Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Het fotografische hoogtepunt van 2009?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Wat was jou fotografisch hoogtepunt van 2009?
Eindelijk mijn wenssoort(en) op de foto.
10%
 10%  [ 7 ]
Die ene reis naar....
8%
 8%  [ 6 ]
De aanschaf van nieuwe spullen.
10%
 10%  [ 7 ]
Het winnen van een prijs.
2%
 2%  [ 2 ]
De reacties op mijn foto's op Nederpix.
2%
 2%  [ 2 ]
De vooruitgang die ik geboekt heb met m'n foto's.
32%
 32%  [ 23 ]
De publicatie van mijn foto's in...
8%
 8%  [ 6 ]
Dit jaar was er geen foto/gebeurtenis die eruit sprong.
10%
 10%  [ 7 ]
anders, nl....
14%
 14%  [ 10 ]
Total Votes : 70


Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 13 Dec 2009, 22:07    Post subject: Het fotografische hoogtepunt van 2009?
Het is weer zover, het jaar zit er weer (bijna) op. Tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar. Er zijn weer erg veel foto's geplaatst en nog veel meer gemaakt, maar welke was voor jou het meest bijzonder? Of was het niet een foto maar een bepaald moment of iets wat je bereikt of aangeschaft hebt?

Ik ben erg benieuwd naar jullie hoogtepunten!

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 18:01    Post subject:
Ik heb op "Die ene reis naar...." gedrukt. Dit jaar ben ik in samenwerking met de Oegandese Vogelbescherming twee weken lang op expeditie door zuid-west Oeganda geweest om daar zo veel mogelijk vogelsoorten te fotograferen voor een boek dat volgend jaar uit zal komen. Het boek zal voor een aardige prijs in de winkels komen, maar de Oegandese bevolking zal het boek voor een fractie kunnen aanschaffen. Het boek heeft namelijk twee doelen: enerzijds geld genereren voor Nature Uganda, anderzijds de bevolking bewust maken van de avifaunistische schoonheid die het land te bieden heeft. Ik voel me bevoorrecht dat ik (als volunteer) aan een dergelijk project mag meewerken, niet in de laatste plaats omdat de resultaten tot ieders vreugde ver boven verwachting waren (als je een tot dan toe nog niet eerder in het wild gefotografeerde vogelsoort kunt fotograferen, dan mag je tevreden zijn). Prachtig staaltje teamwork!

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 325
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 18:08    Post subject:
Ik heb iemand blij gemaakt met een print.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 18:10    Post subject:
Ik koos voor:
"Eindelijk mijn wenssoort(en) op de foto."
Maar dat is eigenlijk meer dan 1 hoogtepunt, maar toch vooral de ontmoetingen met manta's en haaien onderwater bij de Malediven, alhoewel ik de foto's niet zo briljant vond als de momenten en de ervaring op zich.

dus zat eigenlijk ook te denken aan:
"Die ene reis naar.... de Malediven"

Verder toch ook wel de onderstaande 2 items, en dan vooral tav de onderwaterfoto's die ik in de Grevelingen maakte.
"De reacties op mijn foto's op Nederpix."
"De vooruitgang die ik geboekt heb met m'n foto's."
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 18:19    Post subject:
Mijn hoogtepunt was een foto die bij jullie niet door de keuring kwam en nu in mijn PA staat. De geboorte van een piepklein rupsje. Weliswaar in een vlindertuin maar volgens de beheerder een uniek moment om waar te nemen! Ik wilde dat ook alleen laten zien en ik hoefde er ook geen schoonheidsprijs voor Wink
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 19:30    Post subject:
Ik doe pas een jaar ongeveer aan macrofotografie
en er is een wereld opengegaan.
Waar ik het meeste plezier aan heb beleeft zijn de Libellen.
Hoogtepunt was het vastleggen van de vroege puntje puntje
Libel, kan even niet op de naam komen.
Maar ook het vastleggen van de Viervlek vond ik heel boeiend
en een van de mooiste momenten op fotografie gebied dit jaar.

Groet David.
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Ron Poot


Gender: Male
Age: 67
Joined: 25 Oct 2006
Posts: 1647
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 19:44    Post subject:
Dit jaar is een aantal foto's van mij geplaatst in mooie bladen als Grasduinen en Onverwacht Nederland. Waaronder twee macrofoto's van ijskristallen waar ik wel trots op was, eentje met heel weinig scherpte (maar wel op de juiste plaats Wink ) en eentje met juist heel veel scherptediepte (ook op de juiste plaats).
Mooi meegenomen was dat het nog wat opleverde voor een nieuwe lens, die ik vandaag gekocht heb.

Groet, Ron
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 03 Jan 2007
Posts: 388
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 20:29    Post subject:
Mijn hoogtepunt is eigenlijk wel mijn voederplek in Duitsland, waar de foto van die drinkende muis uit gekomen is, en waarmee ik bij Wild-wonder.com eerste prijs mee heb gehaald denk ik.

En hoop dat er nog vele mooie foto's en momenten uitrollen.

uiteraard ook mijn nieuwe flitser en 90mm ben ik blij mee.

Groeten Tjeerd
_________________
Canon EOS 50D, Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Sigma 150-500mm, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 20:59    Post subject:
Pfff. als ik terug kijk op het afgelopen jaar is het voor mij niet mogelijk om een hoogtepunt op te noemen, ik heb zoveel mooie foto- / natuurmomenten meegemaakt dat het onmogelijk is om te kiezen.

In het afgelopen jaar ben ik twee weken in Polen geweest waar ik enorm veel moois gezien heb (bijv. Veldparelmoervlinder, Tweevlek en heb ik een poosje met een Eland op kunnen lopen op een afstand van maximaal 10 meter). Daarnaast heb ik een groot aantal wenssoorten kunnen fotograferen zoals de Ringslang, Adder, een vleermuis, Metaalglanslibel, Bruine glazenmaker, Koninginnepage, Bijenorchis, etc. Ook is mijn techniek sterk verbeterd, waardoor ik betere foto's ben gaan maken. Maar als ik dan toch een hoogtepunt op moet noemen, dan is het dat ik weer (voorzichtig aan) met mijn moeder heb kunnen fotograferen nadat ze ruim een jaar uit de running is geweest vanwege een ongeluk.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 21:26    Post subject:
Ook voor mij moeilijk kiezen want verschillende antwoorden kwamen in aanmerking. Dus maar gekozen voor anders, nl... en dan kom ik op een combinatie van twee dingen: voor het eerst gaat er een boek(je) verschijnen met alleen maar foto's die ik zelf gemaakt heb en de meeste daarvan het afgelopen jaar. Een tweede fotografie topper was toch wel de kans die ik heb gekregen om te kunnen fotograferen in Kirgizië waarbij dit voor mij één van de foto's was waar ik zelf erg blij mee was:
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Hendrika Puntdroad


Gender: Female

Joined: 19 Jul 2006
Posts: 141
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 22:50    Post subject:
Voor mij was 2009 het jaar van de lichtende nachtwolken/NLC's - vorig jaar zag ik ze voor het eerst. Ze kostten me de nodige nachtrust, maar dat was het alleszins waard. Een uitdaging voor komend jaar is om ze beter te fotograferen, want dat heb ik duidelijk nog niet onder de knie. En wat me erg veel plezier gaf en geeft is het illustreren van mijn weblog met digitale beelden.
_________________
Sony

www.boerin.wordpress.com
http://twitter.com/boerinhendrika
http://www.youtube.com/user/melkrobot
Back to top
Reply with quote
 
Frank Smedts


Gender: Male

Joined: 14 Feb 2009
Posts: 195

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 0:01    Post subject:
Mijn fotografisch hoogtepunt ??
Dat is toch wel het leren fotograferen, het zien van iets......het leren zien van iets. Ik weet wel dat macro mij meer trekt dan landschap, alhoewel ik dat ook niet onaardig vind.
Heeel veeeel v/d fotografie ,van de kennis die ik bezit heb ik het afgelopen jaar geleerd. Die kennis heb ik op deze site bij jullie op gedaan. Daarvoor mijn grote dank.
En mijn beste foto??? Die moet ik nog ff maken... en van de opbrengst koop ik een geheel nieuwe uitrusting voor.....denk ik. Confused

gr. Frank
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 8:51    Post subject:
Volgend op mijn eerste posting had ik er nog wel een paar die zich kwalificeren als hoogtepunten: ten eerste de geboorte van deze, wat mijn verwachtingen ver zou gaan overtreffen (met meer dan 140 foto's van mijn hand). Daarnaast was deze orca de weergave van een heerlijke zomer in Canada, en ook nog eens een foto zoals ik hem wilde maken. Sommige foto's moeten "rijpen", net als goede wijn, en in die categorie was dit de beste foto. Tot slot ben ik dit jaar gestopt als moderator bij Nederpix. Hoe vreemd het ook mag klinken: ook dat was een hoogtepunt. Na vier jaar vrijwel dagelijks trouwe dienst met de andere mods was het wel even wennen aan de vrijheid, maar het gaf me de mogelijkheid om andere wegen te gaan bewandelen waar ik tot dan toe te weinig tijd voor had.
Al met al was het een enerverend jaar, en zoals het er nu naar uitziet gaat 2010 minstens net zo bijzonder worden!

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 23 Apr 2009
Posts: 85
Location: Zeeland / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 13:34    Post subject:
Mijn hoogtepunt van 2009 was de aanschaf van m'n nieuwe fotoapparatuur. Hoewel ik al veel langer fotografeerde, heb ik begin 2009 mijn eerste spiegelreflex gekocht met daarbij 2 lenzen.
Met deze set heb ik vele mooie foto's kunnen maken in 2009, geen prijzen gewonnen ofso maar dat maakt niet uit.
Ook heb ik dit jaar veel bijgeleerd over fotografie.
Ik heb dus gekozen voor 'de aanschaf van nieuw spullen'.

Groeten,

Robbert
_________________
www.fotografie-robbert.weebly.com

https://www.facebook.com/pages/Robbert-de-Smet-Fotografie/1417266658496703
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 14:36    Post subject:
Fotografisch gezien had 2009 voor mij een aantal hoogtepunten. Een aantal winnende foto's in competitie's (stuk of 6 geloof ik). Waarvan 2 foto's tot eind dit jaar (nog kort dus - ik moet er zelf nog gaan kijken Cool ) in het bezoekerscentrum van de OVP hangen. Een aantal foto's opgenomen in magazines. Twee foto's opgenomen in een boek én een paar mooie reizen gemaakt dit jaar. Dus ja....niet verkeerd he ! Very Happy
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 19:43    Post subject:
Voor mij was het heel duidelijk: anders. nl. .....
Dit jaar bestond voor mij uit diverse hoogtepunten: de keren dat ik weer naar buiten kon om, samen met Antonie, te gaan fotograferen.
In juni ben ik voor de vierde (en laatste) keer geopereerd en daarna moest ik weer leren lopen. Ook nu nog loop ik buiten met 2 krukken, maar ik kan er weer op uit om te fotograferen, ook al mag ik van de "mannen" nog niet alleen op pad.
Het gaat me alleen erg aan mijn hart dat ik niet meer plat op mijn buik kan voor de macrofoto's van planten e.d. Daar moet ik nog iets op zien te vinden.
Deze afgelopen dagen heb ik enorm genoten om weer door de sneeuw te lopen en de sneeuw onder mijn voeten te voelen knisperen. Heerlijk foto's gemaakt!!
Dus als ik 1 moment zou moeten aangeven, is het deze sneeuwperiode met de bijbehorende foto's. Toppie.

Groetjes, Franca
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 23:28    Post subject:
Voor mij was het een leuk jaar, maar wel een zonder een echt moment wat er ver bovenuit sprong. Maar uiteraard genoeg hoogtepunten.

Ik heb gekozen voor "die ene reis naar..." en dan wel mijn wandeltocht in Zweden. In dat ruime en weidse landschap voel ik me toch altijd erg thuis. Met deze en deze foto's als toppers van de reis.

Andere hoogtepunten lagen vooral bij libellen, zoals deze deze Mercuurwaterjuffer, deze Groene Glazenmakers en deze Zwervende Heidelibel.

Verder heb ik over het algemeen weer veel plezier beleefd aan Nederpix, een aantal foto's gepubliceerd gekregen en (toch ook wel een hoogtepuntje) zowel m'n website als m'n blog volledig vernieuwd.

Tenslotte zit er nog een hoogtepunt aan te komen dit jaar (al vind ik de aanschaf van nieuw materiaal eigenlijk geen fotografisch hoogtepunt, het gaat erom wat je ermee doet.), er komt binnenkort een nieuwe body bij Smile

Op naar het volgend jaar!!

Groeten Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Laurens


Gender: Male
Age: 33
Joined: 16 Jun 2006
Posts: 289
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 23:40    Post subject:
De vooruitgang.
Nieuwe camera's, eerst een nieuwe compact (olympus 565UZ) gevolgd door een gekregen 300D.
Tijd later de mogelijkheid gekregen een macrolens aan te schaffen, en vanaf die tijd ging het helemaal als een speer.
Sinds kort ook een 24-70 2.8
En met concertfotografie al met zeer fijne bandjes op het podium mogen staan...
Niets te klagen, op naar 2010, eens kijken wat dat te brengen heeft!
_________________
www.beverskijken.nl
facebook.com/beverskijken
Back to top
Reply with quote
 
h.fotograaf


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jan 2008
Posts: 72

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 11:03    Post subject:
Mijn fotografische hoogtepunt van het jaar 2009 was mijn Highly Commended bij de Wildlife Photographer of the Year 2009. Ik vond het echt heel leuk dat mijn foto zo gewaardeerd werd.

Gr, Hans
_________________
Nikon D7000
Tamron SP AF 17-50mm f/2.8
Tamron 90mm f/2.8 DI MACRO
Back to top
Reply with quote
 
Mark de Bruijn


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Jun 2007
Posts: 72
Location: Oud-Beijerland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 12:04    Post subject:
Ik heb gekozen voor: 'De vooruitgang die ik geboekt heb met m'n foto's.' Het gaat de laatste tijd steeds beter vind ik zelf (zonder dat ik arrogant wil zijn natuurlijk) en ik heb het idee dat ik ook steeds meer een eigen inbreng heb. (geen standaard foto's meer)

Groeten
Mark
_________________
Canon 80D
Canon 18-55 mm
Sigma 70-300 mm
Sigma 105 mm f 2.8
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 12:28    Post subject:
de reis die ik dit jaar heb afgezegd en volgend jaar hoop te gaan maken.
Er is nog zoveel meer in het leven.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
jokeb


Gender: Female
Age: 59
Joined: 19 Aug 2009
Posts: 63
Location: Spijkenisse
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 16:13    Post subject:
Ik koos voor: anders, omdat ik dit jaar begonnen ben met fotograferen. Ik heb vooral op technisch vlak nog erg veel te leren, maar...... wat geniet ik van het vele door de natuur lopen met mijn camera in de aanslag. Ik heb al zoveel leren zien waarvan ik niet eens wist dat het bestond. Misschien kan ik volgend jaar wel kiezen voor: de vooruitgang in mijn foto's. Voor nu ben ik al blij met iedere foto waarop zichtbaar is wat ik wilde.

groet,
Joke
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 18:09    Post subject:
Mijn fotografische hoogtepunt van het jaar 2009

Het was fototechnisch geen erg goede inzending, maar het onderwerp, twee spelende vosjes, was natuurlijk iets wat ik hoop vaker voor de lens te krijgen.
Twee maanden later maakte ik mijn mooiste foto. Een nog jong Edelhert poseerde even voor de ondergaande zon. Ditmaal greep ik mijn kans en was ik achteraf erg blij met de opname van dit redelijk unieke moment.
Nadat de foto op Nederpix verscheen kreeg ik heel erg veel lovende commentaren. Varierend van 'beste edelhertenfoto ooit' tot 'grote klasse !'
Maar liefst 29 nominaties kreeg deze foto.
Dit had ik echt niet verwacht ! En ik moet eerlijk bekennen dat ik heel blij was met de opname, maar na alle commentaren nog veel blijer !
Mijn keus is dus duidelijk.

mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/


Last edited by Henri van Vliet on Thu 15 Dec 2011, 23:07; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 18:26    Post subject: Hoogtepunt 2009
Er zijn voor mij meerdere hoogtepunten het afgelopen jaar.
Het plezier wat ik heb gehad het afgelopen jaar in fotograferen.
De manier waaop ik ermee bezig ben. De actieve deelname aan NP. De waardevolle opmerkingen.
De fotoprijzen, mijn expositie alles heeft voor mij veel positiefs gebracht. Waar ik ook trots op was, was een foto van mij op BP die foto van de dag werd.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Mark de Bruijn


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Jun 2007
Posts: 72
Location: Oud-Beijerland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 19:09    Post subject:
Was het even vergeten... maar ik wilde natuurlijk ook iedereen bedanken voor de leerzame commentaren. (positief of negatief)
En voor de waardering die jullie voor mijn foto's hebben uitgesproken!

Groeten
Mark
_________________
Canon 80D
Canon 18-55 mm
Sigma 70-300 mm
Sigma 105 mm f 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum