Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Hoe creatief mag je zijn?
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Hoe creatief mag je zijn?
Creatieve foto's zijn onzin, ze worden alleen zo genoemd om technische mankementen te maskeren
2%
 2%  [ 2 ]
Creativiteit is leuk, maar alleen binnen de objectieve criteria uit de FAQ
19%
 19%  [ 19 ]
Bij creatieve foto's moet er minimaal iets scherp zijn en het moet een herkenbaar onderwerp uit de natuur zijn
19%
 19%  [ 19 ]
Bij creativiteit mogen de normale criteria vervallen als de fotograaf duidelijk maakt waarom hij afwijkt van de normen
44%
 44%  [ 43 ]
Bij creativiteit telt scherpte en onderwerp niet en heb je geen objectieve criteria meer nodig
8%
 8%  [ 8 ]
Elke foto is, bedoeld of onbedoeld, een creatief product. Mislukte foto's bestaan niet. Alle aangeboden foto's moeten worden geplaatst
5%
 5%  [ 5 ]
Total Votes : 96


Author
Message
Ron Poot


Gender: Male
Age: 67
Joined: 25 Oct 2006
Posts: 1647
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 0:33    Post subject: Hoe creatief mag je zijn?
Hoe creatief mag je zijn?
De laatste tijd hebben we regelmatig discussies gezien over het plaatsen van creatieve foto's en de criteria die Nederpix hanteert. Tijd dus voor een poll! Laat maar eens horen hoe je er over denkt: van strenge normen tot alle remmen los.
Behalve het uitbrengen van een stem is het natuurlijk interessant om jullie toelichting te horen: waarom strak of losjes omgaan met criteria, hoe te bepalen of iets creatief is of niet. We zijn benieuwd!

Groet, Ron
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 325
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 10:10    Post subject:
Ik kies voor anders. Iedereen is creatief. Nederpix stelt regels. En dan is er het spel. Foto's die geplaatst worden, foto's die niet geplaatst worden, discussies, commentaren. Prachtig.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 11:06    Post subject:
In de stelling een beetje een onzinnige vraag wat mij betreft, maar goed dat het onderwerp aan bod komt.

Je mag zo creatief zijn als je wilt. Het is vervolgens aan de buitenwereld om te beoordelen, of de bedoeling die je hebt, over komt. En de mening in de buitenwereld is sterk afhankelijk van invloeden van de algemeen heersende norm en smaak. Het is best mogelijk dat na verloop van tijd de aanvankelijke avant-garde tot main-stream verwordt. Dat is in het verleden al gebeurd met het impressionisme en andere kunstvormen.

Was in het verleden het ambacht en vakmanschap belangrijk in de beeldende kunst, tegenwoordig is het voornamelijk de persoonlijke expressie. Een omslag in het denken die ongeveer is begonnen in de tijd van het impressionisme. De meeste weerstand kwam in die tijd dan ook van de gevestigde orde; kunsthistorici, instituten enz. De laatste tijd lijkt er echter weer een beweging terug naar ambachtelijkheid waar te nemen. Zo zal het werken met beelden altijd in beweging blijven. Op voorhand beelden uitsluiten op dit soort gronden is dus altijd discutabel.

Wat niet wegneemt dat er selectie op kwaliteit moet blijven. Of je deze beslissingen volledig kan overlaten aan een selectie groep met kennis, is gezien het bovenstaande, maar zeer de vraag. Om voldoende ruimte voor verandering en het experiment te laten, zal een zekere invloed van de buitenwereld altijd nodig zijn. De geproduceerde werken moeten op zijn minst op een of andere wijze zichtbaar zijn, zodat ieder zijn eigen oordeel kan vormen.


.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena


Last edited by Hendrik van Kampen on Sat 05 Dec 2009, 12:16; edited 7 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 11:23    Post subject:
Ik heb gekozen voor antwoord:
"Bij creativiteit mogen de normale criteria vervallen als de fotograaf duidelijk maakt waarom hij afwijkt van de normen"

met voor mij de nadruk op 'mogen' en 'als fotograaf duidelijk maakt' Als je iets aparts maakt schrijf er dan bij wat van tevoren je bedoeling was en laat dit zien in de foto. Bij een creatieve foto kan er ook wel creatief met de criteria omgegaan worden.

Ik neig ook wel een beetje naar:
"Bij creatieve foto's moet er minimaal iets scherp zijn en het moet een herkenbaar onderwerp uit de natuur zijn"
Het moet natuurlijk wel iets binnen de doelstelling van NP zijn, en het kijkt vaakt wel fijn als er ergens iets scherp is. Wil niet zeggen dat een bewust geheel onscherpe foto niet zou kunnen.

Wat je dmv van het verhaal en een goede, bewust creatieve foto kan laten zien zien is dat het geen foto is in de categorie:
"Creatieve foto's zijn onzin, ze worden alleen zo genoemd om technische mankementen te maskeren"
Deze foto's kunnen in PTA, alhoewel hier natuurlijk weer een grijs gebied is.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 11:31    Post subject:
Quote:
"Creatieve foto's zijn onzin, ze worden alleen zo genoemd om technische mankementen te maskeren"
Deze foto's kunnen in PTA, alhoewel hier natuurlijk weer een grijs gebied is.


En die grijze keuze wordt gemaakt door anderen. In een open tijdelijk kan ik zelf zien wat ik er van vind. Vergeet hierbij niet dat: ook de foto's in een open tijdelijk zijn niet direkt zichtbaar. Je moet er bewust naar zoeken. Alleen KAN het wel.

Ik heb er overigens alle begrip voor, dat mensen het vervelend vinden om met hun mislukte foto's "te kijk" te moeten staan. De oplossing daarvoor is heel eenvoudig: Maak het mogelijk dat in het tijdelijk de mensen zelf hun foto kunnen wissen.

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 12:43    Post subject:
De laatste tijd wordt de roep om creatieve foto's steeds luider.
Een goede ontwikkeling.
Ik bezoek deze site dagelijks en heb bij sommige afbeeldingen het idee dat ik ze vaker heb gezien. Veel onderwerpen worden niet erg creatief benaderd. Natuurlijk is dat ook niet altijd mogelijk.
In veel gevallen ben je al blij met een meer standaard registratieplaat. Bij wild en gevogelte krijg je niet altijd de tijd die je eigenlijk nodig hebt. Maar ook hier kun je door compositie (in het veld of door uitsnede) proberen meer spanning in de foto te brengen.
En als je wel de tijd krijgt neem er dan ook de tijd voor om er binnen je eigen kunnen het maximale uit te halen !

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat er de laatste tijd (ook dankzij de discussie die nu gevoerd wordt) veel ruimte lijkt te zijn voor kunstzinnigere opnames. Soms erg mooi, vaak helemaal niet, maar in alle gevallen een welkome aanvulling op deze site.

Hoe creatief mag je zijn ?
Alle remmen los !!

Ik ben van mening dat een foto ook niet uitgelegt hoeft te worden. Dat wil niet zeggen dat de foto door iedereen begrepen moet worden

mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/


Last edited by Henri van Vliet on Sat 05 Dec 2009, 15:26; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 12:46    Post subject:
p.s mislukte foto's bestaan wel, kijk maar eens in de prullebak van je computer Wink
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 13:34    Post subject:
Quote:
Ik heb er overigens alle begrip voor, dat mensen het vervelend vinden om met hun mislukte foto's "te kijk" te moeten staan. De oplossing daarvoor is heel eenvoudig: Maak het mogelijk dat in het tijdelijk de mensen zelf hun foto kunnen wissen.


Je kunt er ook voor kiezen deze foto's niet te uploaden Wink

Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Laurens


Gender: Male
Age: 33
Joined: 16 Jun 2006
Posts: 289
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 13:47    Post subject:
Bij creativiteit telt scherpte en onderwerp niet en heb je geen objectieve criteria meer nodig

Creativiteit is vrij, een uiting van de fotograaf.
Hoe kan je hier criteria aan verbinden? niet.
Natuurlijk zullen er wat betreft plaatsing altijd richtlijnen horen te zijn, zolang de fotograaf kan verantwoorden dat hij het gewenste resultaat behaald heeft, ben ik erg benieuwd naar zn foto.
Vaak zal het zowel positieve als negatieve reacties opleveren,
dit kan dan weer tot erg leerzame en nuttige discussies leiden.

Wat mij betreft: NP open gerust de deuren eens wat verder, zodat we kunnen zien wat nu nog verborgen is Wink
_________________
www.beverskijken.nl
facebook.com/beverskijken
Back to top
Reply with quote
 
K.J.Schilstra
Guest







PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 20:33    Post subject:
Ik ben in mijn nopjes met de uitslag van de poll. Een plaat moet wel een duidelijk verhaal vertellen (niet alleen de begeleidende tekst) of het mooi is oordeelt de "gemeenschap" wel met commentaar en/of nominaties.

Ik heb vanmiddag een voorzetje gedaan
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=98530&recent=1

Voorzichtige poging van anders kijken Smile

Nog een prettige avond.

Met vr gr Kees Jan
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 20:56    Post subject:
Ik kan de poll niet beantwoorden. Ik vind creativiteit in een foto essentieel, wat het dan ook moge betekenen. Ik heb geen enkel bezwaar om flink na te bewerken als dat een uitdrukking is van wat ik met de foto over wil brengen. Echter, elk podium heeft zijn eigen regels omdat het een bepaald soort fotografen wil aanspreken. Dat respecteer ik ook. Ergo, ik eet van twee walletjes: ik plaats op Nederpix wat binnen de voorwaarden valt én ik experimenteer en laat dat elders zien.

Je kunt me vragen wat ik zou willen dat er op Nederpix te zien is. Ik denk dat ik de nadruk op gebruik van licht en compositie in natuurfotografie zou leggen, niet op het aanvullen van een database met planten en beestjes.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
Els Branderhorst


Gender: Female

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 5178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 10:46    Post subject:
Als iemand met een creatieve opleiding (kunstaccademie) en een creatief beroep (grafisch bedrijf) ben ik zeer geinteresserd in verscheidene kunstuitingen en visies.
Met plezier bezoek ik exposities en musea, waarbij mjijn voorkeur uit gaat naar Hedendaagse kunst en de periode na 1850, hoewel ik de oude meesters ook zeker bijzonder waardeer.
Hebben jullie wel eens een Rembrandt bekeken? Als je dichtbij gaat kijken, zit de verf er op sommige plekken met dikke klodders op en is er een grote variatie in textuur. Ook hij was vernieuwend in zijn tijd, net als alle opvolgende stromingen dat zijn geweest.
Iedere kunstenaar, hoe beroemd of minder beroemd, heeft ook werk gemaakt dat hij wel eens weggooide.

In de hedendaagse kunst is alles mogelijk, alles mag en er is een grote vrijheid.
Iedereen kan een stijl gebruiken die hem/haar het meest ligt.
Maar zo eenvoudig is het niet. Hoeveel vrijheid er momenteel ook is, de criteria betreffende kwaliteit zijn behoorlijk hoog.
Het werk en de kunstenaar springt eruit als het vernieuwend is, een visie zichtbaar is en ook van bijzondere kwaliteit is.
Dit is de wereld van de hedendaagse kunstenaar. Er zitten werken tussen die je de adem benemen betreffende visie, vernieuwing en kwaliteit (projecten waarbij de kunstenaars ook vaak een half jaar mee bezig zijn geweest).

In mijn dagelijks werk, heb ik te maken met dtp-werk. De hedendaagse programma's bieden vele mogelijkheden om foto's aan te passen, achtergronden en kleuren te veranderen, met truukjes een studio-achtige opname te creeren.
Ook zeker interessante en creatieve bezigheden. Die kennis behoor ik bij te houden als ik in mijn vak up-to-date wil blijven.

Nu terug naar Nederpix en de criteria.
Ten eerste is de doelstelling van Nederpix een natuurfoto-site.
Een goede kunstzinnige opname, hoeft inderdaad niet te voldoen aan criteria (betreffende scherpte, duidelijk een onderwerp, etc.) en de fotograaf heeft daarin totale vrijheid.
Echter de basis daarvan hoort naar mijn menig in orde te zijn. Als de fotograaf heeft geexperimenteerd met donker/licht en een heel donkere foto aanbiedt, verwacht ik wel een achterliggende visie en op zijn minst een goede compositie. Ik verwacht wel dat de basiskennis fotografie in orde is.
Graag zou ik ook goede creatieve opnames zien. Maar deze worden niet zo vaak aangeboden. Ze zijn ook niet zo vaak vernieuwend en heb ik het al regelmatig van een andere fotograaf gezien (niet op nederpix, maar in een boek of op een expositie van een beroemder fotograaf) en dan ook in betere kwaliteit.
Als een opname dan in het PTA verdwijnt en ik protesten hoor als "Ja, maar dit is kunst" gaan mijn wenkbrouwen toch wel fronzen.

Ik ken de moderators persoonlijk, ben immers zelf 3 jaar lang een moderator geweest en vertrouw geheel op hun keuze, en motivaties ook betreffende kunstzinniger opnames die aangeboden worden.
Mijn keuze in de poll is daarom "leuk, maar graag wel voldoen aan de FAQ", waarin omschreven staat dat een foto aan een basiskwaliteit moet voldoen.
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 11:08    Post subject:
In Els haar bijdrage lees ik veel punten waar ik het mee eens ben, en het belangrijkste is natuurlijk om goed te kijken. Je ziet in de Nederlandse natuurfotografie erg sterk het volgsysteem wat erop neerkomt dat mensen bijvoorbeeld Vincent Munier gaan kopieëren.
Hij naar de muskusossen, ik ook! (het zal daar behoorlijk druk worden deze winter als ik alle berichten mag geloven). Het heeft er mee te maken dat mensen via blogs zoals Mooi Beeld een voorgeprakte hap krijgen waarvan wordt verondersteld dat het goede natuurfotografie is. Ik denk dat het belangrijk is te kijken wat er in het buitenland wordt gemaakt en zelf ideeën te ontwikkelen, maar dat kost tijd, energie en inventiviteit. En dat zal niet iedereen hebben. Maar om terug te komen op Els haar verhaal denk ik dat een goede suggestie is om eens naar andere beeldende kunst te kijken. Bezoek eens een galerie of fotomuseum.

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 14:26    Post subject:
Gekozen voor B, creatief is leuk maar voor goedkeuring
moet het idd een bepaalde kwaliteit hebben.

Overigens al mijn inspiratie haal ik uit de natuur zelf
of komt spontaan in mij op, de enige kunst die ik zie is op NP Wink

Groet David.
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Ton van Mourik


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Mar 2008
Posts: 160
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 14:55    Post subject:
Els toetste:
Quote:
Graag zou ik ook goede creatieve opnames zien. Maar deze worden niet zo vaak aangeboden.


Sta mij een nuance toe: in mijn beleving worden er veel meer creatieve foto's aangeboden dan we denken. Deze worden echter vaak te weinig gesignaleerd door ons kuddegedrag (vgl. klikbaarheidsimpuls n.a.v. thumbnails, e.d.).

Ik zie regelmatig schitterende creatieve opnamen, waarvoor meestal veel moeite is gedaan, met slechts enkele commentaren soms alweer binnen een paar uur rap de vergetelheid ingedrukt worden door de sterkere instroom van 'behapbaarder' materiaal met ogenschijnlijk meer spectaculaire uitstraling.

'Verfijning is als een vallende ster die slechts het hart van de opmerkzame enkeling verwarmt' - TvM

VroLux,

Ton
_________________
Leica M9 / Nikon D300 / 600 5.6 MF / 300 AF-S 4 / 105 2.8 / 50 1.2 / 50 1.4 / 18-135 3.5-5.6 / TC 1.7 II / SB900 / Gitzo GT-3541-XLS / Kirk BH-1 balhoofd / "Eagle" autodeurstatief


'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 15:08    Post subject:
Mooi verhaal Els, met de nodige achtergrond informatie. Ik ben het voor 90% met je eens. Op één puntje niet. Ik beoordeel toch liever zelf wat ik kunstzinnig vind dan dat ik dat, voor mij, door een ander laat bepalen.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 15:28    Post subject:
Hendrik schreef:
Quote:
Ik beoordeel toch liever zelf wat ik kunstzinnig vind dan dat ik dat, voor mij, door een ander laat bepalen.


Mods bepalen volgens mij alleen of een foto voldoet aan de eisen/doelstelling/richtlijnen voor plaatsing op NP. Niet of iets kunstzinnig is of niet.

Hendrik met alle respect, maar ik heb in een aantal discussies van de laatste tijd vaker enigszins negatieve uitingen gelezen van jou tav de beoordeling, PTA,enz... Ik zou bijna willen zeggen: of accepteer NP zoals het is, of stop ermee. De hele tijd van dit soort semi-steken-onder-water wordt volgens mij niemand beter van.

Maar misschien bedoel je het niet zo, is het nadeel van korte tekstberichten, kan je vaak op meerdere manieren interpreteren.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 15:45    Post subject:
Wees gerust, ik stop er nu mee.

Ik heb mij vanaf het begin van het topic "afscheid" buiten proberen te houden. Als er echter een topic wordt gestart met dit onderwerp kan ik niet langer stil blijven. Het gaat namelijk ook om mijn eigen geloofwaardigheid en de dingen waarvoor ik mij sterk maak in het leven.

Vandaar.

Succes, ik hoop dat jullie er uit komen.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Ton van Mourik


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Mar 2008
Posts: 160
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 15:48    Post subject:
Hendrik toetste:
Quote:
Het gaat namelijk ook om mijn eigen geloofwaardigheid en de dingen waarvoor ik mij sterk maak in het leven.


Applause

VroLux,

Ton
_________________
Leica M9 / Nikon D300 / 600 5.6 MF / 300 AF-S 4 / 105 2.8 / 50 1.2 / 50 1.4 / 18-135 3.5-5.6 / TC 1.7 II / SB900 / Gitzo GT-3541-XLS / Kirk BH-1 balhoofd / "Eagle" autodeurstatief


'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 15:56    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Succes, ik hoop dat jullie er uit komen.
Doel van een topic als dit is niet altijd om ergens uit te komen, maar vooral ook om gebruikers de mogelijkheid te bieden om hun mening te geven. Tot nu toe heb ik al heel wat verschillende meningen gelezen en daar ben ik blij mee.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 16:06    Post subject:
@Hendrik:

Quote:
Het gaat namelijk ook om mijn eigen geloofwaardigheid en de dingen waarvoor ik mij sterk maak in het leven.


Verdient verder geen uitleg en sta hier volledig achter, zoals achter vrijwel alles wat Hendrik getracht heeft aan te kaarten, boven of onder water !!

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 16:30    Post subject:
Museum tip tot 10 januari fototentoonstelling van Sally Mann,
totaal andere techniek, zienswijze, ontwikkeling van een fotografe van jaren, in den Haag
Ik kan geen websteck vinden voor foto's ter illustratie.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 16:35    Post subject:
Hier staat alvast iets.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 17:08    Post subject:
Het is goed om in een discussie mensen met meningen voor en tegen te hebben. Dit verbreed de discussie en de mogelijkheden om er van te leren.
De manier waarop je dingen verwoord is wel van belang. Daar ging het mij even om in bovenstaande reactie naar Hendrik.
Zeker omdat je iemand anders al heel snel iets anders leest dan wat jij hebt opgeschreven. En dit vaak een spiritus-op-kampvuur-effect kan hebben.
Ik wil niemand monddood maken, maar vooral aanmoedigen om verder te discussieren.
gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 18:43    Post subject:
Hendrik schreef:[quote]Ik beoordeel toch liever zelf wat ik kunstzinnig vind dan dat ik dat, voor mij, door een ander laat bepalen.[/quote]

Vincent;
Mods bepalen volgens mij alleen of een foto voldoet aan de eisen/doelstelling/richtlijnen voor plaatsing op NP. Niet of iets kunstzinnig is of niet.
gr.Vincent[/quote]


Vincent, Kun je dan uitleggen, waarom is de vraag van dit topic dan,hoe creatief MAG ik zijn?
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum