Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Hoe creatief mag je zijn?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Hoe creatief mag je zijn?
Creatieve foto's zijn onzin, ze worden alleen zo genoemd om technische mankementen te maskeren
2%
 2%  [ 2 ]
Creativiteit is leuk, maar alleen binnen de objectieve criteria uit de FAQ
19%
 19%  [ 19 ]
Bij creatieve foto's moet er minimaal iets scherp zijn en het moet een herkenbaar onderwerp uit de natuur zijn
19%
 19%  [ 19 ]
Bij creativiteit mogen de normale criteria vervallen als de fotograaf duidelijk maakt waarom hij afwijkt van de normen
44%
 44%  [ 43 ]
Bij creativiteit telt scherpte en onderwerp niet en heb je geen objectieve criteria meer nodig
8%
 8%  [ 8 ]
Elke foto is, bedoeld of onbedoeld, een creatief product. Mislukte foto's bestaan niet. Alle aangeboden foto's moeten worden geplaatst
5%
 5%  [ 5 ]
Total Votes : 96


Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Nov 2010, 22:08    Post subject:
Henri van Vliet wrote:
Hoe creatief mag je ,nu het experimenteer album niet weer bestaat, zijn ?
Zo creatief als je maar wil. Je foto zal altijd voor iedereen zichtbaar zijn hoewel mogelijk slechts tijdelijk.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Nov 2010, 22:13    Post subject:
Very Happy
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 1:15    Post subject:
Misschien moet de zaak omgedraaid worden: alleen creatieve foto's doorlaten.

Dan zijn we mooi af van al die foto's die alleen maar onderling verschillen omdat er (toevallig) een andere soort op staat.
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
Frank Smedts


Gender: Male

Joined: 14 Feb 2009
Posts: 195

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 7:06    Post subject:
waar slaat dat op Taka ??
Voordat je persoonlijk kunt groeien , zul je toch eerst eens wat foto's moeten kunnen maken en gaander weg ga je ontwikkellen in een eigen stijl.
Dus jou tekst kan ik niet goed plaatsen.

gr. Frank
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 9:15    Post subject:
Hoe creatief je moet zijn maak je natuurlijk voor jezelf uit,
lijkt me logisch, je wil toch dat je het mooi vindt.
Als een ander het dan ook mooi vind is dat helemaal gaaf.
Trouwens een goede registratiefoto kan ik ook erg waarderen.

Groeten David
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 11:47    Post subject:
@frank
qua intentie ben ik het toch wel enigszins met taka eens.

maar ik denk dat dat misschien wel voor iedereen geldt? dat wij allen graag de allermooiste en oorspronkelijkste foto's maken? maar dat wij allen de sloebers zijn die daar nog zo ver van verwijderd zijn.

Zoals de goddelijke pianiste Clara Haskil na een concert op zijn best berustend kon zuchten over het door haar geleverde spel, terwijl de zaal in extatisch katzwijm lag...
Ik bedoel, het is allemaal zo perceptueel ende afhankelijk van perspectief en potentieel.

Waarmee ik dan weer dichter bij jouw mening sta. en wij allen misschien wel naast elkaar (waar ik zo vrij ben jouw eigen vrije creaties - compliment - in de discussie te betrekken).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 11:51    Post subject:
Taka wrote:
Misschien moet de zaak omgedraaid worden: alleen creatieve foto's doorlaten.


Ben zeer benieuwd hoe dit dan beoordeeld/gemodereerd zou moeten worden?
Wat is creatief en wat niet?
En hoeveel foto's komen er dan nog bij? Denk vrij weinig...

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 16:01    Post subject:
Frank Smedts wrote:
waar slaat dat op Taka ??
Voordat je persoonlijk kunt groeien , zul je toch eerst eens wat foto's moeten kunnen maken en gaander weg ga je ontwikkellen in een eigen stijl.
Dus jou tekst kan ik niet goed plaatsen.

gr. Frank


Bekijk het eens van de andere kant. Als er op Nederpix al discussie moet zijn of creatieve foto's zouden moeten worden toegelaten, dan lijkt het er eerder op dat fotografen worden gestopt in hun ontwikkeling: creativiteit is niet goed, of maximaal iets wat onder allerlei voorwaarden misschien een keertje mag.

Creativiteit is niet iets magisch. Ook hier geldt: oefening baart kunst. En als de oefening wordt afgekapt, dan komt de kunst nooit.

Ik wil daarmee niet zeggen dat het zo gemakkelijk is om traditionele natuurfoto's te maken, maar de regels zijn wel simpel. Na een jaar ben je er op uitgekeken en is het saai en voorspelbaar. De uitdaging is dan hooguit om eenzelfde foto te maken met een zeldzamere soort. Niet altijd gemakkelijk, maar puur fotografisch gezien niet zo interessant.
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 16:21    Post subject:
Quote:
Bekijk het eens van de andere kant. Als er op Nederpix al discussie moet zijn of creatieve foto's zouden moeten worden toegelaten, dan lijkt het er eerder op dat fotografen worden gestopt in hun ontwikkeling: creativiteit is niet goed, of maximaal iets wat onder allerlei voorwaarden misschien een keertje mag.

Daar is volgens mij helemaal geen discussie over, je mag creatief zijn zoals je wil, als het maar binnen de doelstelling van deze site valt en kwalitatief goed in elkaar zit. Als er een foto in het tijdelijk album land, worden wel eens dit soort kreten gebruikt, maar dat staat los van de visie van de mods/site.

Quote:
Creativiteit is niet iets magisch. Ook hier geldt: oefening baart kunst. En als de oefening wordt afgekapt, dan komt de kunst nooit.

Als je vaak oefent, en iedereen oefent, maken we uiteindelijk allemaal dezelfde creatieve beelden, zijn die dan nog creatief?
Creatief zegt iets over creatie en iedere foto is een creatie. Originaliteit of kopieergedrag? dat is misschien waar je op doelt.
Maar ik denk dat ook dat aan hetzelfde mechanisme onderhevig is. Is het voor jou de eerste keer, denk je dat je een originele opname hebt gemaakt, maar er is altijd wel iemand die zoiets al een keer gedaan heeft.


Quote:
Ik wil daarmee niet zeggen dat het zo gemakkelijk is om traditionele natuurfoto's te maken, maar de regels zijn wel simpel. Na een jaar ben je er op uitgekeken en is het saai en voorspelbaar. De uitdaging is dan hooguit om eenzelfde foto te maken met een zeldzamere soort. Niet altijd gemakkelijk, maar puur fotografisch gezien niet zo interessant.

Hoe langer je in een bepaald wereldje meeloopt, hoe meer je gezien hebt, en dus ook meer van het zelfde/bekende zal zien. Maar dat geldt voor alles in het leven. Als je hier op NP uitgekeken raakt en het saai vind zegt dat meer over je eigen persoonlijkheid dan over de fotografen die hier foto's plaatsen en wel plezier hebben in hun hobby, graag buiten zijn, en dingen delen met anderen.

Als ik kijk in jouw profiel zie ik alleen maar foto's van libellen/juffers, dan ligt er nog een wereld aan nieuwe soorten voor je open denk ik, maakt het misschien minder saai.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 16:50    Post subject:
Vinz1980 wrote:
Daar is volgens mij helemaal geen discussie over, je mag creatief zijn zoals je wil, als het maar binnen de doelstelling van deze site valt en kwalitatief goed in elkaar zit.


Deze discussie heet "hoe creatief mag je zijn?"


Vinz1980 wrote:
Quote:
Creativiteit is niet iets magisch. Ook hier geldt: oefening baart kunst. En als de oefening wordt afgekapt, dan komt de kunst nooit.

Als je vaak oefent, en iedereen oefent, maken we uiteindelijk allemaal dezelfde creatieve beelden, zijn die dan nog creatief?
Creatief zegt iets over creatie en iedere foto is een creatie. Originaliteit of kopieergedrag? dat is misschien waar je op doelt.
Maar ik denk dat ook dat aan hetzelfde mechanisme onderhevig is. Is het voor jou de eerste keer, denk je dat je een originele opname hebt gemaakt, maar er is altijd wel iemand die zoiets al een keer gedaan heeft.


Misschien, maar ik denk het niet. "Creatief" opent weer zoveel nieuwe wegen dat iemand die niet allemaal kan bewandelen. Je krijgt natuurlijk een hoeveelheid kopieergedrag. Dat is niet zo erg. Het is ook leuk om te zien wat anderen van een bepaald "creatief" principe maken. En natuurlijk op een gegeven moment wordt iets een trucje en is het niet meer zo interessant.



Vinz1980 wrote:
Quote:
Ik wil daarmee niet zeggen dat het zo gemakkelijk is om traditionele natuurfoto's te maken, maar de regels zijn wel simpel. Na een jaar ben je er op uitgekeken en is het saai en voorspelbaar. De uitdaging is dan hooguit om eenzelfde foto te maken met een zeldzamere soort. Niet altijd gemakkelijk, maar puur fotografisch gezien niet zo interessant.

Hoe langer je in een bepaald wereldje meeloopt, hoe meer je gezien hebt, en dus ook meer van het zelfde/bekende zal zien. Maar dat geldt voor alles in het leven. Als je hier op NP uitgekeken raakt en het saai vind zegt dat meer over je eigen persoonlijkheid dan over de fotografen die hier foto's plaatsen en wel plezier hebben in hun hobby, graag buiten zijn, en dingen delen met anderen.


Eigenlijk schandalig hoe je het hier opeens over gaat tot persoonlijke insinuaties. Je suggereert dat ik geen plezier heb in mijn hobby. Waar slaat dat nou weer op?

Ik behoor kennelijk niet tot het "betere" slag mensen dat je beschrijft. Schaam je voor deze wending.

Vinz1980 wrote:
Als ik kijk in jouw profiel zie ik alleen maar foto's van libellen/juffers, dan ligt er nog een wereld aan nieuwe soorten voor je open denk ik, maakt het misschien minder saai.

Jaja. Maar kunnen we nu weer terug naar het onderwerp van deze discussie.
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 18:05    Post subject:
@ Taka
Je moet NP niet als het walhalla van de natuurfotografie zien. Het gevaar schuilt er in dat als je alleen op deze site komt, je afstompt en misschien onwillekeurig rekening gaat houden met de eisen die er hier gesteld worden.

Er zijn genoeg fotosites waar je al je eigen ideeën en creativiteit kwijt kunt zonder aan al die regeltjes te hoeven voldoen.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 18:07    Post subject:
@Henriette
Helemaal mee eens !! NP is een fijne site (vind ik)...maar er is méér in de wereld.
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 19:16    Post subject:
Bij mij staat het plezier van buiten zijn voorop. Dan komt het fotograferen. De interactie op NP vind ik zelf het belangrijkst. Ik wil graag wat leren. Maar ik wil ook anderen, als ik dat kan van dienst zijn.
Soms wordt ik op ideeën gebracht. Soms zie ik soorten voorbij komen waarvan ik denk die zou ik ook wel willen fotograferen.
Nu ben ik actief op NP. Omdat ik daar lol in heb. Als dat niet meer zo zou zijn dan ga ik weer.
Het enige wat ik soms vervelend vind is dat mensen zo negatief op kritiek reageren.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Martijn Horsten


Gender: Male
Age: 27
Joined: 25 Jun 2010
Posts: 58
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 24 Dec 2010, 17:33    Post subject:
Ik heb niet alles gelezen want daar heb ik de tijd niet voor, maar ik vind dat je gewoon creative foto's moet kunnen plaatsen die buiten de faq vallen, maar je moet als fotograaf wel goed aangeven waarom je dat gedaan hebt. Creativiteit is leuk, maar het moet wel je DOEL zijn. Anders dan knal je gewoon een foto op de site zonder dat de kwaliteit voldoende is en hij word gewoon geplaatst, maar om nou te verbieden foto's te plaatsen zoals mijn ''bewegings''foto's vind ik ook te ver gaan, want je moet als natuurfotograaf ook soms een beetje creatief zijn met de natuur...

Groeten,
Martijn
_________________
Canon Eos 1-D Mark II N + Canon EF 100-400 4.5/5.6L IS USM
Canon Eos 40D + canon (groothoek)(L) lenzen.
Canon 1.4x en 2x teleconverter
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
 
Post new topic   Reply to topic
Page 4 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum