationaal Park, het bergachtige vulkanische landschap aan de noordzijde van het grote meer en op het natuurreservaat Kis-Balaton, het "Silent land behind the Lake".
Om een indruk te geven van wat je allemaal kunt verwachten aan fotografie onderwerpen volgt hier een beknopt dag-tot-dag programma:

dag 1 In de loop van de middag vertrekken we vanaf station Arnhem per ICE naar München, waar we overstappen op de nachttrein naar Hongarije.
dag 2 Na een overstap in Györ reizen we verder naar Csopak, waar we aan het eind van de ochtend aankomen op onze eerste accommodatie, een gerenoveerd oud kloostergebouw in een ruime tuin met een beekje (inclusief beekjuffers!). Na de lunch is het tijd voor de eerste foto-excursie in de omgeving.
dag 3 Een dag die geheel in het teken zal staan van het schiereiland Tihany. We wandelen door de prachtige door vulkanische activiteit gevormde natuur en zullen langs de mooiste gebieden komen, zoals het ondiepe 'binnenmeer' en de rotsachtige hellingen daarboven waar zeer veel bloemen, vlinders en reptielen te fotograferen zijn. Bovendien zullen we op de grazige plekken zeker Siesels zien.
dag 4 We gaan de heuvels in ten noorden van het Balatonmeer en wandelen door enkele gebieden met bergmeertjes, waar we een goede kans hebben op boomkikkers, geelbuikvuurpadden, tientallen vlindersoorten waaronder de prachtige Lathyruszwever en bijzondere planten waaronder ook de mooiste orchideeën.
dag 5 We verlaten dit deel van het Nationaal Park Hoog-Balaton, waaronder alle bijzondere natuurgebieden hier vallen, en rijden naar de uitgestrekte wetlands van Kis-Balaton, waar we ons intrek nemen in het Aqua Pension. Vanuit dit zeer bijzondere pension loop je zo een fotoparadijs in: Kwakken, Ralreigers en Zilverreigers staan hier soms letterlijk voor de deur, bidsprinkhanen zitten op de muren en het kanaal voor de deur biedt uitgelezen kansen om Ringslangen te fotograferen.
dag 6 Hoog tijd om Kis-Balaton te gaan verkennen. Vanaf de dijken zullen we zeer veel vogels gaan zien waaronder Zeearenden, Dwergaalscholvers en Witoogeenden. Verder vliegt het hier werkelijk vol met prachtige libellen en vlinders waaronder de Grote Vuurvlinder
Dag 7 's Ochtends brengen we een bezoek aan een vogelringstation. Enthousiaste vrijwilligers vertellen ons iets over hun belangrijk beschermingswerk en we leren en passant welke vogels hier voorkomen.
Na de lunch gaan we per boot dieper het reservaat in. We komen nu op plekken die niet voor het publiek zijn opengesteld. Tijdens de boottocht gaan we niet alleen veel reigersoorten zien, maar zullen we ook veel andere typische wetlandplanten en -dieren kunnen zien en fotograferen.
Dag 8 Vandaag gaan we naar het in Kis-Balaton gelegen eilandje Kányavári. Over een prachtige houten brug lopen we naar een uitgelezen plek om nestelende Wielewalen te zien. Uiteraard zijn ook de watervogels, moerasplanten, amfibieën en insecten weer aan alle kanten te zien.
dag 9 's Ochtends kan een ieder naar eigen inzicht in de buurt van het pension rondwandelen om een laatste indruk van het 'paradijs' mee te nemen. Tegen de middag stappen we in de trein naar Boedapest. In de hoofdstad kan een ieder zelf de stad intrekken of gezamenlijk gaan eten voordat we rond 21.00 uur de nachttrein instappen.
dag 10 Vanaf München reizen we per ICE terug naar Arnhem, waar we rond 14.30 uur aankomen.

Kortom, een heel afwisselende reis die met name fotografen zal aanspreken die graag veel verschillende onderwerpen voor de lens krijgen!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum