Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Teleconvertor op Nikon AF 80-400mm VR F4.5-5.6 D?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Dec 2009, 20:45    Post subject: Teleconvertor op Nikon AF 80-400mm VR F4.5-5.6 D?
Hallo,

Ik ben al enige tijd in het bezit van een Nikon AF 80-400mm VR F4.5-5.6 D op een Nikon D80 waarmee ik voornamelijk vogels fotografeer. Nu merk ik dat ondanks die 400mm (600mm met de cropfactor) het bereik in de meeste situaties toch nog te kort is. Nu zit ik te denken aan een teleconvertor. Is dit aan te raden op deze lens? Behoud ik mijn AF functionaliteit? Welke TC is aan te raden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr,
Martin

DanielJ

PostPosted: Fri 25 Dec 2009, 11:38    Post subject:
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar als mede-nikonian heb ik er in het verleden wel naar gekeken.
TC wordt over het algemeen afgeraden met deze lens. Je springt naar F8 waarbij AF snelheid fors is afgenomen, soms doet ie het helemaal niet meer. Ook worden de beelden te soft.
Als je meer mm's wilt kun je beter een 300 F4 AF-S kopen icm een TC17. Omgerekend 510mm @ F6.7 en ruim acceptabele scherpte.
Al mijn foto's op birdpix zijn met die combi gemaakt.
Back to top
Reply with quote

astrid

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Dec 2009, 20:54    Post subject:
Ik heb deze lens gehad en hij ging niet samen met een tc.
De enige optie was de nikon tc201, maar hierdoor wordt het een mf lens en het werkte ook niet zo best.
Dus mijn advies is er niet aan te beginnen, het is weggegooid geld.

groetjes,
astrid schute

Karel Vogel

PostPosted: Sun 27 Dec 2009, 0:19    Post subject:
Hallo Martin,

Bij Nikon is het met een TC na f5.6 afgelopen met de AF, dus een f4 lens kan een 1.4 TC hebben, meer niet !!
Wil je een goedwerkende AF hebben met een TC dan moet je diafragma fixen op 5.6 , er van uitgaande dat het een f4.0 lens is.
Dus een 1.7 TC werkt hier al niet meer....

Ik hoorde eens van een handelaar dat deze maatregel er gekomen is omdat de lens anders teveel zou 'pendelen'.
Ik geloof overigens dat Canon eveneens een vergelijkbare beperking daar in heeft.
Dus wil je meer, dat kan.. moet je op manual overschakelen.

Samengevat, op jouw lens heb je geen AF met een TC....

Er bestaan overigens al heel lang schemaatjes om de elektronica van de lenzen te manipuleren, zodat de AF ook boven de F 5.6 werkt met een TC..., lijkt mij niks, maar het kan vrij eenvoudig met een draadbrugje enz.
Kwam deze aanwijzingen enkele jaren geleden tegen in een Duits foto forum.

Succes, KArel.

mso1967

PostPosted: Sun 27 Dec 2009, 9:29    Post subject:
Iedereen hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik dit dus maar uit mn hoofd moet zetten en voor een andere lens moet gaan nadenken wil ik meer mm hebben.

Gr,
Martin

DanielJ

PostPosted: Sun 27 Dec 2009, 11:00    Post subject:
Karel Vogel wrote:
Hallo Martin,

Bij Nikon is het met een TC na f5.6 afgelopen met de AF, dus een f4 lens kan een 1.4 TC hebben, meer niet !!
Wil je een goedwerkende AF hebben met een TC dan moet je diafragma fixen op 5.6 , er van uitgaande dat het een f4.0 lens is.
Dus een 1.7 TC werkt hier al niet meer....l.

Oneens!!
Ik gebruik een 300 AF-S F4 met TC17 II en dat gaat prima. Minimaal diafragma is dan F6.7. AF is dan wel langzamer dan de 300 zonder TC, maar zeer zeker acceptabel.
Onderstaande foto's zijn met die combo gemaakt en dan heb je echt een acceptabel werkende AF nodig.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=191905
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=192131

Nikon adviseert idd dat de AF niet meer werkt boven F5.6 maar in praktijk werkt het prima. Het is niet zoals bij Sigma, waar de converter gewoon middels een signaaltje de AF helemaal uitschakelt.
Gisteren ook weer vliegbeelden staan maken bij een groot wak, die heb ik nog niet op BP gezet, maar is nog scherper dan de twee bovenstaande voorbeelden. Vrijwel al mijn andere foto's op BP zijn ook met deze combo gemaakt.
Back to top
Reply with quote

Karel Vogel

PostPosted: Sun 27 Dec 2009, 17:35    Post subject:
Dag Daniel

Sinds wij, = ik zelf en mijn eveneens fotograferende echtgenote, ons aan de adviezen van Nikon houden, frustreren wij ons zelf beduidend minder.
Wij hadden dat indertijd eveneens met een 300 AF-S F4 en een 1.4 TC can Nikon.
We wisten van niets, en waren keer op keer teleurgesteld.
Jij weet tenminste dat je ook 1 stop verder kunt gaan, met enige beperkingen, dat wisten wij dus ook niet..
Wij gebruiken onze TC's echter zeer schaars, alleen als het echt nodig is.
Let ook op het 'licht' verlies.
En dan is de vogletjes fotografie ook nog eens bijzonder, zeer kleine en bewegelijke objecten op grote afstand, dus de tijd moet bijvoorkeur ook nog eens tenminste een 500 'ste of meer zijn.
En vriend van mijn gaf me ooit de 'tip' om op olifanten over te schakelen, die waren a: groter en b: trager.

Afijn, jij hebt met je voorbeelden laten zien dat er best goede resultaten haalbaar zijn met een afwijkende instelling dan de richtlijn, maar ik ga in die gevallen tegenwoordig over op handbediening.
Ik heb met mijn bericht ook iets willen aanstippen wat niet bij elke TC gebruiker bekend is, is mij althans gebleken...

Succes met de hobby verder Daniel, je voorbeelden zijn bijzonder mooi..

Groet, KArel Vogel.

peter wijn

PostPosted: Tue 29 Dec 2009, 9:14    Post subject:
je 80~400 werkt in principe met een kenko pro 1,4 tc. Alles wat het zou kunnen doen, doet het.

Ik schat dat de beeldkwaliteit nog zeker wel te doen is als je het diafragma ook nog wat knijpt. Maar dan zit je aan F11. Da's niet veel meer.

De autofocus... die is zonder convertor al niet om over naar huis te schrijven (hoewel je daar alle tijd voor hebt, om naar huis te schrijven bedoel ik). Alleen bij goed contrast en veel licht zul je de autofocus kunnen gebruiken. Gelukkig zit er een manual focus ring op de lens. Manual focus is sowieso veelal sneller bij deze lens dan autofocus.

Mijn idee: uitstekende (voor een zoomlens, voor een nikon ook nog eens niet onttiegelijk duur), maar trage, lens ZONDER convertor. (ik heb hem gehad... zonder convertor).

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum